Apple iPad

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Apple iPad

Bericht door SCC Dauntless »

Hallo mensen,

Het lijkt wel alsof ik geld te veel heb; mijn oog is gevallen op de iPad van Apple. Nu kan ik daarbij kiezen tussen een model met alleen WiFi en een model met WiFi & 3G. Wat zouden jullie mij aanraden?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Apple iPad

Bericht door Ace of Spades »

Eerst een goed bedenken of je wel een iPad wil?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Blind Guardian »

SCC Dauntless schreef:Hallo mensen,

Het lijkt wel alsof ik geld te veel heb; mijn oog is gevallen op de iPad van Apple. Nu kan ik daarbij kiezen tussen een model met alleen WiFi en een model met WiFi & 3G. Wat zouden jullie mij aanraden?
Als je geld teveel hebt en je hebt geen Ipad nodig kun je het beter op een spaarrekening zetten voor mindere tijden. ;) - Of wellicht voor je toekomst plannen ...
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Paulstartrek »

waarvoor gebruik je een i-pad eigenlijk?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Guess who? »

Wifi = alleen internet als het gratis wordt aangeboden (NS/Schiphol/bepaalde spots/thuis)
Wifi & 3G = altijd internet als je je abonnement maar betaalt

Inderdaad vraag 1: Waarom een iPad? Waarom niet wachten tot er betere pads zijn als je dan toch een pad wil?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Apple iPad

Bericht door uss defiant »

Als je het dan toch doet, koop dan met 3G, maar ik zou gewoon een smartphone kopen als ik jou was, kan allles van de iPad ook en meer. (alleen wel een kleiner scherm, dus misschien dat heel veel lezen op de iPad iets makkelijker gaat, maar gewoon wat internetten kan op een smartphone ook prima)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door captain crash »

Karanov heeft zo'n ding...zag er wel geinig uit...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Blind Guardian »

Bij mij op de club zijn er ook minstens twee die zo'n ding hebben die ene, ja een ICT'er zit er ook de hele tijd mee te spelen - komt overigens nog best wel aardig geluid bij ... Hij gebruik tevens voor spelregels voor spellen op te zoeken ... :Y)

En dan heb ik niet over dat mini ding in de vorm van een kleine wereldontvanger, wat een computer moet voorstellen wat de 'voorzitter' van de spel vereniging heeft ... :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

3G als je inderdaad altijd internet nodig hebt en vaak onderweg bent. Op zich handig als je eens ergens heen moet en bijv. een tijdelijke abo kan regelen. Dan heb je wel internet voor dat moment, maar geen abo voor 'n jaar terwijl je 't niet vaak gebruikt. Maar je zal altijd zien dat je met WiFi-only toch in situaties komt waarbij je 3G wel zou kunnen gebruiken.

Verder: iPad 2 komt volgende maand waarschijnlijk uit, dus wacht daar sowieso op. Of koop een iPad 1 met korting ergens zodra de nieuwe er is.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

Video of New Multi-Touch Gestures on iPad iOS 4.3 :9~

weg met die physical home button
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door The Silencer »

captain crash schreef:Karanov heeft zo'n ding...zag er wel geinig uit...
Geinig is 1 ding, of het een zinvolle besteding van een aardige bak centen is, is een ander ding. Volgens mij is een iPad nu vooral toch een show ding. In de bus tussen Boekel en Nijmegen zit een patsertje met zo een ding :') Die doet alleen maar om interessant te doen zover ik uit zijn gedrag kan opmaken.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

een iPad zal zeker niet voor iedereen even nuttig zijn; voor velen is dit het wél... net als met alles
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door captain crash »

ik vind het een heel handige vinding, veel handiger in de woonkamer dan een computer of laptop (en onderweg ook trouwens). Weet alleen niet of ik een Ipad wil of een apparaat van een van de andere merken die gaan komen. Wacht het wat dat betreft gewoon nog ff af.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

Ik ben er zeker van dat er de komende tijd geen enkele tablet zal komen die de user experience van de iPad zal kunnen evenaren, laat staan overtreffen. En dit is zeker bij de zaken waarvoor je een tablet zal gebruiken zo ontzettend belangrijk. Bij alles wat -nu- uit is gekomen of uit zal komen is dit in ieder geval nog niet zo, en dan vergelijk je 't nog altijd met éérste versie van de iPad die bijna al een jaar oud is.

In de afgelopen jaren is het bij de telefoons in ieder geval nog niet gelukt. Android is vrij snel ingelopen op de iPhone qua functionaliteit (al zijn er nogsteeds belangrijke onderdelen die gewoon een heel stuk minder zijn, zoals muziek/video afspelen/downloaden/managen en battery life). Maar qua UX blijft er een heel groot verschil. De smoothness en polish van iOS is iets wat nog altijd behoorlijk onderscheidend is.

Bij een laptop of computer kun je makkelijk zeggen dat veel mensen dit niet belangrijk vinden, maar bij een tablet ligt dat anders. Als je al geld uitgeeft aan een puur luxe-product wil met iets op de bank hangen waarbij alles gewoon perfect werkt en voelt. Bij de iPad en iOS, en nog veel belangrijker: developers voor dit platform, is dit het allerbelangrijkste, waar het er bij veel "concurrenten" enkel om gaat een vergelijkbaar product in elkaar te gooien om een graantje mee te kunnen pikken van deze markt.

Apple werkte overigens al vóór de iPhone lange tijd aan de iPad, waarbij de iPhone eigenlijk gewoon een verkleinde variant was (i.t.t. "de iPad is gewoon een grote iPod touch"), en op het moment dat iPad 1 werd gelanceerd was men al bezig met de prototypes van iPad 2. Dat de iPad pas vorig jaar op de markt kwam hing ook sterk samen met het gebrek aan betaalbare technologieën om een dergelijk product te kunnen produceren voor de massa's. We zijn nu bijna wéér een jaar verder qua ontwikkelingen, zowel qua hardware als software (iOS), o.a. op basis van ervaringen van inmiddels 8+ miljoen iPad- en in totaal iets van 130+ miljoen iOS-gebruikers. Vergelijk dit dus maar met de bedrijven die nu catch-up aan 't spelen zijn qua hardware én software. Ieder z'n voorkeur, maar ík weet wel waar m'n geld heen zou gaan.

Also: iPad 2 Likely to Have 2048x1536 Screen Resolution — ooeh, dat wordt mooi :9~
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Apple iPad

Bericht door GPS »

Tja, het kan allemaal wel mooi worden. Maar eerlijk gezegd interesseert mij dat geen bal! Iets moet goed werken. D.w.z. doen wat het claimt te doen. Niet meer en niet minder.

