The Wheel of Time

Bespreek hier alles over TV, Films, Muziek en Boeken

Moderator: Vis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Leest iemand deze boekenserie van Robert Jordan (of heeft deze ooit geleden)? Ik heb de serie eindelijk weer eens opgepakt, zit nu tegen het einde van deel 10.

Korte achtergrond: WoT is een boekenserie van Robert Jordan en speelt in wat fans "Randland" noemen (genoemd naar de hoofdfiguur). Jordan heeft een levendige fantasie en dat blijkt uit boeken. Het is geen Tolkien qua details (hij verzint geen eigen talen compleet met grammatica, alfabet en regels) maar voor de rest legt hij er redelijk wat detail in. En dat is ook meteen het grote kritiekpunt, vanaf deel 6 of 7 begint hij zich te verliezen in details en t/m deel 10 verzand je erin zonder dat er veel progressie in de verhaallijn zit. Ook introduceert hij zoveel karakters dat de oorspronkelijke hoofdkarakters bijna vervallen tot cameo's. Gelukkig zou dat vanaf deel 11 beter moeten worden, maar zover ben ik dus nog niet. Tussen deel 10 en 11 zaten redelijk wat jaren en veel fans die mijn kritiek delen waren positief over deel 11.

Tot nu toe zijn 13 delen uitgekomen en een prequel. Deel 14 zal het laatste deel zijn. Probleem is echter dat RJ tussen deel 11 en 12 naar de eeuwige jachtgronden is vertrokken. Hij heeft echter wel het verhaal in grote lijnen afgemaakt, dus de globale plot lag vast. Zijn vrouw heeft een fantasy auteur uitgekozen om met Jordan's aantekeningen en aangegeven plotdetails het verhaal af te maken. Deel 12 en 13 zijn verschenen (wederom, ik ben er nog niet), maar fans hebben ook deze versies "goedgekeurd". Het is niet meer RJ, de andere auteur heeft ook aangegeven dat niet te willen proberen, hij is niet de grootmeester. Maar het verhaal en karakters zijn van Jordan, hoe hij het invult is van die andere gast. Volgens mij wordt het er zeker niet slechter op omdat die auteur wellicht zelf ook minder snel in details zal gaan verzanden zoals RJ dat deed.

Zelf ben ik een maand geleden ofzo weer voorzichtig begonnen, was toen in het begin van boek 10. Ik heb heel wat de WoT wiki moeten raadplegen. Zoals ik al zei, RJ heeft zoveel karakters geïntroduceerd dat ik van sommige gewoon niet meer wist wie ze waren, wat ze deden, hell niet eens aan welke kant ze stonden. De hoofdkarakters had ik nog vrij goed in mijn geheugen, maar het duurde enkele 100 pagina's voordat ik er weer eentje tegenkwam :')

Ik ga de serie zeker afmaken. De reacties op de overige delen stemmen me hoopvol. Het is jammer dat RJ het zelf niet kan afmaken, aan de andere kant misschien ook beter (eigenlijk zou deel 12 het laatste deel worden, maar RJ had zo weinig progressie geboekt qua verhaal in de vorige boeken dat het niet meer in twaalf delen te doen was). De laatste prequels zullen er waarschijnlijk nooit meer van komen. Of dat jammer gaat zijn weet ik niet, moet de eerste nog lezen.
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: The Wheel of Time

Bericht door Jadzia »

Ik ben bij met lezen en kijk uit naar het laatste boek. Het is volgens mij goed opgepakt door Brandon Sanderson.

Ondanks de grote hoeveelheid boeken blijft de serie mij boeien. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Sword of Truth serie van Terry Goodkind).

Dat ligt volgens mij grotendeels aan de personages. In vind Rand niet zo interessant (rijmt dat nou?), maar ik vind bijvoorbeeld Lan en Nynaeve en Morgaine erg leuk.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Jadzia schreef:Ik ben bij met lezen en kijk uit naar het laatste boek. Het is volgens mij goed opgepakt door Brandon Sanderson.

