Wat raden jullie mij aan

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Wat raden jullie mij aan

Bericht door SCC Dauntless »

Zoals vele van jullie niet ontgaan kan zijn ben ik redelijk actief met mijn racefiets bezig. Om ook in de winter goed te kunnen trainen wil ik een TACX i-Magic aanschaffen. Dat is een virtual trainer die hellingen en koersen nabootst.

Nu moet ik daar systeem eisen voor hebben die zowel mijn desktop als mijn laptop niet hebben. De volgende eisen zijn nodig:
Afbeelding

Nu zoek ik dus of een laptop of een desktop waarop ik het kan draaien. Wat raden jullie mij aan? Desktop of laptop en welk merk/type.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Vis »

Wat voor PC heb je nu? Waarom heb je zo'n GPU nodig? Kun je 't niet gewoon op een lagere resolutie draaien? Verder zijn de eisen namelijk niet bijzonder.
Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door SCC Dauntless »

Vis schreef:Wat voor PC heb je nu? Waarom heb je zo'n GPU nodig? Kun je 't niet gewoon op een lagere resolutie draaien? Verder zijn de eisen namelijk niet bijzonder.
De virtual trainer bootst het landschap zo realistisch mogelijk na. Dat is het doel ervan. De grote GPU is nodig voor alles wat er tegelijk berekend moet worden (weerstand op de fiets, snelheid die gereden wordt, afstand, hartslag enz)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Ace of Spades »

SCC Dauntless schreef:
Vis schreef:
SCC Dauntless schreef:
Vis schreef:
SCC Dauntless schreef:Bij de mediamarkt gekeken naar een nieuwe desktop of laptop voor mijn tacx. Waarom zoveel keuze....
Apple heeft minder keuze :good:
Probleem is alleen dat de tacx software windows based is en niet op mac kan draaien. (en een iMac gaat mijn budget ietsjes te boven)
Macs zijn tevens de beste Windows-computers. Met bootcamp draait Windows gewoon native, en test zelfs erg goed. En middels een Virtual Machine draait 't ook prima in OS X zelf. Best of both worlds.
Ik zou het graag willen, maar bobw gaat mijn budget te boven.

Een niet onbelangrijke vraag is dan: "Wat is jouw budget?"
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Punisher »

Zoals al eerder aangegeven, wat is je huidig systeem? Wellicht valt hier iets aan te upgraden.

Download & installeerd dit om een rapport over je systeem te genereren:
http://filehippo.com/download_speccy/

Ga naar File -> Save as text file, en post dit bestand hier tussen

Code: Selecteer alles

 tags.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Vis »

Ace of Spades schreef:Een niet onbelangrijke vraag is dan: "Wat is jouw budget?"
En waar wil je 'm nog meer voor gebruiken (in de toekomst)?
Moet het draagbaar zijn of niet? Verschil notebook/desktop is nogal groot.. ga voor jezelf na wat je belangrijk vindt.
Heb e al een scherm / tobo / muis / etc?
Kun je 'm zelf bouwen (indien desktop)?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Miriam »

SCC Dauntless schreef:Zoals vele van jullie niet ontgaan kan zijn ben ik redelijk actief met mijn racefiets bezig. Om ook in de winter goed te kunnen trainen wil ik een TACX i-Magic aanschaffen. Dat is een virtual trainer die hellingen en koersen nabootst.

Nu moet ik daar systeem eisen voor hebben die zowel mijn desktop als mijn laptop niet hebben. De volgende eisen zijn nodig:
Afbeelding

Nu zoek ik dus of een laptop of een desktop waarop ik het kan draaien. Wat raden jullie mij aan? Desktop of laptop en welk merk/type.
Dat raad ik je IBM's Blue Gene aan.

Daar heb ik zelf ook zeer goede ervaringen mee
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Nemesis »

Je kan ook een mediacenter met fatsoenlijke videokaart nemen en je FULL HD televisie dan als beeldscherm.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Miriam »

Zo zwaar is dat trouwens ook weer niet. Ik heb alles sowieso in mijn oude laptop zitten :{
Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door SCC Dauntless »

Ik heb nu twee keuzes:

Ik kan of een nieuwe destop aanschaffen. Heb er eentje gevonden waarmee ik voor 479,00 klaar ben (incl inbouwen van video kaart. Ben daar niet zo handig mee) of ik kan mijn laptop laten upgraden. Nieuwe processor en video kaart erin.
Nu snap ik dat dat laatste, waarschijnlijk, goedkoper is maar is het aan te raden?
Mijn laptop is uit 2007 en ik draai nu Windows Vista premium.

