Google Search+ crap

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Google Search+ crap

Bericht door Vis »

Google is bezig met het uitrollen van "Search Plus Your World" ofwel Search+.

Google-PR-blaat: http://googleblog.blogspot.com/2012/01/ ... world.html

Maar waar 't min of meer op neerkomt is dat ze nu het Google+-netwerk overal bovenaan de pagina zetten, en Facebook, Twitter en alle andere sociale netwerken negeren en die staan wel ergens halverwege of onderaan de pagina (als ze er überhaupt nog staan). Hier zijn wat real-life voorbeelden van hoe dit de search results beïnvloedt:

http://searchengineland.com/examples-go ... azy-107554

Afbeelding

Zelfs als je op "facebook" zoekt krijg je bovenaan het G+-profiel van Mark Zuckerberg, ook al heeft ie die hele account nooit gebruikt.

Nou vind ik persoonlijk dat blok met results rechts niet zo boeiend, want al die zooi filter ik er sowieso uit met adblock-achtige dingen. Maar de normale results zitten er ook helemaal vol mee. Overal waar ze naar G+ kunnen verwijzen wordt dat nu ook gedaan, en dat begint erg vervelend te worden. Zo hadden bijna de helft van de searches die ik vandaag deed in de top 5 (!!) allemaal compleet irrelevante en nutteloze reacties van mensen op het Google+-netwerk. What.. the.. fuck. En dit gebeurt niet enkel als je bent ingelogd met je Google-account en een "geef me plus-results"-knopje indrukt. Het is altijd, overal, ook al ben je niet ingelogd en browse je in incognito-mode.

Ik had nooit problemen met Google en hoe ze hun monopoliepositie al vaker misbruikten, want ik kon gewoon altijd snel vinden wat ik zocht, dus whatever. Maar op deze manier verandert dat toch wel snel. Daarom besloten om al m'n default browsers te veranderen naar DuckDuckGo om dat even een tijdje te proberen. Een vrij "slimme" zoekmachine die aardig goede resultaten geeft, veel (tech) goodies om iets specifieks te vinden, en voor de alu-hoedjes-mensen: ze tracken helemaal niets en ze verwijzen automatisch naar de encrypted (https) versie van een website als die beschikbaar is.

tl;dr: Google :r
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door Punisher »

Ik gebruik al enkele maanden bijna alleen maar DuckDuckGo, werkt best goed voor Engelstalige dingen, iets minder voor NL dingen.

De koppeling met Wolfram Alpha is ook handig, en doet niet aan search bubbles

Mocht je echt niks met DuckDuckGo kunnen vinden, dan kun je gewoon !g toevoegen voor dezelfde query naar google te sturen... (Die !bang is best handig, en ja, !startrek werkt ook)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door The Silencer »

Die eend ziet er wel aardig uit...zoals Google vroeger. Geen poespas eromheen maar gewoon een zoekmachine, niet meer, niet minder.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Google Search+ crap

Bericht door Vis »

Nice, dat niet aan search bubbles doen is ook wel een belangrijke. Geen idee hoeveel "last" je daar van hebt, das eigenlijk het slimme eraan.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door Punisher »

Vis schreef:Nice, dat niet aan search bubbles doen is ook wel een belangrijke. Geen idee hoeveel "last" je daar van hebt, das eigenlijk het slimme eraan.
Ik heb wel eens gehad dat ik heel andere resultaten kreeg dan een collega.

Het filteren van zoekresultaten is op zich best handig, het probleem is echter dat je niet weet wat er gefilterde wordt, en dat je het ook niet uit kan zetten...
Nu heb je google (en facebook, en andere diensten...) die als een regisseur voor je zitten en alles ongevraagd voor je filteren ...
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door The Silencer »

Even een Davidvraag, maar wat is een search bubble? (ja ik ben te lui om te googlen en krijg sowieso liever een antwoord wat WEL te begrijpen is).
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Google Search+ crap

Bericht door Vis »

The Silencer  schreef:Even een Davidvraag, maar wat is een search bubble? (ja ik ben te lui om te googlen en krijg sowieso liever een antwoord wat WEL te begrijpen is).
Zie die link die Punisher postte: http://dontbubble.us/ (plaatjes!)

