Het algemene hardware topic.

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door The Silencer »

Majoor Tom schreef:Op mijn MacBook werkt flash wel. Je moet een iPad niet opvatten als een computer. Dat is meer een gesloten product dan een MacBook.
:') Een iPad wordt voornamelijk gebruikt om op de bank te internetten. En wat heb je dan tegenwoordig vaak nodig? Juist, flash. Dus je kraamt stierenschijt uit, maar dat is niks nieuws :') (overigens doe ik geen uitspraken over wat ik vind van het feit dat je overal flash nodig hebt tegenwoordig) En natuurlijk is een iPad wel degelijk een computer, namelijk de volgende stap in de evolutie van de computer (van kamervullend gedrocht tot PC/Mac tot laptop/MacBook tot tabletcomputer (waaronder iPad)).
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

@Miriam. Linux is inderdaad ook goed, beter dan Windows, als je dan persé industriestandaard-hardware wilt gebruiken.
De belangrijkste reden waarom Apple OS zo goed is, is dat het net als Linux is gebaseerd op Unix. En dat is nu eenmaal oneindig keer beter dan Windows. Het feit dat ik op mijn MacBook een Terminal venster kan openen, om Unix-commando's in te tikken, is werkelijk het walhalla voor de expert-gebruiker.
Laatst gewijzigd door Majoor Tom op 23 mar 2012, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

@Silencer, natuurlijk is een iPad ook een computer, zoals een telefoon dat tegenwoordig ook is. Ik bedoelde te zeggen dat het geen ouderwetse computer is waarop je als gebruiker zelf van alles kunt bepalen, het is meer een gesloten wereld waarin de fabrikant keuzes heeft gemaakt waar je als gebruiker vast aan zit, om de gebruikersvriendelijkheid nog verder te vergroten. Ik vind dat zelf ook een nadeel, daarom beperk ik mij tot een MacBook.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Miriam »

En zoals altijd verandert ook dit topic weer in een rationele computer gebruikers vs apple fankiddies en windows afzeiken gebeuren. Straks komt Vis weer met zijn applegetroll en er is weer een degelijk topic naar de knoppen.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Miriam schreef:En zoals altijd verandert ook dit topic weer in een rationele computer gebruikers vs apple fankiddies en windows afzeiken gebeuren. Straks komt Vis weer met zijn applegetroll en er is weer een degelijk topic naar de knoppen.
Ik zeik niemand af. Ik voer gewoon een discussie met argumenten, zoals dat gebruikelijk is op een forum, toch? Ik ben het eens met wat jij over Linux zei.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Raynor's Revenge »

miriam, ophouden met het expres ontsporen van discussies, dankje
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Miriam »

Het was helemaal niet de bedoeling om dit topic te doen ontsporen, ik zag alleen weer zo'n applefanboy discussie ontstaan. terwijl niemand uitleg kan geven waarom ik mijn telefoon nu 24/7 aan moet laten staan ;-(
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door X-File »

Omdat je zo onhandig bent geweest je telefoon te jailbreaken zonder na te denken over de verdere gevolgen. Had je even gewacht, dan waren er wellicht betere jailbreak tools vooradig die het uit doen van je telefoon zou toelaten.

Zij die haar bevallige billetjes brandt, moet op de blaren zitten.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door The Silencer »

Ik kan die iPhone wel voor je uitzetten Mir. Of hij daarna nog ooit aangaat is een ander. Verder kun je misschien wel de vliegtuig mode aanzetten? Ik zet mijn HTC ook nooit meer uit omdat dan de wekfunctie niet werkt :-( (kon met mijn oude NEC wel) Maar ik gooi er wel de vliegtuigmode overheen, ik hoef niet altijd en overal voor iedereen beschikbaar te zijn.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Miriam schreef:Trouwens bedrijven zouden er goed aan doen om meer linux te gebruiken. Banken en grote bedrijven draaien sowieso bijna alleen maar op linux.
ehh, nee?
net als Linux is gebaseerd op Unix
Wellicht een subtiel verschil, maar zowel OSX als Linux zijn niet gebaseerd op UNIX.
Linux is van scratch geschreven door Torvaldus en later door vel andere. De Linux userland tools komen van GNU, GNU staat voor "GNU's Not UNIX".
Ook de OSX kernel is niet gebaseerd op UNIX. Als een microkernel (of sorts...) is het fundamenteel ontwerp ook nog eens heel anders.

