Heb jij al een nieuwe computer?

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Punisher »

Gurty schreef:
Vis schreef:
Gurty schreef:Check!
Hoe bevalt ie?
Goed :)
Overigens bevalt het na een paar weken nog steeds.
Waarom iemand nog ooit een Windows PC zou willen gebruiken is beyond me.
Er is een lange lijst met goede redenen om vooral GEEN zaken te doen met Apple, laten we bijvoorbeeld eens beginnen met mijn contact met Apple van vorige week:

Wij hebben al een tijd een MacBook in de showroom te koop staan, normaal verkopen we geen Apples, maar deze was ooit speciaal besteld voor een klant die 'em vervolgens teruggebracht heeft.
Nou willen we er iets anders neer zetten -- De MaBook was na een aantal maanden nog steeds niet verkocht, standaard worden Notebooks die als demonstratie in de showroom hebben gestaan altijd even opnieuw geïnstalleerd voordat ze terug op voorraad gaan.

DVD erin, speciale toetsencombinatie gebruikt, alles lijkt te werken.
Vervolgens vraagt de installer om DVD2, DVD2 erin, een wachten, DVD2 wordt weer uitgespuugd.
hm?
Opnieuw DVD2 erin, opnieuw wordt ie uit gespuugd.
Dit aantal keer herhaald, hetzelfde resultaat, geen foutmelding of niks, ik kan de optie `logboek' selecteren maar hier staat dus niks

Installer maar opnieuw gestart en alle `extras' uitgezet, op die manier is CD2 niet nodig.
MacOSX eindelijk draaiende, maar als ik CD2 erin doe weer hetzelfde verhaal, hij wordt uitgespuugd zonder enig foutmelding of logboeknotatie.
De DVD is wel wat beschadigd, even in een aantal andere computers getest (Windows PCs natuurlijk) en daar werkt alles goed

Goed, MacOSX er maar weer afgehaald en FreeBSD erop gegooid, CD2 erin, en FreeBSD geeft netjes aan dat hij de DVD niet kan lezen, CRC errors ect., waarom kan MacOSX dit niet gewoon zeggen in plaats van de DVD gewoon uit te spugen?
Goed, vervolgens kost het nog enige moeite uit te vogelen hoe ik de DVD er weer uit krijg onder FreeBSD, want heel handig zit er niet zo'n eject knopje op Apple machines!
Het is toch van de gekke dat ik een ander OS moet installeren om zeker te weten dat de DVD-speler een bepaalde DVD niet kan lezen, misschien dat er wel *ergens* een vermelding stond, maar deze heb ik niet terug kunnen vinden.
En dan wordt Windows verweten een `Black box' te zijn waar je een flauw idee hebt wat het systeem doet ... :-/ Windows geeft netjes een foutmelding ...

Hoe dan ook, gewapend met de zekerheid dat de DVD defect is bel ik Apple op en vraag de medewerker om een nieuwe DVD.
`Dit zal helaas niet gaan' informeert de medewerker me, ik leg (nogmaals) uit dat ik een retailer ben die een Apple product wil verkopen, geen consument, maar dit maakt niks uit, kennelijk heeft Apple er geen problemen mee om defecte producten te verkopen?
Het probleem is namelijk dat de garantie (van een jaar) is verlopen, de garantie kan vernieuwt worden zodra iemand het apparaat koopt, en die kan vervolgens nieuwe DVDs aanvragen ... Maar niet eerder ... :-/
Het inofficiële advies van de medewerker is om een DVD van een andere Mac te kopiëren, `hier zit namelijk geen beveiliging op' verteld hij me, `we zijn namelijk geen Microsoft', nee, dat is wel duidelijk want Microsoft doet niet moeilijk en stuurt gewoon Windows CDs (Kun je gewoon aanvragen op MS site).
Daarnaast zit er trouwens ook helemaal geen kopieer-beveiliging op Microsoft CDs (In ieder geval niet op Windows en Office).

Goed, een lang verhaal, maar het laat wederom zien dat Apple minstens net zo erg is als Microsoft, zo niet erger.

Als jij Apple fijn vindt is dat leuk voor je, en zou ik je vooral aanraden Applespul te kopen, maar waar ik nou zo moe van wordt is dat dom Apple-fanboyism, Apple en MacOSX zijn geweldig en perfect, Microsoft en Windows zijn troep.
Dat is gewoon dom.

Gebruik gewoon wat je fijn vind, onderken dat dit systeem niet perfect is en ook nadelen heeft, en dat andere systeemen een andere set voor- en nadelen heeft.

