Faster Than Light

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

RR legt morgen het spel wel uit, die heeft op zijn werk toch niks te doen Afbeelding

Ik heb het spel paar dagen geleden gekocht, bij een dagaanbieding op GOG. Ik vind het zeer de moeite waard. Geen poespas, leuk spelprincipe. Ik heb een beetje een Master of Orion I gevoel bij het spelen.

Uitspelen was er nog niet bij. Heb vandaag een nieuwe tactiek geprobeerd. Namelijk gewoon laf nergens vechten. Ik dacht dat ik dan de informatie wel naar de Federation kan brengen. Dat is me ook gelukt! Alleen blijkt DAN dat ik het vlaggenschip van de Rebels moet vernietigen...leuk voor een schip met geen enkel wapen, aanvalsdrone en opgevoerde motoren en schilden Afbeelding. Ik had al weinig hoop met 18 scrap nog een uitrusting bij elkaar te kopen maar uiteraard kom ik bij mijn eerste beacon ook nog eens een supersterk Rebel schip tegen wat me aan gort schoot doordat ze eerst nog wat commando's aan boord beamden die meteen mijn piloot onder handen namen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door Raynor's Revenge »

The Silencer schreef:Alleen blijkt DAN dat ik het vlaggenschip van de Rebels moet vernietigen...leuk voor een schip met geen enkel wapen, aanvalsdrone en opgevoerde motoren en schilden
:rofl:
Zit je nog op easy (=hard) of speel je meteen op normal (=impossible)?

De (door iemand anders) beloofde (door nog weer iemand anders geschreven) uitleg:
TV Tropes schreef:FTL: Faster Than Light is a "Roguelike-like" spaceship simulation game released by Subset Games.

The player controls the crew of a lone spaceship affiliated with The Federation, which is currently on the losing end of a massive rebellion. The objective is to deliver important information to the remains of the Federation fleet in a distant sector. Unfortunately, as those familiar with Roguelikes will suspect, this is far, FAR from easy: the galaxy is an extremely dangerous place for a lone vessel, filled with dangers such as pirates, deadly environmental hazards, rebel scouts, hostile alien races, and others. Not to mention that the vast rebel fleet is in hot pursuit...

FTL's gameplay involves the player's ship "jumping" between waypoints in a randomly generated galaxy, each of them containing a Random Event. The main game interface is a cross-section view of your ship, showing the layout of rooms filled with crewmen and various ship systems (helm, engines, shields, weapons, etc). During combat, the player must juggle various aspects of the ship — from crew assignments to power allocation and weapons targeting. Certain systems gain bonuses from being manned, but you may need those crew members to repair damaged systems, repel boarders, or simply evacuate dangerous areas. Meanwhile, all ship systems need power to function, but your ship's reactor may not be able to supply them all at once, leaving the player to decide which are most important at any given time. Along the way you'll collect scrap, the game's currency, and use it to upgrade your ship's systems, get repairs, fuel and — if you're lucky — some fancier things like new weaponry or whole new systems such as cloaking devices, teleporters and more.
Niet genoemde features die belangrijk genoeg zijn om nog te noemen:
- Je kan extra crew krijgen (tot een maximum van 6 stuks geloof ik) door random events of in sommige winkels
- Je kan uit een stuk of 6, 7 rassen crew vinden
- Er zijn verschillende schepen te gebruiken, ieder met twee verschillende mogelijke layouts, hun eigen equipment loudout en crew complement
- Airlocks! Ontzettend leuk om mee te spelen, want O2 is ontzettend belangrijk in dit spel. Naast het laten stikken van boarding parties, heeft lucht namelijk ook zijn effect op de branden die aan boord ontstaan, en andersom. Vuur eet lucht, en heeft ook weer lucht nodig om te blijven branden. Dus gooi die airlocks open, zet life support uit, en bidt dat al dat vuur uitgaat voordat je crew stikt! :P
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Of dat je doorcontrols niet beschadigd raken :-( Vuur gedoofd maar de boarding party (die inmiddels ook verdwenen was) had wel mijn doorcontrols beschadigd waardoor ik de deuren niet meer kon sluiten...personeel dat ik erheen stuurde stikte onderweg omdat 3/4 van het schip al zonder zat :-(

