Hoofdtelefoon?

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Punisher »

Paulstartrek schreef:Ik had een draadloze gekocht omdat ik het zat was dat het draadje weer stuk ging en ik dus maar geluid aan 1 kant overhield.
Dat was inderdaad ook mijn reden.
Pun en andere, wat voor merk raden jullie aan?
Zoals gezegd heb ik al een aantal jaar een RS-130 van Sennheiser, die bevalt me erg goed.

Levert goede geluidskwaliteit, en zit goed.

De twee nadelen is dat het soms nogal een tijd duurt voordat de hoofdtelefoon werkt als je 'em aanzet (~10 seconden), dat kan wel eens lastig zijn.
Ook heb ik wel eens last van storing, dan moet je de zender b.v. net iets verzetten en dan werkt het wel ...
Het is niet perfect dus, maar IMHO weegt dit zeker op tegen de nadelen van een kabel.

Ik geloof dat dit een oud model is, en dat deze niet meer gemaakt wordt. Nieuwere modellen gebruiken een andere draadloze communicatie techniek die zogenaamd beter zou zijn, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Punisher »

Punisher @ 2010-07-23 schreef:Inmiddels ben ik voor de Sennheiser CX300II gegeaan
Goed, ze hebben het dus iets minder dan een jaar volgehouden ... :-/
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

Punisher schreef:
Punisher @ 2010-07-23 schreef:Inmiddels ben ik voor de Sennheiser CX300II gegeaan
Goed, ze hebben het dus iets minder dan een jaar volgehouden ... :-/
Ik kreeg netjes een nieuw setje opgestuurd van meneer Heiser
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Blind Guardian »

Vis schreef:
Punisher schreef:
Punisher @ 2010-07-23 schreef:Inmiddels ben ik voor de Sennheiser CX300II gegeaan
Goed, ze hebben het dus iets minder dan een jaar volgehouden ... :-/
Ik kreeg netjes een nieuw setje opgestuurd van meneer Heiser
Meneer Heiser moet ondertussen toch ook lang dood zijn, heeft die trouwens nog de Nazi's gefinanceerd zoals mijnheer Siemens heeft gedaan. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Punisher »

Vis schreef:
Punisher schreef:
Punisher @ 2010-07-23 schreef:Inmiddels ben ik voor de Sennheiser CX300II gegeaan
Goed, ze hebben het dus iets minder dan een jaar volgehouden ... :-/
Ik kreeg netjes een nieuw setje opgestuurd van meneer Heiser
Meneer Heiser zegt:
Meneer Heiser schreef:Dear Martin,

Please contact your retailer, the store where u bought the headphones is
your first contact regarding warranty.
If this is not possible for some reason please don't hesitate to contact
us.

With kind regards,

Service
Direct: +31 (0)36 53 58 488
SENNHEISER BENELUX
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

Ik had dan ook een paar kinky foto's meegestuurd. Ben je die vergeten?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Guess who? »

Vis schreef:Ik had dan ook een paar kinky foto's meegestuurd. Ben je die vergeten?
waren ze heiss?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

Guess who? schreef:
Vis schreef:Ik had dan ook een paar kinky foto's meegestuurd. Ben je die vergeten?
waren ze heiss?
Heiser als heiss
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

Afbeelding

Net de Bose OE2i uitgepakt en opgezet. Holy bleep...
Gewichtsloos, zacht memory foam op je oren, en... wat een geluid.

Deze gaan voorlopig niet meer af :audio: .
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

^ nadeel van die Bose:

Zodra je daaraan gewend bent voelt zo'n beetje al het andere aan als complete crap. Zo licht en de build quality is zó hoog dat zelfs veel high headphones die ik nu probeer gewoon verschrikkelijk aanvoelen.

Vandaag Apple's nieuwe EarPods zostraks binnengekregen ...

