Google lanceert eigen webbrowser

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door captain crash »

Gaan jullie deze nieuw browser uitproberen?
Google lanceert eigen webbrowser
Uitgegeven: 2 september 2008 09:21
Laatst gewijzigd: 2 september 2008 09:22

AMSTERDAM - Internetten behelst tegenwoordig veel meer dan alleen webpagina's bekijken: veel sites zijn complete applicaties geworden, waar mensen foto's delen, video's bekijken, shoppen, chatten of e-mailen. Daarvoor is een nieuw soort browser nodig, meent Google.

Het bedrijf maakte dinsdagochtend eerder dan gepland bekend dat het daarom zelf de concurrentie aangaat met Internet Explorer, Firefox, Safari en Opera. In een stripverhaal, dat Google per abuis voortijdig publiceerde, presenteert het de nieuwe browser Chrome.

Open source

Chrome is speciaal ontwikkeld om ingewikkelde, interactieve websites goed te kunnen weergeven. De browser moet sneller zijn dan bestaande browsers, en beschikt over veiligheidsvoorzieningen die moeten verhinderen dat de software kan vastlopen. Chrome is open source: de broncode is openbaar, zodat iedereen de software kan aanpassen of verbeteren.

Volgens een bericht op het bedrijfsweblog is Chrome niet simpelweg een aangepaste versie van Internet Explorer of Firefox, zoals veel nieuwe browsers. De ontwikkelaars hebben wel gebruik gemaakt van bepaalde componenten van Firefox en van Safari (de open-sourcetechnologie Webkit).

Javascript

Andere onderdelen, zoals de techniek die javascript uitvoert, zijn echter geheel nieuw. Volgens Google is de zogenoemde javascriptengine van Chrome, V8, veel krachtiger dan bestaande technologieën. Dat maakt soepelere, snellere webapplicaties mogelijk.

Onlangs werd bekend dat Mozilla, de organisatie achter Firefox, om dezelfde reden een geheel nieuwe javascriptengine heeft ontwikkeld, die tot veertig keer sneller moet zijn dan de huidige. Die wordt in een volgende versie van Firefox ingebouwd.

Testversie

Chrome komt later dinsdag beschikbaar. In eerste instantie is er alleen een testversie voor Windowsgebruikers. Volgens Google wordt aan versies voor Mac OS X en Linux hard gewerkt.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Guess who? »

Ik wacht de reacties wel af over de stabiliteit en gebruikersvriendelijkheid.
Gebruikersavatar
Flashback
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 124
Lid geworden op: 24 jul 2008, 13:56
Locatie: Westerlo, België
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Flashback »

Idem hier, al ben ik nu al weel uiterst tevreden over Firefox en Safari, dus ik weet niet of ik dat zo snel wil veranderen...
Gebruikersavatar
Karanov
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 670
Lid geworden op: 11 jun 2005, 21:07

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Karanov »

Oh yippie... nog een Browser waar mijn applicaties compatible mee moeten zijn. ;(
Gebruikersavatar
MiVo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 637
Lid geworden op: 02 feb 2003, 22:32
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door MiVo »

Ik ga em denk ik wel een keer uitproberen, maar liever geen test versie in een werkende omgeving, zal eens kijken of ik de oude pc hiervoor kan gebruiken.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door captain crash »

Karanov schreef:Oh yippie... nog een Browser waar mijn applicaties compatible mee moeten zijn. ;(
maar dat betekent extra werk...dat kan bij een overheidsinstelling toch eigenlijk ook alleen maar betekenen langer doorwerken ;) en das goed voor de centen :P
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Master Vanhu Botie »

Als ze je overuren uitbetalen, anders niet :{
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Miriam »

Ik hou het bij de browser die ik nu heb
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door X-File »

Firefox 3.0 is goed genoeg voor mij.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Paulstartrek »

idd, ben momenteel tevreden met FF. Misschien als ik er langskom dat ik hem even uitprobeer, op zich wel geinig een ' nieuwe' browser te hebben, maar als ie ook maar iets minder is dan FF....
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Guess who? »

Op het nieuws hoorde ik dat Google ging proberen meer van de gebruiker te weten te komen mede door deze browser. Om zo de advertentiemogelijkheden uit te breiden.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Jim »

beetje jammer, al die browsers zijn al t zelfde :{
laat google nou maar een os maken :Y)
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Punisher »

Hype :-/
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Paulstartrek »

google begint zo wel aardig op Microsoft te lijken trouwens, hun diensten zijn allemaal naadloos geintregeerd in alle andere diensten zonder dat je ze los kan maken. (denk aan googletalk in gmail)
Nu heeft Google nog geen OS en is hun browser opensource, maar wie weet over 10 jaar...
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Raynor's Revenge »

Guess who? schreef:Op het nieuws hoorde ik dat Google ging proberen meer van de gebruiker te weten te komen mede door deze browser. Om zo de advertentiemogelijkheden uit te breiden.
wat ik heb begrepen van een ander forum is dat je bij de installatie ervoor kan kiezen deze data wel of niet aan google beschikbaar te stellen. in hoeverre de data als je ervoor kiest deze niet te delen daadwerkelijk prive blijft, is natuurlijk niet na te gaan
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Guess who? »

Paulstartrek schreef:google begint zo wel aardig op Microsoft te lijken trouwens, hun diensten zijn allemaal naadloos geintregeerd in alle andere diensten zonder dat je ze los kan maken. (denk aan googletalk in gmail)
Nu heeft Google nog geen OS en is hun browser opensource, maar wie weet over 10 jaar...
Google talk kan je gewoon los downloaden en je kunt m in gmail uitzetten.

@ RR, dat is natuurlijk wel weer waar :P
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Paulstartrek »

Guess who? schreef: en je kunt m in gmail uitzetten.