Ik speel trouwens gewoon op easy Afbeelding

Met mijn laffe tactiek had ik wel twee achievements gehaald: level 8 bereiken zonder een redshirt te verliezen en level 8 bereiken zonder een raket te gebruiken. Helaas had ik wel defensieve drones gebruikt. De achievement level 5 bereiken zonder te schieten, offensieve drones te gebruiken of te boarden heb ik om een of andere reden NIET gehaald en dat was juist de hele reden voor dat spel. :-( Dus die probeer ik binnenkort nog een keer.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door Raynor's Revenge »

Door controls zijn idd véél belangrijker dan je in eerste instantie denkt. Dit moet echt één van de eerste systemen zijn die je upgrade, gek genoeg :')
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Jep, die blast doors had mijn "watjesschip" niet, vandaag dat mijn piloot ook snel moest vluchten Afbeelding
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Faster Than Light

Bericht door X-File »

Heeft iemand al het vijandelijke moederschip neergehaald? Meerdere malen 'het einde' gehaald, ook met redelijk wat wapens, maar ik leg het altijd af.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

X-File schreef:Heeft iemand al het vijandelijke moederschip neergehaald? Meerdere malen 'het einde' gehaald, ook met redelijk wat wapens, maar ik leg het altijd af.
Ik heb boardingtaktieken gebruikt. Schilden bijna maximaal opgevoerd (4 bolletjes), hoge motoren + ** voor mijn "engineer" en piloot resulteerde in 45% evasion. Cloaking device maximaal, gaf me daardoor 10 second 105% evasion (gebruiken op de juiste momenten). Defensive drone level 2 erbij. Daarmee de rit gewoon uitzingen terwijl mijn Rock en Mantis crewmembers een voor een de wapens van den vijand uitschakelden (beginnend met de rocket launcher). Stage 2: zelfde. Nadat de wapens waren uitgeschakeld proberen met mijn wapens zijn medbay uit te schakelen, daarna weer boarden en crew members afslachten zodat er maar 1 overblijft voor stage 3. Wederom uitzingen, proberen die medbay te beschadigen en dan boarden.

Ik geef wel toe, ik heb een "cheat' gebruikt bij het saven :*) Maar de taktiek werkte prima, ik had het maar 1x nodig.

EDIT: Rock en/of Mantis crew is wel een vereiste eigenlijk. Ik had 1 Rock en 1 Mantis. Als je meer mensen kunt oversturen is ook ideaal. Ik had mijn transporters maximaal opgevoerd om mijn mensen snel terug te kunnen halen om te healen als het nodig was. Bij de weapon bays is dat niet noodzakelijk, maar zodra je het binnenschip binnendringt gaan die lui healen (als de medbay werkt) en komen er ook meer op je af.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Nu een potje met Engi schip A gespeeld met als doel om alsnog het achievement "bereik sector 5 zonder offensief te zijn" en ook proberen de achievement te halen om sector 8 te bereiken zonder een drone (dus ook defensieve drones) te gebruiken. En dit keer zonder reloads. Eerste keer werd ik al bij beacon 1 in stukken geschoten Afbeelding

Tweede potje ging iets beter. Vond wat scrap en gelijk een schild en twee engine upgrades gekocht. Toen kwam ik een schip tegen dat niet door mijn schilden heen kwam. Dus ben ik even gaan schijten en een krantje gaan lezen. Toen ik klaar was, waren mijn schildman, motorenman en piloot allemaal op maximum level. Dat gaf me een evade van 40% en schilden die 20% sneller rechargen. Daar heb ik plezier van gehad. Een keer kwam ik bijna droog (laatste fuel!) nog een store tegen. De eerste achievement was een makkie overigens. De laatste ging bij een van de laatste jumps (naar de exit van sector 7) bijna mis Afbeelding Een zooi Mantissen boarde mijn schip. Ik jumpte nog weg, richting een store, om het schip te ontwijken. Die Mantissen werden gelukkig een beetje tegengehouden door mijn blast doors (dat blijft een van mijn eerste upgrades!). Uiteindelijk heeft 1 crewmember (ik had er inmiddels vijf gehad, begonnen met drie) het overleefd en wist het schip veilig naar sector 8 te loodsen. Daar heb ik op wait geclickt en het vlaggenschip de basis aan gort laten schieten Afbeelding

