(4.11) Observer Effect

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

(4.11) Observer Effect

Bericht door Visitor1982 »

Observer Effect
(Uitgezonden in de States op 21-01-2005)

Afbeelding
T'Pol

Afbeelding
Archer en T'Pol bestuderen een padd

Afbeelding
Phlox onderzoekt Hoshi

Synopsis:

After Hoshi and Trip contract a deadly virus while exploring a planet, two ghostly aliens possess the bodies of various Enterprise crew members to observe humanity's reaction to imminent tragedy. As the aliens secretly jump bodies to observe, Phlox strives to cure the stricken pair, but with his efforts failing, Archer must make a difficult decision in order to shield the rest of the crew from this growing biohazard.

Cast & Crew:

Cast:
Scott Bakula as Jonathan Archer
John Billingsley as Dr. Phlox
Jolene Blalock as T'Pol
Dominic Keating as Malcolm Reed
Anthony Montgomery as Travis Mayweather
Linda Park as Hoshi Sato
Connor Trinneer as Charles "Trip" Tucker III

Guest Cast:

Creative Staff:
Director: Mike Vejar
Written By: Judith Reeves-Stevens & Garfield Reeves-Stevens
Laatst gewijzigd door Visitor1982 op 26 jan 2005, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Lijkt wel een beetje op The Crossing van seizoen 2, misschien is het een vervolg daarop, hoop het in elk geval.
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Ik ben ook een beetje bang dat dit plot al wel erg uitgemolken is in de vorige Trek series. Ik heb nog wel een klein beetje hoop op orginaliteit vanwege de personen die dit verhaal geschreven hebben.
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Maar het is wel traditie in Star Trek om zulke afleveringen te krijgen waar alleen wordt gepraat als een verlichting voor de SFX budget
Gebruikersavatar
Eagle
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:37
Locatie: Wezep

Bericht door Eagle »

Nou en een praat aflevering kan toch ook goed zijn, kijk maar naar 'Home'. :+
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Ja, maar dan waren ze op Aarde en Vulcan en niet alleen op het schip
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

lijkt mij ook wel een beetje op die aflevering van voyager lijken
scientific methods.
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Toen waren ze toch niet bezeten? alleen door ontzichtbare mensen op geexpirmenteerd?
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Eagle schreef:Nou en een praat aflevering kan toch ook goed zijn, kijk maar naar 'Home'. :+
:eek:

Is dat nu echt Eagle die zegt dat een aflevering zonder veel actie en special effects ook goed kan zijn?
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

Goed nieuws over deze aflevering gevonden in een interview met Judith and Garfield Reeves-Stevens voor alle Mayweather en Sato fans:

"[It] is a standalone, but with a really interesting connection to Trek history that, amazingly, no one's leaked yet. We're particularly pleased with how this one turned out because it's getting the same reaction from the actors and crew as 'Brothers in Arms' got on [The Lost World]. Stand by to see some truly exceptional performances by Anthony Montgomery [Travis Mayweather], Dominic Keating [Malcolm Reed], and Linda Park [Hoshi Sato]."

(bron: Trektoday)
Gebruikersavatar
Muaddib
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2004, 20:40
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Muaddib »

Dat is goed nieuws, het reeves-stevens duo, vond 'the forge' geweldig..
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

The Snob schreef:Goed nieuws over deze aflevering gevonden in een interview met Judith and Garfield Reeves-Stevens voor alle Mayweather en Sato fans:

"[It] is a standalone, but with a really interesting connection to Trek history that, amazingly, no one's leaked yet. We're particularly pleased with how this one turned out because it's getting the same reaction from the actors and crew as 'Brothers in Arms' got on [The Lost World]. Stand by to see some truly exceptional performances by Anthony Montgomery [Travis Mayweather], Dominic Keating [Malcolm Reed], and Linda Park [Hoshi Sato]."

(bron: Trektoday)

He ze halen Mayweather uit de stofballen. Als dat maar goed gaat :-D
Gebruikersavatar
TMar
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 987
Lid geworden op: 12 jun 2002, 07:40
Contacteer:

Bericht door TMar »

Ja, maar ik heb net de informatie over deze aflevering op startrek.com gelezen en dat lijkt verdacht veel op een oud plot. Maar we zien wel hoe het wordt uitgewerkt :)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Het is opzich ook best moeilijk om afleveringen NIET op oudere eps te laten lijken. Vervelend wordt het als de eps naast het op elkaar lijken ook nog eens voorspelbaar zijn. Als dit laatste niet het geval is kan het best een leuke ep zijn, vooral ook omdat ik het idee krijg dat er voor de verandering wel geacteerd moet worden.
Switch
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2004, 23:15

Bericht door Switch »

Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Dit lijkt me een matige opvul aflevering zoals er duizenden zijn.

