*Reviewtopic* 1X07 - Q-Less

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

*Reviewtopic* 1X07 - Q-Less

Bericht door TARAraboemdijee »

Dit is het algemene reviewtopic voor aflevering 7 van DS9, 'Q-Less', volgend op 'Captive Pursuit'

Hier kan iedereen alles kwijt over deze episode. Mijn review volgt straks.

Voor meer informatie over de aflevering, klik hier.

Production: 407
Season: 1 Episode: 6
DVD Disc: 2
Air Date: 02.07.1993
Stardate: 46531.2

Guest Cast:
John de Lancie as Q
Jennifer Hetrick as Vash
Van Epperson as Bajoran Clerk
Tom McCleister as Kolos
Laura Cameron as Bajoran Woman

Creative Staff:
Director: Paul Lynch
Teleplay By: Robert Hewitt Wolfe
Story By: Hannah Louise Shearer
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door TARAraboemdijee »

Zoals de titel van de aflevering al aangeeft staat Q in deze aflevering centraal. En in mijn ervaring is een Q-aflevering altijd wel om te pruimen. Zo ook deze. John de lancie neemt zijn rol als Q weer geniaal aan. Ook deze aflevering pakt een stukje TNG op zoals we in de eerste afleveringen van het eerste seizoen al een paar keer hebben gezien, en ik neem het ze niet kwalijk. Het was destijds een, denk ik, goede zet. Vooral deze vond ik geniaal bedacht. Vash is een personage waarvan je zo'n beetje denkt dat die vaker dan 2x een rol in ST had, toch is dat echter niet het geval. Op een bepaalde manier raak je bekend met haar. Een vervolg op TNG's Q-Pid en door O'Briens achtergrond ideaal te koppelen aan DS9. Q zorgt weer voor de nodige humor en dat maakt deze aflevering erg kijkbaar. Deze krijgt dan ook 3.5 sterren van mij.

Grappige uitspraken uit deze aflevering:
Q: The eminent Vash - barred from the Royal Museum of Epsilon Hydra Vll. Persona non grata on Betazed. Wanted dead on Myrmidon for stealing the Crown of the First Mother.
Vash: Dead or alive.
Q: Preferably dead.

Vash: They weren't thrilled to see you on Brax either. What did they call you? "The God of Lies."?
Q: They ment it affectionally

Quark: I...
Q: Go away.
Vash: Q, bring him back.
Q: What business could you have with that disgusting little troll?
Vash: You didn't give him time to tell me. Bring him back this instant.

O'Brien: You might ask Vash. They know each other.
Sisko: From the Enterprise?
O'Brien: I believe they actually met in Sherwood Forest.

Q: You hit me. Picard never hit me.
Sisko: I'm not Picard.

Quark: You were eavesdropping on my conversation with Vash. What were you this time? The table? One of the chairs? The wine bottle!
Odo: When will you realise that you have no secrets from me?

Quarks: The important thing is they're honest collectors of antiquities.
Vash: How honest?
Quark: As honest as you and I.
Vash: Then we'd better keep a close eye on them.

Q: An abysmal place.
Vash: Tartaras V?
Q: Earth. Don't get me wrong. 1,000 years ago, it had character - Crusades, Spanish Inquisition, Watergate. Now it's just mind-numbingly dull.

Vash: Well, l guess in some ways, l'm going to miss you, too.
Q: Maybe l could drop in some time.
Vash: God, l hope not.

Bashir: I feel as though I've been asleep for days. What? Did I miss something?

Wat we zoal te weten komen over... en misschien belangrijk is voor de toekomst (spoilers!)
Bashir schept op over zijn Starfleet Medical examens om zo vrouwen te versieren. Hij was blijkbaar tweede, niet eerste van dat jaar. Dit zal later terug komen.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Tamelijk vrolijke episode, die het toch niet echt haalt bij de andere betere Q eps zoals Voyager's Deathwish:

**1/2
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Mwa, matige aflevering. Q had beter niet in de serie DS9 kunnen voorkomen; dit is meer overbodig TNG personages in het DS9 universum halen. Verhaal was matig met technobabble. Deze episode had van mij niet gehoeven. TNG had veel betere Q episodes en ook VOY's Death Wish had meer in zich.