Er is inmiddels zelfs een film gemaakt over blind Apple fanboyism, MacHEADS (review).
Apple Akbar!
...omdat je bij Apple teveel betaalt voor de hardware...
Ook al zo iets, vroeger was Apple nog degelijke hardware (PPC, m68k), maar tegenwoording is dit gewoon x86 zooi, oftewel, precies hetzelfde als Windows-PCs ... Maar je betaald er wel flink veel meer voor!
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Blind Guardian »

Afbeelding

vs

Afbeelding
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door uss defiant »

Fruit :nothanks:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door captain crash »

ik ken iemand die heel erg van die groene appeltjes houdt anders
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Ace of Spades »

Granny Smiths, lekker :) .
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door captain crash »

jah, dat vindt * ook...ik niet ;)
Gebruikersavatar
Karanov
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 670
Lid geworden op: 11 jun 2005, 21:07

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Karanov »

captain crash schreef:ik ken iemand die heel erg van die groene appeltjes houdt anders
En dan ken je er nu twee. :9~
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door captain crash »

Drie dus...misschien zijn die appels wel een mannending
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Miriam »

Ik heb liever bananen of sinaasappels
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Guess who? »

mandarijnen ftw 8-)

appels en peren (ongeveer zelfde soort) vind ik erg lekker, maar ik kan ze niet gewoon zo eten. Krijg (door de schil?) altijd jeukend tandvlees...
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Nemesis »

heb nu een eigen printer. simpel HP-tje.. kopiëren, scannen en printen.
Gebruik trouwens geen raid in mijn computer systeem. dat vind ik onnodig, kost teveel geld en heb er niet genoeg ruimte voor.

heb nu een externe schijf van 1TB.
heb een internet schijf van 500GB, 200GB, 160Gb en 160GB
Zou ik dit met een raid-5 willen vervangen heb ik nogal wat 2TB schijven nodig.
Nee dit bevalt uitstekend :D
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Miriam »

Ik heb nog steeds geen nieuwe computer
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door The Silencer »

Na drie jaar dreigen heb ik vandaag toch eindelijk eens een nieuwe PC besteld. Ik ging eigenlijk alleen maar even kijken in de winkel of ze de pc, die ik wilde, hadden en ff wat vragen stellen over hun reparatieservice enzo...maar heb uiteindelijk toch meteen de bestelling geplaatst :lachhuil:

Mijn huidige beestje is gewoon zwaar aan vervanging toe. Ik heb haar al 7,5 jaar afgebeuld, dus ze mag nu met pensioen :)

Nu nog een naam bedenken voor mijn nieuwe PC (ook een vrouwtje).
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Guess who? »

Da Bitch
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Blind Guardian »

The Silencer schreef:Na drie jaar dreigen heb ik vandaag toch eindelijk eens een nieuwe PC besteld. Ik ging eigenlijk alleen maar even kijken in de winkel of ze de pc, die ik wilde, hadden en ff wat vragen stellen over hun reparatieservice enzo...maar heb uiteindelijk toch meteen de bestelling geplaatst :lachhuil:

Mijn huidige beestje is gewoon zwaar aan vervanging toe. Ik heb haar al 7,5 jaar afgebeuld, dus ze mag nu met pensioen :)

Nu nog een naam bedenken voor mijn nieuwe PC (ook een vrouwtje).
Kathyrn Janeway
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Master Vanhu Botie »

Peggy Candy
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Miriam »

Ik wil een nieuwe computer :) Mag dat ook? zoja wie kan mij vertellen waar ik op moet letten en/of zelf in mekaar laten zetten?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Guess who? »

^ Moet je eerst eens zeggen wat je ermee wil doen.

Internetten? Gamen? Videobewerken?
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door X-File »

En, raad eens?

Weer geen nieuwe.

Maar mijn headset werkt nu wel, achterlijke vista maakt het werken met een microfoon niet bepaald overzichtelijk.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door The Silencer »

Blind Guardian schreef:
The Silencer schreef:Na drie jaar dreigen heb ik vandaag toch eindelijk eens een nieuwe PC besteld. Ik ging eigenlijk alleen maar even kijken in de winkel of ze de pc, die ik wilde, hadden en ff wat vragen stellen over hun reparatieservice enzo...maar heb uiteindelijk toch meteen de bestelling geplaatst :lachhuil:

Mijn huidige beestje is gewoon zwaar aan vervanging toe. Ik heb haar al 7,5 jaar afgebeuld, dus ze mag nu met pensioen :)

Nu nog een naam bedenken voor mijn nieuwe PC (ook een vrouwtje).
Kathyrn Janeway
Ik wilde hem eerst Niels noemen, maar dat is toch echt te sissy :P
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door uss defiant »

X-File schreef:Maar mijn headset werkt nu wel, achterlijke vista maakt het werken met een microfoon niet bepaald overzichtelijk.
Vind je? Bij mij werkt het allemaal meteen en als het niet meteen werkt is alles makkelijk aan te passen in het control panel imo.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door X-File »

Als je XP gewend bent, dan is Vista een ramp om de juiste geluidsapparaten te vinden. In een PC met twee geluidskaarten (on board en extra ingebouwd) en in totaal 3 panelen met ingangen voor audio apparatuur is het niet altijd duidelijk welke icoon bij welke ingang hoort op de control panel. Na wat gesleutel en geprobeer ben ik er uiteindelijk achter gekomen, ik moet nu alleen nog achterhalen hoe ik zoveel mogelijk van de achtergrond ruis ik kan wegfilteren.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Master Vanhu Botie »