Dit zijn bepaalde spec's die ik snel kon vinden: Afbeelding
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Punisher »

Videokaart is vaak gesoldeerd op het moederbord bij een laptop, meestal is deze niet te upgraden.
Ook als het niet gesoldeerd is, is een upgrade meestal niet de moeite waard. Deze videokaarten zijn zeer moeilijk te vinden en duur.

CPU kan evt. wel, welk model laptop heb je?
Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door SCC Dauntless »

Punisher schreef:Videokaart is vaak gesoldeerd op het moederbord bij een laptop, meestal is deze niet te upgraden.
Ook als het niet gesoldeerd is, is een upgrade meestal niet de moeite waard. Deze videokaarten zijn zeer moeilijk te vinden en duur.

CPU kan evt. wel, welk model laptop heb je?
Toshiba Satelite. Vraag me niet naar het nummer. (A)Ik weet ook niet of ik de ruimte heb om een nieuwe videokaart (erbij) te plaatsen. Dat ga ik vanavond even laten uitzoeken.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Punisher »

SCC Dauntless schreef:
Punisher schreef:Videokaart is vaak gesoldeerd op het moederbord bij een laptop, meestal is deze niet te upgraden.
Ook als het niet gesoldeerd is, is een upgrade meestal niet de moeite waard. Deze videokaarten zijn zeer moeilijk te vinden en duur.

CPU kan evt. wel, welk model laptop heb je?
Toshiba Satelite. Vraag me niet naar het nummer. (A)Ik weet ook niet of ik de ruimte heb om een nieuwe videokaart (erbij) te plaatsen. Dat ga ik vanavond even laten uitzoeken.
Oh, dat beperkt het tot ongeveer 900 modellen. Nuttig.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Nemesis »

dan nog zou ik het bij een laptop niet zo gauw doen. Kan je beter een nieuwe kopen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Vis »

Beantwoord de andere vragen nu eens...
Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door SCC Dauntless »

Ik heb een nieuwe computer en mijn tacx i-magic! Ik heb namelijk erg lieve ouders die helft van beide betaald hebben (A). Een voordeel van enigst kind zijn denk ik.

Introductie video voor de oude I-magic, principe is hetzelfde als bij de mijne, alleen het stuurframe heb ik (nog) niet.

http://www.youtube.com/watch?v=eNu9bhJ7CD8

Computer

https://img.dynabyte.nl/cache/i/4c3b0f79d3eb8.jpg/221x250/0/img.jpg
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Miriam »

SCC Dauntless schreef:Ik heb een nieuwe computer en mijn tacx i-magic! Ik heb namelijk erg lieve ouders die helft van beide betaald hebben (A). Een voordeel van enigst kind zijn denk ik.
Neuh,
Ik heb 2 zussen en heb een mercedes benz clk gekregen van mijn vader.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door mr_Vulcan »

SCC Dauntless schreef:Ik heb een nieuwe computer en mijn tacx i-magic! Ik heb namelijk erg lieve ouders die helft van beide betaald hebben (A). Een voordeel van enigst kind zijn denk ik.
Als ik vragen mag, je wilt advies van ons, beantwoordt de vragen maar half zodat we niet een duidelijk advies kunnen geven wat aansluit op je behoefte waardoor je (denk ik) nog steeds niet weet wat je nodig hebt. Plots heb je een nieuwe computer, maar hoe weet je nou of dit dan wel voldoet?

Het zal wel werken daar niet van, maar dit alles is nu nogal nutteloos geweest. Ze hebben toch niet zomaar een willekeurige computer gekocht hoop ik?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Miriam »

Maar het was wel weer goed voor een handje vol aandacht ;)
Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door SCC Dauntless »

mr_Vulcan schreef:
SCC Dauntless schreef:Ik heb een nieuwe computer en mijn tacx i-magic! Ik heb namelijk erg lieve ouders die helft van beide betaald hebben (A). Een voordeel van enigst kind zijn denk ik.
Als ik vragen mag, je wilt advies van ons, beantwoordt de vragen maar half zodat we niet een duidelijk advies kunnen geven wat aansluit op je behoefte waardoor je (denk ik) nog steeds niet weet wat je nodig hebt. Plots heb je een nieuwe computer, maar hoe weet je nou of dit dan wel voldoet?