Afbeelding

- Passen perfect (het is net alsof je ze heel zachtjes op je oor legt), en voel ze bijna niet.
- Vrijwel geen passieve isolation. Dit is positief of negatief. Positief wanneer je met iemand belt en niet in je eigen hoofd wil praten, of gewoon dingen om je heen wil blijven horen. Negatief wanneer je juist geen omgevingsgeluiden wilt horen of als er harde wind staat buiten en je geen klap meer hoort.
- Geluid is duidelijk verbeterd: meeste muziek klinkt best goed. Met die oude luisterde ik nooit naar muziek omdat het gewoon waardeloos was. Gebruikte ze juist wel veel om naar Podcasts te luisteren omdat normale stemmen erg goed klinken met die dingen. Bij de nieuwe blijven de stemmen mooi helder en is de muziek nu ook prima te beluisteren voor de meeste genres die ik heb geprobeerd. Niet echt vergelijkbaar met m'n Bose headphones of Sennheiser earbuds (dôh), maar een héle verbetering.
- Remote op de kabel is ook flink verbeterd en van betere kwaliteit.

Anyway, prima voor onderweg (wat ik ga geen dure headphones meenemen naar buiten).
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door The Silencer »

Visus Kampfus schreef:^ nadeel van die Bose:

Zodra je daaraan gewend bent voelt zo'n beetje al het andere aan als complete crap. Zo licht en de build quality is zó hoog dat zelfs veel high headphones die ik nu probeer gewoon verschrikkelijk aanvoelen.

Vandaag Apple's nieuwe EarPods zostraks binnengekregen ...

Afbeelding

- Passen perfect (het is net alsof je ze heel zachtjes op je oor legt), en voel ze bijna niet.
- Vrijwel geen passieve isolation. Dit is positief of negatief. Positief wanneer je met iemand belt en niet in je eigen hoofd wil praten, of gewoon dingen om je heen wil blijven horen. Negatief wanneer je juist geen omgevingsgeluiden wilt horen of als er harde wind staat buiten en je geen klap meer hoort.
- Geluid is duidelijk verbeterd: meeste muziek klinkt best goed. Met die oude luisterde ik nooit naar muziek omdat het gewoon waardeloos was. Gebruikte ze juist wel veel om naar Podcasts te luisteren omdat normale stemmen erg goed klinken met die dingen. Bij de nieuwe blijven de stemmen mooi helder en is de muziek nu ook prima te beluisteren voor de meeste genres die ik heb geprobeerd. Niet echt vergelijkbaar met m'n Bose headphones of Sennheiser earbuds (dôh), maar een héle verbetering.
- Remote op de kabel is ook flink verbeterd en van betere kwaliteit.

Anyway, prima voor onderweg (wat ik ga geen dure headphones meenemen naar buiten).
Heb je ze al langere tijd ingehad? Ik heb van die el cheapo dingen, maar daarvan gaan de oren gewoon pijn doen na langere tijd omdat ze hard zijn en niet lekker gevormd zijn voor je oor. Dus ik zit te zoeken naar nieuwe oordopjes voor onderweg. Voor gebruik thuis heb ik inmiddels een reguliere hoofdtelefoon aangeschaft.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

Slincer schreef:Heb je ze al langere tijd ingehad? Ik heb van die el cheapo dingen, maar daarvan gaan de oren gewoon pijn doen na langere tijd omdat ze hard zijn en niet lekker gevormd zijn voor je oor. Dus ik zit te zoeken naar nieuwe oordopjes voor onderweg. Voor gebruik thuis heb ik inmiddels een reguliere hoofdtelefoon aangeschaft.
Bij de oude nooit last van gehad, deze zijn qua vorm vrijwel gelijk. Vandaag een paar uur ingehad, en geen problemen, want ze liggen min of meer net in je oor. Maar hier heb je niets aan, want ieder oor is anders, en vrijwel iedereen ervaart het anders na langdurig gebruik. Maar ze zullen sowieso beter zijn dan een random "el cheapo" setje.