The Silencer schreef:Ik wilde hem eerst Niels noemen, maar dat is toch echt te sissy :P
:lol:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Blind Guardian »

The Silencer schreef:
Blind Guardian schreef:
The Silencer schreef:Na drie jaar dreigen heb ik vandaag toch eindelijk eens een nieuwe PC besteld. Ik ging eigenlijk alleen maar even kijken in de winkel of ze de pc, die ik wilde, hadden en ff wat vragen stellen over hun reparatieservice enzo...maar heb uiteindelijk toch meteen de bestelling geplaatst :lachhuil:

Mijn huidige beestje is gewoon zwaar aan vervanging toe. Ik heb haar al 7,5 jaar afgebeuld, dus ze mag nu met pensioen :)

Nu nog een naam bedenken voor mijn nieuwe PC (ook een vrouwtje).
Kathyrn Janeway
Ik wilde hem eerst Niels noemen, maar dat is toch echt te sissy :P
Doe maar niet, dan vervloek je pc, zoals ik mijn leven vervloekt heb, je bent gewaarschuwd
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Miriam »

Guess who? schreef:^ Moet je eerst eens zeggen wat je ermee wil doen.

Internetten? Gamen? Videobewerken?
Computeren, gewoon.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door The Silencer »

Steeds alleen maar aan en uitzetten? :? In dat geval kan ik misschien mijn oude 286 nog eens gaan zoeken.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Miriam »

Doe jij dat maar eens
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Punisher »

R2D2 schreef:tenslotte is raid5 een geruststelling voor hdcrash-vrezers;
1 van de 4 schijven kapot --> Redundant
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_ ... dent_Disks
Of toch niet? Van http://www.norman-datarecovery.nl/kans- ... schat.html
RAID-5
Hoe verkeerd de verwachtingen bij veel gebruikers zijn, blijkt volgens Nicolas Ehrschwendner, algemeen directeur bij Attingo, uit de perceptie die veel gebruikers hebben bij het gebruik van bijvoorbeeld een RAID-5 (Redundant Array of Inexpensive Disks)-oplossing. “Zo’n oplossing wordt aangeschaft ten behoeve van meer snelheid en beveiliging tegen dataverlies. Bij uitval van een harddisk kun je immers nog altijd rustig doorwerken omdat de andere schijven de taken van de weggevallen schijf overnemen. Wat we echter vaak zien bij deze RAID-5 systemen is dat bij uitval een van harddisk ook een volgende harde schijf de geest geeft op het moment dat er een rebuilt plaatsvindt. Tijdens zo’n rebuilt worden namelijk alle sectoren van de andere harde schijven uitgelezen. Wordt daarop ergens een kapotte of ‘bad sector’ gevonden dan wordt deze harddisk meteen uit het systeem gegooid. Het rebuilt-proces wordt vervolgens niet voltooid, met het gevolg dat de schijf die voor vervanging van de kapotte schijf zou zorgen niet compleet wordt ‘ingewijd’. Aangezien er bij een RAID-5 maar één schijf kapot mag gaan, zijn er in dat geval twee kapot en gaat het systeem onderuit. Dat zou niet hoeven wanneer het systeem de rebuilt-procedure eerst af zou maken en pas dán de schijf met de kapotte sector(en) offline zou zetten”, aldus Ehrschwendner.
Brans beaamt in Hoofddorp de nodige klanten aan de lijn te krijgen wiens RAID-5 server uiteindelijk onderuit is gegaan nadat slechts één schijf er mee ophield. “Gebruikers zouden er verstandig aan doen om niet direct na een crash automatische diskcheck programma’s en of herstelprocedures op te starten.” Men gaat er volgens Brans bovendien te vaak vanuit dat een RAID-5 zoveel veiligheid biedt dat er minder backups gemaakt hoeven te worden. Beter zou het zijn juist risico’s te spreiden door die backups wel te maken en daarbij gebruik te maken van meerdere en verschillende datadragers. “ In plaats van één RAID-5 zou men er ook twee kunnen nemen of zelfs twee gewone servers te gebruiken en deze te spiegelen.”
(rebuilt met een t, tsss)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door captain crash »

en is dit een mening die meer mensen hebben...of heb je gezocht naar een negatief persoon om maar te laten zien dat er ook mensen negatief zijn? Er zijn namelijk over alle zaken altijd mensen negatief en ontevreden.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heb jij al een nieuwe computer zo niet mag je ook melden

Bericht door Nemesis »

Eigenlijk helemaal vergeten. Sinds ruim een maand heb ik zo'n mini-laptop (subnotebook). een Acer Aspire One met Windows XP 120GB HD en 1GB geheugen en een videokaart die toch nog beter is dan gemiddeld. Leuk dingetje..

de grap is.. zeg maar nee, dan krijg je er twee. maar nummer twee krijgt al een nieuwe eigenaar :)
Plaats reactie