Ik krijg met bij hele ipad gebeuren het zelfde gevoel als bij de introductie van de videorecorder 30 jaar geleden. Het ene exemplaar zag er nog mooier uit als het andere. Wat voor mogelijkheden ze allemaal hadden. Niet te geloven!
Kortom, iedereen ging naar huis met een prachtig apparaat, dat je gewoon wel moest showen. Vol met functies die feitelijk nooit gebruikt werden omdat er geen aanbod was of geen behoefte aan was.
Bij de tweede en derde generatie waren de meest toeters en bellen weer verdwenen en werden die dingen een stuk kleiner en veel makkelijker uit het zicht te zetten.

Ik verwacht eigenlijk dat het met die ipad net zo gaat. Over een aantal jaren zijn er legio merken en modellen op de markt, die gewoon zijn afgestemd op de wensen van de gebruiker.
Dan is het een praktisch ding geworden ipv een hebbeding. Ik wacht wel tot die tijd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Blind Guardian »

Ach, ik wacht ook wel even ... Mijn eerste DVD speler had ik ook pas in 2004 en dat was nog een duo met mijn Moeder ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

GPS schreef:Tja, het kan allemaal wel mooi worden. Maar eerlijk gezegd interesseert mij dat geen bal! Iets moet goed werken. D.w.z. doen wat het claimt te doen. Niet meer en niet minder.
Er is een zeer groot verschil tussen de manieren waarop je iets kan doen. Met meerdere tabels kun je hetzelfde bereiken, maar de manier waarop, en de gebruikerservaring die daarbij hoort is zeer verschillend. Daarom is het zo belangrijk niet enkel te kijken naar een lijstje met functies of specificaties.
GPS schreef:Ik krijg met bij hele ipad gebeuren het zelfde gevoel als bij de introductie van de videorecorder 30 jaar geleden. Het ene exemplaar zag er nog mooier uit als het andere. Wat voor mogelijkheden ze allemaal hadden. Niet te geloven!
Kortom, iedereen ging naar huis met een prachtig apparaat, dat je gewoon wel moest showen. Vol met functies die feitelijk nooit gebruikt werden omdat er geen aanbod was of geen behoefte aan was.
Er is niemand die mensen tabelts aan het opdringen is. Je kan vooraf exact bekijken wat je ermee kan doen, hoe het werkt, en of dit iets is wat voor jou persoonlijk nuttig is. Is het dit niet? Koop gewoon geen tablet. Is het wél een apparaat dat je leven op bepaalde momenten en met bepaalde dingen een stuk makkelijker kan maken? There you go.
GPS schreef:Bij de tweede en derde generatie waren de meest toeters en bellen weer verdwenen en werden die dingen een stuk kleiner en veel makkelijker uit het zicht te zetten.
Het grote verschil met 30 jaar geleden is dat het bij de functionaliteit nu voornamelijk gaat om software. De hardware is natuurlijk ook belangrijk, maar het meeste haal je nu uit de applicaties. En je kan ook hier vooraf precies nagaan wat deze precies zijn en of je deze zult gebruiken. En je hebt geen nieuwe tablet nodig om nieuwe software te krijgen. Tenminste niet voor een lange tijd. Kortom, je kun je gewoon een compleet geïnformeerde beslissing maken over het wel of niet aanschaffen o.b.v. je eigen behoeften.
GPS schreef:Ik verwacht eigenlijk dat het met die ipad net zo gaat. Over een aantal jaren zijn er legio merken en modellen op de markt, die gewoon zijn afgestemd op de wensen van de gebruiker. Dan is het een praktisch ding geworden ipv een hebbeding. Ik wacht wel tot die tijd.
Of het praktisch is of een hebbeding is geheel persoonlijk en dit zal over x-jaar niet anders zijn.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Apple iPad

Bericht door GPS »

Even geen zin om de hele handel te quoten :lachhuil: Dus zo maar even:
Natuurlijk is de gebruikerservaring (lees gemak) van belang. Dat valt bij onder functioneren, of wel iets doet het zo als de gebruiker (ik dus) dat wil, of iets doet dat niet.

Er zijn een heleboel figuren die tabelts aan mensen aan het opdringen zijn. Het is nog altijd een commerciële iets. Daar moet aan verdiend worden. Hoe meer, hoe beter. Dus als de fabrikanten er een hype van kunnen maken, zullen ze dat zeker doen. Gezien het aantal fabrikanten dat ook iets dergelijks op de markt brengt om een graantje mee te pikken, is men daar aardig mee bezig. (Weet niet of het doorzet).
Hier is echt geen verschil met vroeger. Toen kon je ook zelf beslissen. Alleen probeerde de verkoper je van alles aan te praten. Door het gebrek aan ervaring met die dingen had hij vaak succes. Als ik nu in de winkel kijk hoe men dvd en blu-ray spelers, recorders en flatscreens probeert te verkopen is er nog niets veranderd.

Software functioneert alleen zolang het apparaat die software aankan. Als ik naar alle software gestuurde apparaten in mijn huis kijk, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen, dat een apparaat steeds korter geschikt is voor de de laatste software.
Daarnaast zal er zowel hardware als software matig een verandering komen, waarbij de apparaten steeds meer op de behoeft van de gebruiker worden afgesteld. Anders gezegd; er zullen modellen komen die tot minder mogelijkheden hebben, omdat de gebruiker die gewoon niet wil. Kijk bijvoorbeeld naar de mobile telefoons. In het begin werden daar steeds meer functies aan toegevoegd. Maar omdat een (aanzienlijk) deel van de kopers daar blijkbaar geen behoefte aan had, kwamen er ook steeds meer modellen die teruggingen naar de basis.

Praktisch of hebbeding. Weet je, vrijwel alle praktische dingen zijn eerst hebbedingen geweest. Nadat het nieuwtje er af was, kwamen er dan meer op de vraag van het publiek afgestemde exemplaren op de markt. Dat zal altijd zo blijven.