Maar heel kort: op basis van talloze zaken die een search engine over je weet krijg je specifieke zoekresultaten terug. Zo zie jij dus mogelijk iets heel anders bij dezelfde zoekwoorden als een ander. En zoals Punnie zei is dat filteren niet echt een probleem, maar je weet niet wat er weggefilterd wordt en of je misschien wel iets belangrijks mist.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door The Silencer »

Helder, bedankt :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Google Search+ crap

Bericht door Vis »

Dat is trouwens ook een "leuk" probleem voor bedrijven die reclame proberen te maken. Eerder kon je nog kijken naar resultaten op relevante keywords voor je bedrijf op welke plaats je bedrijf kwam te staan. Nu zegt dat helemaal niks, want waar potentiële klant A je naam ziet kan voor potentiële klant B heel anders zijn. Dat maakt gelijk alle SEO-"experts" nutteloos, want iets als een top 5-positie "garanderen" is gewoon bullshit. Je kan er wel in de buurt komen als je 't goed aanpakt, maar of je werkelijk in die top 5 komt hangt van veel factoren af die je gewoon niet kan beïnvloeden.

En nu met die Search+ van Google wordt het helemaal leuk voor bedrijven (en artiesten, en iedereen voor wie Google (erg) belangrijk is voor inkomsten), want ze worden nu min of meer geforceerd om een Google+-pagina te maken en deze zo populair mogelijk te maken, want ook al hebben ze een enorme follower base bij Twitter en Facebook, dat valt nu haast niet meer op. En bedrijven kunnen moeilijk zeggen tegen de rest van de wereld dat ze via een eend moeten gaan zoeken, want search is gewoon Google voor vrijwel iedereen.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door The Silencer »

Bij SEO experts moet ik nu altijd aan die gast denken die Penny Arcade ging bedreigen (lachhuil). Verder heb je allemaal heel goede punten. Ik vind het wel jammer. Google was vroeger kwalitatief gewoon goed en simpel (ik heb google gebruikt voordat het cool was). Al die Alta Vista and Yahoo fanboys waren toen nog een beetje aan het lachen, maar Google gaf toen voor mij gewoon relevante resultaten. Van filteren houd ik niet zo omdat ik ook wel eens google op dingen die juist buiten mijn gewone zoekpatroon vallen. Als dat alles nu gefilterd wordt, dan is dat crap. Er is ook een reden waarom ik junk mail altijd laat doorkomen (weliswaar in de junkmail map), toch altijd even doorkijken of er niet toch iets in zit wat niet eruit gehaald moet worden.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Google Search+ crap

Bericht door X-File »

Google begint z\'n eigen glazen in te gooien?

Stap 1 in de neergang van een bedrijf is ingezet.

Laatst stond er nog een interessant stuk op linkedin met een top 5 valkuilen die ceo\'s/bedrijven maken. Valt deze move behoorlijk onder.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door The Silencer »

X-File schreef:Google begint z\'n eigen glazen in te gooien?

Stap 1 in de neergang van een bedrijf is ingezet.

Laatst stond er nog een interessant stuk op linkedin met een top 5 valkuilen die ceo\'s/bedrijven maken. Valt deze move behoorlijk onder.
:stupid:
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Google Search+ crap

Bericht door EMH »

Youtube hebben ze ook al verkracht, nu dus hun eigen searchengine.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: Google Search+ crap

Bericht door MajinSource »

Ik heb vanaf nu ook Duck Duck Go toegelaten als mijn zoekmachienken :*)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Google Search+ crap

Bericht door EMH »

Ik ga ook eens Donald Duck Go proberen.

Hopende dat The Silcener de eend inmiddels niet geslacht heeft.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door The Silencer »

EMH schreef:Ik ga ook eens Donald Duck Go proberen.