Het zal wel werken daar niet van, maar dit alles is nu nogal nutteloos geweest. Ze hebben toch niet zomaar een willekeurige computer gekocht hoop ik?
Nee, jullie zijn niet de enige waar ik advies inwin natuurlijk. Deze computer kan de komende 5 jaar zeker weer mee en is zeker geschikt voor de TACX. Ik heb de vragen naar het beste van mijn kunnen beantwoord maar ik heb er weinig verstand van.
Miriam schreef:Maar het was wel weer goed voor een handje vol aandacht ;)
Vlieg op kreng!
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Master Vanhu Botie »

Mijn dochter stelt zich dezelfde vraag. Haar vereisten zijn echter niet zo technisch: ze wil een lichte (maximaal 2 kg) laptop (13" - 14") met 'n lithium-ionbatterij (liefst minimaal 5 uur vrijstaand werken) die voldoende schijf- en intern geheugen bezit om comfortabel met o.a. Photoshop en Illustrator te werken. Geen Apple.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Guess who? »

Nu moet ik zeggen dat je met die specificaties al erg ver komt op sites als www.vergelijk.nl of www.kieskeurig.nl.

Je hebt tussen de 500 en 800 als erg goede modellen. Ik weet niet wat haar budget is?
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door The Silencer »

Master Vanhu Botie schreef:Mijn dochter stelt zich dezelfde vraag.
Ze wil er ook TACX i-Magic op draaien? :*)

En waarom wil ze perse geen Apple? Niet dat ik een voorstander van Apple ben maar ik ben altijd benieuwd naar redenen.
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

The Silencer schreef:
Master Vanhu Botie schreef:Mijn dochter stelt zich dezelfde vraag.
Ze wil er ook TACX i-Magic op draaien? :*)

En waarom wil ze perse geen Apple? Niet dat ik een voorstander van Apple ben maar ik ben altijd benieuwd naar redenen.
Ik neem aan prijs.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Master Vanhu Botie »

Guess who? schreef:Nu moet ik zeggen dat je met die specificaties al erg ver komt op sites als http://www.vergelijk.nl of http://www.kieskeurig.nl.

Je hebt tussen de 500 en 800 als erg goede modellen. Ik weet niet wat haar budget is?
Ze heeft al wat sites bezocht, maar ze vroeg om professioneel advies. Daarom liet ik hier even een ballonnetje op. Budget ligt ergens rond de 800-900 euri, denk ik.
The Silencer schreef:
Master Vanhu Botie schreef:Mijn dochter stelt zich dezelfde vraag.
Ze wil er ook TACX i-Magic op draaien? :*)

En waarom wil ze perse geen Apple? Niet dat ik een voorstander van Apple ben maar ik ben altijd benieuwd naar redenen.
Ze was categoriek in haar afwijzing. Ze vind 't niet handig werken en werkt liever op 'n Windows-PC.
.:Admiral-Janeway:. schreef:Ik neem aan prijs.
Da's ook een reden.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Punisher »

Master Vanhu Botie schreef:Mijn dochter stelt zich dezelfde vraag. Haar vereisten zijn echter niet zo technisch: ze wil een lichte (maximaal 2 kg) laptop (13" - 14") met 'n lithium-ionbatterij (liefst minimaal 5 uur vrijstaand werken) die voldoende schijf- en intern geheugen bezit om comfortabel met o.a. Photoshop en Illustrator te werken. Geen Apple.
Ik vind tweakers.net/pricewatch altijd erg makkelijk ... Je kan daar recht specificaties selecteren en snel zien wat daar binnen valt.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Master Vanhu Botie »

Zijn er geen te mijden merken ?
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Punisher »

Master Vanhu Botie schreef:Zijn er geen te mijden merken ?
De meningen zijn daarover verdeeld, zelf zou ik zeggen dat elk merk zowel goede als slechte laptops maakt. Kijken op model is dus een stuk beter dan kijken op merk.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Vis »

