Computer upgrade

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Computer upgrade

Bericht door mr_Vulcan »

Ik wil mijn computer een upgrade geven met een nieuwe videokaart en een betere processor.
Nu heb ik te weinig verstand van deze hardware zaken, dus heb ik een paar vragen.

Dit is mijn moederbord:

http://www.hardware.info/nl-NL/productd ... LI_DELUXE/

http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=e1 ... templete=2

Nu zie ik staan dat dit type de volgende processors ondersteund van het AMD Athlon 64 (FX) soort.
Wil dit dan zeggen dat ik hier alleen AMD processoren op aan kan sluiten? Nu heb ik een 2,20 gigahertz AMD Athlon 64 X2 Dual Core. Ik neem aan dat ik hier dan geen Intel quadcore op kan zetten o.i.d.

AMD Processoren enzo

Van processoren weet ik ook weinig, maar wat is dan een veel betere processor van AMD dan mijn huidige? Ik heb al op de site van AMD gekeken. Nu heb je verschillende soorten modellen van de AMD Athlon 64, maar daar wil dus een hoger modelnummer niet per definitie een hoger Ghz nummer betekenen en is dit dan ook waar het om draait?

Wat de videokaart betreft. Ik heb er nu een Nvidia GeForce uit de 7-serie inzitten. Ik neem aan dat een Nvidia uit 9-serie (moederbord is PCI-Express ready) er dan gewoon op past.

Is het verstandig om er ook gelijk meer geheugen in te zetten? Ik zit nu op 2GB en heb nog 2 slots vrij.

En oh ja, ik wil liever niet een heel nieuw moederbord kopen. :)
Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen en evt. ook producten aanwijzen die het beste bij mijn situatie passen?
De markt is zo overdadig dat ik wel wat kan vinden, maar geen idee heb wat nu het beste is...
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Nemesis »

hey mr_vulcan ;)

Ik heb even gekeken op Tweakers.net. Altijd een handige bron. Voor socket 939 zijn er niet meer zoveel processoren verkrijgbaar zie hier.

Nu is even de vraag waarom jij nu al je dual core 2.2ghz wil omruilen? Ik wil je er graag op wijzen dat weinig tot geen programma's op dit moment daadwerkelijk gebruik maken van meerdere cores. Mocht je dus een andere/betere processor nemen, betekent dit een nieuw moederbord. Dit wil je niet, maar wat is hiervan de reden? Een beetje fatsoenlijk moederbord hoeft nog geen 100 euro te kosten.

Wat betreft de Geforce, is de 9 serie alweer verleden tijd. zie hier, maar in mijn mening zijn goede ATI kaarten ook aanwezig. Na het tijdperk van de Geforce 2 MX, ben ik overgegaan op Ati, maar dit is opzich een persoonlijke keus. Het maakt niet echt iets uit. Je zou kunnen kijken naar de beste prijs/kwaliteit/techniek verhouding. Let wel op dat sommige nieuwe videokaarten voeding nodig hebben vanuit je voeding, hiervoor is een speciale aansluiting. Het kan anders zijn dat je ook nog een nieuwe voeding moet kopen (indien je dit doet, kies een modulaire).

Op zich zit je met 2GB nu goed, maar als je toch je computer vernieuwd zou ik inderdaad naar 4, 6 of zelfs 8gb gaan. Prijzen van geheugen zijn erg laag en als dit niet zo'n probleem is, zou ik het doen. Let wel op dat je een 64 bit besturingsysteem nodig hebt om de 4gb of meer ten volle te benutten.

Je vraagt om producten aanwijzen die het beste bij je situatie passen. Je geeft niet aan wat je wensen zijn, wat je met het systeem wilt en het belangrijkste, wat je budget is. Wat op dit moment het beste is, is onbetaalbaar. Persoonlijk kies ik altijd uit het middensegment. Dat is apparatuur dat met gemak >5 jaar meegaat.