Hopende dat The Silcener de eend inmiddels niet geslacht heeft.
Dat is The Silencer zonder spatie achter de "r" :nothanks:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Google Search+ crap

Bericht door Miriam »

Ik gebruik een browser plugin die filtert alle crap van alle zoekmachines. Hierdoor krijg ik dus alleen echte zoekresultaten, die tevens ook niet zijn gebaseerd op een zoekprofiel dat verschillende browsers van je proberen te maken. Ook heb ik een geoblock waardoor ik alles wereldwijd zoek en dus voornamelijk Engels. Het enige nadeel is hieraan dat je msdos achtige commando's moet invullen om sommige dingen te vinden :lachhuil:
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: Google Search+ crap

Bericht door MajinSource »

Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door Punisher »

Ik weet trouwens niet wie er bij Google user interaces ontwerpt, maar die mensen verdienen een verbod om dat nog ooit te doen. Niks werkt zoals verwacht ... En vaak werkt het eigenlijk ook gewoon *niet* of maar gedeeltelijk ...

Nee, ik merk steeds vaker dat ik veel dingen van Google aan het vermijden ben. Niet omdat er "Google" voor staat, maar omdat het gewoon rommel is.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Google Search+ crap

Bericht door Miriam »

Over het algemeen gebruik ik eigenlijk geen diensten of producten van Google.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Google Search+ crap

Bericht door Vis »

MajinSource schreef:Google [Bot]
Die bot is niet zo erg; dat mensen dingen van dit forum kunnen vinden is gunstig voor 't forum.
Punisher schreef:Ik weet trouwens niet wie er bij Google user interaces ontwerpt, maar die mensen verdienen een verbod om dat nog ooit te doen. Niks werkt zoals verwacht ... En vaak werkt het eigenlijk ook gewoon *niet* of maar gedeeltelijk ...
UI en UX is altijd al een ramp geweest bij Google, en heeft ook nooit bovenaan de lijst gestaan van prioriteiten. Dat is ook duidelijk bij Android te merken. Tegenwoordig hebben ze wel veel een nieuwe uniforme look gegeven, en daar zitten wel een paar mensen achter die er daadwerkelijk kennis van hebben. Maar ze gooien gewoon zoveel mogelijk producten eruit en zodra het wat succesvol begint te worden (zoals Gmail) krijgt het ook meer aandacht op dit gebied.
Punisher schreef:Nee, ik merk steeds vaker dat ik veel dingen van Google aan het vermijden ben. Niet omdat er "Google" voor staat, maar omdat het gewoon rommel is.
Het probleem is dat ze best wel veel dingen ook erg goed doen.

1. Search. DuckDuckGo gebruik ik nu primair, maar vaak moet ik toch nog terugvallen op Google. Sowieso voor afbeeldingen.
2. Mail. De web interface is erg goed, het is gratis, enorm snel, met IMAP overal te gebruiken, gratis te koppelen aan je eigen domeinen.
3. Docs. Werkt bijzonder goed en erg handig voor colaboratie.
4. Reader. Eigenlijk een van de weinige manieren om overal je RSS feeds op een fatsoenlijke manier in sync te houden en te kunnen lezen.
5. YouTube. Niet onmisbaar, maar niet echt veel alternatieven. Vimeo wellicht, maar die content is eigenlijk heel anders.

Dat zijn voor mij in ieder geval de grote zaken waarbij ik niet makkelijk een alternatief kan vinden dat evengoed te gebruiken is. Ik search wel alleen als ik niet ingelogd ben, voor YT heb ik een aparte account, en bij de rest maak ik me niet echt zorgen om het loggen van data, ook al zou dat bij elkaar terug kunnen komen. Al wil ik eigenlijk ook nog eens een aparte account voor 4 maken, want m'n naam koppelen aan zo'n beetje alles waar ik in geïnteresseerd ben is natuurlijk niet zo slim.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door Punisher »

Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door Punisher »

Waarom, WAAROM blijft google constant Nederlandse versies van van-alles en nog wat op me forceren. WAAROM!?

Afbeelding

Voor de duidelijkheid: *HEEL* mijn systeem is in het Engels. Alles.
Nou zal ik verder wel geen verstand van computers en interwebz hebben ofzo, maar ik dacht toch altijd dat de HTTP header "Accept-Language: en-US,en" betekende dat je pagina's graag in het Engels wilt hebben... Dat zal ik dan wel fout begrepen hebben...
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door The Silencer »

Heb ik geen last van, ik krijg altijd de Engelse googel :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Google Search+ crap

Bericht door Vis »

Punisher schreef:Waarom, WAAROM blijft google constant Nederlandse versies van van-alles en nog wat op me forceren. WAAROM!?

