*Reviewtopic* 1X04 - Past Prologue

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

*Reviewtopic* 1X04 - Past Prologue

Bericht door Galenfuinion »

Dit is het algemene reviewtopic voor aflevering 4 van DS9, 'Past Prologue', volgend op 'A Man Alone'.

Hier kan iedereen alles kwijt over deze episode. Mijn review volgt vanavond.

Voor meer informatie over de aflevering, klik hier.

Past Prologue
Production: 404
Season: 1 Episode: 2
DVD Disc: 1
Air Date: 01.10.1993
Stardate: Unknown

Guest Cast:
Andrew J. Robinson as Garak
Gwynyth Walsh as B'Etor
Barbara March as Lursa
Jeffrey Nordling as Tahna
Vaughn Armstrong as Gul Dunar
Richard Ryder as Bajoran Deputy
Susan Bay as Admiral

Creative Staff:
Director: Winrich Kolbe
Written By: Katharyn Powers
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

We veel bekendheiden met B'etor & Lursa, en dan natuurlijk de geweldige Garak :-D

En Vaughn Armstrong die weer een van zijn vele Trek-rollen speelt
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door TARAraboemdijee »

Na het tegenvallende A Man Alone komt Past Prologue wat beter uit de verf. Dat komt deels doordat het een beetje voortborduurt op iets wat in Emissary begon. Daarbij zijn hier enkele dingen te zien die belangrijk worden in de toekomst. Nieuwe vriendschappen, kwesties van loyaliteit. Een goed plot en oude bekenden.
Het viel me op dat nu weer TNG erbij gehaald wordt en wel in de vorm van Lursa en B'Etor. Het valt me op in hoeverre de makers geprobeerd hebben de TNG kijkers thuis te laten voelen en toch een eigen serie te creeeren. Leuk ook om Bashir als echt broeki te zien aan het begin van de aflevering.

Ik ben zeer te spreken en geef een 3 (omdat het beter is dan A Man Alone, maar geen Emissary).

Grappige uitspraken uit deze aflevering:
Bashir: You won't believe who sat next to me in the replimat.
O'Brien: Pylon three will be shut down for 48 hours.
Bashir: The spy! Garak, the Cardassian.
Sisko: We don't know Garak's a spy, Doctor.
Bashir: He is. You should have heard him. He introduced himself and struck up conversation. He was making contact with me of all people.
Dax: What do you think he might want from you, Julian?
Bashir: I don't know. Federation medical secrets? They're safe with me, Commander.
Sisko: I'm sure they are.
Bashir: Chief O'Brien, you should place a monitoring device on me. Just in case... he's up to something?
Sisko: That won't be necessary. Just be cautious.

Bashir: What do you want me to do?
Sisko: You could use a new suit.

Sisko: Go over my head again and l'll have yours on a platter.


De hint naar de toekomst van deze aflevering:
Garak: So I do appreciate making new friends whenever I can.

Wat we zoal te weten komen over... en misschien belangrijk is voor de toekomst (spoilers!)
Garak is de laatste en enige Cardassian op het station. Er wordt gezegd dat hij een spion voor zijn regering zou zijn. Hij is kledingmaker en raakt met Bashir bevriend.
Kira: heeft net als Odo nog steeds niet alle vertrouwen in de federatie maar wil zich uiteindelijk niet aansluiten bij de geweldadige manieren van Tahna.
Bajor heeft blijkbaar vele splintergroeperingen die weinig vertrouwen in de tijdelijke regering hebben.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Persoonlijk vind ik deze ep beter dan A man Alone, niet alleen om het karakter van Nerys altijd interessanter heb gevonden dan dat van Odo, gewoon die onvervalste emoties die Visitor in haar personage zet, echt mooi.

Op zich is deze ep meer een vervolg van Emissary dan AMA, -> we gaan verder met de TNG-crossover met de zusjes Klingon. Verder worden de verschuivingen op Bajor mooi uitgebeeld.

Van mij terug een ****-ep.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Review nummer 3:
Past Prologue


Ik val met de deur in huis: ik was erg tevreden over deze aflevering. Er worden een aantal goede bouwstenen weggelegd voor de rest van de serie.

De introductie van Garak vind ik geniaal. Je weet niet of die nu een spion is of niet...en hij betrekt meteen Bashir in de spy-biz wat die nog wel een aantal keer zal doen. Bashir de spy!

Goede uitleg over Bajor wederom, en nog een beetje spanning ook. Leuk dat de Klingons er zijn.

Kort gezegd: Goede aflevering waarin we al wat dieper ingaan op de serie. Goede belichting van Bashir, Garak, Kira en Bajor.

Hints naar de toekomst:
-Garak als spion

Eindoordeel: 2,5 van de 5 sterren
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Sterke episode.

De introductie van Garak, een van de beste recurring characters in DS9 voor mij.
En Lursa en Be'tor komen even langs. Altijd goed voor wat humor. Je ziet niet veel Klingon vrouwen maar deze twee zijn de beste.

En Vaughn Armstrong is een van de gast acteurs die de meeste rollen in de verschillende series heeft gespeeld. In totaal 11 verschillende karakters.


waardering: ***
Laatst gewijzigd door EMH op 12 dec 2004, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Zeer sterke aflevering, zeker voor seizoen 1. Introductie van waarschijnlijk een van de meest boeiende terugkerende karakters is goed geslaagd:

3,5 / 5
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

ik heb deze ep gister gezien. (en moet a man alone nog kijken, ik had dit gedaan op volgorde zoals stond op dvd, daarom dit nu en a man alone later)

dit vond ik een goede ep, maar toch ietsje minder dan emissary.

***1/2 (3,5 sterren dus)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

* Zuigt
** Matig = onder trek gemiddelde
*** Gemiddelde Trek
**** Uitstekend
***** Heerscht

****

Ik zit een beetje te twijfelen tussen ***** en **** en aangezien ik geen halfjes mee reken word het **** het is beter dan een *** episode...

foutje ik had a man alone nog niet gezien... perongelijk geskipt

Maar deze aflevering is zekerz een vermakelijke aflevering, een Bajoraanse Terrorist komt op het station, de cardies willen hem hebben, de Klingon Bitches spelen dubbel spel (lursa en b'etor) - en Kira zit met een enorm dilemma...

En Uiteraard De introductie van Garak, die helaas de eerste paar seasonnen te weinig gebruikt word, en pas later echt in actie komt...
Ook zie je hier gelijk dat hij intresse heeft om van Bashir, een 'leerling' te maken...
Plaats reactie