Ondanks de grote hoeveelheid boeken blijft de serie mij boeien. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Sword of Truth serie van Terry Goodkind).

Dat ligt volgens mij grotendeels aan de personages. In vind Rand niet zo interessant (rijmt dat nou?), maar ik vind bijvoorbeeld Lan en Nynaeve en Morgaine erg leuk.
Moraine, Morgaine is van die andere serie ;) En ja, natuurlijk heeft RJ veel namen van de Arthur saga geleend.

Ik wist niet dat jij ook een lezer van de serie was. Rand boeit mij ook niet zo, hij komt maar over als een verwende arrogante kwal die zichzelf heel wat vindt. Ik ga ook meer voor de door jouw genoemde figuren. Ook Perrin vind ik wat hebben, lijkt me nog de meeste down to earth van de drie jochies uit deel 1.

Boek 10 komt waarschijnlijk morgen in de bus uit, dan wordt het eindelijk tijd voor deel 11. De eerste tien delen staan namelijk al weer een behoorlijk aantal jaren bij mij in de kast nadat ik de eerste twee delen ooit voor mijn verjaardag had gekregen (en halverwege deel 2 kocht ik meteen alle delen die tot toen verschenen waren, namelijk t/m 10).
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door Blind Guardian »

staat op de planning maar wist je dat de band Blind Guardian er een liedje over gemaakt heeft


http://www.youtube.com/watch?v=CNnhhejBkW8

sorry voor de nutteloze mededeling :lachhuil:
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Blind Guardian schreef:sorry voor de nutteloze mededeling :lachhuil:
Nee, maar verbaast me niets. Er is ook een artiest die een heel album aan WoT gewijd heeft (geen metaal).
Gebruikersavatar
Anthony
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:52

Re: The Wheel of Time

Bericht door Anthony »

Heerlijke serie. Had alleen een grote dip rond boeken 7 t/m 10. Die vond ik duidelijk minder. Gelukkig werd het beter daarna.

Kan het zeker aanraden aan mensen die er van houden om een langere periode te besteden aan een enkele serie.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Anthony schreef:Heerlijke serie. Had alleen een grote dip rond boeken 7 t/m 10. Die vond ik duidelijk minder. Gelukkig werd het beter daarna.

Kan het zeker aanraden aan mensen die er van houden om een langere periode te besteden aan een enkele serie.
Deel zeven t/m tien zijn de delen die veel mensen bekritiseren omdat het verhaal langdradig wordt, geen progressie wordt geboekt in ca 3000 bladzijden en je door alle nieuwe karakters de bomen door het bos niet meer ziet en de hoofdkarakters lijken gedegradeerd te zijn tot cameo's.

Ik heb gisteren deel 10 uitgelezen, vanochtend begonnen met de proloog van deel 11 :)
Gebruikersavatar
Anthony
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:52

Re: The Wheel of Time

Bericht door Anthony »

The Silencer schreef:
Anthony schreef:Heerlijke serie. Had alleen een grote dip rond boeken 7 t/m 10. Die vond ik duidelijk minder. Gelukkig werd het beter daarna.

Kan het zeker aanraden aan mensen die er van houden om een langere periode te besteden aan een enkele serie.
Deel zeven t/m tien zijn de delen die veel mensen bekritiseren omdat het verhaal langdradig wordt, geen progressie wordt geboekt in ca 3000 bladzijden en je door alle nieuwe karakters de bomen door het bos niet meer ziet en de hoofdkarakters lijken gedegradeerd te zijn tot cameo's.

