Het algemene hardware topic.

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Het algemene hardware topic.

Bericht door X-File »

Het algemene hardware topic

Het topic voor:
  • Vragen over hardware.
  • Hardware suggesties.
  • Mededelingen over hardware aankopen.
  • Hardware aanbevelingen.
  • Huidige consoles.
  • Oude consoles.
  • Aangekondigde consoles.
Ik dacht, wellicht tijd voor een centraal topic waar we elkaar op de hoogte kunnen houden over harde waren en de ontwikkelingen op het gebied. Een plaats waar we elkaar op de hoogte kunnen houden over waar we zelf mee werken en of het aan te bevelen is voor de mede forum gebruiker.

Of om elkaar te waarschuwen om bepaalde zaken op hardeware gebied te vermijden.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Let op: dit is niet TMH dus géén slow chat, offtopic of niets-toevoegende berichten
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door X-File »

De Wii U

Onlangs nog aangekondigd door Nintendo.

Blijkbaar wil men af van het zwiepen met afstandsbedieningen, in plaats daarvan gaat Nintendo (eindelijk) voor een machine die grafisch gelijk, zo niet beter, is aan de PS3 en de X360.

Meest opvallende is de controller met een beeldscherm. Beetje het DS idee, met een dubbelscherm. Klinkt wel aardig, maar of het wat wordt vraag ik mij af.

Afbeelding
De controller zoals die er uit komt te zien.

Zelf vind ik de controller er nogal belachelijk uit zien. Over de console is erg weinig bekend, helaas. Schijnbaar komt het qua kracht op hetzelfde niveau als de PS3 en de X360 zoals al gezegd.
Wel top: draait ook Wii en GameCube games.

Hopelijk gaat Nintendo nu wel eens wat doen aan de online service, want die is met friend codes en dergelijk poep behoorlijk knudde.

Wat denken jullie, is Nintendo op het juiste pad?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

X-File schreef:Wat denken jullie, is Nintendo op het juiste pad?
Nee; hun net profit is niet voor niets drastisch gedaald. Ze hebben de eerste Wii ook veel te lang uitgemelkt. Motion control is al lang geleden opgepakt door de concurrentie en HD wordt steeds belangrijker — iets wat de Wii nog nooit heeft gehad, en de concurrentie wel. Verder brengt de Wii U (afgezien van een achterlijke naam) niet veel nieuws. De controller is ook niet los van de Wii te gebruiken voor zover ik weet, dus je hebt en duur ding zonder echt veel mogelijkheden. Ook worden ze niet los verkocht: één nieuwe controller per console. Dag multi-player. Daarnaast kun je geen dvd's of blu-ray's afspelen; niet echt handig als er alternatieven zijn die dat wel kunnen en je geen extra apparaat hoeft te kopen.

Nintendo moet het voornamelijk van hun games hebben, en daarom blijven ze ook nog wel consoles verkopen. Maar op hardware gebied doen ze het gewoon niet goed. Daarnaast krijgen ze steeds meer concurrentie van de enorm snel groeiende iOS- en Android-markten. Stel je eens voor wat er met Nintendo gebeurt als ze eens slim worden en franchises als Mario, Pokémon en Zelda naar iOS en Android brengen...
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Guess who? »

De controller is JUIST WEL los te gebruiken. Je hebt dus een gaming device in een gaming device. Ook als je bezig bent op je tv-scherm en je wilt overgaan op je pad, dan kan dit, andersom ook.