Ik wacht je reactie af. Ik help je met plezier :)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door mr_Vulcan »

Vooral op grafisch vlak wil ik er op vooruit gaan. Ik doe aan videobewerking en ik merk gewoon dat als ik veel software op mijn systeem heb staan en als ik er intensief mee aan de slag ga, het beestje het gewoon niet kan bijbenen.
Ik dacht dat als ik een nieuwe/betere videokaart en processor erin duw, alles wat soepeler loopt. Ik heb geen idee wat goed is.
Ik hoef niet het beste, maar ik denk wel dat er iets beters te krijgen is dan wat ik nu heb om zaken soepeler te laten draaien. Mijn budget ligt rond de 350/400 euro. Daarnaast, als ik een game van nu op mijn PC wil laten draaien, redt mijn GeForce 7900GT het niet meer. :*)
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Punisher »

A8N ... Mooi moederbord, heb deze thuis ook voor m'n werkstation en op werk als testsysteem.

Thuis heb ik nu een 9600 kaart, werkt op zich best goed ook met nieuwe spellen, ondanks de oude Athlon 3200+ CPU (Da's een single core).

Grootste nadeel van dit bord IMO is dat het DDR1 geheugen heeft. Je kunt er 4x1GB in zetten of 2x1GB. Als je er 3x1GB inzet draait het geheugen in single channel en dus langzamer. Je kunt beter snel geheugen dan veel geheugen hebben.

Mogelijk werkt 2x1GB & 2x512MB ook in dual channel. Als je het systeem aanziet zie je meteen op het scherm of het single of dual channel gebruikt.

... Helaas is DDR1 geheugen op het moment wel wat duurder ... :(
Nu heb ik een 2,20 gigahertz AMD Athlon 64 X2 Dual Core. Ik neem aan dat ik hier dan geen Intel quadcore op kan zetten o.i.d.
Haha, nee ;)

De Asus heeft een lijst van CPU's die in dit systeem passen:
http://support.asus.com/cpusupport/cpu_ ... us&cache=1

Je kunt hier wel iets mee upgraden, de beste CPU die je erin kunt zetten is de Opteron 185 (2.6GHz). Je zult dit tweedehands moeten kopen want ze worden niet meer gemaakt. Let wel even op dat je de juiste BIOS versie hebt als je er een nieuwe CPU in zet. Van te voren even flashen kan je een hoop werk besparen.
Wat de videokaart betreft. Ik heb er nu een Nvidia GeForce uit de 7-serie inzitten. Ik neem aan dat een Nvidia uit 9-serie (moederbord is PCI-Express ready) er dan gewoon op past.
Ja, in princiepe wel.
Ik heb een tijd geleden wel wat problemen gehad met een nieuwe videokaart in combinatie met dit moederbord (IIRC was het de GTS250) ... In principe zou het moeten werken (Alle PCIe versies zijn 100% backwards compatible), maar de praktijk was toch iets anders ...

Wat voor voeding heb je nu (Make & model), dit is wel een beperkende factor voor de keuze van je videokaart.
Nu is even de vraag waarom jij nu al je dual core 2.2ghz wil omruilen? Ik wil je er graag op wijzen dat weinig tot geen programma's op dit moment daadwerkelijk gebruik maken van meerdere cores.
Dat is niet waar, heel veel programma's gebruiken al threads. Daarnaast draaien er ook meer dan 1 proces op een systeem.

Nehalem hyperthreading heeft 5 tot 15% snelheidswinst, dat is niet omdat programma's maar 1 core tegelijk kunnen gebruiken ... :-/
Wat betreft de Geforce, is de 9 serie alweer verleden tijd.
Geforce GT2xx kaarten zijn gewoon 9xxx series met een andere doos. Om de een of andere reden wil nVidia alles per se omstickeren. Erg verwarrend en ook onnodig ... Let dus goed op wat voor kaart je precies koopt (GTS250 is heel andere kaart dan bv GTX260)!
Vooral op grafisch vlak wil ik er op vooruit gaan. Ik doe aan videobewerking en ik merk gewoon dat als ik veel software op mijn systeem heb staan en als ik er intensief mee aan de slag ga, het beestje het gewoon niet kan bijbenen.
Tja ... Videobewerking is iets wat een combinatie van onderdelen belast, het is niet zo dat het alleen de videokaart of alleen de CPU gebruikt ... Maar een betere kaart scheelt wel, bovendien kun je de videokaart altijd nog verhuizen naar een nieuw systeem over X jaar (Dat kan niet met de CPU en geheugen btw!)