Ik heb gisteren deel 10 uitgelezen, vanochtend begonnen met de proloog van deel 11 :)
Exact, dat is het probleem met deze boeken. Een soort opvulling voor datgene dat gaat komen.
De boeken daarna zie je bepaalde karakters terug keren (Matrim!) en zijn een stuk interesanter.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door captain crash »

Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt (na boek vijf). Heeft het geheel nou uiteindelijk nog een echt einde gekregen?
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

@Anthony: wie is Matrim ook alweer? :') Er zijn zoveel karakters dat ik echt allang het overzicht verloren ben tenzij ze recentelijk nog naar boven gekomen zijn tijdens het lezen. Oh wacht, je bedoelt natuurlijk Mat, nu vat ik hem :') Hij wordt vrijwel nooit meer bij zijn volledige naam genoemd dus ik legde de link even niet.
captain crash schreef:Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt (na boek vijf). Heeft het geheel nou uiteindelijk nog een echt einde gekregen?
Boek 14 zou dit jaar moeten uitkomen en dat gaat het definitieve echte einde van de serie vormen. The Last Battle waar in de hele serie naar verwezen wordt zou in boek 12 of 13 begonnen moeten zijn, het is niet 1 slag maar zover ik heb begrepen een serie conflicten, dus wellicht zou Final War beter zijn geweest. Maar zeker weten doe ik het niet, zover ik dus nog niet :P
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Op naar deel 13 Afbeelding

Misschien triest, maar de dood van Jordan heeft de serie wel goed gedaan. Toegegeven, boek 11 was een heel stuk beter dan de vorige vier delen bij elkaar, maar volgens mij wist hij toen al dat hij ziek was (maar pin me daar niet op vast). Boek 12 vond ik met afstand beter. Ik denk dat dit na boek 2 wel eens mijn favoriet is, mede omdat mijn favoriete figuur uit de serie (uit, je raad het al, boek 2) eindelijk weer terug kwam, ook al was het helaas maar voor een hoofdstuk op een aantal bladzijden en ook al werd hij door Rand nogal grof behandeld.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door Blind Guardian »

Even Game of Thrones bijwerken en dan even bekijken of ik er tijd voor heb.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Het zijn wel even dertien deeltjes he. Ik lees er sinds 2003 ofzo in :') En het laatste deel moet nog komen. Als je wilt, mag je deel 1 wel een keer lenen van me om te kijken of het iets is.

Ik ben nu voor het eerst sinds ik de serie lees helemaal bij en moet wachten op het volgende boek tot het uitkomt. En omdat ik op de Orbit UK paperback editie wacht zal dat wel 6-9 maanden na de release zijn (de eerste uitgave is altijd een uitgave van TOR). Maar goed, ik lees al bijna tien jaar in de serie, die paar maandjes kan ik nog wel wachten.Ik lees nu de (enige) prequel "New Spring". Eindelijk een boek dat vrijwel alleen over Moiraine gaat :)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Ik heb net even op NL wiki gelezen over de Nederlandse vertalingen...wat een bocht :r En wij maar zeuren over Duitsers die alles vertalen. Als Duitsers iets vertalen, dan klinkt het meestal nog een beetje redelijk en proberen ze ook de namen niet teveel te verbouwen, maar die Nederlandse vertaling is volgens mij echt waardeloos. Rhand Altor :r
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door Blind Guardian »

Zag dat ze bij bol.com dat ze per drie boeken gebundeld zijn dat schiet weer op en ik lees natuurlijk in het Engels heb geen zin om een heer donkere ster te mogen ontmoeten .... :lachhuil: In GoT heb je een karakter die ser Darkstar heet namelijk :lachhuil:


Dan heb je overigens Feist nog niet gelezen in het Engels een karakter genaamd Locklear vertaald in het Nederlands als Joolstein .... :?
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door The Silencer »

Het laatste boek is schijnbaar verschenen. Het duurt nog even voordat ik hem kan lezen denk ik, de paperback uitgave had meestal 9 tot 12 maanden langer nodig om te verschijnen en ik wil alle boeken in dezelfde uitgave hebben.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: The Wheel of Time

Bericht door Blind Guardian »

Juist ,

over een week of zo verwacht ik de eerste twee omnibussen van heer Jordan te ontvangen , ben benieuwd.
Plaats reactie