Scheur jonge vs. oude fans?

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Met welke serie ben jij beginnen kijken?

The Original Series
15
17%
The Next Generation
52
59%
Deep Space Nine
3
3%
Voyager
15
17%
Enterprise
3
3%
 
Totaal aantal stemmen: 88

Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Scheur jonge vs. oude fans?

Bericht door Nebulaguy »

Iets wat me opvalt sinds halverwege Voyager, de ietwat oudere fans die in hun kindertijd naar TNG-DS9 hebben gekeken kwamen wat teleurgesteld thuis van de Voyagerreis, dat terwijl juist bij jongere kijkers Voyager, en nu ook Enterprise, echt wel succes heeft.

Ik vond dit een vreemd verschijnsel, enerszijds betreurt ikzelf dat Trek meer om actie begint te draaien en minder om het verhaal, anderszijds moet ik tot m'n vreugde zien dat Trek niet dood is, nieuwe kijkers worden aangetrokken, en de actie en Sfx zijn er enorm op vooruit gegaan dankzij het computertijdwerk. Iets wat tekent voor continuïteit van Trek in de nabije toekomst.

Ik weet van mezelf dat ik al bij de oudere fans hoor, anderszijds vind ik het jammer dat de nieuwe fans de diepere betekenis van de vroegere series niet kunnen inschatten. Het wordt vaak afgedaan als oud-traag-saai, juist het omgekeerde van wat ik de nieuwe series verwijt: computer-oppervlakkig-snel.

Zou het kunnen dat Trek 17 jaar na het begin van TNG voor het eerst een breuk krijgt in z'n fanclub (ik reken TOS even niet mee, voor de gemakkelijkheid) of is het toch nog iets ingewikkelder. Zoals ik het zie kunnen de oudere fans moeilijk mee met de nieuwe storylines, en kunnen de nieuwere fans er niet bij, wat die oudere fans nu zo goed vinden aan de vroegere series?
Gebruikersavatar
Podex
Ensign
Ensign
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 jul 2002, 13:01
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Podex »

Ben ik al zo oud? ;(

:P Ik ben begonnen met The Next Generation, mijn ouders hebben me er praktisch toe gedwongen. We keken het altijd met het hele gezin.

(Ik ben 19 btw)
Gebruikersavatar
Doc
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 467
Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
Locatie: Amerspace
Contacteer:

Bericht door Doc »

Ik ben langzaamaan begonnen met TNG en via een beetje DS9 overgestapt naar Voyager. Enterprise kan met niet echt boeien, moet ik eerlijk zeggen...
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Ik ben begonnen met het kijken van Voyager. Die was (en is) helemaal top. Daarna ben ik gaan kijken naar TNG. Die heb ik ook helemaal uitgekeken. Ik vind Voyager leuker dan TNG, maar TNG is ook erg leuk. TOS heb ik nog niet zo veel van gezien. DS9 ook niet helemaal maar wel wat. Alle TOS films en TNG films heb ik ook gezien. De TOS films waren voor mij nog in het begin wel wat vreemd, dat oude en die slechte Special Effects, maar naderhand vond ik die films toch heel leuk.

Eerlijk gezegd weet niet echt of het nou bij alle jongeren zo is. Maar ik vind alle series wel erg leuk.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik zie mezelf helemaal niet als oude fan (ik ben ook niet oud) toen ik begon met kijken werden net het eerste seizoen van voyager uitgezonden door sbs en keek ik naar TNG toen nog bij de kRO. Ik ben ds9 pas later goed gaan vinden. Ik denk zelf dat het heel veel te maken heeft met veranderende interesses van de jeugd en met een gebrek aan concentratie vermogen. Ik vind het zelf ook helemaal niet erg dat er zo nu en dan wat meer snelheid komt in de verhalen van star trek (ent vooral, voy was ook sloom had alleen meer actie en dat sloeg nergens op). Ik vind het tegenwoordig echt wel eens moeilijk om een hele ep tng uit te kijken zonder een tijdje naar buiten te staren omdat het allemaal zo langzaam gaat. Echter, het veranderde format van ent had niet moeten betekenen dat ze vervolgens alles wat star trek was om zeep brengen.