Ik zou je eerst bedenken wat je belangrijk vindt. Ik vind zelf de Sennheiser CX300 nog altijd een van de meest comfortabele in-ears. Zijn redelijk bass-heavy maar de voordelen zijn dat ze ook niet zo duur zijn (had ze nog veel goedkoper van Amazon.co.uk), en veel passive noise reduction hebben omdat ze een seal vormen in je gehoorgang wanneer je ze indoet. Dat is vooral handig in bussen/treinen en op de fiets, want zodra je wat muziek aan hebt hoor je gewoon niets anders meer en heb je ook geen last meer van alle verschrikkelijk irritante mensen die altijd overal lijken te zijn in het OV. Er is ook een iets andere versie met een remote in de kabel, als je dat überhaupt nodig hebt.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Punisher »

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door The Silencer »

Ik wil graag nog wel wat om heen horen, vooral voor mijn eigen veiligheid (zet het geluid ook nooit hard, vooral als ik loop, fietsend doe ik ze bijna altijd uit). Ik stopte de oordopjes overigens eerst altijd redelijk goed in mijn oor, de laatste twee weken "hangen" ze eigenlijk alleen maar licht in mijn oor, dat scheelt vrijwel alle fysieke irritatie die ik had. Om geluidskwaliteit geef ik niet zoveel, dat hoor ik met mijn 128 kbit/s mp3 bestanden toch niet :) Mij gaat het puur om het fysieke draagcomfort.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

El Slinco schreef:Ik wil graag nog wel wat om heen horen, vooral voor mijn eigen veiligheid (zet het geluid ook nooit hard, vooral als ik loop, fietsend doe ik ze bijna altijd uit).
Vind dit zelf nooit een issue. Heb vaak in-ears met goede isolation en muziek aan. Vrijwel alles valt weg, maar de echte verkeersgeluiden zoals auto's die in de buurt komen zijn nog wel op de achtergrond te horen. Maar ik let gewoon altijd wat beter op op m'n omgeving zodat ik altijd weet wat er aan de hand is. Dove mensen kunnen ook gewoon aan het verkeer deelnemen. Zolang je je maar realiseert dat je niet de weg over kan schieten omdat je toevallig niks hoort is er niet snel iets aan de hand.
El Slinco schreef:Ik stopte de oordopjes overigens eerst altijd redelijk goed in mijn oor, de laatste twee weken "hangen" ze eigenlijk alleen maar licht in mijn oor, dat scheelt vrijwel alle fysieke irritatie die ik had.
Ja, dan wordt het echt tijd voor nieuwe :') . Oren zijn erg gevoelig, en als die dingen eenmaal zeer gaan doen dan beter even een tijdje uitlaten of inderdaad maar half in.
El Slinco schreef:Om geluidskwaliteit geef ik niet zoveel, dat hoor ik met mijn 128 kbit/s mp3 bestanden toch niet :) Mij gaat het puur om het fysieke draagcomfort.
Persoonlijk vind ik dit soort dingen niet fijn:

Afbeelding

Als je geen in-ears (met meer isolatie) hebt zien ze er eigenlijk allemaal zo uit. Het nadeel is dat dit geen goede pasvorm is (waarschijnlijk zijn die dingen van jou ook zoiets nu), en het geluid wordt niet richting je gehooringang gestuurd, maar meer tegen de zijkant van je oor, wat sowieso niet echt helpt met de kwaliteit. En dan maakt 't niet veel uit of je iets koopt van een goed merk of prutdingen gebruikt, het model is altijd min of meer hetzelfde.

Wat me wel aanstaat van die nieuwe EarPods is dat ze daar vanaf zijn gestapt. Bekijk het filmpje hier, dan zie je wat ik bedoel:

http://www.apple.com/iPod-touch/design/#earpods (halverwege de pagina ergens)

...

Het bolle deel ligt gewoon in je oor, en zo'n tuutje gaat richting je gehooringang. Daardoor blijven ze en goed zitten, en het geluid gaat gelijk de goede kant op. Verder is het geheel glad plastic, dus niet van die rare schuimpjes die er voorop zitten die na een tijdje enkel maar gaan irriteren. Weet niet of je die dingen in een winkel kan testen i.v.m. hygiëne enzo, maar goed..