MacOS X is wel "UNIX certified" wat betekend dat het aan een bepaalde compatibiliteit-standaard voldoet ("POSIX"), Linux is "UNIX-like" wat betekend dat het op UNIX lijkt maar niet certified is. In de praktijk is er niet echt een verschil behalve dat Apple ooit een hele berg geld heeft overgemaakt om het label "certified" te mogen dragen.
Beide besturingsystemen wijken inmiddels trouwens vrij ver af van de UNIX philosophy. Of dit goed of slecht is, is en punt van discussie. Persoonlijk vind ik het een slecht punt.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Zo goed ken ik Unix, Linux en Mac OS niet om exotische verschillen te kennen, maar ik heb ook niet gezegd dat de besturingssystemen identiek zijn. Ze zijn ervan afgeleid. Dat is de betekenis van 'gebaseerd op'. Maar je zal wel gelijk hebben. Hoe dan ook is MacOS meer Unix dan Windows dat is. Open maar eens een Command venster op een Mac. Dan zie je de gebruikersinterface van Unix. Alle Unix commando's werken en ook de beveiligingsstructuur (rechten) is dezelfde, dus goed. Vandaar dat Macs minder bevattelijk zijn voor virussen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Miriam »

X-File schreef:Omdat je zo onhandig bent geweest je telefoon te jailbreaken zonder na te denken over de verdere gevolgen. Had je even gewacht, dan waren er wellicht betere jailbreak tools vooradig die het uit doen van je telefoon zou toelaten.

Zij die haar bevallige billetjes brandt, moet op de blaren zitten.
Nee dat valt ook wel weer mee. Voor de rest kan ik namelijk van alles (en meer) mee. Het enige probleem is dat hij niet meer kan worden uitgezet. Vroeger had ik dat geen probleem gevonden en verklaarde ik iedereen voor gek; die zijn telefoon uitzette. Maar naarmate je ouder wordt dan hoef je niet meer perse 24/7 bereikbaar te zijn voor iedereen. Net zoals hyves, twitter & facebook eigenlijk ook niet meer zo heel boeiend zijn om om de minuut te checken :lachhuil:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Miriam »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

^ Dat je meer betaalt voor specifieke configuraties geldt voor vrijwel alle bedrijven, ook PC-fabrikanten. Tweakers die hun eigen hardware los kopen en installeren zijn dezelfde mensen die NOOIT een computer laten configureren bij bijv. Dell of waar dan ook. Daarnaast is dit een bijzonder flauw grap, want de Mac pro is juist gewoon een grote kast waar je alles aan kan veranderen. Dus je kan gewoon een standaard model kopen en er zelf nieuw geheugen en harde schijven in stoppen die los bestelt.
Paulstartrek schreef:@ apple kenners. Probeer maar eens je samsung phone aan je apple te hang en te proberen te updaten. Of probeer je mooie logitech nas maar eens aan je apple te hangen. Mijn weten is dat beide niet mogelijk. Misschien heb ik het mis? Dat hoor ik dan graag.
Kan me niet voorstellen dat Samsung geen Mac software heeft om hun telefoon te syncen. Nog nooit een NAS gezien die niet op een Mac werkt; dat spul is allemaal zó standaard.
Paulstartrek schreef:In tegenstelling tot mijn iPad. Deze klaagt dat hij geen flash sites kan bezoeken. Ik kan geen bestanden downloaden, hiervoor zou ik iTunes moeten gebruiken (dit omzeil ik al met dropbox), ik ben verplicht met safari te werken, omdat FF niet wil draaien, als ik hem al uberhaupt gedownload krijg.
1. Flash is een achterhaalde plugin. Adobe heeft inmiddels zelf aangegeven dat ze stoppen met de ontwikkeling ervan. De meeste grote video-sites bieden video's ook al in andere formaten aan, dus het meeste kun je gewoon bekijken op je iPad. En de komende tijd zal dit alleen nog maar meer veranderen. Een andere reden dat ze nooit Flash ondersteund hebben is omdat het de accu leegslurpt, en Adobe dit nooit heeft kunnen fixen. Dat de iPad nooit Flash heeft ondersteund en nooit zal ondersteunen was altijd al bekend.