Master Vanhu Botie schreef:Mijn dochter stelt zich dezelfde vraag. Haar vereisten zijn echter niet zo technisch: ze wil een lichte (maximaal 2 kg) laptop (13" - 14") met 'n lithium-ionbatterij (liefst minimaal 5 uur vrijstaand werken) die voldoende schijf- en intern geheugen bezit om comfortabel met o.a. Photoshop en Illustrator te werken. Geen Apple.
Voor zulk gebruik zijn een aantal dingen belangrijk:

1. Hoge resolutie. Veel laptops, zeker bij 13-14", gebruiken vrij goedkope schermen met een resolutie van 1280x800, en dat is redelijk beperkt voor Photoshop-werk. Nou kun je niet héél hoog gaan qua resolutie, maar laptops met 1440x900 of 1600x900 zijn er wel, en dat scheelt al aanzienlijk.

2. Voor vrijwel élke computer geldt tegenwoordig dat de HD de bottleneck is. Zelfs Photoshop en Illustrator zijn helemaal niet zo CPU-intensief, en het hele systeem in 't algemeen wordt vrijwel altijd tegengehouden qua snelheid door de HD. Enige oplossing daarvoor is een SSD. Ze worden steeds goedkoper, en steeds meer gebruikt in laptops, en dat maakt echt een wereld van verschil. Het voordeel is ook dat wanneer je te weinig intern geheugen hebt het in de praktijk veel minder snel opvalt dat de laptop de SSD gaat gebruiken om tijdelijk iets naar weg te schrijven. Bij een traditionele HD wordt alles enorm traag. Nadeel is wel dat ze maar weinig capaciteit hebben (of enorm duur zijn). Persoonlijk vind ik dat niet opwegen tegen het enorme snelheidsvoordeel. Als je onderweg echt veel moet werken met Photoshop en niet uit de voeten kunt met de interne schijf dan zijn er genoeg opties voor een kleine externe HD (bijvoorbeeld USB3). Dan heb je én genoeg opslagcapaciteit voor je projecten, en een snel systeem om daadwerkelijk fatsoenlijk een die projecten te kunnen werken.

3. Genoeg geheugen. Geen idee hoe het met Windows zit tegenwoordig, maar 4GB is al redelijk aan de krappe kant. Ps en Illustrator slurpen geheugen, en hoe meer je erin kan stoppen hoe beter. Vergeet ook niet dat browsers enorm veel geheugen kunnen gebruiken. Ga eens wat onderzoek doen online en voor je 't weet heb je 50+ tabs open en gebruikt je browser al meer dan 2GB geheugen. Uiteindelijk bepaalt dat ook hoeveel dingen je tegelijk kan doen zonder je zorgen te maken over handmatig apps sluiten om geheugen vrij te houden. Ik zou zeggen dat voor dit gebruik 8GB zeker nodig is, en alles daarboven is mooi meegenomen. Veel geheugen in combinatie met een SSD is uiteindelijk perfect.

Verder niet echt boeiend: CPU en GPU. Tenzij je gaat gamen (maar wie wil dat nou op een laptop) of programma's gebruikt die constant aan 't renderen zijn en daarom veel CPU c.q. GPU gebruiken is alles wat er tegenwoordig verkocht wordt ruim voldoende. Natuurlijk gebruikt Ps de CPU wel, maar voor die paar keer dat je een filter toepast o.i.d. maakt 't allemaal weinig verschil.

Ik weet niet wat het budget verder is, maar zodra je in de buurt komt van de 1200 euro komt (wat niet ongewoon is voor iets in deze richting) kan ik je enkel nog het advies geven je laatste voorwaarde te herzien. De MacBook Air is net geupdate en afgezien van mijn mening over Macs: zodra je meer dan 1000 euro uitgeeft aan een apparaat dat je de komende 2-3-4 jaar gaat gebruiken vind ik dat je álle opties tenminste moet overwegen. Er is een reden voor dat de Airs razendpopulair zijn, en elk ander bedrijf nu (met subsidie van Intel, want zonder die subsidie kunnen ze de prijs niet matchen) gelijksoortige notebooks maakt.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat raden jullie mij aan

Bericht door Master Vanhu Botie »

Thx, Punny & Blubs. Ik zal haar de boodschappen doorgeven.
Plaats reactie