Kan niet wachten tot de Romulan-Andorian-Tellarite trilogie
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Bericht door skelotor »

Hij lijkt me inderdaad wel gaaf ja.
Ik zo hem toch niet willen missen.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Zou wel leuk zijn als ze een goede bottle-show maken. Niet elke aflevering hoeft high-profile te zijn.
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Ik heb de aflevering net gezien. Ik was verbaasd over het goede acteerwerk van iedereen. Wel is het einde erg voorspelbaar. Had maar iemand dood laten gaan dacht ik. ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Oh.. my.. god... :{

Het begon erg leuk. Acteerwerk was inderdaad goed. Maar toen een van de aliens ging twijfelen kon je de grote reset button al aan zien komen. Alsof dat nog niet erg genoeg was moest Archer ook nog zo nodig een normen&waarden speech houden. En voila... alles is weer ok :(

Na deze aflevering heb ik serieus géén hoop meer voor deze serie. Niet zozeer om deze aflevering an sich, maar het feit dat we van de hele schrijverskliek die er nu rondloopt niks zinnigs meer kunnen verwachten. Tijd voor een lange pauze en andere mensen aan 't roer.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Vis schreef:Oh.. my.. god... :{

Het begon erg leuk. Acteerwerk was inderdaad goed. Maar toen een van de aliens ging twijfelen kon je de grote reset button al aan zien komen. Alsof dat nog niet erg genoeg was moest Archer ook nog zo nodig een normen&waarden speech houden. En voila... alles is weer ok :(

Na deze aflevering heb ik serieus géén hoop meer voor deze serie. Niet zozeer om deze aflevering an sich, maar het feit dat we van de hele schrijverskliek die er nu rondloopt niks zinnigs meer kunnen verwachten. Tijd voor een lange pauze en andere mensen aan 't roer.
Deze aflevering was anders en ik vond het een goede aflevering, want het was interessant om te zien hoe 2 aliens discussieren over of ze wel nu of niet moeten ingrijpen, om te zien of de mensen gereed zijn voor First Contact, was een unieke aanpak. Ook wat je zei over Archer's speech klopt niet, want het was een speech met emotie, we zien eindelijk Captain Archer met meer emotie, wat iedereen al vanaf het begin wilt zien en nu gebeurt het dan ook, en dan hebben sommigen mensen weer kritiek erop. Maarja smaken verschillen nu eenmaal (gelukkig :-D ) Ik moet wel toegeven dat je de reset button al zag aankomen en dat het einde wat simpel was, maar we hebben in deze aflevering Hoshi en Mayweather in volle glorie kunnen bewonderen, dat is al heel wat :-P Dus Observer Effect vond ik een goede, dramatische aflevering met eindelijk eens wat meer werk voor Hoshi, Mayweather en Reed.
Gebruikersavatar
famo
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 apr 2004, 17:43
Locatie: antwerpen (belgië)
Contacteer:

Bericht door famo »

Het was een goede aflevering! Ben het eens met de voorgaande post. Mensen die commentaar hebben op Archer's speech moeten maar eens een keer alle speeches van Picard en Janeway nakijken, daar vinden de meesten het wrs wel ok, maar als Archer eens zo iets doet...

Leuk vond ik dat Archer vertelde over zijn moeilijkheden bij het zich mengen in andere culturen, het was een mooie vergelijking.

toch een 9/10 voor mij!
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Redelijke aflevering.
Ik vond het idee wel goed, en we zagen Hoshi en Mayweather weer eens.
Een beetje voorspelbaar dat er toch niemand dood zou gaan en dat dat first contact er toch niet zou komen omdat we in andere series nu niet echt iets van deze species hebben gehoord. Verder snap ik niet dat ze nu zo onder de indruk waren van Archer, maar verder was het allemaal wel leuk gedaan.
Gebruikersavatar
spacetiger of spaceteam
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 15 jan 2005, 01:24

Bericht door spacetiger of spaceteam »

de aflevering ging wel alleen leek wel erg op de aflevenring uit sezoen 2
Gebruikersavatar
Joene
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 okt 2004, 11:44

Bericht door Joene »

ik heb hem ook net gezien en ik moet zeggen: toppie! echt waar, de reset, jah dat zat er natuurlijk wel aan te komen..maar eigenlijk moest dat ook wel, want anders hadden we weer iets gehad wat weer niet overeen komt met de "komende" series (dus echt wat te klagen) Ik vond het acteerwerk was ook goed, en idd leuk met Hoshi en Mayweather!