Achievements zijn nu binnen. Wil binnenkort eens met een Federation Cruiser spelen.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door Punisher »

Heeft iemand al het vijandelijke moederschip neergehaald? Meerdere malen 'het einde' gehaald, ook met redelijk wat wapens, maar ik leg het altijd af.
Je moet dit schip meerdere keren verslaan, ik heb het tot nu toe steeds gedaan door dezelfde tactiek:
Beginnen met 1 crew teleporten naar elk van de wapens aan de voorkant om deze uit te schakelen te beginnen met dat raket ding want die is fucking lijp, cloak is hier erg handig want dan kun je de raketten van dat ding ontwijken (als 'ie schiet snel cloaken).
Daarna is het crew uitschakelen, zorg dat de medbay kapot is en blijf daarop schieten en gebruik de teleporter ... Er is wat gedulg & op-en-neer geteleport nodig ... blijf wel letten op de auto-repair van de wapens vooraan (met name die missle launcher)...

De 2e fase dezelfde tactiek, minus de crew uitschakelen want die is al dood, hier snel de bot controller uitschakelen...

Fase 3 is makkelijk, normaal gesproken komt er dan allerlei crew aan boord, maar aangezien het schip geen crew meer heeft niet ..

(Kan zijn dat ik fase 2 en 3 nu omdraai ... Het is al weer een paar maanden geleden dat ik het heb gespeeld).

Op deze manier heb ik het inmiddels ook op Normal uit weten te spelen...
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Ik heb geen auto-repair gezien. Als ik in een gevecht de wapens had uitgeschakeld, dan bleef dat ook zo. In het gevecht erop waren de resterende wapens wel gerepareerd.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Ik heb FTL op mijn externe schijf gezet zodat ik het overal kan spelen (dusdanig geinstalleerd dat geen Admin nodig is om te spelen). Nu probeer ik om de save locatie aan te passen zodat dit op de externe schijf wordt opgeslagen, want standaard gaat alles naar "my documents". Dat is niet handig, want dan moet ik mijn prof.sav steeds kopieren. Ik heb de instructies gevolgd die hier staan: http://ftlwiki.com/wiki/Portable_USB#Se ... in_Windows

Maar hij blijft hardnekkig in my documents opslaan. Is iemand dit gelukt? Zijn er "frequently made errors" waar ik in trap?
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Bij de nieuwe Humble Bundle krijg je nu FtL als je meer betaalt dan het gemiddelde bedrag: https://www.humblebundle.com/?utm_sourc ... banner_jpg

(momenteel ongeveer $4,50)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Wat betreft de eindbaas: zorg in ieder geval dat je probeert de tripple missile launcher (tweede wapen van rechts) probeert te onderdrukken, want dat wapen kan je aan gort schieten.

Ik heb dit spel weer (even) opgepakt. Het blijft leuk :) Ik had nog een potje lopen met de Federation Cruiser type A. Daarmee heb ik het uitgespeeld, wederom met boarding technieken. Als je teleporters hebt, zorg dan dat je minimaal een Mantis en Rockman hebt voor boardingacties (in mijn geval was mijn teleporter maar twee groot, dus meer kon ik in 1 keer niet overbrengen). Ik had ook een tijdje een Crystal being. Die zijn bij boardings ook superhandig omdat ze een room op "lockdown" kunnen zetten waardoor verdedigers (of aanvallers op je eigen boot) zich eerst door een dikke kristaallaag moeten schieten alvorens ze binnen kunnen. Handig om crew uit te schakelen die steeds wegloopt om te healen of om juist de med bay uit te schakelen en dan een voor een de crew uit te schakelen. De Federation Cruiser is trouwens OP, hij heeft een speciaal wapensysteem, de artillery beam. Duurt even om te chargen maar dan heb je ook wat.

