Onderzoek star trek fancultuur

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Plaats reactie
myrthe
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2010, 15:03

Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door myrthe »

Hallo allemaal,

ik heb een account aangemaakt omdat ik graag jullie mening wil weten voor mijn onderzoek naar de fancultuur van Star Trek.
Mijn vraag aan jullie is;
Denken jullie(trekkies/trekkers, ik wil niemand beledigen met de verkeerde benaming) dat er een verschil is tussen trekkies/trekkers van voor de jaren '90 bijvoorbeeld en die van nu?

Ik weet niet of iemand van jullie al fan was voor de jaren '90 en of die verschillen heeft opgemerkt, bijvoorbeeld door de opkomst van het internet en computergames? Kunnen jullie je misschien beter uiten via het internet over hoe goed je die serie vond of juist slecht dan de fans van voor de jaren '90?

En gaan jullie nog wel eens naar conventies? of is het makkelijker om gewoon via internet contact te houden met andere fans en Star Trek gerelateerde producten te kopen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door SuperVlaai »

Ik was al fan toen Startrek op tv was. 8-)
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Paulstartrek »

Denken jullie(trekkies/trekkers, ik wil niemand beledigen met de verkeerde benaming) dat er een verschil is tussen trekkies/trekkers van voor de jaren '90 bijvoorbeeld en die van nu?
De jaren 90? Dat is 1980-1989 in mijn definitie. Er zit juist meer verschil in de fans van 1995 tot nu en van voor 1995. Deze "voyager" generatie heeft een andere kijk op hoe series in elkaar zitten/zouden moeten zitten en de oudere fans van voor die periode.
Verschil tussen de fans van 1980 tot 1995 is er niet zoveel.
Echter, dit verschil is dan meer leeftijd georiënteerd met uiteraard de nodige uitzonderingen. Er is geen specifieke leeftijd, opleidingsniveau of iets anders aan te wijzen dat deze fans defineerd. Behalve het feit dat ze Voyager goed vonden.
Er zijn ook fans die voyager leuk vonden, maar niet noodzakelijk goed.
Ik weet niet of iemand van jullie al fan was voor de jaren '90 en of die verschillen heeft opgemerkt, bijvoorbeeld door de opkomst van het internet en computergames?
Ik ben fan vanaf 1992 ongeveer schat ik. Toen was TNG geloof ik op de BBC2 en had je enkele spelletjes. Ik ben ongeveer in 1995 lid van dit forum geworden. De fan van die tijd is niet veranderd. De huidige fan kan precies hetzelfde zijn of een andere mening hebben. Deze mening is veelal gekoppeld aan het goed vinden van Voyager.
Kunnen jullie je misschien beter uiten via het internet over hoe goed je die serie vond of juist slecht dan de fans van voor de jaren '90?
Aangezien het internet pas de laatste 15 jaar echt grond heeft gevonden is het uiteraard makkelijk geworden om je mening te uiten, maar de leeftijdsdiversiteit op dit forum is best uitgebreid. Al is het merendeel hier 25-35. Er is een groep die jonger is. het merendeel van deze jongere groep is ook voyagerfan.
Op andere forums zoals de tfd is deze groep wat meer vertegenwoordigd.

Wat mij wel is opgevallen is dat er aantal jaren terug vele startrek sims in de omloop waren. Iedereen was wel lid van 1 of meerdere en dit bood een leuk platform om een eigen karakter te maken en ontwikkelen. Dit is in het nieuwe millennium flink afgenomen.
En gaan jullie nog wel eens naar conventies? of is het makkelijker om gewoon via internet contact te houden met andere fans en Star Trek gerelateerde producten te kopen?
Er zijn ook maar weinig conventies momenteel. Degene die er zijn, zijn vaak niet interessant, te ver weg of te duur. ik vind het persoonlijker leuker om met een groep van dit forum een meeting te houden. Vaak wordt startrek zelfs niet meer besproken op zo'n meeting en doe je het meer voor de gezelligheid.


Ik hoop dat je nog wat zinnigs uit mijn antwoorden kunt halen. zo niet dan hoor ik de vragen wel weer :)
myrthe
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2010, 15:03

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door myrthe »

super bedankt voor je reactie!