Ik denk trouwens niet dat er een breuk zit tussen jonge en oude fans. Ik denk namelijk dat veel jonge fans van dit moment ent tegen de tijd dat ze weer wat ouder zijn net zo hard laten vallen als ze vroeger met andere series waar ze een tijdje 'fan' van geweest zijn hebben gedaan. We hebben het nu in veel gevallen wel over de pokémongeneratie he. Dit in tegenstelling tot veel oude fans die star trek vaak al meer dan tien jaar volgen. Ik denk zelf dat je dus pas kan spreken over een breuk als de zogenaamde jonge fans van nu de leeftijd hebben bereikt waarop ze echt voor iets moeten 'kiezen' en niet alleen maar hoeven te consumeren.
Gebruikersavatar
Cmdr. The Patriot
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 889
Lid geworden op: 02 jun 2003, 14:11
Locatie: Utrecht and Zoetermeer, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Cmdr. The Patriot »

Eerst TNG op NED1 toendertijd, toen TNG/DSN op BBC2, toen TOS op BBC2, daarna VOY op NED1/2, DSN op RTL5, TNG bij NET5, VOY bij NET5, ENT download en VER.

Ben dus begonnen toen TNG voor het eerst op de nederlandse buis werd uitgezonden bij NED1. Zaterdagavonden met het hele gezin rond de buis, aaah, dat waren tijden 8-)

DSN blijft toch nog wel mijn favorite serie, op de voet gevolgd door TNG. VOY is leuk om te kijken, maar voegde niet echt veel toe aan het verhaal van de Federation. (Okey, was op zich de bedoeling van de serie)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ik ben begonnen met TNG op NED1 :)
Dat was mijn eerste ervaring met Trek. Het was een ep met Data. Ik kan me toen nog herinneren dat hij het erover had dat hij een Androide was. Ik wist toen nog niet eens wat dat was. Ik was toen 9 of 10 jaar ofzo.
Nu ben ik 22.
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Bij mij is het begonnen met TNG bij de KRO op Ned 1... De eerste aflevering die ik me kan herinneren was A Matter of Honor, maar ik ben het pas echt gaan volgen vanaf seizoen 7... Daarna kwam Voyager, toen DS9... Tussendoor TOS en nu kijk ik ENT.

Ik vind in principe alle series goed, maar heb een voorkeur voor DS9 en seizoen 2 van TNG.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Ik was beginnen te kijken met TOS... toen het nog op TV10 ofzo was... tenminste... dat dacht ik. :{
Ach ja... boeie... Ik begon startrek te kijken bij TOS.
Gebruikersavatar
MitchellBlack
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 mei 2004, 19:29
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door MitchellBlack »

Ik begon met kijken van TNG, maar VOY vind ik daarmee vergeleken wel een stukje beter, maar dat omdat ze een hoger Budget hebben.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

@ almost everyone:

Het gaat hem niet om de poll maar om m'n post, de poll is gewoon fun.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Mijn eerste startrek reeks was bij the orgineel startrek.Dat vond ik in die tijd machtig.Ze wisten gewoon niet beter om zo iets uit te vinden dan startrek.Ik had altijd gehoopt dat we deze toekomst nog mee zouden maken.Maar of hij gaat bestaan daar twijfel ik wel dik aan.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Zucht


Mag ik nog ff iedereen te vragen te antwoorden op de stelling en alleen te stemmen in de poll?
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Nebulaguy schreef:Zucht


Mag ik nog ff iedereen te vragen te antwoorden op de stelling en alleen te stemmen in de poll?
Oke, sorry als het verkeerd afloopt. :{
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Ik ben pas kort fan, iets van 3,5 jaar, toen een jaar lang dagelijks Star Trek werd uitgezonden. Eerst TNG op NET5, en DS9 in het weekend op RTL5. DS9 volgde ik nauwelijks, maar TNG dagelijks, welke serie me fan maakte.
Toen begonnen ze op een gegeven moment met dagelijks DS9 én Voyager. Dagelijks 2 Star Trek afleveringen, en dat iets van 4 maanden lang. Toen heb ik ENORM veel Star Trek gezien. Toen had ik de perfecte kans om DS9 en Voyager te vergelijken en vond Voyager wel leuk, maar DS9 sprak me veel meer aan. Later nog TOS gekeken toen de BBC deze elke zondag uitzond, en was hier ook erg over te spreken. Enterprise vond ik aanvankelijk wel aardig, maar snel begonnen de verhalen me te vervelen en ging ik me eraan ergeren.