Ook heb ik gezien dat mensen de pad erg lekker in de hand vinden liggen. De grootste uitdaging ligt denk ik meer in hoe Nintendo dit in de markt gaat zetten.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Guess who? schreef:De controller is JUIST WEL los te gebruiken. Je hebt dus een gaming device in een gaming device. Ook als je bezig bent op je tv-scherm en je wilt overgaan op je pad, dan kan dit, andersom ook.
De controller is niet los te gebruiken van de Wii, want de games zelf draaien op de Wii. Je kunt dus niet met de controller iets heel anders gaan spelen, of deze meenemen om er onderweg op te gamen, etc. Als ze nu een nieuwe handheld hadden gemaakt, bijv. een nieuwe 3DS, die als stand-alone is te gebruiken én als een extra controller voor de Wii...
Guess who? schreef:De grootste uitdaging ligt denk ik meer in hoe Nintendo dit in de markt gaat zetten.
Leg uit?
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door X-File »

Bepaalde franchises uit de exclusive sfeer halen zou zeker niet verkeerd zijn. Met Metroid: Other M deed men al wat aparts en bouwde men niet bepaald een spel die als Wii Exclusive gerekend kan en mag worden. Other M zou als download op XBL of PSN niet verkeerd staan.

Echter, games als Mario of Zelda niet langer Nintendo exclusief... zeker gewaagd. Alsof Master Chief ineens de Playstation onveilig komt maken, of Kratos die op de 3DS verschijnt... zeer onwaarschijnlijk.

Wat vernieuwing in de series, dat is wat anders. Zeker Zelda mag wel een opfrisbeurt krijgen. De laatste paar titels waren meer van hetzelfde en had zeker niet de impact als een Link to the Past, Ocarina of Time of Wind Waker. De laatste twee DS titels, hoewel vermakelijk voor de DS, waren niet bepaald toppers.

Hoezo krijgt de Wii U geen DVD support? Ik las dat dit wel in de planning stond.

Ik ben bang dat voor de opvolgers van de de Xbox en de Wii sowieso Blue-ray er nog lang niet aan zit te komen, Sony zal niet snel overstag gaan om de concurrenten hun -exclusieve- tech aan te bieden.

Overigens genoeg screens van de belachelijke controller, maar geen enkele van de daadwerkelijke console. Of de controller lekker in de hand ligt... tsja... mensen zweren ook bij de N64 en GameCube controller, maar die vind ik persoonlijk beide erg ruk in de hand liggen. De lekkerste controller voor de console markt vind ik tot op heden nog die van de X360.

--
Overigens een leuke blunder op de E3 beursvloer. Ze lieten beelden zien van wat de Wii U aankon... maar ze moesten wel toegeven dat de getoonde games daadwerkelijk op een PS3 of X360 draaiden. FAIL!
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Nemesis »

Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede NAS.

Een goede NAS bestaat voor mij uit de volgende kenmerken:

* max 30w verbruik
* huidige ruimte 2 of 4 terabyte (bestaande uit meerdere schijven om te kunnen mirroren)
* mogelijkheid tot uitbreiding naar 8tb of meer


Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar merken waar ik weg moet blijven of juist naar moet kijken en wat voor prijsklasse ik moet kijken. Ik heb al lopen neuzen op tweakers, maar er is zoveel en er zijn veel verschillende meningen.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door X-File »

Ik begin mijn zoektocht naar hardware op de website van Alternate. Als ik daar wát vind, check ik tweakers voor reviews op het apparaat, of anders Google ik er naar. Probeer voor jezelf na te gaan wat je het belangrijkst vindt, en check de commentaar op wat mensen vinden in de reviews. Soms lastig, want de een vind 30 watt al teveel, en de ander juist heel redelijk. Filter naar je eigenaar voorkeur.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Nemesis schreef:Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede NAS.

Een goede NAS bestaat voor mij uit de volgende kenmerken:

* max 30w verbruik
* huidige ruimte 2 of 4 terabyte (bestaande uit meerdere schijven om te kunnen mirroren)
* mogelijkheid tot uitbreiding naar 8tb of meer

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar merken waar ik weg moet blijven of juist naar moet kijken en wat voor prijsklasse ik moet kijken. Ik heb al lopen neuzen op tweakers, maar er is zoveel en er zijn veel verschillende meningen.
Wil je er een met 2 of 4 schijven? En wat wil je (ongeveer) uitgeven?