Ik had nog 1 brandende vraag voor je(of jullie)
Want wat ik begrepen heb uit verschillende boeken zoals science fiction audiences, is dat fans van eind jaren '60 steun vonden in de serie. Bijvoorbeeld de vietnam oorlog vond toen plaats en veel militairen vonden steun in het optimistische verhaal van Star Trek. Star Trek gaf hen namelijk een beeld van een utopia en waar het beter was dan op dat moment in Amerika (vietnam) en dan meer het sociale vlak in plaats van het technologische of moderne vlak.

Nu is mijn vraag; waarom zijn jullie fan van Star Trek, ook omdat je steun vond in Star Trek, of omdat je de special effects waardeerd of meer het technologische en moderne utopia dat wordt geschetst?

bedankt!
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Miriam »

myrthe schreef:Nu is mijn vraag; waarom zijn jullie fan van Star Trek
Afbeelding
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door X-File »

myrthe schreef:Nu is mijn vraag; waarom zijn jullie fan van Star Trek
Zoidberg schreef:Not a not a day goes by I don't ask myself the same question.
Wel, mijn vader keek Star Trek op de BBC, als jonge opgroeiende knul keek ik samen met hem naar de TOS episode "Spectre of the Gun" ergens eind jaren '80. Vervolgens keek ik zo ongeveer elke TNG episode samen met mijn pa.

Daarna is het nooit meer goed gekomen. :lachhuil:

Star Trek is de start geweest van mijn voorliefde voor Sci-Fi. Na Star Trek TOS/TNG kwam ik in aanraking met de latere series, maar ook science fiction werken als Dune, het Battletech/Mechwarrior universum, Star Wars, Firefly, etc. etc.

Dus waarom fan van Star Trek? Omdat het in mijn optiek de oer-vorm is van het science fiction genre, een van de belangrijkste tv momenten op het gebied van het genre.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Master Vanhu Botie »

^helemaal mee eens

Ik maakte kennis met TOS ergens heel in het begin van de jaren zeventig. Ik was direct verknocht en probeerde alle eps te zien. Daarna was er een hele tijd niets, maar toen kwam TMP. Ik ben hem in de filmzaal gaan zien, maar was sterk teleurgesteld wegens het erge trage karakter van de film en heb, bij het verschijnen van TWoK, niet te gaan kijken.
Eind jaren tachtig zag ik dan op een zeker moment bij het zappen iets dat leek op TOS en ik bleef kijken. Ik had toen hetzelfde gevoel als ik had bij TOS en kreeg zekerheid bij het afspelen van de eindgeneriek. ST was terug, leuker dan ooit :cheer:
Sindsdien heb ik steeds weer, bij elke nieuwe serie en film geprobeerd om alles te zien.
In tussentijd heb ik al tientallen andere SciFiseries zien passeren en heb van elke serie genoten, maar zoals Puni zegt: TOS is de oerSciFiserie en dat is toch wel iets speciaals.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Nemesis »

X-File schreef:
myrthe schreef:Nu is mijn vraag; waarom zijn jullie fan van Star Trek
Zoidberg schreef:Not a not a day goes by I don't ask myself the same question.
Zoidberg schreef: All right all right, spare me your life story

Even wat vragen beantwoorden:

Ik ben zelf een webmaster. (nee dit is niet om reclame te maken). Maar hierdoor zit ik veel op internet naar andere star Trek sites te kijken. Hierin is wel wat verschil te zien. De benaming maakt niet zo uit. Een trekkie had een nerderig gehalte, dus andere mensen bedachten trekkers, want dat klonk minder erg. Helaas hebben ze niet aan de Nederlandse taal gedacht ;). Je hebt trekkies in alle soorten en maten. Ben ik een trekkie? denk het wel, want ik weet veel te veel van de serie. Maar zoals ik al zei, je hebt ze in alle soorten en maten.

Vooral op internet merk ik een verschil in trekkies. De wat oudere trekkies, die langer fan zijn, zijn minder actief op internet en gebruiken minder de nieuwste technologiën op internet. Uitzonderingen daargelaten. Je ziet veel meer sites ge-ent op voyager en enterprise. Voyager en enterprise heeft denk ik ook een veel grotere groep vrouwelijke fans dan de andere series. De laatste jaren zie je alleen een afnamen in het Star Trek op Internet. Sites sluiten, mensen hebben geen tijd, sites bloed dood, etc. Er zijn er nog maar een paar en dat is jammer.