Ik kan je ook vertellen dat in ieder geval de oude variant, die qua constructie vrijwel gelijk is, onverwoestbaar is. Die dingen misbruik ik al zoveel jaren, en werken nog allemaal prima. Oprollen, in tas stoppen, ergens neergooien, meer hardlopen... kunnen het allemaal hebben, waar dure en "superieure" earphones altijd problemen kregen met de draadjes of dat een van de twee speakers uit ging vallen.

Maar zoals ik zei, het blijft heel persoonlijk als het gaat om pasvorm. Ik ben aangenaam verrast door de vorm, comfort en kwaliteit van de nieuwe EarPods, en ze zijn maar 30 euro. De meeste earphones met fatsoenlijke remotes zijn al duurder, dus in dat opzicht nog aardig scherp geprijsd ook, en voor mij het geld meer dan waard. Ze zijn wel wit en dan associëren mensen je wellicht met het hebben van een Apple-product, dus daar zit je dan wel mee :') . Maar je hebt ook een roze Kipling-tas, dus dan past een wit draadje er misschien wel mooi bij :P .

Anders kun je ook altijd zoiets proberen: http://www.bol.com/nl/p/sennheiser-mx-3 ... 012095077/ . Kost ook niks, en Sennheiser is verder een prima merk. Ik verwacht alleen niet dat het comfort hiervan beter zal zijn dan bij wat je nu hebt.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door The Silencer »

Vischeroni schreef:
El Slinco schreef:Ik wil graag nog wel wat om heen horen, vooral voor mijn eigen veiligheid (zet het geluid ook nooit hard, vooral als ik loop, fietsend doe ik ze bijna altijd uit).
Vind dit zelf nooit een issue. Heb vaak in-ears met goede isolation en muziek aan. Vrijwel alles valt weg, maar de echte verkeersgeluiden zoals auto's die in de buurt komen zijn nog wel op de achtergrond te horen. Maar ik let gewoon altijd wat beter op op m'n omgeving zodat ik altijd weet wat er aan de hand is. Dove mensen kunnen ook gewoon aan het verkeer deelnemen. Zolang je je maar realiseert dat je niet de weg over kan schieten omdat je toevallig niks hoort is er niet snel iets aan de hand.
Ik let ook goed op, maar ik vind extra waakzaamheid niet verkeerd. Die dove mensen hebben daarbij vaker een beter visuele perceptie omdat ze daar volledig van afhankelijk zijn.
Vischeroni schreef:(waarschijnlijk zijn die dingen van jou ook zoiets nu)
Jep, maar waarschijnlijk nog goedkoper dan wat op die foto staat.
Vischeroni schreef:Ik kan je ook vertellen dat in ieder geval de oude variant, die qua constructie vrijwel gelijk is, onverwoestbaar is
Dat is altijd een pluspunt. Je wilt niet weten hoeveel van die dingen ik al om het leven heb gebracht.
Vischeroni schreef:Ze zijn wel wit en dan associëren mensen je wellicht met het hebben van een Apple-product, dus daar zit je dan wel mee :') . Maar je hebt ook een roze Kipling-tas, dus dan past een wit draadje er misschien wel mooi bij :P .
Ik mag dan wel geen fan Apple zijn, je observatie is verder helemaal correct. Wat mensen denken of vinden kan me een aars wezen. Bij mij gaat functionaliteit boven uiterlijk. Dus dan liever een roze Kippling in plaats van een te kleine rugzak in een andere kleur.
Vischeroni schreef:Anders kun je ook altijd zoiets proberen: http://www.bol.com/nl/p/sennheiser-mx-3 ... 012095077/ . Kost ook niks, en Sennheiser is verder een prima merk. Ik verwacht alleen niet dat het comfort hiervan beter zal zijn dan bij wat je nu hebt.
Ziet er inderdaad niet meer comfortabel uit.

