Star Trek boeken schrijven

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Plaats reactie
Mecran
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2017, 18:23

Star Trek boeken schrijven

Bericht door Mecran »

Goedendag allen,

Ik ben nieuw op dit forum dus als deze vraag al eens eerder gesteld is mijn excuses daarvoor.

Mijn vraag is de volgende: in mijn privé leven ben ik (beginnend) auteur. Nou zou ik ook graag een boek schrijven gebaseerd op de Star Trek principes. Het zou daarbij meer gaan om de algehele zaken zoals Warp, replicators etc. Personages zullen wel auteursrechtelijk beschermd zijn.

Maar om een lang verhaal kort te maken, weet iemand of het is toegestaan boeken te schrijven in dit genre, en zo niet, bij wie/waar kan ik dan meer info krijgen?

Greetings, Mecran
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door R2D2 »

ik denk dat een vuistregel is
zolang je er geen geld mee verdient, zal het worden gedoogd c.q. zul je niet actief worden kalt gestelt

er is trouwens heel veel fanfiction;
ik zou me proberen te richten op creatiever materiaal
...begin jezelf eens af te vragen waarom je over vertrouwde onderwerpen wil schrijven; wellciht is het beter om te schrijven over eenm beginnend schrijver die het diepe niet in durft te springen, omdat...

;-)
succes!
Mecran
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2017, 18:23

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Mecran »

Ik ben me ook wel bewust van het feit dat er al heel veel fanmateriaal is en ik doe het ook echt niet om wereldberoemd te worden, gewoon omdat ik na drie boeken in het fantasy genre in een middeleeuwse setting mijn grenzen een wil veeleggen.

Het gaat er maar om dat ik geen torenhoge boete wil riskeren.


MAaar als ik het goed begrijp weer jij (R2-D2) het dus ook niet zeker...
Waar zou ik zekerheid kunnen vinden. Misschien een stomme vraag maar van wie is star trek nou eigenlijk precies??
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door R2D2 »

ik denk dat de grens ligt bij:
verdien je er geld mee of niet
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Dark*staR »

Mecran
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2017, 18:23

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Mecran »

Hi all,

ondanks jullie enthousiasme ben ik nog steeds niet helemaal wegwijs. Star Trek is dus van Paramount?
Er zijn honderden auteurs die boeken/comics schrijven over Star Trek... zullen al die auteurs zich netjes aangemeld hebben bij Paramount??

Mecran
Mecran
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2017, 18:23

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Mecran »

Ik lees net op hun site dat alles wat ongevraagd aangedragen word gedelete word zonder gelezen te zijn....

Fuckers.....
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Greetje »

Hmmm...

Ik vind het jammer dat ik de Cardassians niet zelf verzonnen heb.
Maar goed Star Trek kan één van de vele stokpaardjes zijn als inspiratiebron + een hoop andere boeiende zaken los van Star Trek.

Mijn advies is om gewoon origineel te zijn en Star Trek alleen te gebruiken als inspiratiebron voor jouw eigen wereld, maar niet als jouw eigen wereld.
Mecran
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2017, 18:23

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Mecran »

Ik probeer inderdaad meer dan origineel te zijn. Het is ook daarom dat het verhaal zich ver na VOY afspeelt. Het gaat me dan vooral om worden zoals: Warp,Federation, de rassen etc...

Een sterrenkaart van dát moment zou me enorm helpen. Niet om makkelijk voort te borduren op al bestaande principes maar meer om slordig, tenenkrommende situaties te voorkomen.
Heb verwoede pogingen gedaan om paramount te bereiken maar die staan dus totaal niet open voor communicatie van buitenaf.
Aan de andere kant, het Star Trek genre heeft nog nooit zo geleefd als nu... ;)

Mecran
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Greetje »

Vergeet de hele Paramount. Schrijf lekker waar je zin in hebt.
Hier een kaart van Star trek. Hopelijk kun je er wat mee:
Afbeelding

Ik ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar wat je schrijft.
Mecran
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2017, 18:23

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Mecran »

Hi greetje,

Leuk om te horen dat er iemand nieuwsgierig is naar mijn 'uitlatingen'
Ik moet je enthousiasme helaas een klein beetje temperen. De afgelopen maanden heb ik nogal wat hooi op mijn vork genomen dus helaas zit de vaart er niet echt in. Het feit dat mijn kennis van de Engelse taal nogal 'rusty' is helpt ook niet echt.
Ik kan je eventueel mijn e-mail adres geven, daar kan je me dan op contacteren en dan houd ik je op de hoogte.

Mecran
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door Greetje »

De Engelse taal beheers ik nogal dor en rechtoe recht aan. Ik ben er geen ster in.
Het is lullig maar Paramount kan al afhaken als iemands Engels niet optimaal is of niet poëtisch genoeg.

Ik shrijf mijn verhalen gewoon in het Nederlands.
Zelf ben ik al jaren dol op de Cardassians. Ik schrijf eerst gewoon over hun wat ik wil. Daarna laat ik het een week liggen en lees nog eens rustig door. Ik verander ze dan in mijn eigen aliëns zodat ze helemaal geen Cardassians meer zijn. (Ik moet daarvoor dus mijn eigen verhaal herschrijven). Ik laat hierdoor Star Trek los.

Op die manier hoeft mijn verhaal uiteindelijk helemaal niets meer met Star Trek te maken te hebben en is het een eigen SF-verhaal dat los op zichzelf staat.

Verder kijk ik naar natuurdocumentaires en programma's over wat men ondekt heeft in het heelal als andere inspiratiebron.

Maar wat de uitwisseling van verhalen betreft heb ik jou een PB gestuurd. :)
Gebruikersavatar
B'Ellana
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:27
Locatie: Barnsley, Verenigd Koninkrijk
Contacteer:

Re: Star Trek boeken schrijven

Bericht door B'Ellana »

Nou, onder welke naam kunnen we deze ongetwijfeld juweeltjes terug vinden inmiddels? 8-)
Plaats reactie