Kan een router het koud hebben?

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Hmm, wel een idee, ik weet alleen niet of ze dat van mijn router nog hebben (zou ook niet weten welk model/type het is). Morgen eens kijken. Maar ik koop morgen waarschijnlijk een nieuwe.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Oh het stond onderop, klein op een stickertje :') Een sitecom DC-202. Maar alle googleplaatjes die ik daarvan krijg zijn wel nieuwer...zien er iig nieuwer uit, dit zal wel het oertype daarvan geweest zijn.

EDIT: deze lijkt het te zijn: http://tweakers.net/images/18014 DC-202 v1. Inmiddels is er schijnbaar al een v5 als ik google :')
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Volgens de handleiding die ik na wat moeizamer zoekwerk heb kunne vinden wil lampje "100" aan zeggen dat het een 100BaseT verbinding gebruikt ,wat dat ook moge zijn. Als het uit is, een 10BaseT. Mij als leek zegt het iig "lampje uit, minder snelheid" maar ik kan nog niet vinden hoe ik hem dan nu weer sneller moet maken. Wellicht had BG gelijk en moet hij even in de magnetron opwarmen :P naja, ik kijk morgen nog eens, ben nu moe.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Punisher »

100mbit of 10mbit. Inderdaad snelheid dus.

Normaal gesproken ligt dit aan de snelheid van de kabel(s), Netwerkkaart van de PC, de router, en alles wat daar tussen zit (Switch oid).

Als de snelheid opeens omlaag gaat ligt het vaak aan de kabel. Voor een 100mbit netwerk heb je een CAT5 of CAT6 kabel nodig, dat is met 8 kabeltjes. Maar voor een 10mbit netwerk heb je maar 4 kabeltjes nodig (CAT3 IIRC), dus als 1 pinnetje ontbreekt of kortsluiting maakt kan het zo zijn dat je netwerk opeens 10mbit is, onbetrouwbaar is, of beide.

Ik heb ooit eens meegemaakt dat een klant met een CAT5 kabel gewoon alle 8 de kabeltjes bij elkaar gefrot had en met plakband vast gemaakt. "Oh, moet dat niet zo" ... Zucht ... Vraag me af of 'ie dat ook zo met de 220 doet ... Hoe dan ook, het netwerk werkte wel, maar wel erg traag en onbetrouwbaar! (Was een 3C905 NIC. Geweldige kaarten waren dat).

Je kunt de snelheid van de NIC zien met ipconfig /all in een cmd Window.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Dank voor de reactie, dat zal ik thuis eens bekijken. Wat betreft de kabels, het zou natuurlijk altijd kunnen, maar de router heeft jaren lang op de zelfde plek gestaan zonder dat hij verplaatst is of dat er iets met de kabels gebeurd is (bovendien hebben beide PCs last van het snelheidsverlies) en het heeft tot vorige maand dus altijd prima gefunctioneerd. Het is natuurlijk niet uit te sluiten en zonder een nieuwe router tussen te hangen is dat ook niet goed te testen ben ik bang. Maar als ik er een nieuwe router tussen zet en het probleem blijft aanwezig, dan weet ik in ieder geval waar het dan met grote waarschijnlijk aan het ligt.

Ik ga er overigens vanuit dat het 100mbit kabels zijn, het 100 lampje brandde vroegers immers altijd en ik heb altijd, ook met router, snel internet gehad (niet zo snel als zonder router maar toch echt wel lekker snel). Maar ik zal vanavond ook nog eens op de kabels kijken. Feit blijft wel dat alles dus altijd prima werkt maar nu echt opeens retetraag is (dit is niet eens meer 10mbit).

Je zegt dat als maar 1 pinnetje ontbreekt, dat dan het hele netwerk opeens 10mbit is. Bedoel je daarmee dat als een van de kabels die tussen PC en router hangt (dus niet de kabel van modem naar router) dat dan het hele netwerk terugvalt naar 10mbit of alleen die ene connectie? Ik kan vanavond eens proberen om de router er tussen te hangen en steeds maar 1 PC aan te koppelen, kijken wat er dan gebeurt. Ik zal het kopen van een nieuwe router daardoor nog heel eventjes uitstellen, tot uiterlijk vrijdag, maar ik denk dat die er sowieso toch wel gaat komen. Dit ding is gewoon oud. Maar eens extra kijken naar de kabels kan nooit kwaad. Ik hoop alleen dat de kabels verder nog goed zijn, want als die vervangen moeten worden, dan gaat dat ellende opleveren. Dan moet ik niet alleen mijn bureau helemaal ontruimen, maar ook de zooi onder het bureau om erbij te kunnen. Maar goed, dat zien we dan wel weer.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Vanmiddag toch maar een nieuwe router gekocht, weer een Sitecom, een DC-210. Werkt prima bij mij. Aan de andere kant ook. Probleem lijkt me uit de wereld :)
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Paulstartrek »

Nieuwe spullen is altijd leuk, vooral als ze het probleem (blijvend) oplossen
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Dat is het zeker. Het is niet zo leuk als toen ik mijn nieuwe computer kocht, maar toch wel leuk. Nu kan ik tenminste weer met raam open slapen zonder dat ik bang hoef te zijn morgenvroeg niet even het nieuws te kunnen lezen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Blind Guardian »

The Silencer schreef:Dat is het zeker. Het is niet zo leuk als toen ik mijn nieuwe computer kocht, maar toch wel leuk. Nu kan ik tenminste weer met raam open slapen zonder dat ik bang hoef te zijn morgenvroeg niet even het nieuws te kunnen lezen.
http://www.telegraaf.nl , natuurlijk :Y) oooh neen laat maar wat is de duitse tokkie krant ?
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door SuperVlaai »

Zelfs ik kan koud hebben. sorry dat ik spam. Maar ik kon niet laten :{
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Punisher »

Supervlaai heeft weken daarover nagedacht ;)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door X-File »

Diepe gedachten hebben tijd nodig.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Raynor's Revenge »

SuperVlaai schreef:sorry dat ik spam. Maar ik kon niet laten :{
volgende keer toch proberen je in te houden dan ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Miriam »

Met deze temperaturen lijkt me dat niet het geval.... Maar goed ik ben geen router
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Vis »

Miriam schreef:Met deze temperaturen lijkt me dat niet het geval.... Maar goed ik ben geen router
Inderdaad.. ik snap niet waar dit topic op slaat.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Paulstartrek »

Mijn videokaart heeft last van de warmte :O
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Miriam »

Vis schreef:
Miriam schreef:Met deze temperaturen lijkt me dat niet het geval.... Maar goed ik ben geen router
Inderdaad.. ik snap niet waar dit topic op slaat.
Ik dacht dat het geopend was door forum minkukel vlaai, maar het blijkt the Silencer te zijn :lol:
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Miriam schreef:
Vis schreef:
Miriam schreef:Met deze temperaturen lijkt me dat niet het geval.... Maar goed ik ben geen router
Inderdaad.. ik snap niet waar dit topic op slaat.
Ik dacht dat het geopend was door forum minkukel vlaai, maar het blijkt the Silencer te zijn :lol:
Dan snuif jij je hersencellen toch kapot want je hebt zelf gepost in dit topic :lachhuil:
Plaats reactie