Iig bedankt voor de stortvloed aan informatie. Ik ga eens in het weekend goed op zoek. Hoewel ik nu nergens last meer van heb nu ik ze niet meer mijn oren indruk.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door GPS »

El Slinco schreef:
Vischeroni schreef:Ze zijn wel wit en dan associëren mensen je wellicht met het hebben van een Apple-product, dus daar zit je dan wel mee :') . Maar je hebt ook een roze Kipling-tas, dus dan past een wit draadje er misschien wel mooi bij :P .
Ik mag dan wel geen fan Apple zijn, je observatie is verder helemaal correct. Wat mensen denken of vinden kan me een aars wezen. Bij mij gaat functionaliteit boven uiterlijk. Dus dan liever een roze Kippling in plaats van een te kleine rugzak in een andere kleur.
tja, wat de vorm van oortelefoontjes (of hoe je die dingen ook wilt noemen) beterft, heb ik als dove/slechthorende misschien een voordeel: op maat gemaakte oorstukjes. Hoewel die er tegenwoordig ook steeds meer vervangen worden door een soort kegelvormig geval. Maar (de ouderwetse oorstukjes) ze zitten wel comfortabel. Ik heb ze de hele dag in zonder dat ik het voel of op een andere manier merk.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door The Silencer »

GiPS schreef:
The Silencer schreef:
Vischeroni schreef:
El Slinco schreef:Ik wil graag nog wel wat om heen horen, vooral voor mijn eigen veiligheid (zet het geluid ook nooit hard, vooral als ik loop, fietsend doe ik ze bijna altijd uit).
Vind dit zelf nooit een issue. Heb vaak in-ears met goede isolation en muziek aan. Vrijwel alles valt weg, maar de echte verkeersgeluiden zoals auto's die in de buurt komen zijn nog wel op de achtergrond te horen. Maar ik let gewoon altijd wat beter op op m'n omgeving zodat ik altijd weet wat er aan de hand is. Dove mensen kunnen ook gewoon aan het verkeer deelnemen. Zolang je je maar realiseert dat je niet de weg over kan schieten omdat je toevallig niks hoort is er niet snel iets aan de hand.
Ik let ook goed op, maar ik vind extra waakzaamheid niet verkeerd. Die dove mensen hebben daarbij vaker een beter visuele perceptie omdat ze daar volledig van afhankelijk zijn.
Hmm, mijn visuele perceptie is echt beduidend lager dan het gemiddelde. Dus let ik automatisch beter op dan de meesten. Want door mijn doofheid hoor ik het verkeer al laat aankomen en kan ik niet de richting bepalen vanwaar het geluid komt. Ik gruwel dan ook als ik mensen met koptelefoons op aan het verkeer zie deelnemen. Ik geloof best dat BFG-9000 extra uitkijkt. Maar toch......
Vischeroni schreef:Ze zijn wel wit en dan associëren mensen je wellicht met het hebben van een Apple-product, dus daar zit je dan wel mee :') . Maar je hebt ook een roze Kipling-tas, dus dan past een wit draadje er misschien wel mooi bij :P .
Ik mag dan wel geen fan Apple zijn, je observatie is verder helemaal correct. Wat mensen denken of vinden kan me een aars wezen. Bij mij gaat functionaliteit boven uiterlijk. Dus dan liever een roze Kippling in plaats van een te kleine rugzak in een andere kleur.
tja, wat de vorm van oortelefoontjes (of hoe je die dingen ook wilt noemen) beterft, heb ik als dove/slechthorende misschien een voordeel: op maat gemaakte oorstukjes. Hoewel die er tegenwoordig ook steeds meer vervangen worden door een soort kegelvormig geval. Maar (de ouderwetse oorstukjes) ze zitten wel comfortabel. Ik heb ze de hele dag in zonder dat ik het voel of op een andere manier merk.
Goed quoten leren je die op gemaakt dingen iig niet :')
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