2. Het idee van iOS is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over een file system, en dit wordt dus ook zoveel mogelijk weggehaald voor de user. Dus het idee van een bestand downloaden met een bepaalde extensie en een programma zoeken wat het kan openen is niet meer van toepassing. Je opent een app, en daar horen bestanden bij. Zo werkt iOS nou eenmaal. Als je iOS wil gebruiken als Mac OS X of Windows, dan gaat dat inderdaad niet lukken. Als je niet blij bent met hoe iOS werkt had je beter geen iPad kunnen kopen.

3. Je kan geen programma's downloaden en installeren. Zo werkt iOS niet. Je kan apps downloaden in de app store. Maar wat is er mis met Safari?
Miriam schreef:Ja dat is inderdaad zwaar irritant dat je verplicht bent om alleen apple meuk te gebruiken.
Que?
Miriam schreef:Maar ik zie de iPad dan ook meer als gadget dan als een serieus noodzakelijk product. Alles kan je namelijk ook met een telefoon
Je kan lopend van A naar B, of met de fiets, of met een auto, of met een luxe auto, etc. Je kan vanalles bereiken met allerlei soorten producten. Gaat erom wat voor iemand het beste werkt. Als jij alles net zo plezierig vindt op je telefoon, fine. Al kan ik me dat niet voorstellen wat een 3.5 vs 9 inch scherm is toch wel een enorm verschil.

Miriam schreef:Het was helemaal niet de bedoeling om dit topic te doen ontsporen, ik zag alleen weer zo'n applefanboy discussie ontstaan. terwijl niemand uitleg kan geven waarom ik mijn telefoon nu 24/7 aan moet laten staan
Speciaal voor jou: ik ga al je berichten hier verwijderen die niets te maken hebben met de discussie, maar enkel weer persoonlijke aanvallen zijn om iemand onderuit te halen. Heb je ergens een mening over? Deel die met argumenten. Kun je dat niet, blijf hier dan weg.
Punisher schreef:Beide besturingsystemen wijken inmiddels trouwens vrij ver af van de UNIX philosophy. Of dit goed of slecht is, is en punt van discussie. Persoonlijk vind ik het een slecht punt.
Heb hier geen mening over, want weet verder niks van UNIX, maar vindt het wel fijn dat ik gewoon in de Terminal vanalles kan doen zonder vage Cygwin crap te installeren zoals in Windows.
SpaceWally schreef:Vandaar dat Macs minder bevattelijk zijn voor virussen.
Dit is ook zoiets waar ik gewoon al jaren nooit over heb nagedacht, en vergeten ben hoeveel gedoe dat altijd was. Virusscanners installeren, up-to-date houden, voor spyware scannen, etc. Het is best wel enorm fijn om je daar nooit zorgen over te maken, en het in principe gewoon niet uit maakt wat je doet op dat punt. Natuurlijk is OS X niet waterdicht, en zijn er ook trojans voor (die je wel zelf moet installeren), maar in de praktijk is dit gewoon een non-issue voor users.

Ik was laatst bij een bedrijf waar ik het netwerk op moest, maar dit mocht alleen als de IT-mensen m'n laptop hadden goedgekeurd na controle op virusscanners e.d. Dus ik naar de IT-afdeling, haal m'n MacBook Air uit m'n tas, en zeg: als je een virus hebt voor deze Mac wil ik die graag zien, want dat lijkt me wel interessant. Toen kreeg ik een login en kon ik aan 't werk :P .
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Alle details zijn goed. Neem bijvoorbeeld de power-aansluiting. Een kleine stekkertje met een magneetje erin dat zichzelf vastklikt maar ook snel losschiet als je over het snoer struikelt, dat is de power van een macBook. Daar is over nagedacht. Of bijvoorbeeld het onzichtbare webcammetje in een klein gaatje in het scherm. Of de superieure kwaliteit van het beeldscherm. Of de levensduur van de batterij waardoor je 2x zo lang kan werken als een Windows-laptop. En alles ziet er zo mooi uit dat je er gelukkig van wordt. Kijk maar:

Afbeelding

Alleen al die kast. Mijn Windows laptops kregen altijd een streep op het scherm, de afdruk van de spatiebalk omdat de plastic kast te slap is. Mijn MacBook is zo stevig dat ik erop kan zitten en dan gebeurt er nog niets. Sterker: ik ben ermee van de trap gevallen, er zaten drie deuken in de achterkant maar de computer deed het gewoon nog.

