Laptop gezocht

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Laptop gezocht

Bericht door Dawn »

Aangezien we in ons nieuwe huis qua woonkamer oppervlakte erop achteruit zijn gegaan, hebben Sander en ik besloten onze computers op een van de slaapkamertjes te plaatsen. Omdat dat niet echt gezellig is als we een keertje naar st.nl willen surfen, hadden we besloten om een laptop aan te schaffen, voor gebruik in de woonkamer.

We zoeken dus een laptop om voornamelijk mee op het web te browsen, en evt. wat bestandjes downloaden (externe harde schijven, sd kaartjes ed. zijn al in huis aanwezig)

Wat tips van jullie worden zeer op prijs gesteld. :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Laptop gezocht

Bericht door Ace of Spades »

Is een netbook dan niet praktisch? Lekker klein, ligt niet in de weg en goedkoop.
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Dawn »

Een paar dagen geleden zijn we bij de media markt wezen snuffelen. Toen we voor de netbooks stonden moest ik wel even slikken hoor, zo klein!
Het hoeft natuurlijk geen joekel te zijn, maar die dingen waren wel heel erg mini. :huh:
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Laptop gezocht

Bericht door Ace of Spades »

Het is erg...uhm...vervoerbaar zeg maar :P . Het is duidelijk dat dat dus niet binnen jullie eisenpakket valt.
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Dawn »

Tja, ik weet niet precies wat Sanders eisen zijn, maar ik wil graag zonder loep in de hand kunnen surfen :*)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Guess who? »

Oh netbook werkt heel goed, ben ik overgestapt sinds een tijdje :P
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Dawn »

Ik heb er zowaar eentje kunnen vinden die 12 inch is ipv de standaard netbook 10 inch. :o
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Laptop gezocht

Bericht door Vis »

Persoonlijk vind ik netbooks verschrikkelijk want je levert op veel punten in:
- verkleind toetsenbord: lastig en ongemakkelijk typen, ook na gewenning
- onbruikbare touchpad: goedkope prut, probeer daar maar op te werken; weer externe muis nodig
- lage resolutie: erg weinig ruimte, vaak 1024x600 en voor fatsoenlijk browsen vind ik dat te weinig

Ze zijn licht en goedkoop, dat is het enige voordeel. Maar je krijgt daarvoor precies wat je koopt, een goedkoop stuk plastic waarbij op álles is bezuinigd. En dat ga je zeker merken bij alles wat je doet (en probeert te doen), dus hou daar rekening mee.

Betere oplossing: ga voor een 13". Meeste hebben 1280x800 resolutie. Die extra ruimte maakt een wereld van verschil en is ideaal voor browsen. En als je er eens wat meer op kan doen kan dat ook prima, terwijl je bij een netbook gelijk tegen alle beperkingen opbotst.

Ook veelal een fatsoenlijk toetsenbord waarop je niet met verkrampte handen hoeft te typen. Touchpads van PC-laptops zijn nog altijd niet om over naar huis te schrijven, maar vaak beter dan die van notebooks. Een 13" zijn uiteraard wat zwaarder dan netbooks, maar gemakkelijk mee/rond te dragen en een prima formaat voor op schoot/op de bank/in bed.

En ga voor de grap eens hier een kwartiertje mee werken om een idee te krijgen van hoe het ook kan:
http://www.apple.com/nl/macbook/ :)
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Dawn »

Tja, ik ben zelf nu eenmaal van de macs, dus de gedachte om terug te gaan op pc/windows zag ik niet zo zitten. Ik was al naar macbooks aan het kijken in de apple store, maar had niet echt een goed idee van wat ik zou willen. Plus eentje die over de schouders meekijkt en commentaar op de prijs levert, bracht ook wat twijfels.
Aangezien mijn huidige mac kuren begint te vertonen (volgens mij is ie niet goed door de verhuizing heen gekomen ;-( ) is het misschien mogelijk dat ik toch voor een andere wat permanenter oplossing ga zoeken in de vorm van een iets krachtigere macbook, maar eerst even zien of ik mijn mac nog opgelapt krijg...
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door R2D2 »

kijk eens op DELL-website
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Laptop gezocht

