Kan een router het koud hebben?

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Sinds maandag heb ik in de ochtend, als ik opsta, gigantische internet problemen. Gebruik van internet gaat gewoon niet of enorm traag wat browsen betreft. Maar ook andere applicaties doen niks, zoals Windows Updates binnenhalen of virusscanner update. Als ik 's middags thuis kom is er niks aan de hand. Dat heb ik nu drie keer gehad om 7 uur (maandag, dinsdag en vandaag) Gisteren ben ik toevallig niet weggeweest, om half 11 de computer aangezet en ook toen last. Pas na een half uur deed alles het gewoon.

Ik heb verder geen rare dingen gedaan met mijn netwerk, niks geinstalleerd, en zoals ik al zei, later is er niks aan de hand.

Het frappante is dat dit pas sinds maandag optreedt en sinds maandag vriest het. Ik heb 's nachts altijd mijn raam open, dus op mijn kamer is het vrij koud in de ochtend als ik opsta. De router resideert eveneens in mijn kamer. Dus vraag ik me af of een router minder kan presteren als de temperatuur redelijk onder kamertemperatuur ligt.

Voordat iemand vraagt, ik heb geen flauw idee wat voor een router ik heb. Die heb ik misschien 5 jaar geleden al eens van een kennis gekregen en hij was toen al vrij oud. Het gaat mij meer om het algemene geval. Mijn computer zelf heeft verder namelijk nergens last van, die doet het prima, behalve wat internetten betreft.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door X-File »

Zoals de bijnaam van electriciteit, 'stroom' als verwijzing naar stroming (in de trent van water), al impliceert, kan het zijn dat de 'stroom' van informatie ook kan bevriezen. Ergo, uw Internet is vertraagd door het koude weer.

Hoewel bovenstaande onzinnige technobabble niet zou misstaan in een gemiddelde Star Trek Voyager episode: ik heb geen idee of het koude weer de prestaties van je, onbekende, router zou kunnen beïnvloeden. Hoe dan ook lijkt het bevriezen van Internet mij tamelijk onzinnig. Het kan geen kwaad wellicht om je router to voorzien van een kerstig sjaaltje. ;)

In ieder geval lijkt mij het volgende sommetje redelijk logisch: (vochtig klimaat + hevige kou) + technologie = niet fijn. De ramen sluiten gedurende dit koude weer is geen goed idee?
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door EMH »

Een router met Mexicaanse griep? :*)


Heb thuis ook paar keer per week dat het internet zo traag is als dikke stront door een trechter. Zal wel aan de provider liggen denk ik.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Nemesis »

Er zijn wel bepaalde temperaturen waarbij het werken van technologie lastig wordt, maar niet bij een beetje vries op deze manier. Ik ga er vanuit dat het smiddags en savonds lekker warm is, en dan moet ie het gewoon goed doen. Uberhaupt is het niet verstandig om electrische apparaten in een tochtige omgeving te zetten. Condens, electriciteit, temperatuurverschillen, het is allemaal niet bevordelijk voor de werking van het apparaat.

Doch lijkt het me redelijk onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is. Je kan misschien eens kijken of je het draadloos internet wel hebt beveiligt, of er geen busje in de straat staat ;) alleen via de kabel eens internetten, hoe gaat de communicatie tussen twee computers?
enz
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Paulstartrek »

zit er een of meerdere kantoorpanden in de buurt? 's ochtends mail checken is voor veel bedrijven een standaard gegeven.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

...
Laatst gewijzigd door The Silencer op 11 sep 2013, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

EMH schreef: Heb thuis ook paar keer per week dat het internet zo traag is als dikke stront door een trechter. Zal wel aan de provider liggen denk ik.
Dat dacht ik de eerste keer ook, maar het is frappant dat die keren dan wel altijd is als ik opsta en maar een half uur ofzo duurt, zeker gezien het feit dat ik gisteren op een latere tijd ben opgestaan. Het kan natuurlijk altijd. Ik sluit niks uit. Het blijft sjello :lachhuil:
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door EMH »