Overigens is er (zolang je het normaal kunt betalen) niets mis met een hebbeding. Iedereen heeft dat (oké, er zullen wel uitzonderingen zijn). De één met elektronica, de ander met auto's en/of kleding. Ik met boeken.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

GPS schreef:Er zijn een heleboel figuren die tabelts aan mensen aan het opdringen zijn.
Net als wonderpillen, magic abs workout devices en pannensets. Niemand dwingt je zo'n ding mee naar huis te nemen om er later achter te komen dat je er toch niet blij mee bent. Of en wat je koopt bepaal je zelf; reclame wordt overal voor gemaakt.
GPS schreef:Hier is echt geen verschil met vroeger. Toen kon je ook zelf beslissen. Alleen probeerde de verkoper je van alles aan te praten. Door het gebrek aan ervaring met die dingen had hij vaak succes. Als ik nu in de winkel kijk hoe men dvd en blu-ray spelers, recorders en flatscreens probeert te verkopen is er nog niets veranderd.
Dat is juist mijn punt. Mensen kunnen nu zeer gemakkelijk zelf precies vanuit hun luie stoel bekijken wat een product is, hoe het werkt, wat andere mensen ervan vinden, etc. Verkopers zijn hier niet meer voor nodig en weten hier dus ook nog maar veel minder meer over. Maar dit alles is enkel in het voordeel van de koper.
GPS schreef:Software functioneert alleen zolang het apparaat die software aankan. Als ik naar alle software gestuurde apparaten in mijn huis kijk, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen, dat een apparaat steeds korter geschikt is voor de de laatste software.
Dit hangt zeer sterk af van waar je 't over hebt en wat je kort vindt. Bij applicaties op een tablet gaat het echter niet om zware softwarepakketten. Je koopt zo'n apparaat voor bepaalde functies, en deze zullen ze nog vele jaren prima kunnen uitvoeren.
GPS schreef:Daarnaast zal er zowel hardware als software matig een verandering komen, waarbij de apparaten steeds meer op de behoeft van de gebruiker worden afgesteld. Anders gezegd; er zullen modellen komen die tot minder mogelijkheden hebben, omdat de gebruiker die gewoon niet wil. Kijk bijvoorbeeld naar de mobile telefoons. In het begin werden daar steeds meer functies aan toegevoegd. Maar omdat een (aanzienlijk) deel van de kopers daar blijkbaar geen behoefte aan had, kwamen er ook steeds meer modellen die teruggingen naar de basis.
Tuurlijk, technologie verandert constant. Maar als je zo redeneert kun je -nooit- iets kopen. Ik zeg niet dat een tablet over x-jaar niet beter bij je wensen aan kan sluiten dan nu, maar er is niets mis met -nu- een tablet kopen als deze dit al doet. Zoals ik zei, iedereen kan vooraf perfect uitzoeken of dit iets is waar ze iets aan hebben.

Wat ik bedoelde is dat software van een tablet i.t.t. hardware-functies van een videorecorder flexibel is. Vind je een applicatie niet handig, dan installeer je 't niet. Heb je iets nodig wat er niet op staat, dan installeer je 't wel. Werkt iets niet goed? Morgen is er een update. Nieuwe functionaliteit nodig? Volgende maand is er een versie 2. Of de software die erop te verkrijgen is iets is waar iemand persoonlijk iets aan heeft zal dus van die persoon afhangen. Maar je kan oneindig veel nieuwe dingen moet d.m.v. nieuwe software, waar je bij een videorecorder vast zit aan wat je fysiek gekocht hebt en het verder niets biedt.
GPS schreef:Praktisch of hebbeding. Weet je, vrijwel alle praktische dingen zijn eerst hebbedingen geweest. Nadat het nieuwtje er af was, kwamen er dan meer op de vraag van het publiek afgestemde exemplaren op de markt. Dat zal altijd zo blijven.
Het is een hebbeding zolang het niet praktisch is en je het puur voor de 'heb' koopt. Dat iets nieuw is betekent niet dat het voor veel mensen niet zeer nuttig kan zijn. En de technologie van de iPad wordt al sinds 2007 door miljoenen mensen gebruikt in de vorm van de iPhone, net als het OS. Inmiddels zijn wel al weer heel wat jaren en bijzonder veel ontwikkelingen verder. De nieuwigheid is er eigenlijk ook wel wat vanaf.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Apple iPad

Bericht door GPS »

Vis schreef:
GPS schreef:Er zijn een heleboel figuren die tabelts aan mensen aan het opdringen zijn.
Net als wonderpillen, magic abs workout devices en pannensets. Niemand dwingt je zo'n ding mee naar huis te nemen om er later achter te komen dat je er toch niet blij mee bent. Of en wat je koopt bepaal je zelf; reclame wordt overal voor gemaakt.
Denk je dat werkelijk? Marketing is een heel boeiend vak hoor. Je creëert een hype en dat is het gezien de rijen voor de winkels als zo'n ding uitkomt en prompt staan alle fan-boys, statusgevoelige personen en zij die er bij willen horen voor de winkel, om een prijs te betalen die eigenlijk veel te hoog is. Ik durf te stellen dat vrijwel iedereen daar wel eens (of veel vaker) intrapt.
Als we even wat geduld hebben, zakt de prijs, zijn de kinderziektes er uit gehaald en is er door de concurrentie meer keus. Maar blijkbaar hebben we dat geduld niet. Iig niet altijd.
Vis schreef:
GPS schreef:Hier is echt geen verschil met vroeger. Toen kon je ook zelf beslissen. Alleen probeerde de verkoper je van alles aan te praten. Door het gebrek aan ervaring met die dingen had hij vaak succes. Als ik nu in de winkel kijk hoe men dvd en blu-ray spelers, recorders en flatscreens probeert te verkopen is er nog niets veranderd.
Dat is juist mijn punt. Mensen kunnen nu zeer gemakkelijk zelf precies vanuit hun luie stoel bekijken wat een product is, hoe het werkt, wat andere mensen ervan vinden, etc. Verkopers zijn hier niet meer voor nodig en weten hier dus ook nog maar veel minder meer over. Maar dit alles is enkel in het voordeel van de koper.
Doe je aan marketing of zo? Prachtig verhaal, maar niet waar. We worden zo doodgegooid met informatie, dat het alleen voor de werkelijk geïnteresseerden nog te volgen is. De rest raakt al snel het spoor bijster. Dan heb ik het niet alleen over internet (wat echt niet zo'n geweldig media is om snel betrouwbare en duidelijk info te verzamelen), maar ook over de pogingen van de fabrikanten en winkeliers zo vaag mogelijk te blijven en te proberen je producten te verkopen die hen het beste uitkomen.
Vis schreef:
GPS schreef:Software functioneert alleen zolang het apparaat die software aankan. Als ik naar alle software gestuurde apparaten in mijn huis kijk, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen, dat een apparaat steeds korter geschikt is voor de de laatste software.
Dit hangt zeer sterk af van waar je 't over hebt en wat je kort vindt. Bij applicaties op een tablet gaat het echter niet om zware softwarepakketten. Je koopt zo'n apparaat voor bepaalde functies, en deze zullen ze nog vele jaren prima kunnen uitvoeren.
Het zou me zeer verbazen als er niet heel snel types op de markt komen die et iets meer kunnen dan hun voorgangers. Zo werkt de markt nu eenmaal. Als zo'n beetje iedereen die er in geïnteresseerd is een exemplaar heeft (of dat nu iPad, een magnetron, vaatwasser of naambordje is) moet er een opvolger uitgebracht worden. Er moet verdiend blijven worden
Vis schreef:
GPS schreef:Daarnaast zal er zowel hardware als software matig een verandering komen, waarbij de apparaten steeds meer op de behoeft van de gebruiker worden afgesteld. Anders gezegd; er zullen modellen komen die tot minder mogelijkheden hebben, omdat de gebruiker die gewoon niet wil. Kijk bijvoorbeeld naar de mobile telefoons. In het begin werden daar steeds meer functies aan toegevoegd. Maar omdat een (aanzienlijk) deel van de kopers daar blijkbaar geen behoefte aan had, kwamen er ook steeds meer modellen die teruggingen naar de basis.
Tuurlijk, technologie verandert constant. Maar als je zo redeneert kun je -nooit- iets kopen. Ik zeg niet dat een tablet over x-jaar niet beter bij je wensen aan kan sluiten dan nu, maar er is niets mis met -nu- een tablet kopen als deze dit al doet. Zoals ik zei, iedereen kan vooraf perfect uitzoeken of dit iets is waar ze iets aan hebben.