Die 8TB zal moeilijk worden met 2 schijven, dat zit je al snel op de 4 schijven ....
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Nemesis »

Prijs staat nog niet echt vast. Je moet het ziet dat de NAS en de uitzonderlijke laptop mijn desktop moeten gaan vervangen. Die grote bak van 600W wordt dit jaar 4 jaar dus het wordt tijd om te orienteren.

Het gaat meer om de mogelijkheden en typen en merken waar ik naar moet kijken. Je hebt nassen van 200, maar ook van 800 euro als het niet duurder is. Ik vind dat nogal een groot verschil. Misschien zijn er goede nassen van 400 die bij een ander merk gewoon 800 euro kosten voor iets onbeduidends, vandaar dat ik wat voorkeuren aangeef.

Het gaat er niet om dat jullie iets voor mij moeten uitzoeken, maar meer om meningen, ervaringen. De merken zijn ook wat anders dan je bij bijv. HD's op pc's op laptops ziet. Ben er gewoon niet zo in thuis.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door X-File »

Mijn buurman is hier wel handig in, die is zelf ook op zoek naar een nieuwe nas, ik zal hem eens naar zijn mening vragen voor je.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Hoor altijd goede verhalen over http://www.drobo.com/. Zit wat slimme custom-raid-achtige dingen in die ervoor zorgen dat alles gemirrorred wordt. Je kan bijvoorbeeld gewoon een oude schijf eruit halen een grotere nieuwe erin stoppen en de drobo zorgt ervoor dat alles goed verdeeld wordt. Ook geeft ie aan wanneer schijven mogelijk kapot gaat zodat je deze tijdig kan vervangen en geen data kwijtraakt. Verder snelle I/O en compatibility. Niet alle modellen hebben GB-internet, maar weet niet of je een server hebt waar die aan kan hangen via bijv. Firewire of dat ie helemaal stand-alone moet zijn. Verbruik is redelijk laag. De kleinere zitten allemaal zo in de buurt van 12 watts idle / 56 watts busy.

Het zijn niet de goedkoopste, maar zijn soms via aanbiedingen/eBay/Amazon etc. voor een aardig goede prijs te krijgen. Zijn ook meerdere modellen afhankelijk van hoeveel data-opslag je nodig hebt. Je kan calculaten hoeveel werkelijke ruimte je overhoudt bij een bepaalde configuratie. Als je bijv. de 4-bay drobo neemt met 4x 2TB schijven (voor minder dan 60 euro zijn die nu het meest voordelig) kom je op 7.27GB uit. Als dat te weinig is kun je ook naar een 5-bay, of later gewoon de 2TB schijven swappen voor 3TB schijven zodra deze goedkoper worden.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Nemesis »

Dat ziet er inderdaad wel erg goed uit. Prijs is inderdaad erg hoog, want ik verwacht dat je het kastje koopt en geen schijven. Goede tip. Ik houd die in de gaten.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Raynor's Revenge »

Voor zover ik me kan herinneren gingen de stocks na de aankondiging van de Wii ook een end omlaag.... dat bleek uiteindelijk onterecht, en hetzelfde kan nu voor de Wii U gaan gelden.

Sony is trouwens alweer op de na-aap toer, las ik :')
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Zoals in een ander topic al gezegd, ik heb goede ervaringen met Synology.

Zit een handige web-based UI bij die goed werkt, maar je kunt ook in de shell inloggen en op die manier werken. Zijn dus geen dichtgetimmerde dozen waar je verder niks mee kunt.
Kan ook als bittorrent downloader, webserver, mailserver, sql server, etc. draaien. Is best flexibel ding.