Bij mij viel het me pas geleden op dat het ook op vaste tijdstippen is. En bij mij heeft t iig niet met temperatuur te maken. Ik laat het nooit koud worden binnen :*) Bovendien is het al een tijdje zo
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Miriam »

Kijk anders een op je provider site of er werkzaamheden zijn. Vaak zitten ze weer te rommelen aan de verbindingen om het sneller te maken.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Miriam schreef:Kijk anders een op je provider site of er werkzaamheden zijn. Vaak zitten ze weer te rommelen aan de verbindingen om het sneller te maken.
Rickroll faal, Miriam.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Miriam »

The Silencer schreef:
Miriam schreef:Kijk anders een op je provider site of er werkzaamheden zijn. Vaak zitten ze weer te rommelen aan de verbindingen om het sneller te maken.
Rickroll faal, Miriam.
It's worth the try :{
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Niet echt als je linkt naar een site met zo een doorzichtige URL. Ik denk niet dat hier veel mensen op dit forum rondlopen die meteen blind klikken zonder eerst te kijken naar de doel URL, zeker niet als de post van jou afkomt :P

Ik weet verder niet of je bericht verder wel serieus bedoelt is, maar bij sjello is de informatievoorziening over het algemeen best pauper. Ook dat zou kunnen, ik sluit het niet uit, ik vind alleen alles een gekke timing hebben.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Punisher »

Lukt het inloggen op het menu van de router wel? En wat zie je als je inlogt op het menu van de router?
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Dat had ik dinsdag gepoogd, het ging niet...in ieder geval het laden duurde dusdanig lang dat ik geen meer had om te wachten (na 10 minuten moest ik toch eens gaan ontbijten). Daarom vermoed ik dat het probleem wel bij de router ligt en aangezien hij alleen gek doet ik de ochtend, verdenk ik ook de temperatuur. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het netwerkkabel het koud heeft. Als ik in de ochtend via mijn PC niet kan internetten of bij de router kan en bij de andere PC wel, dan ligt het wellicht aan de kabel. Maar dat kan ik nu dus niet testen.

In de middag was alles weer goed en kon ik gewoon bij het router menu en dat was niet anders dan normaal.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Vanmorgen weer, op de andere PC ging ook alles niet of zo traag dat een 14.4K modem verbinding snel was. Zal toch wel met de temperatuur te maken hebben. Overigens moet ik toegeven dat het ook wel erg koud was, volgens de kwikthermeter was het een graad of 11 in mijn kamer toen ik opstond tegen half 12. Ik laat vandaag eens mijn raam dicht om de hypothese te testen. Ik speel toch al langer met de gedachte om de router beneden neer te zetten. Want dan kan ik mijn Wii aansluiten op Internet, misschien is dit wel een mooie gelegenheid. Maar dan moet er eerst nog een tweede kabel van beneden naar boven worden getrokken zodat de tweede PC ook kan blijven internetten (nu ligt die kabel tussen mijn kamer en de andere kamer).
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Blind Guardian »

Zet maar in de Magnetron 8-)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Vannacht geen raam open gehad, alles werkt meteen prima. Hij zal het toch koud hebben denk ik. Nadeel is wel dat ik niet zo lekker geslapen heb en het nu muf is in mijn kamer. Dus tijd voor ontbijt en een kwartiertje luchten :P
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Guess who? »

^ Zet m ergens anders. Waar het warmer is.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Nemesis »

Vraagje? Kan jij meerdere pc's op je modem aansluiten?

Modems die je tegenwoordig krijgt van providers zijn een router en modem ineen.