Wat ik bedoelde is dat software van een tablet i.t.t. hardware-functies van een videorecorder flexibel is. Vind je een applicatie niet handig, dan installeer je 't niet. Heb je iets nodig wat er niet op staat, dan installeer je 't wel. Werkt iets niet goed? Morgen is er een update. Nieuwe functionaliteit nodig? Volgende maand is er een versie 2. Of de software die erop te verkrijgen is iets is waar iemand persoonlijk iets aan heeft zal dus van die persoon afhangen. Maar je kan oneindig veel nieuwe dingen moet d.m.v. nieuwe software, waar je bij een videorecorder vast zit aan wat je fysiek gekocht hebt en het verder niets biedt.
Om te beginnen NIET iedereen kan perfect uitzoeken of het iets waar hij of zij wat aan heeft. De verkoopzijde van onze economie probeert dat nu eenmaal vaag te houden en een vraag te creëren.
Verder kun je best iets kopen. Maar het kost moeite om te bepalen of je dat nodig hebt en wat daar tegenover staat. Een voorbeeld: ik heb vorig jaar of zo een blu-ray speler gekocht. Terwijl ik weet dat die wereld in beweging is. Ik bijvoorbeeld nu al een 3d blu-ray speler aanschaffen. Ik heb dus de de (niet geheel) rationele afweging moeten maken wat ik belangrijker vind,Wacht tot een product uit ontwikkeld is, of nu aanschaffen en kijken. Daarbij heb ik aan mijn ontspanning een een redelijk hoge (economische) waarde toegekend en dus nu al zo'n ding aangeschaft.

Verder ga jij er blijkbaar van uit dat het mij om al die applicaties gaat. Dat is niet zo. Het gaat mij bij het beoordelen van zo'n ding om het nut wat het voor mij heeft. Voorlopig zie ik het als een tussenstap in de ontwikkeling van een combinatie van enkele elkaar schijnbaar tegenwerkende zaken. Het terugbrengen van een volwaardige computer tot een zo'n klein mogelijk portable apparaat met een zo'n duidelijk (is nu nog een zo'n groot mogelijk) beeldscherm. Daarbij maak ik de afweging of ik daar behoefte aan heb. Voorlopig heb ik nog niets kunnen ontdekken wat ik niet via mijn mobieltje of gewone computer en laptop zou kunnen doen.

Vis schreef:
GPS schreef:Praktisch of hebbeding. Weet je, vrijwel alle praktische dingen zijn eerst hebbedingen geweest. Nadat het nieuwtje er af was, kwamen er dan meer op de vraag van het publiek afgestemde exemplaren op de markt. Dat zal altijd zo blijven.
Het is een hebbeding zolang het niet praktisch is en je het puur voor de 'heb' koopt. Dat iets nieuw is betekent niet dat het voor veel mensen niet zeer nuttig kan zijn. En de technologie van de iPad wordt al sinds 2007 door miljoenen mensen gebruikt in de vorm van de iPhone, net als het OS. Inmiddels zijn wel al weer heel wat jaren en bijzonder veel ontwikkelingen verder. De nieuwigheid is er eigenlijk ook wel wat vanaf.
Of het nieuwtje er wel zo'n beetje af is weet ik niet. Het lijkt er wel op dat we steeds meer in de fase terecht zijn gekomen die de marketingmensen melkkoe noemen. Of wel het raakt ingeburgerd dus is het zaak iedereen ervan te overtuigen dat het geen statussymbool is, maar erger dat je niet zonder zo'n ding kunt. Net als de tomtom en het mobieltje. Daar schijn we ook niet meer zonder te kunnen. Nou ik kan je verzekeren dat gaat uitstekend. Mijn mobieltje vergeet ik constant en een tomtom of ander navigatiesysteem heb ik niet en toch kom ik waar ik wezen moet en lukt het me best om met de mensen die ik nodig heb in contact te komen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

