S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Bericht door The Silencer »

Is er iemand die deze game of zijn prequel (Clear Sky) of sequel (Call of Pripyat) gespeeld heeft?

Ik had tijdens de steam holiday sales een STALKER bundel gekocht (Shadow of Chernobyl and Call of Pripyat, schijnbaar had Steam geen rechten voor de prequel) en ik moet zeggen dat dit spel mij uiterst positief verrast heeft.

Het eerste spel komt uit 2007 en de spellen zijn een soort FPS en survival horror. De setting is de Zone of alienation (kortweg The Zone) rond Chernobyl. In het STALKER universum is de CPP (Chernobyl Power Plant) na het ongelukje in 1986 in bedrijf gebleven (schijnt in het echt ook zo te zijn geweest, dat wist ik niet). In 2006 was er weer een incident en dat heeft voor vreemde mutaties en anomalieën in de Zone geleid. De anomalieën (dat kan een bewegend elektrisch veld zijn, of een "gravity pocket" die een mens de lucht in slingert en te pletter laat vallen) produceren artefacten die waardevol zijn. Zogenaamde Stalkers bewegen zich in de zone op zoek naar deze artefacten in de hoop wat de verdienen. Het leger van de Oekraïne heeft de zone natuurlijk afgesloten en hebben ook een presentie. Er zijn nog tal van andere facties.

De speler is zelf ook een STALKER. In de intro zie je deze op een "death truck" vanuit de zone komen. Schijnbaar komt deze uit het centrum van de Zone, een onbekend gebied omdat niemand daarvan terugkeert. De Stalker leidt aan geheugenverlies en wordt gevonden door een andere Stalker en naar een kamp gebracht. Iedere Stalker loopt schijnbaar met een PDA rond, het enige wat de speler over zichzelf weet is dat hij als missie heeft ene Strelok te doden (ik heb me helaas al gespoiled en weet inmiddels al wie dat is).

STALKER is een niet-lineair spel. Je kunt in principe vrij door de hele Zone bewegen. Je kunt je hoofdmissie volgen. Door missies voor andere mensen te doen kun je op het spoor van Strelok komen. In de zone kom je andere Stalkers tegen, maar ook Bandits, Soldaten en Mercenaries (deze zijn altijd vijandig). Verder loopt er ook nog Duty rond, een groep die zich heeft opgeworpen als een soort politie. Je kunt Duty en Stalkers tegen je keren als je die lui doodt, dat is niet aan te raden. Verder kom je wat gemuteerde beesten (zoals honden en zwijnen), gemuteerde mensen en zelfs zombies tegen. Vooral de sfeer van het spel is mooi. Vaak kom je Stalker camps tegen waar ze rond het kampvuur zitten en gitaar spelen.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Bericht door The Silencer »

En een ander aardig detail is je backpack. Je kunt in principe alles oprapen en meenemen. Echter alles heeft een gewicht. Hoe zwaarder je wordt, des te sneller raak je uitput door rennen of zelfs normaal lopen. En bij een belading van 60 kilo kun je niet meer bewegen. Het spel heeft door de hele Zone verspreid zogenaamde cache's waar je geheime voorraden kunt aanleggen. Ik weet niet of NPCs daaruit dingen kunnen verwijderen, dus ik probeer mijn cache's een beetje afgelegen te maken, maar wel makkelijk toegankelijk in een camp.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Bericht door The Silencer »

Ik hoop dat we binnenkort een vervolg krijgen: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Fukushima.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Bericht door Miriam »

The Silencer schreef:Ik hoop dat we binnenkort een vervolg krijgen: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Fukushima.
Afbeelding
Plaats reactie