^ Heb 't maar gefixed voor lieve GPS :)
GPS schreef:
El Slinco schreef:
Vischeroni schreef:Ze zijn wel wit en dan associëren mensen je wellicht met het hebben van een Apple-product, dus daar zit je dan wel mee :') . Maar je hebt ook een roze Kipling-tas, dus dan past een wit draadje er misschien wel mooi bij :P .
Ik mag dan wel geen fan Apple zijn, je observatie is verder helemaal correct. Wat mensen denken of vinden kan me een aars wezen. Bij mij gaat functionaliteit boven uiterlijk. Dus dan liever een roze Kippling in plaats van een te kleine rugzak in een andere kleur.
tja, wat de vorm van oortelefoontjes (of hoe je die dingen ook wilt noemen) beterft, heb ik als dove/slechthorende misschien een voordeel: op maat gemaakte oorstukjes. Hoewel die er tegenwoordig ook steeds meer vervangen worden door een soort kegelvormig geval. Maar (de ouderwetse oorstukjes) ze zitten wel comfortabel. Ik heb ze de hele dag in zonder dat ik het voel of op een andere manier merk.
Ja, daar heeft u een goed punt. Op maat gemaakte earphones zijn uiteindelijk het beste qua comfort, echter zijn deze ook bijzonder prijzig. Daarnaast zitten ze echt ín je oor, en ondanks dat dat comfortabel mag zijn omdat ze precies gevormd zijn naar je unieke ooringang, is je oor wel afgedekt. Als er langdurig geen lucht bij komt (wat hetzelfde is bij in-ears die een seal maken) dan begint het na een tijdje ook wel minder comfortabel te worden.

Zie bijvoorbeeld http://ultimateears.logitech.com

Afbeelding
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door GPS »

Vis schreef:^ Heb 't maar gefixed voor lieve GPS :)
GPS schreef:
El Slinco schreef:
Vischeroni schreef:Ze zijn wel wit en dan associëren mensen je wellicht met het hebben van een Apple-product, dus daar zit je dan wel mee :') . Maar je hebt ook een roze Kipling-tas, dus dan past een wit draadje er misschien wel mooi bij :P .
Ik mag dan wel geen fan Apple zijn, je observatie is verder helemaal correct. Wat mensen denken of vinden kan me een aars wezen. Bij mij gaat functionaliteit boven uiterlijk. Dus dan liever een roze Kippling in plaats van een te kleine rugzak in een andere kleur.
tja, wat de vorm van oortelefoontjes (of hoe je die dingen ook wilt noemen) beterft, heb ik als dove/slechthorende misschien een voordeel: op maat gemaakte oorstukjes. Hoewel die er tegenwoordig ook steeds meer vervangen worden door een soort kegelvormig geval. Maar (de ouderwetse oorstukjes) ze zitten wel comfortabel. Ik heb ze de hele dag in zonder dat ik het voel of op een andere manier merk.
Ja, daar heeft u een goed punt. Op maat gemaakte earphones zijn uiteindelijk het beste qua comfort, echter zijn deze ook bijzonder prijzig. Daarnaast zitten ze echt ín je oor, en ondanks dat dat comfortabel mag zijn omdat ze precies gevormd zijn naar je unieke ooringang, is je oor wel afgedekt. Als er langdurig geen lucht bij komt (wat hetzelfde is bij in-ears die een seal maken) dan begint het na een tijdje ook wel minder comfortabel te worden.

Zie bijvoorbeeld http://ultimateears.logitech.com

Afbeelding
Tja, ik denk dat het nogal meevalt met dat minder comfortabel zitten. Goede oorstukjes hebben een ventilatiekanaal. Wel is het zaak dat je er voor zorgt dat het kanaal echt op jou is afgestemd. Voor mij betekent dat het kanaal beduidend groter moet zijn dan de computer heeft uitgerekend. Maar dan zitten ze ook echt comfortabel.Ik draag die dingen vanaf het moment dat ik opsta tot ik naar bed ga zonder dat ik het merk.
Wat de prijs betreft...... Oké..... Ze zijn duur, daar kan ik niets tegen inbrengen. € 70,-- om te beginnen is vrij normaal.