Je zou dan twee routers achter elkaar hebben? dat geeft ook lag als je die niet op goed op elkaar afstemt, het kan wel, maar waarom een router, waarom niet gewoon een switch? Een idee?

hoe gaat het bijv, als je de pc direct op de modem aansluit?

of heb je een router vanwege computernaam zoals dat altijd bij @home moest??
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Nee, op mijn huidige modem kan maar 1 pc worden aangesloten, er zit maar 1 uitgang. Heel vroeger had ik een hub, maar toen ik van windows 98 naar XP ging, werkte dat niet meer goed, toen had de andere computer geen internet (toen ging de modem naar mijn computer en vanuit mijn computer een kabel naar de hub en daar weer naar de andere kamer). Iemand had die router thuis nog liggen, we zetten het er tussen en het werkte. Het werkt altijd goed, ik heb ook geen lag, tenzij chello zelf op sterven ligt, alleen dus deze week opeens in de ochtend.

De router gaat ooit verplaatst worden, maar dan moeten eerst infrastructurele wijzigingen in het huis worden doorgevoerd en ik ben ook lui. Binnenkort gaan we overstappen van chello naar OnsBrabantNet (lokale glasvezelboer), dan wil ik mijn pa dwingen om die extra kabel naar boven te leggen. Heel misschien heeft dat modem gewoon meerdere uitgangen, daar heb ik nog niet naar gekeken, in dat geval kan de router er tussen uit. Maar dat komt dus als we daadwerkelijk de overstap gaan maken.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Nemesis »

je woont nog thuis :o

dat wist ik niet.. hmm.. mja, ik betwijfel of het aan de kou ligt. Ligt hij op de grond? how about om hem van de grond af te halen en bijv. op een schoenendoos even te zetten. Het is al een wereld van verschil.

Wat betreft het raam, kan hij niet op een kier, of heb jij geen rooster i.c.m. de slaapkamer deur open?

wat je dus nog kan testen is of de verbinding ook beroerd is als je de pc aansluit op de modem, probleem kan ook daar liggen. Daarnaast Chello of UPC zoals het heet tegenwoordig knijpt dataverkeer (tweakers.net).. dus daar kan het evt. ook aan liggen
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Jep, ik woon nog lekker kansloos thuis. Maar ik mag ook niet weg van mijn ouders, want als er dan problemen met internet zijn, dan worden ze radeloos ;)

Router staat sinds jaar en dag op mijn bureau, maar er is in de loop der jaren een hele berg DVDs voorgegroeid, dat is een van de redenen waarom ik niet bij de router wil tenzij het echt anders niet kan. Plus dat ik gezeik krijg als hierlangs opeens het internet het niet meer doet. Maar als dit probleem zich voort blijft doen, ga ik dat wel eens proberen (en dan gelijk de router richting stekkerdoos verplaatsen zodat ik er gewoon bij kan, nu kan ik alleen bij de stekker). Vooralsnog werkt alles. Maar ik ga denk ik toch maar eens een nieuwe kopen, sowieso. Dat zal zeker geen kwaad kunnen.

Wat betreft chello/UPC (het internetgedeelte moet je tegenwoordig UPCLive noemen, maar in de volksmond is dat gewoon chello of sjello ;)), die knijpen inderdaad wel eens af, maar daar schijn ik geen last van te hebben, gaat gewoon lekker, ook nu. We zien wel, ik modder voorlopig wat aan. En ja, het raam kan ook op een kiertje, ik ga vannacht testen hoe koud het dan wordt en of internet het morgen dan meteen doet of niet. Afgelopen nacht kon dat niet, toen sliep ik namelijk in Nijmegen.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Ik heb zojuist de weg naar de router vrijgemaakt. Er zijn heel wat slachtoffers bij deze invasie gevallen, de DVD troepen, die de toegang tot de router versperden, hebben zich kranig verweerd.

Enfin, ik denk echt dat mijn router tegen het einde van zijn levensduur zit. Er was dus eerst het "koud hebben" probleem en nu gaan de laatste tijd vooral streams moeizaam tot niet. Voor de rest kan ik redelijk goed internetten, ook downloaden. Alleen ik heb de router wat vaker moeten resetten afgelopen week (toegegeven, ik heb wel eens onregelmatig periodes gehad waar ik de router vrijwel dagelijks een keer moest resetten, dan wekenlang achter elkaar geen problemen).