Als je even doorgeeft wat voor voeding je hebt zal ik wel even iets uitzoeken wat binnen je budget & eisen valt ...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Computer upgrade

Bericht door Vis »

Een paar dingen:

Een GPU heeft weinig tot geen invloed op de snelheid bij videobewerking. Hooguit bij het weergeven van hoe effecten eruit gaan zien, maar de rest is puur CPU en geheugen (tenzij het programma gebruik maakt van de GPU-cycles, wat bijv. in Mac OS X Snow Leopard kan). Upgraden van je videokaart heeft dus alleen nut voor games, want 2D kan je huidige ook prima weergeven.

DDR1 wordt inderdaad weer duurder; het is alweer te oud eigenlijk. Maar voor foto-/videobewerkingsprogramma's altijd handig aangezien die het fijn vinden veel RAM op te slurpen. Zoals Nemesis al zei, draai wel een 64bit OS om meer dan 4GB (fatsoenlijk) te kunnen gebruiken. Hou er rekening mee dat de meeste programma's op zich niet sneller worden van meer geheugen. Je ziet voornamelijk verbeteringen bij multi-tasking omdat er gewoon meer geheugen is om meerdere programma's (intensiever/) tegelijk te gebruiken.

Ik zou zelf geen nieuwe CPU kopen voor dit moederbord, maar gaan voor (of wachten op) een Quad Core CPU. Anders betaal je gewoon relatief veel voor weinig snelheidswinst, zit je over een half jaar of een jaar weer met hetzelfde probleem en moet je wéér gaan upgraden. Voor CPU-intensief werk is het geen onnodige luxe om juist in de CPU te investeren. Een Core i5 (160) + mobo (100) + 8GB DDR3 (160) = 420. Zal met games ook wel wat schelen, en als je echt specifieke/nieuwere games wilt gaan spelen kun je nog eens apart gaan kijken voor een videokaart die aan die eisen voldoet.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door mr_Vulcan »

Alvast bedankt voor de nuttige info. Ik word gaandeweg weer wijzer. :)

Momenteel heb ik er een voeding inzitten met een output van max. 400W.
Verder ondersteun ik geen 64-bit, maar zag ik wel dat m'n computer 64-bit ready is... :? Of is dat weer iets anders?
Daarnaast werk ik nu met XP, is Windows 7 wat om op over te stappen? Heb ik dan wel meer mogelijkheden?

De reden waarom ik in eerste instantie geen nieuw moederbord wil, is omdat ik nooit een moederbord heb vervangen. Ik blijf er dus liever vanaf en steek en liever wat bij, want dat heb ik wel vaker gedaan. Echter, als blijkt dat ik een nieuw moederbord nodig heb voor hetgeen wat ik wil doen, zal ik er toch aan moeten geloven. :)
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Punisher »

Hm, 400W is niet zo goed, daar kun je meestal de meeste goede videokaarten niet op draaien, ligt er een beetje aan wat voor voeding (De ene voeding is de andere niet).

Met de voeding kan ik je wellicht wel helpen, ik heb een SeaSonic S12 500W (Of was het 550W?) voeding over van ~3 jaar oud. Dit zijn de beste voedingen die ik ken (Nieuwprijs: ~100 euro). Ik kan hier voor een zacht prijsje wel van scheiden ...