Door het uitspelen heb ik type B geunlocked en daarmee ook uitgespeeld. Dit keer vond ik maar geen teleporters, maar wel andere leuke dingen, waarover zometeen meer.

Want er is inmiddels een "uitbreiding", namelijk FTL: Advanced Edition. Deze is gratis te downloaden voor iedereen die FTL al legaal gekocht heeft. In mijn geval was het GOG en door inloggen kreeg ik meteen een melding dat FTL een update beschikbaar had.

Het voegt een nieuw ras en schip toe (beide niet gezien), een clone bay (dode crewmembers worden na xx seconden gekloond maar verliezen wel wat ervaring), hacking module (je kunt een drone afschieten dat een systeem van een vijandig schip hackt en daardoor een xx seconden kan uitschakelen) en mind control (neem tijdelijk de controle over een unit over). Leuke toevoegingen die je meer opties geven. Ook krijgt elk beschikbaar schip een derde layout.

Gezien ik met mijn Fed B maar geen teleporters kon krijgen (als ik ze kreeg had ik net geen SCRAP :') ) heb ik uiteindelijk hacking gekozen. Ook heb ik een cloaking device geïnstalleerd. Met hacking heb ik de triple missile launcher van het vlaggenschip wat weten te onderdrukken en bij een barrage vlug in cloak gaan. Ik had naast de artillerybeam ook een stoer gewoon wapen waarmee ik het kon redden.

Door het bereiken van level 8 heb ik ook type C van de Fed Cruiser geunlocked. Daarmee speel ik nu. Die begint zonder reguliere wapens en heeft in plaats van een artillery beam een FLAK cannon, echt iets voor mij :') Hij komt ook standaard met teleporters, maar ik heb chronisch energietekort en mijn FLAK vreet behoorlijk wat energie wil je die efficient inzetten. Maar hij speelt wel grappig.

Tip aan iedereen: download de advanced edition. Je kunt je huidige save files (zowel continue.sav, je huidige potje, als prof.sav, die je statistieken en unlocks etc bij houdt) blijven gebruiken, sterker nog, je installeert het spel standaard in een nieuwe map maar het gebruikt dezelfde save locations (bij mij Documents\My Games\FTL of zoiets).
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Nog een leuke addition is dat je nu ook door controls en sensors (je subsystems) kunt bemannen. Hierdoor krijg je een hoger niveau. Dus door meteen een mannetje in je door controls te zetten krijg je meteen blast doors. Als dat mannetje eruit moet, omdat vijanden erin beamen ben je die blast doors overigens meteen kwijt :') Dus de blast door upgrade kun je toch beter meteen kopen (behalve bij de Federation cruiser, dan wil je de eerste scrap in je artillery beam stoppen).

Je door controls en sensors hebben daardoor nu vier niveaus. Je kunt nog steeds maar tot level 3 upgraden (je begint al met level 1) maar door een mannetje erin te zetten kun je naar level 4. De auto pilot heeft een flinke boost gekregen.

Angry Joe also approves (de vanilla version btw)

http://www.youtube.com/watch?v=Me1v8iA8xU4
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door Raynor's Revenge »

Overigens als je FTL op Steam hebt, wordt de update automatisch gedownload, en kan je binnen het spel kiezen voor de oude editie of de nieuwe :)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Faster Than Light

Bericht door The Silencer »

Dat is wel nice. De GOG versie installeert in een nieuwe map, dus ook daar kan ik nog vanilla spelen. AE neemt je oude prof.sav (achievements, unlocks en shit) over en maakt een nieuwe ae_prof.sav omdat ae nieuwe dingen te unlocken heeft. Dus dingen die je in AE unlockt die ook voor Vanilla zouden gelden worden niet overgenomen. Ik weet niet hoe het zit als je nu in Vanilla bijvoorbeeld de Slug Cruiser unlockt, of dat dan ook door AE wordt overgenomen, maar ik verwacht van niet.

Overigens kun je binnen AE gewoon alle nieuwe content uitzetten.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Faster Than Light

Bericht door Miriam »

" less than twelve parsec"
Plaats reactie