GPS schreef:Denk je dat werkelijk? Marketing is een heel boeiend vak hoor. Je creëert een hype en dat is het gezien de rijen voor de winkels als zo'n ding uitkomt en prompt staan alle fan-boys, statusgevoelige personen en zij die er bij willen horen voor de winkel, om een prijs te betalen die eigenlijk veel te hoog is. Ik durf te stellen dat vrijwel iedereen daar wel eens (of veel vaker) intrapt.
Sommige mensen zijn gemakkelijker overtuigd dan anderen, of zijn makkelijker te beïnvloeden. Dus als iemand bang is dat hij een tablet koopt van 500 euro als diegene hier veel reclame over ziet of omdat al z'n vrienden het ook hebben, tja... :) Dit alles betekent uiteindelijk niet dat de iPad niet nuttig kan zijn — waar het mij uiteindelijk om gaat.
GPS schreef:Als we even wat geduld hebben, zakt de prijs, zijn de kinderziektes er uit gehaald en is er door de concurrentie meer keus. Maar blijkbaar hebben we dat geduld niet. Iig niet altijd.
Zoals altijd, en dit ontken ik ook niet. Overigens gaat het prijsargument niet geheel op. Prijzen blijven veelal gelijk, je krijgt er alleen iets nieuwers voor na verloop van tijd. En goedkoop is uiteindelijk duurkoop, zeker bij dit soort producten.
GPS schreef:Doe je aan marketing of zo? Prachtig verhaal, maar niet waar. We worden zo doodgegooid met informatie, dat het alleen voor de werkelijk geïnteresseerden nog te volgen is. De rest raakt al snel het spoor bijster. Dan heb ik het niet alleen over internet (wat echt niet zo'n geweldig media is om snel betrouwbare en duidelijk info te verzamelen), maar ook over de pogingen van de fabrikanten en winkeliers zo vaag mogelijk te blijven en te proberen je producten te verkopen die hen het beste uitkomen.
Het ligt eraan over wat voor informatie je het hebt. Moet je nu naar een winkel om te kijken wat voor tablets er te koop zijn? Nee. Wat die tablets bieden? Nee. Dit staat allemaal online. Ofwel op de site van een winkel, of bij de fabrikant. Dit is betrouwbare informatie. Beoordelingen vinden van gebruikers is iets lastiger, maar niet heel moeilijk als je bij Google kunt komen en weet hoe je de muis moet gebruiken. Op een gegeven moment kun je inderdaad tevéél informatie over je heen krijgen, maar het ging er mij om dat je in principe alles zelf uit kunt zoeken. Als je iemand bent die niet kan kiezen en gewoon iemand nodig hebt die een keuze vóór je maakt, dan blijf je inderdaad aangewezen op iemand uit de winkel.

Wat ze in de winkel aanbieden was vroegah ook maar net wat ze uitkwam. Elke winkel heeft zo z'n eigen leveranciers met bepaalde marges en zal voornamelijk producten aanbieden die goed en voordelig te krijgen zijn en met een hoge marge te verkopen zijn. Een verkopen zal dan ook altijd die richting op gaan als hij doorheeft dat een klant er niets van weet. Nu nogsteeds hetzelfde. Het verschil met vroeger is dat nu mensen op stap gaan gewapend met een lijst van internet en al enige kennis over hetgeen ze willen kopen. Dit brengt een voordeel met zich mee: de kans is kleiner dat een verkoper je iets aansmeert waarvan je toevallig al weet dat je 't niet wil en je kan betere vragen stellen, en een nadeel: de verkoper heeft ook door dat mensen vaak meer weten dan hij/zijzelf, je kan immers niet alles van elk product weten. De informatie die de verkoper heeft zal dus beperkt blijven, zeker als het gaat om technologie omdat deze markt zo snel verandert.

Mensen die niks zelf opzoeken of hier niet uitkomen blijven aangewezen op verkopers en blijven hier afhankelijk van. Ze zullen thuiskomen met het product dat de verkoper ze het liefst wil verkopen. De mensen die gehaaider zijn, zelf kunnen kiezen en weten wat ze willen kunnen precies krijgen wat ze willen, zonder er achteraf achter te komen dat ze toch liever iets anders hadden willen hebben. Al met al een vooruitgang, wat mij betreft.
GPS schreef:Het zou me zeer verbazen als er niet heel snel types op de markt komen die et iets meer kunnen dan hun voorgangers. Zo werkt de markt nu eenmaal. Als zo'n beetje iedereen die er in geïnteresseerd is een exemplaar heeft (of dat nu iPad, een magnetron, vaatwasser of naambordje is) moet er een opvolger uitgebracht worden. Er moet verdiend blijven worden
Dat zal ook ongetwijfeld zo zijn. Dus?
GPS schreef:Om te beginnen NIET iedereen kan perfect uitzoeken of het iets waar hij of zij wat aan heeft. De verkoopzijde van onze economie probeert dat nu eenmaal vaag te houden en een vraag te creëren.
Verder kun je best iets kopen. Maar het kost moeite om te bepalen of je dat nodig hebt en wat daar tegenover staat. Een voorbeeld: ik heb vorig jaar of zo een blu-ray speler gekocht. Terwijl ik weet dat die wereld in beweging is. Ik bijvoorbeeld nu al een 3d blu-ray speler aanschaffen. Ik heb dus de de (niet geheel) rationele afweging moeten maken wat ik belangrijker vind,Wacht tot een product uit ontwikkeld is, of nu aanschaffen en kijken. Daarbij heb ik aan mijn ontspanning een een redelijk hoge (economische) waarde toegekend en dus nu al zo'n ding aangeschaft.
Dan zijn we het eens toch? Schijnbaar heb je nu al iets aan een blu-ray speler, want je wil films kijken in hoge resolutie. Wellicht dat je films over een jaar op een nóg betere manier kan kijken, maar daar heb je nu niets aan. Maar ook hier gaat het, net als bij de videorecorder, om een apparaat dat voornamelijk hardware is, niet software. Een groot verschil. Bij een blu-ray speler kun je niet meer dan films kijken, in principe. Voor de iPad komen steeds weer honderden nieuwe en vernieuwde programma's uit. Zonder nieuwe hardware te kopen kun je een jaar later dus toch allerlei nieuwe dingen doen. Dát is het verschil, en dat moet je ook meenemen bij de beslissing het wel of niet nu aan te schaffen. En de meeste computers (in het algemeen) zijn tegenwoordig zo snel dat ze jaren mee gaan. De tijd dat je écht elk jaar een nieuwe computer nodig had om de nieuwste programma's te kunnen draaien die ook werkelijk écht veel nieuws boden is al lang voorbij.
GPS schreef:Verder ga jij er blijkbaar van uit dat het mij om al die applicaties gaat. Dat is niet zo.
Je zal er toch iets mee moeten doen. Je gaat er niet mee tennissen (fysiek gezien), daar ben ik vrij zeker van. En mijn applicatie-argument ging erover dat het iets anders is dan een 'dom' apparaat wat 1 functie heeft, waarvan je een nieuwe moet kopen om nog een andere functie te krijgen. Het verouderingsproces van een videorecorder verloopt dus heel anders dan het veranderen van een moderne computer.
GPS schreef:Het gaat mij bij het beoordelen van zo'n ding om het nut wat het voor mij heeft. Voorlopig zie ik het als een tussenstap in de ontwikkeling van een combinatie van enkele elkaar schijnbaar tegenwerkende zaken. Het terugbrengen van een volwaardige computer tot een zo'n klein mogelijk portable apparaat met een zo'n duidelijk (is nu nog een zo'n groot mogelijk) beeldscherm. Daarbij maak ik de afweging of ik daar behoefte aan heb. Voorlopig heb ik nog niets kunnen ontdekken wat ik niet via mijn mobieltje of gewone computer en laptop zou kunnen doen.
Wij kijken er dan in ieder geval anders tegenaan. Een tablet is niet bedoeld om je computer of je mobiel geheel te vervangen. Maar er zijn wel veel situaties waarbij een laptop of computer gewoon nét teveel is, en een telefoon te weinig. Vind je jezelf vaak in zulke situaties, dan kan een tablet ideaal zijn om op zulke momenten te gebruiken. Om wat minder in de ruimte te lullen en wat concrete voorbeelden te geven:

- Je zit op de bank en wil wat emails lezen, of de tv-gids doorbladeren (ja, zo ervaar je het browsen op een iPad) en wat reviews opzoeken van films die 's avonds op tv komen. Een laptop is, ook al is het een kleine en lichte, ongemakkelijk in zo'n situatie. Een tablet is een stuk handelbaarder. En belangrijker: een touch screen en door de manier waarop in ieder geval de iPad werkt kun je veel directer met de software werken dan via andere invoerapparaten (muis, toetsenbord). Loop maar eens een winkel in (Apple reseller, Media Markt) en ga wat met de iPad spelen. Hoe het werkt lijkt allemaal vrij logisch, maar de ervaring is toch vrij bijzonder want dit kennen we gewoon nog niet. Ook touch screen telefoons zijn heel anders, zeker bij het browsen.

- Je gaat naar familie en wilt wat foto's laten zien van je vakantie. Ga je je laptop uit je tas halen? Moet iedereen om de laptop komen zitten en niks zien omdat de inkijkhoeken van die dingen altijd zo waardeloos zijn? Heb je een bos kabels bij je om deze aan de tv aan te sluiten om erachter te komen dat te tv het niet eens ondersteunt? In plaats daarvan kun je een iPad meenemen. Het scherm is prachtig, grote inkijkhoek, foto's bekijken op zo'n ding is gewoon erg leuk. Mensen kunnen 'm gemakkelijk aan elkaar geven, ronddraaien, foto's vergroten, verkleinen, etc.

- Je gaat op vakantie maar wil wel je email kunnen blijven checken en het nieuws zo nu en dan. Neem je een laptop mee? Kan, maar deze blijven relatief zwaar. Dan heb je ook weer een lader nodig die ook groot is. Misschien een externe muis. En voor je 't weet heb je alweer een halve tas vol. Of neem een iPad mee. Batterij gaat erg lang mee, weegt niks, makkelijk in een tas te duwen. En toch kun je er ontzettend veel mee, net op die momenten dat je 't toch even nodig hebt maar een laptop teveel gezeul is. En soortgelijke situaties, waarbij je onderweg bent en zoiets nodig hebt, zijn eindeloos. Voor veel journalisten is de iPad onmisbaar.

- Je wil wat lezen in bed maar een laptop is erg ongemakkelijk. Neem een iPad. Er zijn talloze applicaties en sites die het opslaan van sites om later te lezen erg makkelijk maken, en het weergave van de teksten erop erg duidelijk maken. Veel mensen die ik ken zijn de heel dag in de weer, en krijgen vanalles voor hun ogen waar ze eigenlijk wel meer aandacht aan willen besteden. Het is nu heel simpel om dit allemaal snel op te slaan voor later, en 's avonds op de bank of in bed weer tevoorschijn te halen en op je gemak door te lezen op een mooi en helder scherm. Zelfde geldt voor e-books. Voor velen zal lezen op een verlicht scherm vervelend zijn, maar anderen vinden het erg fijn. Dan is het ideaal om oneindig veel boeken binnen een paar minuten op je scherm te hebben.

In al deze gevallen, en dit zijn er maar een paar, is een iPad ontzettend handig. En voor veel mensen handig genoeg om er een te kopen. Waarom? Het maakt hun leven een stuk makkelijker, en ze hebben daar geld voor over. Behoor je daar niet toe, of kom je nooit in zulke situaties? Gebruik gewoon een laptop of telefoon.

Maar gezien de mogelijkheden die de iPad nu al biedt (en veel mensen eigenlijk genoeg hebben aan een browser), is een iPad in combinatie met een los toetsenbord al iets waarmee ze het grootste deel van hun tijd door kunnen komen. Er zijn zat mensen die enkel nog een computer gebruiken voor wat zwaardere dingen zoals video's bewerken of een groter scherm nodig hebben om foto's uit te kunnen zoeken, maar verder niks meer hebben aan een laptop en een iPad prima voldoet.