Ik zou nu geen andere CPU kopen, als ik zo snel kijk ben je daar al snel 100-150 euro kwijt voor een Opteron 185 (Ter vergelijking, voor m'n nieuwe Phenom II quad core CPU heb ik 125 betaald).

Ook geheugen zou ik niet kopen, voor 2x1GB ben je al gouw 60 euro kwijt zo niet meer ...
De reden waarom ik in eerste instantie geen nieuw moederbord wil, is omdat ik nooit een moederbord heb vervangen. Ik blijf er dus liever vanaf en steek en liever wat bij, want dat heb ik wel vaker gedaan. Echter, als blijkt dat ik een nieuw moederbord nodig heb voor hetgeen wat ik wil doen, zal ik er toch aan moeten geloven.
Tja ... Ik ben het met Vis eens dat je dan wel het beste uit komt ...
i5 is inderdaad een goede keus, AMD Phenom II is wat trager, maar wel betere prijs/performance ratio ...
Ik werk in een computerwinkel en kan je evt. helpen met het vervangen als je er niet uit komt. Is niet zo veel werk en kan ik wel even tussendoor doen...
Een GPU heeft weinig tot geen invloed op de snelheid bij videobewerking. Hooguit bij het weergeven van hoe effecten eruit gaan zien, maar de rest is puur CPU en geheugen (tenzij het programma gebruik maakt van de GPU-cycles, wat bijv. in Mac OS X Snow Leopard kan). Upgraden van je videokaart heeft dus alleen nut voor games, want 2D kan je huidige ook prima weergeven.
Dit dacht ik ook altijd, maar een tijd terug had ik een klant die full HD videobewerking aan het doen was op een i7 920, dit was af en toe erg traag.
Na het vervangen van de videokaart was het systeem aanzienlijk sneller ...
Komt dit komt omdat de kaart indirect meehelpt (door bv. CUDA wat je al noemde) of omdat de grafische kaart direct word aangesproken weet ik niet ...

Moet hier nog eens een keer goed naar kijken ... Heb wel wat navraag gedaan maar krijg veel verschillende/tegenstrijdige antwoorden ...
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Nemesis »

Niet lullig bedoeld. Maar met wat meer euro's had je een mooie "witte" pc in de aldi krant staan. Het is weliswaar kant en klaar, maar Medions zijn over het algemeen goede pc's en ik heb er weinig tot geen klachten over gehoord en ze zijn over het algemeen goed gevuld.

het klinkt misschien gek, maar volgens mij zo slecht nog niet. 599 euro alles erop en eraan. Jij wil geen nieuw moederbord, want je vind het "lastig" om er mee te klooien. Een moederbord vervangen is makkelijker dan een processor vervangen in mijn ogen. Het is uberhaupt een kwestie van schroeven e.d., behalve bij de processor. Dat is klikken en zorgen dat alles precies goed zit, dat vind ik persoonlijk het engste.

wat info over die pc: hier en hier
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Nemesis »

Punisher schreef:Hm, 400W is niet zo goed, daar kun je meestal de meeste goede videokaarten niet op draaien, ligt er een beetje aan wat voor voeding (De ene voeding is de andere niet).

Met de voeding kan ik je wellicht wel helpen, ik heb een SeaSonic S12 500W (Of was het 550W?) voeding over van ~3 jaar oud. Dit zijn de beste voedingen die ik ken (Nieuwprijs: ~100 euro). Ik kan hier voor een zacht prijsje wel van scheiden ...

Ik zou nu geen andere CPU kopen, als ik zo snel kijk ben je daar al snel 100-150 euro kwijt voor een Opteron 185 (Ter vergelijking, voor m'n nieuwe Phenom II quad core CPU heb ik 125 betaald).