Bericht door Ace of Spades »

Wat Vis zegt is zeker waar, maar genoeg mensen die dat soort zaken minder deert.
Ik heb zelf een Dell Latitude D420, volledige latop, maar kleiner met een 12.1" scherm. Daar kan ik in principe alles op doen als op een gewone laptop. Het enige nadeel voor mij is dat er geen interne optische drive in zit.
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Laptop gezocht

Bericht door Jadzia »

Ik heb een Dell Inspiron 17. Bevalt goed. Lekker groot scherm.

Wel wat zwaar en lastig mee te nemen.

Maar ik gebruik hem eigenlijk alleen thuis als 2e PC.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Punisher »

Met 12" is op zich goed mee te werken ... 10" is leuk voor een beetje surfen maar niet handig voor het "echte werk".

Er zijn een aantal goede netbooks, Samsung heeft een aantal modellen (NC10/NC20), de Dell 12" netbook is vrij goed ... Maar daar houd de lijst toch al snel op ...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Laptop gezocht

Bericht door Vis »

Dawn schreef:Tja, ik ben zelf nu eenmaal van de macs, dus de gedachte om terug te gaan op pc/windows zag ik niet zo zitten.
:good: En het voordeel van een Mac is dat je niet hoeft te kiezen. Je kunt OS X draaien en zonder problemen native Windows via bootcamp.
Dawn schreef:Ik was al naar macbooks aan het kijken in de apple store, maar had niet echt een goed idee van wat ik zou willen. Plus eentje die over de schouders meekijkt en commentaar op de prijs levert, bracht ook wat twijfels.
Aangezien mijn huidige mac kuren begint te vertonen (volgens mij is ie niet goed door de verhuizing heen gekomen ;-( ) is het misschien mogelijk dat ik toch voor een andere wat permanenter oplossing ga zoeken in de vorm van een iets krachtigere macbook, maar eerst even zien of ik mijn mac nog opgelapt krijg...
"Gelukkig" is de keuze nogal beperkt als je 't portable wilt houden. Dan zal het of een 13" MacBook of een 13" MacBook Pro zijn. Zit je wel een stuk buiten de prijsrange van netbooks, maar dan heb je wel iets fatsoenlijks en je weet in ieder geval al waar je voor betaalt :) .

Mocht je kiezen toch die richting uit te gaan kun je het beste voor de MacBook Pro gaan. Qua prijs zit het basismodel namelijk redelijk dicht bij het basismodel van de Pro, alleen ga je er een stuk op vooruit qua specs: unibody case, firewire & SD-slot, verlicht toetsenbord, meer geheugen, betere videokaart, multi-touch glass trackpad, etc. Apple's trackpad is iets wat veel mensen altijd volledig onderschatten. Alleen om dat ding heb ik na 1 dag Mac-gebruiker te zijn al gezoren nooit meer een PC-laptop te gebruiken, al kreeg ik 'm gratis. De huidige modellen zijn in ieder geval prima om nog jaren als primaire computer te gebruiken en bij de 13" heb je én de portability en voor dingen die wat meer schermruimte vergen gewoon een extern scherm aansluiten.

Mijn advies: als je iets simpels wil voor erbij, koop dan een netbook van hooguit 250-300 euro. Alles daarboven is gewoon niet veel beter. Koop je iets dat wél merkbaar beter is zit je al een heel stuk hoger qua prijs, en dan is het weer veel aantrekkelijker om richting een MacBook te gaan.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door mr_Vulcan »

Ik weet het al. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linkje :9~

Zit nog wel te twijfelen over de prijs. :*)
Maar hij is mooi, elegant en kan alles aan waar ik het voor wil gebruiken. Dat is meer dan alleen internet want deze laptop gaat uiteindelijk mijn desktop vervangen zodat ik boven ruimte krijg voor andere dingen. Een soort van investering zeg maar.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Guess who? »

Ohja, die, mooi is die :)

Tip: je kunt extra geheugen kopen, bijv als je nu 1gb standaard hebt, kan je dit mogelijk ook vervangen door 2 gb. Check wel even op internet of dit voor jouw Asus ook kan.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Nemesis »

elke 15,6" laptop voldoet aan de eisen, simpel internetten. De rest is dus niet belangrijk.