Zelf heb ik een "los" Atom bord gekocht en die in een gewone ATX kast geplaatst. Het voordeel hiervan is dat het een stuk flexibeler is. Als je b.v. een Synology DS-211j koopt kun je daar maximaal 2 schijven in kwijt en verder geen uitbreidingen (Denk aan extra schijven, maar ook b.v. aan een geluidskaart om als muziekspeler te dienen). De prijs is ongeveer hetzelfde en met software zoals b.v. FreeNAS heb je ook meteen een mooie UI.
Nadeel is natuurlijk dat het iets meer werk is ...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Ok, hoe geweldig is dit: http://www.iogear.com/product/GUWIP204/
IOGEAR's Wireless 4-Port USB Sharing Station enables any USB external hard drive, USB flash drive, USB memory card reader, USB webcam, USB speaker, or USB multi-function printer (MFP) to be shared over a Wi-Fi network among different users. It offers the flexibility to place your USB devices anywhere in the home or office as long as there is Wi-Fi coverage. You are no longer constrained by the 16’ feet distance limitation from your USB devices to your computers.

Afbeelding
Ideaal om niet te hoeven klooien met USB-verlengkabels, of een berg USB-apparaten niet per se dicht bij je computer te hoeven zetten. Als je er een stapeltje externe HD's aan verbindt heb je gelijk een soort van NAS.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Hm, op zich geen slecht idee. Als het ook goed zou werken ...

Wat dan wel een beetje jammer is:
http://tweakers.net/pricewatch/214501/i ... ation.html
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Volgens mij is dat gewoon een normale. Dit stond vandaag op wat nieuwssites, dus het zal even duren voordat het verkrijgbaar is. Engadget had het over 100 dollar in ieder geval. Niet heel goedkoop, maar als 't werkt...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Another one bites the dust.

HP’s Eric Cador, 3 maanden geleden:
“In the tablet world, we’re going to become better than number one. We call it number one plus.”
HP Press Release, gisteren:
In addition, HP reported that it plans to announce that it will discontinue operations for webOS devices, specifically the TouchPad and webOS phones. HP will continue to explore options to optimize the value of webOS software going forward.
Arik Hesseldahl
According to one source who’s seen internal HP reports, Best Buy has taken delivery of 270,000 TouchPads and has so far managed to sell only 25,000, or less than 10 percent of the units in its inventory.
Josh Ong, AppleInsider:
HP announced on Thursday that it will take a roughly $100 million charge due to poor sell through of the TouchPad, likely in order to credit Best Buy and other resellers for their unsold inventory.
HP deed er een jaar over om met een tablet te komen. Na twee maanden geven ze op.

Bloomberg:
Hewlett-Packard Co. (HPQ), the world’s largest computer maker, is in talks to buy Autonomy Corp. for about $10 billion and plans to spin off its personal-computer business, people with direct knowledge of the matter said.
En ze stappen ook maar uit de PC-markt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Tess Stynes
Hewlett-Packard Co. unveiled a new desktop computer Monday, just days after the technology company disclosed plans to sell or spin off its personal-computer business.

Shares of the world's largest personal-computer maker were up 2% at $24.07 in recent premarket trading after falling 20% Friday.
:')
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Ik snap HP niet. webOS zat helemaal niet verkeerd in elkaar, ook de hardware (TouchPad, HP Veer) is zeker niet onaardig. Daarnaast heeft Palm/HP heeft ook een vrij aardige legertje volgelingen ... Ze hadden die producten ook beter als "Palm" of "HP/Palm" op de markt kunnen brengen, net zoals er nog steeds HP Compaq producten op de markt komen, maargoed ...
Over de marketing kunnen we kort zijn: Die was er niet. Dat is even iets anders dan wat Apple, Samsung, Acer, en Asus doen, en als de concurrentie dat doet, dan heb je niet veel keuze daar in mee te gaan ...

Ik vind het jammer, want het het platform had zeker unieke kenmerken en was (op een goede manier) zeker aanzienlijk anders dan iOS en Android of Windows mobile.

De geruchten gaan dat touchpads nu met flinke (300/400%) korting op de markt gaan komen, even afwachten, maar wellicht wel een kans om zo'n ding aan te schaffen ...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

webOS leek mij ook wel veelbelovend. Nog lang niet in de buurt van iOS (niet zo polished, talloze bugs, performance issues, crappy Flash performance (goh); zie alle recente reviews erover), maar de benadering en uitvoering was interessant. De vraag is of het ooit genoeg volgelingen zou hebben gekregen. Er is nog altijd geen tabletmarkt, enkel een iPad-markt (van dec 2010, nu nog steeds hetzelfde).