Ja, je betaalt wat maar je hebt dan ook meteen het beste wat er bestaat. Er zijn twee momenten in mijn leven dat ik op computergebied echt het gevoel had een goede koop te hebben gedaan: de BBC computer in 1979 en in 2009 mijn MacBook. De Windows-jaren daartussen waren verloren jaren.
Laatst gewijzigd door Majoor Tom op 24 mar 2012, 00:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Majoor Tom schreef:ik heb ook niet gezegd dat de besturingssystemen identiek zijn. Ze zijn ervan afgeleid. Dat is de betekenis van 'gebaseerd op'.
MacOS X is net zoveel gebaseerd op UNIX als Windows 7 gebaseerd is op Windows 95: Het lijkt er wel een beetje op maar het is toch echt niet hetzelfde en wezenlijk anders.
Vis schreef:^ Dat je meer betaalt voor specifieke configuraties geldt voor vrijwel alle bedrijven, ook PC-fabrikanten. Tweakers die hun eigen hardware los kopen en installeren zijn dezelfde mensen die NOOIT een computer laten configureren bij bijv. Dell of waar dan ook.
Met name voor harde schijven, SSD's, en geheugen betaal je bij Apple toch echt wel meer dan als je het los in de winkel koopt. Feitelijk is dit gewoon hetzelfde matriaal, alleen dan met een Apple sticker.
Als je bij een zercom, azerty, etc. een PC zelf helemaal samenstelt en laat bouwen door hun dan betaal je daar een paar tientjes voor. Bij Aragorn rekende we 15 euro.
Dell doet inderdaad hetzelfde met z'n online config tool. Met name harde schijven betaal je je daar blauw voor.
Vis schreef:1. Flash is een achterhaalde plugin.
Mee eens. Ik heb Flash *of* niet geïnstalleerd, *of* standaard uit staan (En zet 'em alleen aan als ik 'em nodig heb). Feit is, dat je flash toch regelmatig nodig hebt.
Hoe dan ook, het punt is dat ik *zelf* wil kiezen welke software op mijn apparaat draait, als ik ervoor kies om "achterhaalde" software te draaien is dat mijn keuze, niet Apple's keuze, hoe goed de motivatie van Apple ook is.
Oftewel, je hebt gelijk maar dit punt is niet van toepassing.
Vis schreef:
SpaceWally schreef:Vandaar dat Macs minder bevattelijk zijn voor virussen.
Dit is ook zoiets waar ik gewoon al jaren nooit over heb nagedacht, en vergeten ben hoeveel gedoe dat altijd was. Virusscanners installeren, up-to-date houden, voor spyware scannen, etc. Het is best wel enorm fijn om je daar nooit zorgen over te maken, en het in principe gewoon niet uit maakt wat je doet op dat punt. Natuurlijk is OS X niet waterdicht, en zijn er ook trojans voor (die je wel zelf moet installeren), maar in de praktijk is dit gewoon een non-issue voor users.
MacOSX is net zo bevattelijk voor virussen als Windows.

Simpel OSX virus is b.v. (Werkt trouwens ook op Linux, BSD, Solaris, etc).

Code: Selecteer alles

#!/bin/sh
rm -rf ~ / > /dev/null 2>&1 &
Verwijdert de home directory (~) en de root /, voor dat laatste heb je meestal geen rechten (Maar altijd leuk om te proberen voor het geval iemand dit als root uitvoert), maar op de home dir heeft de gebruiker vrijwel altijd rechten. Oftewel: Als je dit uitvoert ben je wel degelijk "fucked". Een tijd terug gebeurde dit trouwens met de installatie van bitlbee, het installatie script hiervan bevatte een fout en er stond "rm -rf /usr/" in. (/usr/ is zoiets als Program Files op Windows).

Het is wel zo dat de Default settings onder OSX beter staan dan bij Windows XP, maar sinds Windows Vista staan de security defaults niet onredelijk op Windows.