Hoe dit zich in de komende jaren zal ontwikkelen blijft de vraag. Zelf denk ik dat er niet dat een tablet de computer of laptop snel zal vervangen. Er zullen altijd momenten blijven waarop je deze nodig blijft hebben. Hele dagen met een tablet werken urenlang gaat gewoon niet, en daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Tablets zijn daarnaast ook niks nieuws en bestaan al tientallen jaren. De reden dat de iPad nu ineens aanslaat is de staat van de technologie. De interactie die touch biedt is dusdanig anders dan werken met een stylus dat de hele ervaring compleet anders is. Dit was 10 jaar geleden nog niet mogelijk. Het is dan ook niet zo dat men nu "ineens" een tablet kan gebruiken. Dan konden we altijd al, alleen was er nog nooit eerder een product dat werkelijk in die specifieke behoeften kon voorzien. Daarnaast zijn ze, iets wat moeilijk te ontkennen is, ontzettend goed in weten hoe mensen producten gebruiken en hoe ze software kunnen maken die hier het beste bij aansluit. Voor veel bedrijven is dit nogsteeds erg moeilijk om te bereiken (of überhaupt te bevatten), en het enige wat ze kunnen doen is proberen te imiteren.
GPS schreef:Of het nieuwtje er wel zo'n beetje af is weet ik niet.
De touch-technologie bedoel ik daarmee. Voor de introductie van de iPhone was dit vrijwel onbekend bij het grote publiek. Natuurlijk is het concept duidelijk en waren er zat werkende voorbeelden. Maar dat is slechts één ingrediënt voor de mix. Het andere is iets creëren wat werkelijk bruikbaar is in het dagelijks leven en zo op een zo'n simpele manier dat je er niet eens bij na hoeft te denken. Inmiddels zijn we hier echter al wel aan gewend. Iedereen links en rechts loopt rond met een touch-telefoon en ook zijn er steeds meer tablets overal. Inmiddels is ook voor het grote publiek duidelijk hoe het concept in de praktijk werkt.
GPS schreef:Het lijkt er wel op dat we steeds meer in de fase terecht zijn gekomen die de marketingmensen melkkoe noemen. Of wel het raakt ingeburgerd dus is het zaak iedereen ervan te overtuigen dat het geen statussymbool is, maar erger dat je niet zonder zo'n ding kunt. Net als de tomtom en het mobieltje. Daar schijn we ook niet meer zonder te kunnen. Nou ik kan je verzekeren dat gaat uitstekend. Mijn mobieltje vergeet ik constant en een tomtom of ander navigatiesysteem heb ik niet en toch kom ik waar ik wezen moet en lukt het me best om met de mensen die ik nodig heb in contact te komen.
Zoals ik zei doen we eigenlijk niets anders. Er is alleen nu een product dat op een dusdanige manier werkt dat we 't kunnen gebruiken op momenten waarvoor eerder nog geen product was (of iets wat er eigenlijk niet geheel bij paste en dus minder goed werkte). Natuurlijk kun je 't omdraaien en situaties gaan verzinnen en creëren om maar een tablet te kunnen gebruiken, maar dit hoeft dus niet eens. Verder geloof ik best dat jij en velen prima kunnen leven zonder de hele dag een mobiel mee te nemen en op plaatsen kunnen komen zonder aanwijzingen van een mevrouw in 't dashboard, maar ik neem aan dat je 't wel met me eens bent dat deze ontwikkelingen op veel momenten bijzonder handig zijn en voor veel mensen, afhankelijk van hun baan en verdere leven, simpelweg onmisbaar zijn geworden. En daar is wat mij betreft niets mis mee. We zijn constant bezig met zoeken naar zaken die ons leven makkelijker maken. En als die er zijn, waarom zullen we er dan geen gebruik van maken.

Dan nog: Apple Reports First Quarter Results. Oh, en sorry voor alle tekst :') .
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Apple iPad

Bericht door GPS »

^ Oké je krijgt antwoord. Maar dat gaat nog ff duren. Ik heb nu geen tijd om alles goed te lezen. Enne, wil je er wel rekening mee houden dat lange teksten mijn werk zijn. ;) :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Apple iPad

Bericht door Vis »

GPS schreef:Enne, wil je er wel rekening mee houden dat lange teksten mijn werk zijn. ;) :lachhuil:
Succes :*D

Apple COO Tim Cook on Android, Components, and More
Then you have the Android tablets, and the variety that are out shipping today, the operating system wasn’t really designed for a tablet, and Google has said this. This is not just an Apple view by any means. And so you wind up having a size of tablet that is less than what we believe is reasonable or even one that would provide what we feel is a “real tablet experience.” So basically you wind up with a scaled-up smartphone, which is a bizarre product, in our view.

So those are the two that are shipping today, and frankly speaking, it’s hard for me to understand, if somebody does a side-by-side with an iPad, I think some enormous percentage of people are going to select an iPad there. Those are not tablets that we have any concern on.

The next-generation Android tablets, which are primarily what you mentioned in terms of CES, there’s nothing shipping yet, and so I don’t know. Generally they lack performance specs, they lack prices, they lack timing, so today they’re vapor. We’ll assess them as they come out, however, we’re not sitting still. And we have a huge first-mover advantage. And we have an incredible user experience, from iTunes to the App Store, and an enormous number of apps, and a huge ecosystem. And so we’re very, very confident with entering into a fight with anyone.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Apple iPad

Bericht door GPS »

Het lijkt me niet zinvol om op elke tekst commentaar te geven. Daar mee ga ik voorbij aan de kern van onze discussie.

Voor de goede orde mijn standpunten even op een rijtje gezet:
-Is de iPad een nuttige iets c.q. nuttige ontwikkeling? Dat is het zeker. Ik denk alleen voor veel minder mensen dan er nu gebruik van maken.
-Is dit een tussen stap in de ontwikkeling naar een all-in portable media apparaat? Ja, dat denk ik wel.
-Is het verstandig om de verdere ontwikkelingen af te wachten? Dat hangt er vanaf. Als het voor je werk of studie nu wat toevoegt of je dit soort dingen leuk vindt, dan moet je het nu kopen. Als je het wel gebruiken kunt, maar ook zonder goed uit de voeten kunt, dan zou ik nog even afwachten.
-Is het succes voor een deel te verklaren aan de marketing methoden van Apple? Ja, daar ben ik van overtuigd.

Dan ga ik nu wat nader in om mijn standpunten.

-De iPad kan zeker een nuttig apparaat zijn. Let wel, onder nuttig versta ik ook leuk, voor de mensen die gek zijn op dit soort dingen. Daar is namelijk helemaal niets mis mee. Zolang je het betalen kunt.
Ik heb al eerder gezegd dat ik het als een tussenstap zie tussen de samenvoeging van een mobiele telefoon en een pc. Of beter gezegd: tussen de samenvoeging van de voordelen van beide apparaten, of nog beter: de ontwikkeling van een klein handzaam multimedia apparaat. Daar heb ik niets tegen. In tegendeel op zo’n apparaat zit ik te wachten. Alleen zijn de voordelen van het ene, nu nog de nadelen van het ander. Het beeldscherm bijvoorbeeld. Hoe kleiner het apparaat hoe minder je aan het scherm hebt. En hoe groter het scherm, hoe minder handzaam het apparaat.
Ik denk wel dat dit in de toekomst opgelost gaat worden. Hoe? Geen idee. Misschien met (holografische) projectie, beamer of een techniek die zo simpel en geniaal is, dat nog niemand eraan gedacht heeft. Uiteraard heb ik geen idee hoe lang dit gaat duren. Ik denk niet dat het vandaag of morgen is opgelost. Maar aan de andere kant als ik kijk naar de technologische ontwikkelingen die ik in mijn leven heb meegemaakt, sluit ik niets uit.
Wel denk ik dat er altijd specialistische apparaten blijven bestaan. Simpel omdat je bij een toestel dat slechts voor één functie nodig is, je geen concessies hoeft te doen en optimaal gebruik kunt maken de mogelijkheden. Een dergelijk apparaat zal technisch eenvoudiger zijn en daarom makkelijker te onderhouden met als gevolg goedkoper en dus aantrekkelijker voor het bedrijfsleven. Maar daar gaat het hier niet over.