De hardware is gewoon erg matig. Zeker gezien webOS draaiende op een iPad twee keer zo snel is vergeleken met een TouchPad.

Kyle Baxter
Let’s consider what Apple’s done. They have the best hardware, the best software, and their prices are lower than competing, lower-quality products, due to Apple’s supply chain strategy, all while their margins are larger. That’s difficult to compete with, and HP has effectively pulled out their white flag.
Een verklaring waarom ze er gewoon mee stoppen en hier verder weinig moeite meer in hebben gestoken:

John Gruber
Palm wasn’t Apotheker’s acquisition. It was Hurd’s. And the PC business wasn’t why Apotheker took the job. Apotheker’s acquisition was announced this week, coincident with the news that HP wants out of the PC and device business: Autonomy — a company I’d never heard of before but which more or less sounds like a rival to SAP.

I suppose Apotheker gave the Palm/WebOS guys a chance, and let them get the TouchPad on the market. But apparently their chance was a one-strike-and-you’re-out opportunity to gain traction in the market immediately. But the TouchPad didn’t get any traction immediately, so, boom, that’s it, Apotheker is done with them. Apotheker simply never had any interest in the consumer market or product development. My guess is that he planned on getting HP out of the hardware business all along, and Palm, at best, was an afterthought. If he’d been named HP’s CEO six months earlier, they never would have acquired Palm in the first place.
Bij Best Buy zijn ze inderdaad al voor 99 en 149 dollar verkocht allemaal, en ook op Amazon verwachten ze price drops.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Ik ben niet bekend met de interne HP politiek, maar zo'n dergelijk oorzaak lag natuurlijk wel voor de hand.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Ik zou er in ieder geval zelfs geen 99 euro voor uitgeven. Verlaten platform met bugs, outdated hardware en zonder apps? No thanks :P
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door The Silencer »

Hier maar even verder gaan (het gaat over hardware en in de Mess Hall is het off topic).
Vis schreef:
The Silencer schreef:Mijn computer kon een LAN netwerk zien, mijn telefoon kon verbinding maken met het Wifi...de router gaf echter geen internet toegang, niet voor de LAN poorten en niet voor het Wifi. Oude router er weer tussen gegooid en LAN werkte meteen. Nog geprobeerd de draadloze router op de gewone router aan te sluiten ( :') ! ) en op de modem zelf, beiden gaven me geen toegang. En ik had geen zin om lang liggen fiepen, helemaal niet toen die antennes uit de doos van de modem vielen en ik erachter kwam dat ik zo ook draadloos kon maken :') Maar zoals gezegd wil ik dit nog wel een keer oplossen.
de router kreeg wel een ip enzo van de modem? en dhcp staat aan in de router zodat je compu's automatisch een intern ip toegekend krijgen?
Nee, daar lijkt het probleem te zitten, hij kreeg zover ik kon zien van de modem geen IP. DHCP leek wel te werken, de computers kregen wel een IP van de router. Het netwerk opzich werkte, zowel LAN als draadloos (mijn telefoon kon gewoon verbinding maken met het netwerk), maar het netwerk zelf kon geen internet verbinding krijgen.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Ace of Spades »

Misschien dat dit een wat betere plek is.
Ace of Spades schreef:
Vis schreef:welke geluidskaart en welke windows?

mijn Soundblaster Live! 5.1 (toch wel een van de meest populaire soundcards) werkte amper in Vista en zou in W7 helemaal niet werken... geen idee of men uiteindelijk wat drivers ervoor gehacked heeft, maar toch :p
Ha, ik heb dus ook die Soundblaster Live! 5.1 :') .
Er zijn dus geen officiele drivers en Windows 7 kan er niks mee, maar ik had iets van freeware gevonden, de kx Audio driver (http://kxproject.lugosoft.com/). Die herkent de kaart iig wel, maar ik krijg er nog geen geluid uit.