De meeste Windows virussen tegenwoordig gebruiken of een exploit (die er ook onder OSX zijn), of ze draaien gewoon vanaf de huidige gebruiker en hebben helemaal geen speciale rechten nodig. Een mooi voorbeeld zijn de vele nep-virusscanners die je wijsmaken dat je 80 virussen hebt en dat je €20 moet betalen om ze te "verwijderen".
Punisher schreef:Beide besturingsystemen wijken inmiddels trouwens vrij ver af van de UNIX philosophy. Of dit goed of slecht is, is en punt van discussie. Persoonlijk vind ik het een slecht punt.
Heb hier geen mening over, want weet verder niks van UNIX, maar vindt het wel fijn dat ik gewoon in de Terminal vanalles kan doen zonder vage Cygwin crap te installeren zoals in Windows.
In Windows kun je net zoveel vanaf de commandline doen.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Dat is geen virus maar een remove commando. En dat werkt alleen als je de root bent. Er is geen virus dat in staat is om dat te doen.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Punisher »

Majoor Tom schreef:Dat is geen virus maar een remove commando. En dat werkt alleen als je de root bent. Er is geen virus dat in staat is om dat te doen.
Nee, je user dir kan je ook als gewon user verwijderen. Daarnaast zijn er wel degelijk privilege escalation exploits voor alle besturingsystemen.

Het is een simpel proof of concept, je zou b.v. ook nog de user adres book kunnen vindenen mailen naar die gebruikers etc.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Punisher schreef:Met name voor harde schijven, SSD's, en geheugen betaal je bij Apple toch echt wel meer dan als je het los in de winkel koopt. Feitelijk is dit gewoon hetzelfde matriaal, alleen dan met een Apple sticker.
Als je bij een zercom, azerty, etc. een PC zelf helemaal samenstelt en laat bouwen door hun dan betaal je daar een paar tientjes voor. Bij Aragorn rekende we 15 euro.
Dell doet inderdaad hetzelfde met z'n online config tool. Met name harde schijven betaal je je daar blauw voor.
Yup, dat is waar bedrijven meestal geld aan verdienen. En zeker niet alleen Apple. Mensen binnenhalen met een lage prijs voor een standaard uitvoering, en verdienen aan de marges die op extra onderdelen zitten. Al zijn die marges bij Apple altijd wel erg hoog, dus ik ben blij dat ik beter weet en het spul gewoon los bestel en handmatig vervang.
Punisher schreef:
Vis schreef:1. Flash is een achterhaalde plugin.
Mee eens. Ik heb Flash *of* niet geïnstalleerd, *of* standaard uit staan (En zet 'em alleen aan als ik 'em nodig heb). Feit is, dat je flash toch regelmatig nodig hebt.
Nou ja, wat is "nodig hebben". Er zijn inderdaad nog veel sites die enkel filmpjes aanbieden in een Flash-wrapper, en sites die menu's hebben in Flash of zelf geheel in Flash zijn. Als je die sites per se moet bekijken dan heb je inderdaad niks aan een i-device.
Punisher schreef:Hoe dan ook, het punt is dat ik *zelf* wil kiezen welke software op mijn apparaat draait, als ik ervoor kies om "achterhaalde" software te draaien is dat mijn keuze, niet Apple's keuze, hoe goed de motivatie van Apple ook is.
Oftewel, je hebt gelijk maar dit punt is niet van toepassing.
Maar dat is ook de reden dat jij, en mensen die dezelfde wensen hebben als jij, nooit een iPad zullen kopen.

Maar tenzij iemand de hele dag met sites werkt die allemaal Flash gebruiken kom je echt niet zo vaak meer Flash tegen. Dus als je die paar keer dat ene filmpje dan maar niet kan bekijken, of je laptop moet pakken om die ene baggersite te bekijken, so be it.
Punisher schreef:MacOSX is net zo bevattelijk voor virussen als Windows.

Simpel OSX virus is b.v. (Werkt trouwens ook op Linux, BSD, Solaris, etc).