Omdat ik alle series ongeveer in dezelfde periode tegenkwam geld jouw stelling hier niet. Uit mezelf ben ik TOS, TNG en DS9 gewoon beter gaan vinden dan Voyager en Enterprise. Heeft niks te maken met beginnen met oude series en dan teleurgesteld worden.
Gebruikersavatar
jelle
Ensign
Ensign
Berichten: 182
Lid geworden op: 29 okt 2003, 19:22
Locatie: monster

Bericht door jelle »

Ik ben begonnen met het kijken van TOS op radio 10 gold ofzo (k was denk 5) en ik keek ook naar TNG, die ik helemaal heb gezien, en na een paar afleveringen DS9 vond ik er al niks meer aan, en keek ik er ook niet meer naar, voyager heb ik helemaal gezien en vind ik top, en k heb ongeveer ook alles van ENT gezien en die vind ik echt super goed.
Gebruikersavatar
Aquelle
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 396
Lid geworden op: 27 apr 2003, 14:43
Locatie: neverneverland

Re: Scheur jonge vs. oude fans?

Bericht door Aquelle »

Nebulaguy schreef:Zou het kunnen dat Trek 17 jaar na het begin van TNG voor het eerst een breuk krijgt in z'n fanclub (ik reken TOS even niet mee, voor de gemakkelijkheid) of is het toch nog iets ingewikkelder. Zoals ik het zie kunnen de oudere fans moeilijk mee met de nieuwe storylines, en kunnen de nieuwere fans er niet bij, wat die oudere fans nu zo goed vinden aan de vroegere series?
Ik denk persoonlijk dat het zo'n vaart niet zal lopen. die breuk. Natuurlijk heb ik als TNG opgevoedde meer moeite met VOY dan iemand die daar regelrecht instapt. Al denk ik niet dat je dat volledig aan de serie moet koppelen maar ook aan de leeftijd van de personen. Voor 14 jarigen is Voy hun "geboorteserie" en hebben weinig van de rest meegekregen. Zelf heb ik het ook meegemaakt, ik vond TNG geweldig, Voy naapers, DS9 triest en Enterprise niet eens star trek waardig, ik was toen 16.

We zijn nu 5 jaar verder en in veel dingen ben ik volwassener geworden, ook in star trek. De films die nu door Veronica worden uitgezonden vindt ik opeens geweldig, nostalgie. Mijn mening over Voy en DS9 heb ik ook bijgesteld. Over TOS kan ik niet mee praten maar als ze maar een beetje op de films lijken zal dat ook wel goed komen. Alleen aan Enterprise kan ik niet wennen.

Kortom, ik denk dat als de nu jongere fans zich verder ontwikkelen zij zich ook op de "oudere" series gaan richten en begrijpen wat de oudjes er zo leuk aan vinden. en wat de oudjes betreft, je moet met je tijd meegaan, vroeger was niet alles beter.
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

MitchellBlack schreef:Ik begon met kijken van TNG, maar VOY vind ik daarmee vergeleken wel een stukje beter, maar dat omdat ze een hoger Budget hebben.
dit vind ik dus onzin, jij kijkt TNG en ziet hé VOY heeft een hoger budget, dan vind ik vanaf nu VOY mooier ? lekker krom hoor, misschien tijd dat je een iets volwassenere kijk erop krijgt en ziet dat het niet om het budget gaat.
Gebruikersavatar
Gurty
Commander
Commander
Berichten: 1321
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:50

Bericht door Gurty »

Ikke ben oud! 20! argh!
(mja, ik ben ook geen fan)
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

TNG best een tijdje geleden alweer. :)
Gebruikersavatar
Aquelle
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 396
Lid geworden op: 27 apr 2003, 14:43
Locatie: neverneverland

Bericht door Aquelle »

mwah...vorig jaar nog op bbc,

maar is er verder helemaal niemand met een mening over een eventuele breuk tussen oude en jonge fans?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Aquelle schreef:mwah...vorig jaar nog op bbc,

maar is er verder helemaal niemand met een mening over een eventuele breuk tussen oude en jonge fans?
:pray2: Eindelijk iemand die de post begrepen heeft, proficiat Aquelle en HorckDude voor het lezen van m'n beginpost.
Laatst gewijzigd door Nebulaguy op 29 mei 2004, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Een breuk misschien, zal er aan liggen wat op de televisie komt; voyager en enterprise vieren nog steeds hoogtij dagen... tng komt nog vrij regelmatig op de buis maar de overige series nauwelijks... TOS is veelal oud en voor pubers niet echt interessant, TNG zit ondertussen ook rond die catogorie...
Gebruikersavatar
8472 Killer!
Commander
Commander
Berichten: 1024
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:11
Locatie: Enschede

Bericht door 8472 Killer! »