Voor de duidelijkheid: *HEEL* mijn systeem is in het Engels. Alles.
Nou zal ik verder wel geen verstand van computers en interwebz hebben ofzo, maar ik dacht toch altijd dat de HTTP header "Accept-Language: en-US,en" betekende dat je pagina's graag in het Engels wilt hebben... Dat zal ik dan wel fout begrepen hebben...
Hij kijkt gewoon naar je IP-adres, want iemand in Nederland moet Nederlands spreken volgens le Google. Hij gaat hier altijd standaard naar google.nl, ook al tik ik google.com in. Dan moet ik op de homepage klikken op de google.com-link, en dat vergeet ie dan natuurlijk weer zodra de cookies eens geleegd worden.

Een oplossing is om gewoon DuckDuckGo.com in te stellen als je main search engine. Dan voeg je gewoon !g toe aan je query en je komt automatisch bij de Engelse Google uit. !gnl voor google Nederland; !gi voor Google Images, !b voor Bing, etc.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door Punisher »

Vis schreef:
Punisher schreef:Waarom, WAAROM blijft google constant Nederlandse versies van van-alles en nog wat op me forceren. WAAROM!?

Voor de duidelijkheid: *HEEL* mijn systeem is in het Engels. Alles.
Nou zal ik verder wel geen verstand van computers en interwebz hebben ofzo, maar ik dacht toch altijd dat de HTTP header "Accept-Language: en-US,en" betekende dat je pagina's graag in het Engels wilt hebben... Dat zal ik dan wel fout begrepen hebben...
Hij kijkt gewoon naar je IP-adres.
Ik snap hoe het werkt, en dit is een typisch geval van "wrong tool for the job".
Land != Taal. Hoe doen ze dat dan in Belgie? Of in China? Of andere laden waar ugh talen gesproken worden? Het is toch geen doen... In principe zou je kunnen kijken bij welke ISP je netblock hoort, of kijken welke talen andere gebruikers in dat netblock hebben ... Maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou betrouwbaar werkt ...
Gewoon de instellingen van de gebruiken accepteren zal wel weer te simpel zijn geweest. Er moest iets "slimmer" bedacht worden ...
Er is trouwens niet per definitie iets mis met kijken op IP adres. Voor een site van de zaak doen we dat om te kijken welke regionale website we willen aanbieden (.nl, .de, .it, enz). In dit geval gaat om het *land* van oorsprong en niet de *taal*. Dit zijn toch 2 wezenlijk verschillende dingen.

Als je nou in 1 keer alles op Engels kom zetten was het nog tot daar aan toe. Maar nee, je moet dat voor elke Google site apart doen.
Dat wordt dan ook weer niet altijd goed onthouden ... Je moet het instellen voor prive-account, werk-account, android-account, niet-ingelogd, enz.
Een oplossing is om gewoon DuckDuckGo.com in te stellen als je main search engine. Dan voeg je gewoon !g toe aan je query en je komt automatisch bij de Engelse Google uit. !gnl voor google Nederland; !gi voor Google Images, !b voor Bing, etc.
Ik gebruik al tijden DuckDuckGo, en dat werkt uitstekend. Maar (helaas?) is er meer van google behalve de google.com search engine. In dit geval ging het om een pagina op developers.google.com.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Google Search+ crap

Bericht door Master Vanhu Botie »

:aai:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Google Search+ crap

Bericht door Vis »

Lang leve bedrijven die denken zo meer te kunnen verdienen, dus die 0,01% die 't wat uitmaakt is niet boeiend.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Google Search+ crap

Bericht door Vis »

En ze zijn weer bezig met aanpassingen...

Afbeelding

Seriously :')
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Google Search+ crap

Bericht door Blind Guardian »

Vis schreef:En ze zijn weer bezig met aanpassingen...

Afbeelding

Seriously :')
:troost2:

Dat een Steve Jobs aanhanger als jij gebruikt maakt van Google .... Is dat niet gevaarlijk als je Sekte genoten dat weten , Vis ? :?
Plaats reactie