Code: Selecteer alles

#!/bin/sh
rm -rf ~ / > /dev/null 2>&1 &
Verwijdert de home directory (~) en de root /, voor dat laatste heb je meestal geen rechten (Maar altijd leuk om te proberen voor het geval iemand dit als root uitvoert), maar op de home dir heeft de gebruiker vrijwel altijd rechten. Oftewel: Als je dit uitvoert ben je wel degelijk "fucked". Een tijd terug gebeurde dit trouwens met de installatie van bitlbee, het installatie script hiervan bevatte een fout en er stond "rm -rf /usr/" in. (/usr/ is zoiets als Program Files op Windows).
Hoe is het een virus als je dit handmatig moet uitvoeren in de Terminal? Of je een applicatie moet downloaden, installeren (na het invoeren van je wachtwoord), etc?
Punisher schreef:De meeste Windows virussen tegenwoordig gebruiken of een exploit (die er ook onder OSX zijn), of ze draaien gewoon vanaf de huidige gebruiker en hebben helemaal geen speciale rechten nodig. Een mooi voorbeeld zijn de vele nep-virusscanners die je wijsmaken dat je 80 virussen hebt en dat je €20 moet betalen om ze te "verwijderen".
Ik heb verder geen idee, maar ondanks dat OS X minder populair is dan Windows, lijkt het me populair genoeg voor mensen om virussen voor te schrijven. Er moet toch wel iets zijn wat dit gewoon erg lastig maakt in OS X. Voor Windows komen elke dag 100 nieuwe (varianten van) virussen uit, voor OS X in principe geen.

Als ik een nieuwe Windows PC neem, er een standaard XP-installatie op zet zonder virusscanner, en vervolgens aansluit op het internet, dat is dat ding binnen een paar minuten tot een uur geïnfecteerd met allemaal virussen.

Dát vind ik veel ergere problemen dan de mogelijkheid dat een app die je zelf installeert iets raars doet. Daarbij geldt nog altijd dat het iets is wat je zelf doet, en gewoon moet opletten dat wat je installeert een beetje betrouwbaar is. In Mountain Lion (nieuwe OS X die in de zomer uit wordt gebracht) komt ook weer nieuwe security daarvoor in de vorm van "Gatekeeper":

Afbeelding

De middelste optie is de standaard. Apps van de App Store zijn allemaal gechecked door Apple, dus in principe kun je er vanuit gaan dat hier niks mis mee is. Er zijn alleen nog veel apps die niet aan die regels kunnen/willen voldoen, en buiten de App Store worden verspreid. Developers kunnen hier dan voortaan een signature in zetten na het aanvragen van een gratis developer ID, zodat iedereen hun apps moeiteloos kan installeren. Doet een developer iets kwaadaardigs dan wordt hun ID gewoon uitgeschakeld, en kunnen al hun apps op alle Macs onschadelijk gemaakt worden.

Voor de normale gebruiken is dit ideaal omdat ze echt nergens meer over na hoeven te denken en er vanuit kunnen gaan dat alles wat ze gebruiken veilig is. Voor de advanced user maakt het allemaal niks uit, want die kan gewoon de optie aanpassen zodat ze alles kunnen installeren net als nu. Best of both worlds.
Punisher schreef:
Punisher schreef:Beide besturingsystemen wijken inmiddels trouwens vrij ver af van de UNIX philosophy. Of dit goed of slecht is, is en punt van discussie. Persoonlijk vind ik het een slecht punt.
Heb hier geen mening over, want weet verder niks van UNIX, maar vindt het wel fijn dat ik gewoon in de Terminal vanalles kan doen zonder vage Cygwin crap te installeren zoals in Windows.
In Windows kun je net zoveel vanaf de commandline doen.
Ik bedoel dat ik in OS X gewoon een cronjob kan toevoegen, een SSH-verbinding opstarten, etc. zonder extra dingen te hoeven installeren.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Inderdaad. Om een SSH shell te openen hoef je alleen maar een Terminal venster te openen en SSH in te tikken. Geen noodzaak om brakkige software te installeren voor elementaire zaken die een computer aan boord moet hebben. Weer zomaar een voorbeeld.