Ook geheugen zou ik niet kopen, voor 2x1GB ben je al gouw 60 euro kwijt zo niet meer ...
De reden waarom ik in eerste instantie geen nieuw moederbord wil, is omdat ik nooit een moederbord heb vervangen. Ik blijf er dus liever vanaf en steek en liever wat bij, want dat heb ik wel vaker gedaan. Echter, als blijkt dat ik een nieuw moederbord nodig heb voor hetgeen wat ik wil doen, zal ik er toch aan moeten geloven.
Tja ... Ik ben het met Vis eens dat je dan wel het beste uit komt ...
i5 is inderdaad een goede keus, AMD Phenom II is wat trager, maar wel betere prijs/performance ratio ...
Ik werk in een computerwinkel en kan je evt. helpen met het vervangen als je er niet uit komt. Is niet zo veel werk en kan ik wel even tussendoor doen...
Een GPU heeft weinig tot geen invloed op de snelheid bij videobewerking. Hooguit bij het weergeven van hoe effecten eruit gaan zien, maar de rest is puur CPU en geheugen (tenzij het programma gebruik maakt van de GPU-cycles, wat bijv. in Mac OS X Snow Leopard kan). Upgraden van je videokaart heeft dus alleen nut voor games, want 2D kan je huidige ook prima weergeven.
Dit dacht ik ook altijd, maar een tijd terug had ik een klant die full HD videobewerking aan het doen was op een i7 920, dit was af en toe erg traag.
Na het vervangen van de videokaart was het systeem aanzienlijk sneller ...
Komt dit komt omdat de kaart indirect meehelpt (door bv. CUDA wat je al noemde) of omdat de grafische kaart direct word aangesproken weet ik niet ...

Moet hier nog eens een keer goed naar kijken ... Heb wel wat navraag gedaan maar krijg veel verschillende/tegenstrijdige antwoorden ...

Ik doe zelf uiteraard ook aan videobewerking. Het is ook afhankelijk van je programma, maar een goede videokaart met eigen geheugen helpt uiteraard wel mee en is beter dan inbouw dat afhankelijk is van het geheugen uit het centrale geheugen. Maar hoe dat met de nieuwste kaarten is, dat weet ik simpelweg niet. De techniek loopt nu zoveel harder dan de software. Dat was vroeger wel anders.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Computer upgrade

Bericht door Vis »

De nieuwste zullen inderdaad wel wat helpen, afhankelijk van of ze het überhaupt kunnen en of de software het ondersteunt. Dan zou je moeten nagaan wat je gebruikt, welke onderdelen van de software daadwerkelijk van de GPU gebruikmaken en hoeveel dat uitmaakt. Maar afgezien daarvan is de CPU nog altijd het belangrijkste, en kun je die beter eerst upgraden want daar krijg je veel meer performance-winst van dan een 200-euro videokaart die wellicht meehelpt bij een paar taken. De nieuwe mobo's kunnen sowieso alle nieuwe videokaarten aan, dus dat kan er altijd nog extra bij.

Het vervangen van het moederbord stelt inderdaad niet veel voor. Als je de CPU vervangt wil je sowieso alle kabels los en aan de kant hebben en alle kaarten eruit halen zodat je er goed bij kunt. Dan ben je er eigenlijk al op wat schroeven na. Afhankelijk van de kast kun je ook vaak de hele plaat waar het moederbord op zit eruit halen, wat het nog veel makkelijker maakt. Van CPU-koelers die geklemd zitten aan het moederbord loshalen krijg ik altijd klamme handen :) . Zeker als je al eens die pinnetjes hebt afgebroken en weet hoe makkelijk dat eigenlijk gaat, of uit bent geschoten met een schroevendraaier om vervolgens een rij chips op het mobo mee te nemen, etc.. ;-(
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door SuperVlaai »

Ik ben ook van plan om mijn computer up to date te houden.