Persoonlijk ben ik zelf pas echt fan geworden in 2001. Dat is eigenlijk nog niet zo lang, maar dat komt min of meer door mijn leeftijd en de combinatie beschikbaarheid op de Nederlandse televisie op een juist tijdstip. Ik vind dat wat al gezegd is, er een duidelijk verschil is in nieuwe fans en oude fans. Maar de lijn ligt eerder bij TOS-TNG en VOY-ENT. Deep Space Nine is in mijn ogen het zwarte schaap van de familie (ondanks dat het de beste serie is). Je hebt weinig specifiek uitgeproken DS9 fans. Meestal komt die op een latere plaats. (met uitzondering van dit forum).

Ik vind internet een fantastische manier om je te uitten. Vroeger had je die fanzines, (waar ik verder niet zoveel over weet). Nu heb je podcasts, fora, YouTube, Blogs. Overal zie je geluid en beeld voorbij schieten. Het nadeel is wel dat de wereld een stuk groter is en veel mensen ervoor kiezen om anoniem spullen te plaatsen, of nog erger, te kopieren.

Computergames waren eigenlijk nooit het sterkste punt van Star Trek. Het schijnt dat Star Trek Online een redelijke hit is, maar daar doe ik niet aan mee. Misschien dat andere daar meer over kunnen vertellen.

Conventies.. waar? Duitsland heb je er één. Hiervoor moet je een heel jaar krom liggen wil je er naar toe kunnen. Verder speelt het zich allemaal af in de USA. Die ene keer dat het voor mij haalbaar was (en toen ik dit ook wilde, in het begin wilde ik niet naar conventies o.a. vanwege de afstand, was vaak in zuid-holland). Ik heb in 2007 de Dutch Star Con bezocht, het geluk had ik daar om wat leuke acteurs te ontmoeten. Van Star Trek waren dit Dwight Schultz en Rene Auberjonois. Wat is er bijzonder aan? Tja. Zonder mijzelf te vergelijken met het stomme gedrag van sommige mensen, maar in de USA zou bijv een celebrity niet fatsoenlijk over straat kunnen. Dus het zit allemaal in ons om bekende mensen te bezoeken. In België is het bezoeken van de Familie Pfaff volgens mij ook altijd interessant ;).

Via internet is het makkelijk contact houden. Zoals Fora, MSN, E-mail en websites. Conventies is meer voor het bezoeken van de acteurs dan voor elkaar. Met dit forum hebben we zo af en toe wel een meet, maar het enige Star Trek daaraan is vaak het feit dat we op dit forum zitten.

Waarom ik fan ben? Nou niet vanwege de Special effects. Meer omdat het gewoon leuk is om te kijken. Het is voor mij Entertainment. In de drukke wereld die reality heet is het af en toe fijn om gewoon lekker op de bank te zitten, in bed te liggen of wat dan ook om een dvd erin te drukken en te kijken. Het is ontspanning voor mij. Is dat alles? Nee. Voor mij heeft Star Trek ook nog wel de waarde dat er zo af en toe wat zinnigs uitkomt. Een voorbeeld wat ik graag gebruik is dat ik bijv er aan herinnerd wordt om tolerant en respectvol tegen het geloof aan moet kijken, hoe moeilijk dat soms is, maar als ik dat niet doe, juist mijn eigen normen en waarden die ik zoveel beter vind zou vergeten. Soms vind ik de mensen die geloven bekrompen, kort door de bocht, achterbaks, kortzichtig en discriminerend. Genoeg redenen om er een verkeerde mening aan over te houden en ze te "haten". Maar dan zou ik hetzelfde doen. Nou ja, dan kom je in een cirkel waar je niet in wilt zitten.

Zo zijn er meer dingen waarvan je kan zeggen, Daar heb ik wat aan. Dat vind ik persoonlijk bij Star Trek meer dan bij andere series. Daarnaast is Star Trek altijd een afschildering geweest van de huidige maatschappij. Daarom is TOS ook zo vrolijk en "we rule" vanwege de tijdsperiode, koude oorlog, vietnam weet ik veel allemaal. TNG is veel meer diplomatiek en braaf en echt utopisch iets wat we eind jaren 80 ook nodig hadden, het einde van de koude oorlog.