1,5 ster van de 5.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

De Picard/Q interactie vond ik zelf veel leuker dat tussen Q en Sisko
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ace of Spades schreef:De Picard/Q interactie vond ik zelf veel leuker dat tussen Q en Sisko
Inderdaad, tijdens Voyager werd die ff overgenomen tussen Riker en Q in Deathwish, maar daarna ging het ook steil bergaf.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Nebulaguy schreef:Inderdaad, tijdens Voyager werd die ff overgenomen tussen Riker en Q in Deathwish, maar daarna ging het ook steil bergaf.
Idd, The Q and the Gray en Q2 waren nog diepere dieptepunten. Daarmee vergeleken was Q-Less een goede episode :) .
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

die rechtszitting......heel moralistisch hoor, maar nee, dat was het niet.
Maar ik dwaal af :-D
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ace of Spades schreef:De Picard/Q interactie vond ik zelf veel leuker dat tussen Q en Sisko
Dat kan komen omdat Q een soort band had met Picard en ook speciaal naar Picard toe ging. Maar met Sisko was dit niet het geval. Q kwam toevallig op DS9 omdat Vash daar was.

Ik vind de scenes tussen Sisko en Q wel tof, met name de bokswedstrijd. Waar ook een belangrijke en gedurfde uitspraak kwam. Sisko: "I'm not Picard". Wat iets zei over heel DS9 als serie.

De rest van de aflevering was inderdaad vrij zwak. Hoop technobabble, station in gevaar van iets waarvan de kijker al een sterk vermoeden heeft wat het is. Te weinig aandacht wordt besteed aan het feit Vash in het GQ zat.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Review nummer 6:
Q-Less


Je begint bijna te denken dat DS9 niks is...weer een zwakke aflevering. Maar deze moet je wel in de juiste context zien. Je moet mensen in het begin van een spin-off een reden om naar die spin-off te kijken. Het idee leek me echt heel leuk, alleen is het een beetje een saaie aflevering geworden. Wel eentje die je blijft herinneren, en natuurlijk: 'I am not Picard!'

Kort gezegd: Vrij zwakke aflevering die één keer uiterst vermakelijk is, maar een ervaring die niet voor herhaling vatbaar is.

Hints naar de toekomst:
-'I am not Picard!''
-Helaas, de attributen uit het Gamma-kwadrant staan niet in contact met de Dominion

Eindoordeel: 1 van de 5 sterren
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Q afleveringen zijn mijn favoriete afleveringen. Ik vind dit azelf een vrij geslaagde Q episode.
Er had inderdaad wel wat meer met Vash gedaan mogen worden.

Maar toch een waardering van: **1/2
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

ep met enkele leuke grappen, maar toch 1 van de minste tot nu toe.

*1/2 (1,5 dus)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

aardige aflevering, vooral omdat john delancie (q) er in mij speelde wil het puntje nog wel omhoog geschuiven, maar op zich niet harstikke bijzonder... Dus net als EMH geef ik deze aflevering ** 1/2 punt
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Ik vond deze niet echt leuk eigenlijk, het sloeg eigenlijk nergens op net zoals dat the q and the grey ook nergens op slaat (maar die is tenminste nog erg vermakelijk)

2 sterren
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Tactical_Cube schreef:Ik vond deze niet echt leuk eigenlijk, het sloeg eigenlijk nergens op net zoals dat the q and the grey ook nergens op slaat (maar die is tenminste nog erg vermakelijk)
Uh, The Q and the Gray was allerminst vermakelijk, omdat de hele Q verpest werden. Dat deed deze aflevering tenminste nog net niet :) .
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ik vond the q and ..... wel grappig

maar q-less niet :)
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Beiden waren niet echt grappig om te bekijken. Alleen heeft The Q and the Grey een (nog) slechter verhaal :{ .
Plaats reactie