Edit: Ik heb hier nog niet echt tijd ingestoken, ik had gehoopt op plug&play :') . Het uiteindelijke doel was vooral om een kraakvrij geluid te krijgen onder Linux, aangezien deze de onboard HDA Intel blijkbaar niet zo lief vindt.
Punisher schreef:
Ace of Spades schreef:
Vis schreef:welke geluidskaart en welke windows?

mijn Soundblaster Live! 5.1 (toch wel een van de meest populaire soundcards) werkte amper in Vista en zou in W7 helemaal niet werken... geen idee of men uiteindelijk wat drivers ervoor gehacked heeft, maar toch :p
Ha, ik heb dus ook die Soundblaster Live! 5.1 :') .
Er zijn dus geen officiele drivers en Windows 7 kan er niks mee, maar ik had iets van freeware gevonden, de kx Audio driver (http://kxproject.lugosoft.com/). Die herkent de kaart iig wel, maar ik krijg er nog geen geluid uit.

Edit: Ik heb hier nog niet echt tijd ingestoken, ik had gehoopt op plug&play :') . Het uiteindelijke doel was vooral om een kraakvrij geluid te krijgen onder Linux, aangezien deze de onboard HDA Intel blijkbaar niet zo lief vindt.
Hmm, Linux & HDA drivers zouden gewoon goed moeten werken, tegenwoordig communiceert dat allemaal met het standaard azalia protocol, in theorie is het zo dat je dan een "one driver fits all" idee hebt. Ik heb daar, vooralsnog, geen problemen mee gehad.

Wat voor moederbord gebruik je?
Ace of Spades schreef:
Punisher schreef:
Ace of Spades schreef:Aaargh, stomme flashprutzooi...
Nu produceert dat weer geen geluid ]:(
Dit heeft meestal weinig te maken met flash en meer met de ALSA/Linux sound kutzooi ... Niet dat flash geen prutzooi is, maar dat terzijde...

http://blogs.adobe.com/penguinswf/2007/ ... ungle.html

[img]plaatje[/img]

Helaas is dit verhaal uit 2007 inmiddels nog steeds actueel ... Het is zelfs erger geworden :(
Ik ben er inderdaad achter dat het niet zozeer een probleem van flash is. Videobestanden afspelen geeft ook geen geluid ]:( .
De problemen met HDA Intel komen nog steeds wel voorbij, al is het vaak een kwestie van de goede backend gebruiken. Het gekraak in het linkerkanaal is ook niet constant en ook niet altijd hoorbaar. Het is wel duidelijker bij hoger volume. Ik heb echter uitgesloten dat het een probleem van de boxen is aangezien ik er onder windows geen last van heb, ongeacht het volume. Maargoed, aangezien ik toch nog een soundcard had liggen prefereer ik die...mits ik em ooit aan de praat krijg.

Goed, situatie is als volgt.
De computer is een Dell Dimension 9150 uit 2006
Geluidskaart een Creative Soundlbaster Live! 5.1
OS is Kubuntu 11.04 64 bit

Op het moment werken de system sounds. Ook werkt het afspelen van muziek via Deadbeef, welke een ALSA output plugin gebruikt en waarbij het output device (de soundblaster) is gespecificeerd.
Muziek afspelen met Amarok werkt ook.
Geluid bij flash en video's werkt dus niet.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Je kan eens proberen de onboard geluidskaart in de BIOS uit zetten, wellicht dat sommige programma's nu de verkeerde device gebruiken voor geluid.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Ace of Spades »

Hmm, ik zal eens kijken of dat mogelijk is. Zo terug :P .
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Ace of Spades »

Held!
Zo simpel en toch zo effectief. Thnx :) .
Bij deze een virtueel biertje voor je :drunk: .
Plaats reactie