In Voyager zie je al wat emancipatie en meer actie vragende fans. Dit zet zich ook door in de films. In Enterprise gingen we terug naar het verleden van Star Trek. Maar zoals vele series en goedlopen franchises kwam Star Trek in een crisis. De laatste film is een Reboot en ook weer een duidelijk verbintenis met de huidige tijd qua uitvoering. Aangepast aan het leven van nu.

Succes!, ik hoop dat je er wat mee kan.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik heb eens gelezen dat het verschil tussen een trekkie en een trekker is:
* een trekker noemt z'n hond Spock
* een trekkie noemt z'n zoon Spock
:')
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Paulstartrek »

myrthe schreef:super bedankt voor je reactie!

Ik had nog 1 brandende vraag voor je(of jullie)
Want wat ik begrepen heb uit verschillende boeken zoals science fiction audiences, is dat fans van eind jaren '60 steun vonden in de serie. Bijvoorbeeld de vietnam oorlog vond toen plaats en veel militairen vonden steun in het optimistische verhaal van Star Trek. Star Trek gaf hen namelijk een beeld van een utopia en waar het beter was dan op dat moment in Amerika (vietnam) en dan meer het sociale vlak in plaats van het technologische of moderne vlak.

Nu is mijn vraag; waarom zijn jullie fan van Star Trek, ook omdat je steun vond in Star Trek, of omdat je de special effects waardeerd of meer het technologische en moderne utopia dat wordt geschetst?

bedankt!
Zo oud dat ik ST gebruikte voor de vietnam oorlog te ontwijken ben ik niet. Ik waardeerde gewoon de special effects, de leuke verhalen maar ik vond ook de technologische vooruitgang erg aantrekkelijk. Wie droomde er niet van het hebben van een transporter om niet meer naar school te hoeven fietsen (in de regen). Of een tricorder of een holodeck.

Zoals anderen ook al vertelt hebben was bij mij ook ST de opstap naar Sci-FI in het algemeen. Firefly, Starwars, Battlestar Galactica, de sci-fi series werden toen ook steeds meer. Je had toen ook steeds iets nieuws om over te praten. De laatste tijd heb je alleen de nieuwe film (alweer een tijdje oud) en de online game. Omdat deze online game best prijzig is zullen niet veel mensen hier deze aanschaffen. Hierdoor krijg je op dit forum ook een beetje een verzadeging. Alles over startrek is al een keer gezegd. Vandaar dat je ziet dat er over de andere series nu meer gezegd wordt. BG en Doctor Who zijn sci-fi series waarbij nieuwe afleveringen komen en dus ook meer discussie en speculaties mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Dark*staR »

myrthe schreef:Hallo allemaal,
Hallo myrthe.
myrthe schreef:ik heb een account aangemaakt
Tof.
myrthe schreef:omdat ik graag jullie mening wil weten voor mijn onderzoek naar de fancultuur van Star Trek.
Aha.
myrthe schreef:Mijn vraag aan jullie is;
Denken jullie(trekkies/trekkers, ik wil niemand beledigen met de verkeerde benaming) dat er een verschil is tussen trekkies/trekkers van voor de jaren '90 bijvoorbeeld en die van nu?
Ja. Leeftijd.
myrthe schreef:Ik weet niet of iemand van jullie al fan was voor de jaren '90 en of die verschillen heeft opgemerkt, bijvoorbeeld door de opkomst van het internet en computergames?

Was er leven voor de jaren '90? Ik kan het mij niet voor de geest halen.
myrthe schreef:Kunnen jullie je misschien beter uiten via het internet over hoe goed je die serie vond of juist slecht dan de fans van voor de jaren '90?
Het uiten zal niet beter of slechter gaan. Het internet biedt wel de mogelijkheid om meer lezers bereiken.
myrthe schreef:En gaan jullie nog wel eens naar conventies?


De laatste paar jaren geen conventies bezocht.
myrthe schreef:of is het makkelijker om gewoon via internet contact te houden met andere fans en Star Trek gerelateerde producten te kopen?
Ja.
myrthe schreef:Bedankt!
Graag gedaan.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Dark*staR »

myrthe schreef:Ik had nog 1 brandende vraag voor je(of jullie)
Spannend.
myrthe schreef:Want wat ik begrepen heb uit verschillende boeken zoals science fiction audiences, is dat fans van eind jaren '60 steun vonden in de serie. Bijvoorbeeld de vietnam oorlog vond toen plaats en veel militairen vonden steun in het optimistische verhaal van Star Trek. Star Trek gaf hen namelijk een beeld van een utopia en waar het beter was dan op dat moment in Amerika (vietnam) en dan meer het sociale vlak in plaats van het technologische of moderne vlak.