@ Koffieknoeier: Ik had m'n bril niet op. :*)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door X-File »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

Iemand ouder dan Sinterklaas schreef:Tja, ik denk dat het nogal meevalt met dat minder comfortabel zitten. Goede oorstukjes hebben een ventilatiekanaal.
Ja, zal ook gewoon even wennen zijn.
Iemand ouder dan Sinterklaas schreef:Wel is het zaak dat je er voor zorgt dat het kanaal echt op jou is afgestemd. Voor mij betekent dat het kanaal beduidend groter moet zijn dan de computer heeft uitgerekend. Maar dan zitten ze ook echt comfortabel.Ik draag die dingen vanaf het moment dat ik opsta tot ik naar bed ga zonder dat ik het merk.
Computer? Er wordt gewoon een afdruk gemaakt van je oor met wat voor spul ze daar ook voor gebruiken.
Iemand ouder dan Sinterklaas schreef:Wat de prijs betreft...... Oké..... Ze zijn duur, daar kan ik niets tegen inbrengen. € 70,-- om te beginnen is vrij normaal.
Maar dan heb je 't niet over earphones voor muziek neem ik aan. Een afdruk laten maken is misschien 10-20 euro, en die kun je dan opsturen naar producenten van custom earphones. Maar die dingen beginnen meestal vanaf 200 tot 2000.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door The Silencer »

Aquatic Terror schreef:met wat voor spul ze daar ook voor gebruiken
In het geval van GiPS sneldrogend beton :')
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Guess who? »

Ik heb zelf Philips in-ear dopjes met zo'n rubberen flubbertje wat om het uiteinde zit. Daar heb je dan 3 maten in, en kun je dus passen op wat in je oor goed zit.
Ik kan bij deze ook echt vergeten dat ik ze in heb, zitten heel goed.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door GPS »

Vis schreef:
Iemand ouder dan Sinterklaas schreef:Tja, ik denk dat het nogal meevalt met dat minder comfortabel zitten. Goede oorstukjes hebben een ventilatiekanaal.
Ja, zal ook gewoon even wennen zijn.
Weet ik niet. Er schijnen mensen te zijn die er niet tegen kunnen. Anderen, zoals ik, hebben er geen erg in en vergeten ze soms uit te doen. Het is me wel gebeurd dat ik wilde gaan douchen en dacht wat klinkt dat water luidt. Had ik dus mijn hoorapparaten nog in. Ergens wel stom, maar het geeft wel aan dat ze perfect passen.
Vis schreef:
Iemand ouder dan Sinterklaas schreef:Wel is het zaak dat je er voor zorgt dat het kanaal echt op jou is afgestemd. Voor mij betekent dat het kanaal beduidend groter moet zijn dan de computer heeft uitgerekend. Maar dan zitten ze ook echt comfortabel.Ik draag die dingen vanaf het moment dat ik opsta tot ik naar bed ga zonder dat ik het merk.
Computer? Er wordt gewoon een afdruk gemaakt van je oor met wat voor spul ze daar ook voor gebruiken.
Hier gaat iets mis. In mijn geval gaat het als volgt: de afdrukken worden gemaakt met een twee componenten stof. Dat gaat naar de fabriek. Daar worden de oorstukjes gegoten en er twee kanalen in geboord. Het eerste voor de doorgifte van het geluid van het hoorapparaat, het tweede als ventilatie kanaal. Voor de diameter van die twee kanalen wordt een computerprogramma gebruikt. Dat de aan de hand van de vorm van het oor berekent hoe groot het één en ander moet zijn. Maar vooral wat dat ventilatiekanaal betreft, laat de natuur zich niet vastleggen in een computerprogramma en moet er nog wel eens het één en ander aan veranderd worden.
Vis schreef:
Iemand ouder dan Sinterklaas schreef:Wat de prijs betreft...... Oké..... Ze zijn duur, daar kan ik niets tegen inbrengen. € 70,-- om te beginnen is vrij normaal.
Maar dan heb je 't niet over earphones voor muziek neem ik aan. Een afdruk laten maken is misschien 10-20 euro, en die kun je dan opsturen naar producenten van custom earphones. Maar die dingen beginnen meestal vanaf 200 tot 2000.
Een gewone afdruk (zo'n twee componenten ding) kost circa €15 tot € 20. Zeer goed te gebruiken als je oor niet nat mag worden en je wilt toch gaan zwemmen. Maar laat je aan de hand daarvan doodgewone oorstukjes voor een hoorapparaat maken dan ben je minimaal zo'n €70 per stuk kwijt. Plastic gieten en twee kanaaltjes boren schijnt aan de prijs te zijn. Hoewel als je op die manier hoorbeschermers laat maken (zodat je niet met die rare kleppen op hoeft te lopen als je in een lawaaierige omgeving werkt), dan kosten ze per set (met filter) een €125
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Vis »