Maar ik heb de rest al in orde gebracht alleen moeder bord en proces ram geheugen moet vernieuwd worden maar kost snel 800 euro als je dat nog wil vervangen


Want zelf kast die ik wil kost wat geld 88 euro
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Computer upgrade

Bericht door Ace of Spades »

800 e voor een mobo :') . Ik weet niet bij welke winkel je dat koopt, maar niet bij de mijne...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Computer upgrade

Bericht door Vis »

Ace of Spades schreef:800 e voor een mobo :') . Ik weet niet bij welke winkel je dat koopt, maar niet bij de mijne...
In België is alles anders. Daar kosten kasten zelfs geld! Ongelooflijk.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door SuperVlaai »

Vis schreef:
Ace of Spades schreef:800 e voor een mobo :') . Ik weet niet bij welke winkel je dat koopt, maar niet bij de mijne...
In België is alles anders. Daar kosten kasten zelfs geld! Ongelooflijk.

In België is ook alles anders. Nederland was bijna op punt ons land in te nemen. Maar is gelukkig niet door gegaan.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door The Silencer »

SuperVlaai schreef:
Vis schreef:
Ace of Spades schreef:800 e voor een mobo :') . Ik weet niet bij welke winkel je dat koopt, maar niet bij de mijne...
In België is alles anders. Daar kosten kasten zelfs geld! Ongelooflijk.

In België is ook alles anders. Nederland was bijna op punt ons land in te nemen. Maar is gelukkig niet door gegaan.
Het is historisch bewezen dat het andersom was.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Computer upgrade

Bericht door Ace of Spades »

SuperVlaai schreef:
Vis schreef:
Ace of Spades schreef:800 e voor een mobo :') . Ik weet niet bij welke winkel je dat koopt, maar niet bij de mijne...
In België is alles anders. Daar kosten kasten zelfs geld! Ongelooflijk.

In België is ook alles anders. Nederland was bijna op punt ons land in te nemen. Maar is gelukkig niet door gegaan.
Jullie hoorden er gewoon bij, jullie gingen zomaar weg. Dat vonden we niet leuk ;( . Er viel niks in te nemen, België is gewoon Nederlands :-( .
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door The Silencer »

http://www.kennislink.nl/publicaties/le ... nnenvallen :lachhuil:

Het ergste is nog dat het plan wellicht gelukt zou zijn in die tijd. Nederland heeft altijd een sterke marine traditie gehad en het leger verwaarloosd. Maar schijnbaar waren er dan ook wel plannen van Nederland om in 1919 België in te nemen...wat moeten we ermee? :') Sterker nog, geef ze Limburg.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Computer upgrade

Bericht door Master Vanhu Botie »

Neen, alsjeblieft niet .....
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Raynor's Revenge »

ik geloof dat we hier enigszins afdwalen, mensen...
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Nemesis »

Zoals ik al zei:

Ik geloof het niet, ik weet het wel zeker. Ik ben eigenlijk nu wel benieuwd naar wat Mr_vulcan nu wil doen...
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door mr_Vulcan »

Als ik dit zo alles lees lijkt mij het beste dat ik het moederbord aanpak (zodat ik meer mogelijkheid heb qua CPU uitbreiding) en de CPU zelf. Videokaart ga ik toch vervangen, maar dat kan al met een zacht prijsje aangezien degene die ik nu heb al zo oud is, dat een videokaart van een jaar terug al een hele verbetering is.

Graag ga ik in op Punisher's aanbod in qua voeding. Ik zou er graag meer inzetten dan de 400 die ik nu heb.

Dus dan kom ik op:

- Moederbord
- CPU
- Voeding
- Videokaart

Ik bespaar hier dan op Voeding en Videokaart waardoor het grootste deel van mijn budget naar moederbord en CPU gaat.
Ik heb al veel merken voorbij horen komen, maar nu ik mijn lijstje heb, welke producten komen daar voor het beste in aanmerking? Ik zoek de beste mobo/CPU combinatie binnen mijn budget. :*)

Aangezien ik nu geen 64-bit heb, is het verstandig om gelijk over te stappen naar Windows 7 64-bit? En zo ja, er ook gelijk geheugen erbij te stoppen ondanks dat dit prijzig kan worden? Hier waren de meningen ook nog over verdeeld.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Punisher »