Hmmm...
myrthe schreef:Nu is mijn vraag; waarom zijn jullie fan van Star Trek, ook omdat je steun vond in Star Trek, of omdat je de special effects waardeerd of meer het technologische en moderne utopia dat wordt geschetst?
Nadat Buck Rogers niet meer werd uitgezonden was ik gedwongen om ook andere series te kijken en te toetsen aan Buck en companen.
myrthe schreef:bedankt!
Graag gedaan.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Onderzoek star trek fancultuur

Bericht door Mansfeld »

interessant stuk schreef je daar Nemesis.

Ik beschouw mezelf niet als een Trekker of Trekkie, ik ben wel al iets ouder maar zeker niet oud genoeg om de originele series gevolgd te kunnen hebben op tv.

Mijn eerste SciFi ervaring was Buck Rogers, als achtjarige liet dat wel een enorme indruk op mij, maar Buck Rogers heeft maar één seizoen en een half gelopen, niet lang dus. Daarna was het The A-Team en Knight Rider enzo, ...Maar ik was toen dus niet omzeggens Sci fi adept laat staan dat ik van StarTrek ooit al had gehoord.

De volgende en meest indrukwekkende scifi prent was Aliens, 1984 of 85, 'k zal iets van bijna 11 jaar moeten geweest zijn. Had hier een voorstukje van gezien op 'premiere', en dus we hadden nog niet lang een videorecorder,konden we de film thuis bekijken
Erg veel van de decors en speciale effecten heb ik toen niet kunnen genieten want ik vond de film "ondraaglijk spannend", we hebben daar naar gekeken met ons gezin, had ik daar toen alleen naar gekeken had ik de videocasette er waarschijnlijk vroegtijdig uitgehaald :)

Van Aliens ging het dan naar Alien en toen dacht ik van ow, die StarWars films wil ik dan ook wel eens zien :) Tegen eind jaren tachtig kondigden ze StarTrek the Next Generation aan, maar dat zei me niets want ik had niet eens de originelen gezien. Alleen bij ons op school was er wel een rare die mister Spock nadeed :) Vooraleer ze de nieuwe serie gingen draaien bij ons op 'de BRT' gingen ze eerst nog even de originele serie geven. Het was mijn broer die geen enkele aflevering wou missen. Onbegrijpelijk vond ik dat, want ik weigerde absoluut naar dergelijk verouderde scifi te kijken. Een paar mannen in pyjama's overstralen naar een vreemde planeet in een verouderde pyjama zonder een ruimtepak?

Ik was op dat ogenblik helemaal in de ban van het Amerikaanse Apollo project, er was nog geen internet toen dus ik dweilde alle mogelijke bibliotheken af op zoek naar nog een boek over het onderwerp dat ik nog niet gelezen had. Ook algemene encyclopedieën die over het onderwerp toevallig een foto of informatie vermelden die ik nog niet had, allemaal mee naar het copycenter :)
Die StarTrek vond ik dus echt een aanfluiting van alles wat ook maar met ruimtevaart te maken had. Daardoor kon ik TNG ook niet appreciëren en in de jaren negentig had mijn interesse voor de ruimtevaart plaats gemaakt voor kunst. Daar ik ook aan een kunstopleiding begonnen was natuurlijk.
Het is misschien door mijn kunstopleiding dat ik die StarTrek serie met een andere invalshoek kon bekijken.
Inderdaad, de originele StarTrekserie is de origine van latere scifi films en series.
Die pyjamas, dat overstralen die sobere uitvoering van de decors en dan al die aliens en vreemde planeten dat was precies ook wat eigen was aan de wereld die daar door Roddenbery gecreëerd werd. Je moet eigenlijk gewoon meegaan in de fantasie, de spelregels omzeggens accepteren om er vervolgens te kunnen van genieten.
Het is iets waar ik graag naar kijk omdat het een volledige imaginaire wereld is, die ook een positief wereldbeeld voor ogen houdt. Het is echt om de dagelijkse beslommeringen eens achter zich te kunnen laten. Noem het maar een gezonde drugs.
Plaats reactie