...
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door GPS »

^
Nog even over die "fitted earphones". als je die dingen alleen gebruikt voor muziek, of als oortje in je functie als lijfwacht, dan moet je ze zeker niet al te lang dragen en beslist geen hele dag. Tenzij ze een behoorlijk ventilatiekanaal hebben.
Dat is niet alleen belangrijk voor de natuurlijke werking van het oor. Bijvoorbeeld lucht bij het oorsmeer. Een afgesloten oor gaat meestal meer oorsmeer produceren wat niet weg kan en zich dus ophoopt en verhard. Dat betekent oren laten uitspuiten. Ik moet er wel bij zeggen dat dit van persoon tot persoon zeer sterk verschilt. Verder moet je er rekening mee houden dat de lucht die door de speakers in beweging wordt gezet, bij een afgesloten oor nergens heen kan en dus sterker dan "normaal" (lees natuurlijke omgeving) op het trommelvlies zal drukken. Iets wat op sneller tot gehoorbeschadiging gaat leiden. Ook als het geluid niet hard staat. Maar ook hier geldt weer: de ene persoon is de andere niet.

Ter verduidelijking: ouderdomsdoofheid begint bij de geboorte. Vanaf dat moment neemt het gehoor door slijtage en beschadiging af. Maar dat gaat zo langzaam dat je het niet merkt en bij iedereen weer anders. Sommige mensen hebben op hun vijftigste er al last van, anderen op hun tachtigste nog steeds niet. alleen iedereen krijgt er mee te maken. Je kunt je vast nog wel het verhaal van een paar jaar terug herinneren, waarbij in de klas leerlingen elkaar via hun mobieltje seintjes gaven. Ze gebruikten daarbij een hoge toon, die door mensen boven de 25 feitelijk niet meer gehoord kan worden.

bottom line: oor- en hoofdtelefoons zijn schadelijk voor het gehoor. Maar of je er last van krijgt, hangt af van het soort (afgesloten earphones zeker), het volume, het gebruik en je gezondheid. Houdt er bij de keuze van die dingen daar wel rekening mee. Want doof zijn is NIET leuk.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Blind Guardian »

Tijdje terug van die 'sport oortelefoontjes' (sennsheiser in samenwerken met adidas) gekocht bij de kijkshop zitten geweldig die dingen zit een lusjes voor je oorschelpen in zodat en je oor blijft hangen , alleen nadeel is de rechter oor telefoontje heeft klem gezeten , waardoor het lusje kwijt is geraakt en het oordopje wat losgeraakt is ...

Verder zijn tot op heden de beste oortelefoontjes die ik voor mijn mp3 speler / foon gevonden heb ...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door Blind Guardian »

GPS , bedankt voor je waarschuwing cq tip wel iets om overweging te nemen heb zo'n ding voor mijn werk dus bijna de hele dag in mijn oor ...
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon?

Bericht door The Silencer »

Blind Guardian schreef:GiPS , bedankt voor je waarschuwing cq tip wel iets om overweging te nemen heb zo'n ding voor mijn werk dus bijna de hele dag in mijn oor ...
:stupid:
Plaats reactie