dus van mij ook een dikke 9
Gebruikersavatar
Tpol
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 707
Lid geworden op: 22 apr 2004, 08:34
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Tpol »

ik moet echt al die enterprise afleveringen inhalen heb nu al maandengeen nieuwe enterprise aflevering gezien *schaamt zich nu heel erg*
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Trekscaper schreef:hoe 2 aliens discussieren over of ze wel nu of niet moeten ingrijpen, om te zien of de mensen gereed zijn voor First Contact, was een unieke aanpak.
Dat ben ik met je eens, aflevering hád ook potentie.
Trekscaper schreef:Ook wat je zei over Archer's speech klopt niet, want het was een speech met emotie, we zien eindelijk Captain Archer met meer emotie, wat iedereen al vanaf het begin wilt zien en nu gebeurt het dan ook, en dan hebben sommigen mensen weer kritiek erop.
Het maakt me eigenlijk weinig uit wat Archer doet, als hij maar fatsoenlijk acteert, en dat valt me keer op keer tegen. Van de rest was het gewoon goed dit keer. En dit laatste was een aangename verrassing. Misschien had ik daardoor teveel hoop aan het begin van de aflevering.

Anyway, er zal toch iemand het met me eens moeten zijn dat het behoorlijk zielig is als mensen ineens blij kunnen zijn met goed acteerwerk. Een omgekeerde wereld, waarin de standaarden al zó ver naar beneden zijn gegaan dat dit soort afleveringen ineens geweldig worden.
Trekscaper schreef:met eindelijk eens wat meer werk voor Hoshi, Mayweather en Reed.
Dat zeker. Alleen heb ik dus een hekel aan reset buttons. Vooral bij een serie waar ze iets origineels blijven beloven, en me alsmaar Voyager flashbacks geven. Ze hebben 3,5 seizoenen niks met Travis en Hoshi gedaan, een ideaal moment om bijv. Hoshi eruit te schrijven. Was het eens níet voorspelbaar, en was er wél goede drama. Maar waarschijnlijk kunnen de 14-jarige-Enterprise-fanboy-hartjes dat niet aan en verliezen ze nog meer kijkers.

Jammer dat dat soort risico's niet genomen worden. Alsof er nog iets te verliezen valt. Met alle SciFi die hedendaags te zien is kunnen ze hier gewoon niet meer mee aan blijven komen.
Joene schreef:de reset, jah dat zat er natuurlijk wel aan te komen..maar eigenlijk moest dat ook wel, want anders hadden we weer iets gehad wat weer niet overeen komt met de "komende" series (dus echt wat te klagen)
Nee hoor, dat kon prima.
famo schreef:Leuk vond ik dat Archer vertelde over zijn moeilijkheden bij het zich mengen in andere culturen, het was een mooie vergelijking.
Dit is werkelijk hilarisch :lol:
Gebruikersavatar
TMar
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 987
Lid geworden op: 12 jun 2002, 07:40
Contacteer:

Bericht door TMar »

Vis, het is inderdaad zo dat er heel veel scifi op tv is momenteel. En er zitten series tussen die beter zijn dan Enterprise. Enterprise is vooral in de eerste twee seizoenen vooral herkauwen geweest. Ik denk dat het beter was om gewoon een paar jaar met Enterprise te wachten en allerlei dingen beter uit te werken. De serie is eigenlijk veel te overhaast ontwikkeld in de veronderstelling dat de echte Trekkies niet zonder Star Trek kunnen (Ik kan prima zonder Star Trek).
Ik ben momenteel meer verslingerd aan Stargate. Ik vind SG1 goed omdat de hoofdkarakters goed zijn uitgewerkt en dat mis ik bij Enterprise. Ze hebben meer persoonlijkheid en dat zit em in simpele dingen zoals standaard catchphrases enzo. Dat maakt een serie leuk om naar te kijken. Zo was het bv met The A-Team ook. Al die hoofdkarakters hadden eigenaardigheden. Ik kan me goed voorstellen dat sommige Star Trek fans liever wat anders dan Enterprise kijken omdat veel series gewoon beter zijn.
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Tpol schreef:ik moet echt al die enterprise afleveringen inhalen heb nu al maandengeen nieuwe enterprise aflevering gezien *schaamt zich nu heel erg*
schaam je niet, ik heb nu het zelfde probleem
Gebruikersavatar
Tpol
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 707
Lid geworden op: 22 apr 2004, 08:34
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Tpol »

*D oki ben dus niet de enige
Plaats reactie