:o

*surft nu direct naar gmail om het uit te testen :P*
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door captain crash »

Google lijkt idd op microsoft, ze willen ook graag geld verdienen...trouwens, dat geldt ook voor apple ;) die eeuwige aandeelhouders zijn gewoon de schuldigen!
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Guess who? »

Eerste bugs duiken op in Google Chrome Uitgegeven: 3 september 2008 15:54
Laatst gewijzigd: 3 september 2008 16:36

AMSTERDAM - Binnen een dag na zijn verschijning hebben gebruikers tenminste twee veiligheidsproblemen ontdekt in Googles nieuwe webbrowser Chrome.

Crash in Google Chrome

De eerste bug is een oude bekende: de zogenoemde 'tapijtbom' die eerder opdook in Apples webbrowser Safari. Door het lek kan een webpagina automatisch bestanden van internet downloaden naar het Bureaublad van kwetsbare computers.

Apple dichtte het lek enige tijd geleden. Google heeft zich bij de ontwikkeling van Chrome echter gebaseerd op een oudere versie van Webkit, de technologie achter Safari, waarin de fout nog niet is gerepareerd.

Crash

Opmerkelijker is het tweede lek. Dat kan de hele browser laten vastlopen als de gebruiker zijn cursor over een bepaalde link beweegt. Klikken is niet nodig.

Het lek is opvallend, omdat Google beweert dat Chrome is ontworpen om zulke crashes te voorkomen: iedere webpagina wordt getoond en uitgevoerd in een geïsoleerd deel van het geheugen van de computer.

Dat zou er voor moeten zorgen dat een vastloper alleen de betreffende webpagina treft, zodat andere pagina's en de browser als geheel blijven functioneren.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Punisher »

This Post Not Made In Chrome; Google's EULA Sucks
posting anything (via Chrome) to your blog(s), any forum, video site, myspace, itunes, or any other site that might happen to be supporting you, Google can use your work without paying you a dime. This doesn't just apply to blogger, youtube, gmail etc, and if you think it does, re-read section 1.1 and 11. It applies to everything you pass through Chrome. Google can take your submitted content and edit and reuse it all they want, as long as they do so in connection with Chrome.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Punisher »

Microsoft: The next generation
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door captain crash »

dat was Apple al, dit is dan de "next next generation" ;)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Ace of Spades »

Raynor's Revenge schreef:
Guess who? schreef:Op het nieuws hoorde ik dat Google ging proberen meer van de gebruiker te weten te komen mede door deze browser. Om zo de advertentiemogelijkheden uit te breiden.
wat ik heb begrepen van een ander forum is dat je bij de installatie ervoor kan kiezen deze data wel of niet aan google beschikbaar te stellen. in hoeverre de data als je ervoor kiest deze niet te delen daadwerkelijk prive blijft, is natuurlijk niet na te gaan
Als het opensource is toch wel?
Gebruikersavatar
Karanov
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 670
Lid geworden op: 11 jun 2005, 21:07

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Karanov »

captain crash schreef:dat was Apple al, dit is dan de "next next generation" ;)
Eeeh... Apple kwam eerder met een grafisch georienteerde Operating System... waar Microsoft het hele idee voor Windows van af gekeken heeft. Dus eigenlijk is Windows "MacOS: the Next Generation".
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Punisher »

We hadden het over Microsoft, niet over Windows.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Guess who? »

Google past voorwaarden Chrome aan
Uitgegeven: 4 september 2008 13:11

AMSTERDAM - Google past de gebruiksvoorwaarden van webbrowser Chrome aan. De oorspronkelijke tekst wekte de indruk dat het bedrijf alle in de browser getoonde content elders kon publiceren.

Volgens Google was dat een misverstand. In de gewraakte passage staat dat de gebruiker het bedrijf "een eeuwigdurende, onherroepelijke, wereldwijde, royaltyvrije en niet-exclusieve licentie op het reproduceren, aanpassen, wijzigen, vertalen, publiceren, verspreiden, publiekelijk uitvoeren en weergeven van deze Inhoud" verleent.

Youtube

Die tekst is afkomstig uit andere licenties van het bedrijf, zoals de gebruiksvoorwaarden van videosite Youtube, en heeft betrekking op diensten van Google. In de bepaling geeft de gebruiker Google formeel toestemming om bijvoorbeeld een geupload filmpje op Youtube te tonen.

Over de passage was op internet veel onrust ontstaan. Gebruikers meenden dat Google het volledige doen en laten van Chrome-gebruikers op internet kon publiceren.

Hergebruik

Tegenover Ars Technica laat een woordvoerster weten dat Google gebruiksvoorwaarden bij voorkeur hergebruikt, omdat dat voor de klant overzichtelijker zou zijn. "Dat betekent dat er soms termen in de tekst opduiken, die niet goed bij het product passen." Google is bezig de tekst te wijzigen.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Punisher »

Slordig met een dikke vette hoofdletter S.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door captain crash »

...nee dat krijg je als alles goedkoop moet...of als je ICTers laat nadenken over taalconstructies.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google lanceert eigen webbrowser

Bericht door Nemesis »

alsof er alleen maar ICT'ers werken bij Google.
Ik kijk wel wat het aandeel Chrome wordt in het bezoeken van mijn website. Safari stelt al niks voor. Firefox heeft een aandeel van 1/4 en internet explorer van 2/3. de rest is voor safari en opera ongeveer. Netscape stelt niks voor. Oh en je hebt mozilla nog.

Nou, ik stel mijn website in op I.E. 7, FireFox 2 (straks 3) en de laatste versie van Opera, 9 ofzo. Chrome moet heel belangrijk worden, wil ik daar naar kijken, anders laat hij toch hetzelfde zien als opera.
Plaats reactie