Ik ben begonnen met Voyager. Ik keek gewoon mee met mijn broer, als ik me verveelde.
Daarna kwam Deep Space Nine, toen TNG, toen een paar TOS afleveringen en toen Enterprise, waar ik inmiddels mee ben afgehaakt.
Ik kijk niet meer zoveel Trek, maar misschien dat ik straks in de zomervakantie maar weer eens begin.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Nebulaguy schreef:
Aquelle schreef:mwah...vorig jaar nog op bbc,

maar is er verder helemaal niemand met een mening over een eventuele breuk tussen oude en jonge fans?
:pray2: Eindelijk iemand die de post begrepen heeft, proficiat Aquelle en HorckDude voor het lezen van m'n beginpost.
je vergeet cc. :nono:

zij schreef o.a. dit:
Ik denk trouwens niet dat er een breuk zit tussen jonge en oude fans. Ik denk namelijk dat veel jonge fans van dit moment ent tegen de tijd dat ze weer wat ouder zijn net zo hard laten vallen als ze vroeger met andere series waar ze een tijdje 'fan' van geweest zijn hebben gedaan. We hebben het nu in veel gevallen wel over de pokémongeneratie he. Dit in tegenstelling tot veel oude fans die star trek vaak al meer dan tien jaar volgen. Ik denk zelf dat je dus pas kan spreken over een breuk als de zogenaamde jonge fans van nu de leeftijd hebben bereikt waarop ze echt voor iets moeten 'kiezen' en niet alleen maar hoeven te consumeren.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Mijn eerste kennismaking met Star Trek was TNG op de BBC.
Ik kwam er pas achter dat er een oudere serie bstond toen ik dacht TNG te kijken en er ineens een serie met bordkartonnen decors (niet als belediging bedoeld) zag.

Ik heb van TOS niet veel afleveringen gezien maar ik vond ze best geinig Als fan moet je deze reeks toch ook in ieder geval 1x helemaal gezien hebben.
Als de TOS DVD-boxen komen ga ik deze zeker aanschaffen.

Ik was altijd al sci-fi fan geweest. Ik keek Buck Rogers, Battlestar Galactica en Dr. Who toen ik een jaar of 8 was.
Dit was maar een korte periode op tv en ik vond het jammer dat er hierna maar weinig Sci-fi series op waren.

Met de komst van VOY ben ik begonnen met de reeksen op VHS te tapen/kopen.
En VOY vind ik tot nu toe de leukste reeks en DS9 de beste wat betreft verhaallijnen en continuiteit.
TNG is gewoon een degelijke opvolger van het orgineel.
ENT ben ik nog steeds niet over uit. Er zitten goede afl tussen maar roch ook veel mindere. Ik moet seizoen 3 nog zien.(The Xindii heb ik btw inmiddels wel gezien en die vond ik best aardig)
Ben in ieder geval blij dat er besloten is om een seizoen 4 te maken. Het zou toch wel triest zijn als een serie zo zou moeten eindigen.
ruba
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 mei 2004, 21:58

Bericht door ruba »

Tuurlijk begon de kloof tussen oud en nieuw bij TNG, lijkt me logisch omdat dit de tweede ST serie was. Ook TNG heeft moeten knokken voor zijn bestaansrecht en werd bijna van de buis gesloopt. Terwijl TNG wel het dichts bij TOS zit.

TOS was een eenmans visie, een eenmans droom. DS9, VOY en ENT zijn commerciele series, uitgemolken succes formules. TNG en TOS waren van Gene! Zo zijn er nog wel voorbeelden te noemen dat er een breuk is tussen oude en nieuwe fans, die breuk is er dus echt wel.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

TOS is heilig zie futurama ;)
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

Ik kijk nog geen jaar star trek. Ik ben begonnen met TNG, toen meteen DS9 erachter aan gekeken. Dit heb ik in 4 maanden gedaan, toen ben ik alle films gaan kijken en daarna ENT en VOY, die 2 series vind ik ook erg tof, ik ben nu ook TOS aan het kijken, maar dat vind ik toch wat minder.

Maar op je stelling te komen, Ik denk zeker dat er een breuk zit tussen jonge en oude fans. Kijk maar naar mij, ik ben een jonge fan en waardeer VOY en ENT heel erg, ik vind het alles wat Star Trek is gewoon geweldig, ik denk dat de wat oudere fans dat ook wat minder hebben. 8-)
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

voyager...nog niet zo heel lang geleden maar eigenlijk hoef ik tos ook niet te zien denk ik...

enterprise valt me wel tegen omdat ze nog nix/bijna nix kunnen dat is juist zo leuk!
Gesloten