Gezien iedereen voor de rest van het jaar (en het begin van volgend jaar) het huis uit is, heb ik het rijk voor mij alleen. Dat betekent dat de andere kamer geen internet nodig heeft en ik nu eens zonder gezeik de kabel van de modem uit de router kan trekken en rechtstreeks bij mij in kan pluggen en het zo een weekje laten en bekijken hoe alles gaat. Ik ben benieuwd. Maar ik heb al het plan gevat om sowieso een nieuwe router te gaan aanschaffen en hem dan meteen wat beter te positioneren. Jezus, wat ligt hier een berg stof overigens.

Trouwens, er staat "sitecom" op de router, ik neem aan dat dit het merk is. Wat het type verder zou zijn, zou ik echt niet weten. Er staat verder alleen 10/100Mbps xDSL/Cable Router 45 op. In het setup menu van de router kan ik niks vinden. Enfin, kabel gaat eruit zodra ik gepost heb. Ik hoop dat het daarna wat beter gaat. Anders is wellicht de kabel niet helemaal goed, dan moet er een nieuwe kabel getrokken worden en daar heb ik echt geen zin in (los van het feit dat ik dit moet laten doen door mijn pa of broer die allemaal nu in Deutschland zitten). Wish me luck. Als ik niet terug keer op dit forum heb ik zowel mijn router als mijn modem gesilenced.
Laatst gewijzigd door The Silencer op 29 dec 2009, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

En Slicer kan weer internetten. Er was even paniek omdat mijn computer geen IP adres kon krijgen, maar even het modem resetten dit the job. Pagina's laden nu wel fucking snel zeg :o Die router moet flink hebben liggen bokken. Ga nu even wat streams bekijken, NHL.com, here I come.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Als het aan Slicer ligt, komt de router niet meer terug en wordt hij geslinced. Alles werkt perfect nu en snel. Ik moet zeggen dat ik deze snelheid toch al een maand of drie niet meer heb gehad, nog een teken dat mijn router aan het aftakelen is. Wellicht kan ik nu ook 's nachts mijn raam weer verder open zetten dan een kier. Nu nog de router verplaatsen en de DVDs weer terugzetten :{
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Wat kost een normale breedband router? Ik ga vrijdag denk ik een nieuwe kopen, dit ding is nu gewoon een drama, hij werkt, ik zet hem neer, hij werkt niet, ik schud heel voorzichting en hij werkt weer :')

En nog trager als vorige week. Ik denk dat ik tegen mijn ouders gewoon zeg dat hij helemaal niet meer werkt en dat ik daarom de internetkabel weer aan de PC gehangen heb en zij niet kunnen internetten tot ik een nieuwe gehaald heb :*) Dan kan ik tenminste fatsoenlijk internetten.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Ace of Spades »

Met drie tientjes kan je al klaar zijn. Beetje afhankelijk van wat je wil, wireless bijv.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Neuh, gewoon ouderwets bekabeld. Iig bedankt, dan weet ik wat ik ongeveer moet verwachten.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door The Silencer »

Er is me net iets raars aan de router opgevallen.

Per LAN poort zijn er twee statuslampjes. Het bovenste is gelabeld iets van LAN/Active. Dat lampje moet branden als een PC is aangesloten op die poort. Doet het ook. Het lampje daaronder is gelabeld "100". Dat brandde vroeger ook altijd. Mij valt nu op dat het niet meer brand. Ik vermoed dat dat lampje wil zeggen dat hij op volle snelheid ofzo werkt (iets in die richting) en nu dat niet meer brand dus niet meer, ergo internyet traag. Ik heb na wat zoeken de handleiding gevonden, helaas is dat alleen een quick startup guide, er wordt verder niets over dat lampje gezegd of over de router zelf. Stomme handleiding.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Kan een router het koud hebben?

Bericht door Ace of Spades »

ff op de site van de leverancier kijken. die willen nog wel eens handleidingen online hebben staan
Plaats reactie