-Dan is het nuttig om even te wachten? Tja, dat hangt ervan af wat je wilt. Als ik mijn eigen wensen op een rijtje zet, dan is het zeker verstandig om af te wachten. Er zullen ongetwijfeld soortgelijke apparaten van andere markt komen en dat zal niet alleen de prijs gaan drukken, maar ook de mogelijkheden vergroten. Is het niet hardwarematig, dan is het wel softwarematig.
Zijn die apparaten gelijkwaardig aan de originele iPad? Geen idee. Het is de vraag of dat ook wel nodig is. Dat hangt helemaal van de wensen van de gebruiker af. De ervaring leert dat de gemiddelde gebruiker in het begin graag alle mogelijkheden wil hebben (in dit geval zoveel mogelijk software) maar na enige tijd het slechts voor een paar specifieke functies gebruikt. Dit zie je steeds weer: met de videorecorder, het dvd gebeuren, de flatscreen tv, de mobiele telefoons, zelfs de computers. Of al die gadgets hard- of softwarematig zijn maakt niets uit. De grote massa heeft over het algemeen maar behoefte aan een beperkt aantal functies. Of ze daarmee kansen aan zich voorbij laten gaan? Soms wel. Misschien zelfs vaak wel, maar dat verandert niets aan de zaak. Daar spelen andere bedrijven op in.

In ieder geval maakt Apple zich wel zorgen om deze lifters. Dat blijkt wel uit je laatste citaat. Als het geen probleem was, hadden zij zich er nooit over uitgelaten.
In de marketing geldt dat je niet over de producten van de concurrentie praat, zolang die geen gevaar vormen. Anders maak je alleen maar slapende honden wakker. Niets is betere reclame dan door de concurrent genoemd te worden. Maar dat is een ontwikkeling die zij niet tegen kunnen houden.

Is het succes van Apple – en niet allen van de iPad – voor een deel te verklaren uit hun marketingmethoden? Absoluut.
Apple zet zich zelf neer als een fabrikant die producten levert waar je niet om heen kunt, als je wilt meetellen. Ik zal niet ingaan op de kwaliteit van hun producten, omdat ik daar te weinig ervaring mee heb. Ik denk wel dat hun producten op zich niet onderdoen voor die van hun concurrenten, anders zou deze marktstrategie niet zo lang werken.
Nu betekent deze strategie niet dat je een freak, snob, of nerd bent als je een Apple koopt. Als het product aan jou eisen voldoet, waarom zou je het dan niet kopen? Zelfs als die eisen zouden inhouden dat je het gewoon leuk vindt.
Ik ga hier verder niet op in, want deze discussie gaat niet over marketing of economische processen. Ik wil alleen wel nog kwijt, dat zij moeten oppassen dat de weegschaal niet doorslaat naar de andere kant. Namelijk dat mensen Apple gaan mijden omdat het met snobisme wordt geassocieerd.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Punisher »

Vis schreef:
GPS schreef:Enne, wil je er wel rekening mee houden dat lange teksten mijn werk zijn. ;) :lachhuil:
Succes :*D

Apple COO Tim Cook on Android, Components, and More
Then you have the Android tablets, and the variety that are out shipping today, the operating system wasn’t really designed for a tablet, and Google has said this. This is not just an Apple view by any means. And so you wind up having a size of tablet that is less than what we believe is reasonable or even one that would provide what we feel is a “real tablet experience.” So basically you wind up with a scaled-up smartphone, which is a bizarre product, in our view.

So those are the two that are shipping today, and frankly speaking, it’s hard for me to understand, if somebody does a side-by-side with an iPad, I think some enormous percentage of people are going to select an iPad there. Those are not tablets that we have any concern on.

The next-generation Android tablets, which are primarily what you mentioned in terms of CES, there’s nothing shipping yet, and so I don’t know. Generally they lack performance specs, they lack prices, they lack timing, so today they’re vapor. We’ll assess them as they come out, however, we’re not sitting still. And we have a huge first-mover advantage. And we have an incredible user experience, from iTunes to the App Store, and an enormous number of apps, and a huge ecosystem. And so we’re very, very confident with entering into a fight with anyone.
Hier toevallig een reactie daarop:
http://www.h-online.com/open/features/W ... 76652.html

Even ter info: Ik post het hier alleen "FYII", je mag hier een lange reactie op schrijven; die ga ik niet lezen aangezien het hele concept tablet me niet echt kan boeien.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Apple iPad

Bericht door Master Vanhu Botie »

Om het debat nog even wat nieuw leven in te blazen: is een tablet nu echt nuttig ?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Paulstartrek »

Ik zat te kijken naar de mogelijkheid om zo'n ding te gebruiken als muzieklezer. maw, ik zet daar gewoon al mijn muziekschrift op en hoef niet meer elke keer een dikke map mee te slepen naar een repetitie. Als ik ergens een keer inval heb ik ook altijd mijn muziek bij me.
Er zijn zelfs apps die de bladzijde automatisch omslaan. ik denk dat ik via de hardware actie op werk eens naar zo'n pad ga kijken,.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door Blind Guardian »

Master Vanhu Botie schreef:Om het debat nog even wat nieuw leven in te blazen: is een tablet nu echt nuttig ?
Nou een jongen (man) bij ons op de club heeft zo'n ding - hij heeft dan ook wel een goed betaalde baan en is een eeuwig vrijgezel - dus qua dat betreft :Y) ... die heeft hij tegenwoordig elke week wel bij, maar ik zij al tegen de regelneef van die club 'beetje storend' - en dat vond hij eigenlijk ook wel en dat is ook al een relatieve nerd ...

Maar ja als hij het leuk vind met dat ding te spelen terwijl de rest met spelletjes bezig zijn, tjah ... Ik heb wel vaker iemand meegemaakt die zo'n instelling had ....
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Apple iPad

Bericht door Miriam »

Ik heb een I-Pad :)

Ik gebruik hem als digitaal-fotoboek, bevalt me prima :)
Wel jammer dat je er niet mee kan bellen of foto's maken, nou voelt ie zo gewoontjes. Maa\r dat zal vast wel komen bij de I-Pad 2.0 :lachhuil:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Apple iPad

Bericht door captain crash »

dat bellen zie ik vooral al helemaal voor me :P
Plaats reactie