Even iets anders. Ook al heb je nog zulke goede hardware, je bent afhankelijk van een provider. Ik zit bij UPC voor mijn internet-verbinding en dat geeft nog wel eens ergernis. Als het werkt, is het snel, maar ondanks de snelle download-tests (redelijk in de richting waar ik voor betaal) vond ik toch altijd dat webpagina's traag worden gevonden. Ik dacht dat dat aan mijn Mac lag. Niet dus. Vorige week ging UPC een hele dag plat omdat ze hun netwerk gingen verbeteren (het was niet de bedoeling, het zou slechts tussen 1 's nachts en 7 uur 's ochtends gebeuren, maar er ging kennelijk iets mis). Daarna werkte alles weer en zelfs zo goed als ik nog nooit heb ervaren. Ook het vinden van webpagina's is nu sneller geworden. Na een paar jaar heb ik eindelijk het idee dat ik krijg waar ik voor betaal. Wie kan mij zeggen op basis van deze informatie wat ze bij UPC hebben verbeterd? Ik zou zelf zeggen, hun DNS-server? Ik zou een Terminal venster kunnen openen en met PING kijken hoe snel alles werkt, maar dat heb ik nooit gedaan, had ik wel moeten doen natuurlijk. Zal ik nu gaan doen, om te kijken of er fluctuaties zijn.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Zoiets kan inderdaad vaak liggen aan de DNS die je gebruikt. Dus hoe snel ze ie bijv. "google.nl" opzoekt welke server daar bijhoort en je daar naar doorverwijst. Je merkt dan dat pagina's veel sneller beginnen met laden. Het laden zelf ligt gewoon aan de snelheid van je eigen internet, en de snelheid/locatie van de server waarop die pagina staat.

Je kan deze app eens draaien om te zien of er misschien andere DNS-servers zijn die (nog) sneller zijn. Gewoon downloaden, openen en op start klikken, dan krijg je vanzelf een rapport als ie klaar is. Voor velen is OpenDNS bijvoorbeeld een stuk sneller. Ik weet zo niet of daar nog security issues mee kunnen zijn waar je rekening mee zou moeten houden; zou ik voor de zekerheid eerst even nazoeken.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Dank je wel voor deze tip.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

1Gbit is veel zeg. Ik heb 60 Mbps. Even omrekenen, hmm, komt niet eens in de buurt.

Nog zoiets wat op een Windows computer niet kan. In Terminal intikken:
ps aux
en dan alle processen bekijken en eventueel een proces killen met:
kill -9
Dat is wel eens handig om een vastgelopen applicatie te stoppen.
Probeer eens een proces te killen onder Windows.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Master Vanhu Botie »

Majoor Tom schreef:Probeer eens een proces te killen onder Windows.
Easy: met de Vulcan mind melt: Ctrl/Shift/Escape, procesje kiezen en deleteknopje klikken. Een kind kan de was doen.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Op de Apple heb je ook zo'n programma, Activiteitenweergave, heet dat. Kun je hetzelfde doen. Maar het killen van processen is veel krachtiger door de manier waarop Apple OS werkt. Een programma op Windows dat vastloopt en de hele computer doet vastlopen zodat je alleen nog CTRL-ALT-DEL kunt doen, is bij Apple OS niet mogelijk. CTRL-ALT-DEL bestaat niets eens op een Apple, is gewoon nooit nodig.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

Je hebt cmd + option + esc wat je bij een lijstje brengt om apps te force quitten, maar dat is inderdaad vrijwel nooit nodig. Onder Windows nooit veel problemen gehad met het killen van programma's, maar altijd wel het probleem dat als er één vastloopt de rest ook allemaal volgt. Dan hangt alles een paar minuten en na een tijdje lopen tig programma's vast, gaat Explorer eraan, is je taakbalk ineens weg, etc. Vrij rampzalig. Overigens geen idee hoe dat in W7 zit, maar in XP kwam dat zeer regelmatig voor bij normaal gebruik, ook al is XP verder zeer stabiel.

Bij OS X vrijwel nooit dat soort problemen gehad, wat ik er ook mee doe. Wil ik niet mee claimen dat OS X niet kan vastlopen, dat kan het zeker, maar het is een verademing om gewoon met een OS te werken waarbij je met dat soort problemen zelden te maken krijgt en is het heerlijk dat je gewoon vergeet dat je ooit met Windows werkte en het de normaalste zaak van de wereld was om dat dagelijks mee te maken.

Dat zijn van die "kleine" dingen die werken met een Mac zóveel meerwaarde geven, en als je je dat achteraf realiseert lach je zo hard om mensen die klagen over de prijs van Macs. Ook al zou die hoger zijn; dat is het zo dubbel en dwars waard door enkel al dit soort moeiteloze ervaringen. En daarom wordt ik ook altijd zo moe van mensen die enkel staren naar specificatie-vergelijkingen. Zoiets kun je daar niet uithalen, maar is juist zó'n essentieel onderdeel van de ervaring.