Of wil je blu-ray bestanden/disc's etc afspelen?
moeten er games op gespeeld worden?
video/foto bewerking?
veel opslag?

zo ja, moet er wel wat veranderen, maar anders zou een laptop van 500 of 600 euro echt al voldoende zijn.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Laptop gezocht

Bericht door Vis »

Nemesis schreef:elke 15,6" laptop voldoet aan de eisen, simpel internetten. De rest is dus niet belangrijk.
eén van de eisen was: "voor gebruik in de woonkamer"

ga maar eens een 15" op de bank op je schoot balanceren :nono:
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Punisher »

Vis schreef:
Nemesis schreef:elke 15,6" laptop voldoet aan de eisen, simpel internetten. De rest is dus niet belangrijk.
eén van de eisen was: "voor gebruik in de woonkamer"

ga maar eens een 15" op de bank op je schoot balanceren :nono:
Het kan, maar handig is het inderdaad niet.

Vind het trouwens ook niet handig met kleinere laptops (14" / 12"), werk eigenlijk toch het liefst achter een bureau (ook met de laptop). Het klinkt/lijkt allemaal leuk, maar in de praktijk is het toch minder.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Laptop gezocht

Bericht door Vis »

na een tijdje bank-typen krijg je in ieder geval flink kramp in je polsen / handen :')

maar voor erbij en af en toe wat scrollen of een mailtje is 't wel nice
bij serieus werk gewoon een bureau idd
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Nemesis »

Wat een kul zeg. Een 15,6" is er uitermate geschikt voor, is niet zo zwaar en lomp zoals een 17".

Maar als jullie dat vinden, goed.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Laptop gezocht

Bericht door Vis »

het verschil tussen 13<>15" is een heel stuk groter dan 15<>17"
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Nemesis »

Vis schreef:na een tijdje bank-typen krijg je in ieder geval flink kramp in je polsen / handen :')
dat ligt aan je houding en niet aan de laptop!!!

Ik zit zo vaak met een laptop op de bank, een hele dag en dan ben ik bijv. aan mijn website aan het werken, typen, klikken, tabben, van alles en nog wat, Ik krijg nooit kramp! Het is een kwestie van goede houding.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Punisher »

Ja Vis, wat ben je toch weer een kul aan het verkopen!!!!!! :-( :-( :-(
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Laptop gezocht

Bericht door X-File »

Grutjes Vis, waar bent ge mee bezig?

Welke website werk je aan, Nem? :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Laptop gezocht

Bericht door Vis »

Nemesis schreef:
Vis schreef:na een tijdje bank-typen krijg je in ieder geval flink kramp in je polsen / handen :')
dat ligt aan je houding en niet aan de laptop!!!

Ik zit zo vaak met een laptop op de bank, een hele dag en dan ben ik bijv. aan mijn website aan het werken, typen, klikken, tabben, van alles en nog wat, Ik krijg nooit kramp! Het is een kwestie van goede houding.
Een goede werkhouding kunnen vinden op de bank hoort in een science fiction film thuis.

Maar ik vind het heel fijn dat jij op de bank StarTrek fan vids kan maken hoor :')
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Nemesis »

ik zei niet videobewerking (maar dat is omdat dat niet echt lekker werkt op mijn laptop :P )
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Dawn »

Mijn zoektocht naar een laptop is voorbij :Y)

Nu alleen Sander nog
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Punisher »

En wat heb je gekocht?
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Re: Laptop gezocht

Bericht door Dawn »

Het is toch een MacBook Pro geworden :)
Plaats reactie