[delete]
Laatst gewijzigd door Punisher op 24 jan 2010, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Punisher »

Code: Selecteer alles

Intel Core i5 750         150 euro
Intel DP55WB moederbord    90 euro
4GB Kingston DDR3 RAM      90 euro
----------------------------------
Optie 1 totaal:           330 euro

Code: Selecteer alles

AMD Phenom II 945[1]      130 euro
Asus M4A77D moederbord     70 euro
4GB Kingston DDR2 RAM      70 euro
----------------------------------
Optie 2 totaal:           270 euro
Videokaart, kies er 1:

Code: Selecteer alles

nVidia GT220 videokaart    60 euro
nVidia GTS250 videokaart  125 euro

Code: Selecteer alles

500W Voeding               35 euro
Optie 1 zal sneller zijn ...

Prijzen zijn van tweakers.net pricewatch, ik heb de goedkoopste + een beetje
gepakt, verder niet naar verzendkosten e.d. gekeken, ook heb je nog een waslijst aan keuze wat betreft de verschillende merken videokaarten, hier heb ik gewoon een beetje de gemiddelde prijs van gepakt ...

1: Let op dat je wel de goede versie pakt (95W TDP ipv 125W TDP), azerty heeft
deze versie: http://azerty.nl/8-1127-229763/processo ... tech_specs
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door Punisher »

Aangezien ik nu geen 64-bit heb, is het verstandig om gelijk over te stappen naar Windows 7 64-bit? En zo ja, er ook gelijk geheugen erbij te stoppen ondanks dat dit prijzig kan worden? Hier waren de meningen ook nog over verdeeld.
Het nadeel van 64bits OS is compatibiliteit. De meeste 32bits applicaties kun je onder een 64 bits OS kunt draaien, maar niet allemaal. Ook moet er voor al je apparaten (incl. printers ed) 64bits drivers zijn.

Geheugen kun je natuurlijk ook nog altijd later bij stoppen ...

Beide systemen ondersteunen VT-x, dus je kunt evt. nog een 32bits virtual machine draaien als je echt wilt, bv voor oude spellen ofzo ...
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door mr_Vulcan »

Juist. Mijn excuses voor het stil laten vallen, maar de upgrade is op de lange baan geschoven. Er moet eerst geld komen voor een nieuwe camera. Die heeft prioriteit. Een nieuwe computer om materiaal goed mee te kunnen bewerken is één, maar het medium om het desbetreffende materiaal nog beter vast te leggen om te kunnen bewerken is ook zeer zeker nodig. :)

Ik heb in ieder geval al goede ideeën opgedaan.
Bedankt.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door R2D2 »

goede aanbieding;
alleen nog vandaag:
http://www.ibood.com/nl/nl/

Afbeelding
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door mr_Vulcan »

Bedankt voor de heads up, maar het was iets te kort dag om eens goed te kijken of dit is wat ik wil.
Ik wil niet over één nacht ijs gaan bij een dergelijke aanschaf. :)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Computer upgrade

Bericht door mr_Vulcan »

Yay! Ik zit nu voor mijn geüpgrade computer.

Asus M4A77D moederbord, AMD Phenom II 945 processor, 2x2GB DDR2 RAM geheugen, 550W voeding en een Asus EN9600GT HTDI/1G videokaart. :*D

Totale kosten: Rond de €375,- dus mooi bij het budget gebleven. :)
Heb voor het eerst ook zelf een moederbord en voeding vervangen dus dat was wel spannend. Angelique vond het ook zodanig interessant dat we het met z'n tweeën hebben gedaan.

Toen alles eenmaal was geïnstalleerd zette ik 'm aan. Geen boot! :o
Na wat zoeken en een elimineermethode bleek dat ik mijn RAM op DIMMA1 en DIMMA2 te hebben zitten. :lachhuil:
DIMMA2 op B1 gezet, et voila. Werkt! En goed ook.

Bedankt allen voor de hulp ik zit voorlopig weer prima.
Plaats reactie