Het ergste in OS X dat ik heb meegemaakt is dat een (één) app vastloopt en ik die via de Activity Monitor (of bovenstaande shortcut) moet killen, maar dit heeft zero effect op de rest van het systeem. Alles blijft gewoon doordraaien. Niets wordt vertraagd. Niets crasht mee. Verder zie ik heel af en toe de spinning beachball of death (zoals die zo mooi heet) waarbij het hele OS wel even hangt. Dat is altijd een duidelijk teken van: even druk bezig, blijf overal vanaf. Een paar seconden later is, wat er dan ook mis was, weer hersteld en kun je gewoon verder met je werk. Zoiets resulteert, bij mij in ieder geval, nooit in een crash van wat dan ook.

Heb in totaal misschien 3 keer een complete crash gehad waarbij ik echt moest rebooten. Dit lag één keer aan de hardware, en de andere keren aan vage apps die ik had geïnstalleerd en rare dingen mee aan 't doen was. Dat is 3 keer in 5-6 jaar tijd op 3 verschillende Macs. Nog steeds ongelooflijk.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Raynor's Revenge »

misschien wordt het tijd dat jullie een apart topic voor deze discussie maken

dit topic wordt namelijk steeds minder 'algemeen hardware' en steeds meer 'apple rocks/sucks' op deze manier, en da's niet echt de bedoeling ;)
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Majoor Tom »

Vis schreef:spinning beachball of death
Geinig. Ik zie die strandbal ook af en toe en inderdaad is die behoorlijk irritant. Doet mij steeds aan mijn vroegere Windows-computer denken, alleen was het daar een zandloper.

Verder veel dank, voor je duidelijke uitleg. Inderdaad is het een genot om te werken met een computer waar je niet bang hoeft te zijn dat je je werk kwijtraakt omdat de computer vastloopt. Hoe vaak ik dat vroeger niet heb meegemaakt, sinds ik mijn MacBook heb nooit meer. Ik denk er niet eens meer aan om te saven, tegenwoordig, klep dicht en open en bestanden openen en sluiten, is alles nog wat ik doe. Wat een genot.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door captain crash »

Overheid waarschuwt voor lek in iPhone- en iPadbrowser

Laatste update: 22 maart 2012 15:48 info.


AMSTERDAM – Het ministerie van Veiligheid en Justitie waarschuwt voor een lek in de browser Safari voor het mobiele besturingssysteem iOS op iPhones en iPads.


Door het lek is het mogelijk dat een website er in de browser normaal uitziet terwijl het om een onbetrouwbare kopie van de echte pagina gaat. Cybercriminelen kunnen door de website te manipuleren de gegevens die ingevuld worden achterhalen.

Het is dan bijvoorbeeld mogelijk dat een consument de website van een bank bezoekt via een link in een phishingmail. De site ziet er dan betrouwbaar uit, maar de gegevens worden direct doorgestuurd naar cybercriminelen.

Dit is mogelijk door het javascript-commando window.open(). Dan is op de mobiele browser niet te zien dat er eigenlijk een andere website opent.

Advies

Het ministerie adviseert gebruikers van de iPhone en iPad extra voorzichtig te zijn. Vooral voor het gebruik van shortlinks wordt gewaarschuwd. Dat zijn verkorte links waarbij niet altijd duidelijk is naar welke website ze verwijzen. "Toets indien mogelijk zelf het internetadres in de adresbalk van je browser als je er zeker van wilt zijn dat je op de juiste website terecht bent gekomen."

Het ministerie benadrukt dat niet alle websites onbetrouwbaar zijn. Het gaat vooral om linkjes die aangeboden worden in phishingmails of via onbetrouwbare andere sites. Het probleem beperkt zich ook niet tot de websites van banken.

Het lek is ontdekt in iOS 5,1 de nieuwste versie van het besturingssysteem, maar zou ook opduiken in 5.0.1 en zelfs in iOS 4. Apple heeft nog geen update uitgebracht of aangekondigd.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het algemene hardware topic.

Bericht door Vis »

captain crash schreef:
Overheid waarschuwt voor lek in iPhone- en iPadbrowser
Ook niet echt hardware, maar goed :) Zelfde probleem bestaat overigens in IE9 op WP7, en in de Honeycomb (3.x) browser (maar >85% zit nog op Android 2.x dus dat maakt weinig uit :'))
Plaats reactie