Half-Life serie

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Half-Life serie

Bericht door The Silencer »

Topic voor Half Life en zijn mods (zoals Opposing Force en Blue Shift) en Half Life 2.

Ik ben sinds enige tijd eindelijk eens begonnen aan Half Life. Toen het spel uitkwam las ik er ooit een artikeltje over en het leek me meteen een leuk spel. Helaas had ik er toen de computer niet voor en in de loop der jaren heb ik er niet meer aan gedacht.

Laatst heb ik het ingehaald en een boxje met 4 spellen gekocht. Het originele Half Life, Opposing Force, Blue Shift en Counterstrike. De Counterstrike CD heb ik meteen weggegooid :) Wat een kut spel. Speel ik toch liever een echt spel.

Even over Half Life. Je speelt Gordon Freeman, onderzoeker in het Black Mesa Research Facility. Op een gewone routine dag gaat een experiment mis en lopen aliens de basis onder de voet. Je opdracht is simpel...er levend uit zien te komen. Naast aliens kom je natuurlijk ook nog overlevenden tegen. Andere onderzoekers zullen je helpen toegang tot high security zones te krijgen waar je zelf niet in kunt en guards zullen je ook helpen toegang te verkrijgen tot bepaalde zones. Guards kun je ook met je mee laten lopen en ze zullen je dekking geven tegen aliens. Je zult heel wat puzzels moeten oplossen en switches omzetten om je weg naar buiten te vinden.

Na een tijdje hoor je dat soldaten de basis zijn binnengedrongen. Helaas willen ze alles behalve je helpen. Ze hebben tot taak 'op te ruimen' en de hele zaak in de doofpot te stoppen. Je komt er uiteindelijk achter dat het hele Black Mesa gebeuren onderzoek doet naar teleportatie naar alien werelden, voornamelijk 'Xen'. Met jouw experiment ging het dus mis en kwamen de aliens masaal Black Mesa in. In het Lambda complex krijg je een 'lift' naar Xen waar je de invasie moet stoppen. Tijdens het gehele spel zie je ook de "G-Man", een mysterieuze man in pak en aktekoffer di Gordon Freemans acties interessant lijkt te vinden.

In het spel ben je echt Gordon Freeman. Je zult geen cutscenes zien waarin je Gordon ziet lopen, ook zal hij niets zeggen, je bent hem zelf. Het complex is enorm en zit erg logisch in elkaar en heeft alles, van een eigen 'transit system' tot kantoren, labs en kantines. Als je een onderzoeker of guard met je meeneemt zullen die kleine conversaties met jou of elkaar aan gaan.

In Opposing Force speel je juist de andere kant, nl een van de soldaten die Freeman moeten opruimen. Je bent Corporal Allan Shepperd. Al gauw ben je alleen en moet ook jij zien te overleven. Naast aliens kom je je makkers tegen die je helpen de strijd aan te binden. Al snel blijkt dat jij en je buddies niet de enige soldaten zijn. Black Ops (commando's) en assassins (de sniper babes uit deel 1) vallen je aan. Deze kregen tot taak Black Mesa op te ruimen nadat bleek dat de Marines vast liepen en Freeman niet konden elimineren. Ook Shepperd gaat even naar Xen en ook hij komt herhaalderlijk de G-Man tegen. Uiteindelijk moet je de strijd aanbinden met een oppermonster dat vanuit Xen probeert de aarde binnen te dringen. Het spel begint na het ongeluk van Gordon en je ziet op een gegeven moment Gordon Freeman zijn sprong naar Xen maken.

In Blue Shift speel je weer een ander figuur, namelijk Barney Calhoun, een security officer. Het spel begint ongeveer gelijktijdig met Half Life. Ook Calhoun probeert een weg naar buiten te vinden en anderen te helpen. Net als Gordon wordt hij dwarsgezeten door aliens en soldiers.

Half Life 2 is inmiddels in de maak. Volgens websites (zoals planethalflife) is de voorlopige releasedatum 30 september 2003, dus nog een paar weekjes. Persoonlijk kan ik niet wachten en ga dan ook zeker mijn verjaardsgeld eraan uitgeven :) Het speelt onbepaalde tijd na het Black Mesa incident in een niet nader gespecificeerde oost-Europese stad, genaamd City-17. Gordon werkt voor de G-Man en krijgt hulp van een voormalig onderzoeker uit Black Mesa en diens dochter Alyx. Ook is Barney Calhoun gespot, wat zijn rol zal zijn is niet duidelijk. Of we meer te weten krijgen over de G-Man is niet duidelijk. Het spel schijnt wederom een cliffhangerig einde te hebben en een Half Life 3 is gepland.

Momenteel ben ik zelf met Blue Shift bezig. Het origineel en Opposing Force heb ik eindelijk uitgespeeld. Online doe ik eigenlijk niet, daar vind ik het spel dan weer te achterhaalt voor en speel ik liever RTCW, maar de Single Player is een van de leukste FPS shooters die ik gespeeld heb. Weet iemand overigens meer over de release van Half Life 2?

EDIT: Topic titel wat aangepast
Laatst gewijzigd door The Silencer op 15 feb 2009, 18:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
X-Rey.
Ensign
Ensign
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:21
Locatie: Berg
Contacteer:

Bericht door X-Rey. »

Afbeelding

halflife 2 release over:
Afbeelding

meer halflife info @ GoT
Gebruikersavatar
Nightraven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 10 jul 2003, 10:08
Locatie: Nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door Nightraven »

HALF LIFE; fan van het eerste uur, en speel nog regelmatig online.
wacht met smart op deel 2, november als het goed is.... :)
oh nog 22 dagen, dat is beter *D
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

Vooral G-man is cool :-P
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

Mwa, het zou me niets verbazen als we in November nog wachten op deel 2, maar voorlopig schijnt het nog niet uitgesteld te zijn, dus maar blijven hopen :)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

De 30 september is dus definitief niet doorgegaan zoals iedereen wel gemerkt zal hebben. Het wordt nu idd pas November of December. Maar ja, als het net zo is als met Blizzard Spelen (extreem lang wachten maar dan heb je ook wat) vind ik dat het wel waard.

Heb overigens eindelijk alle drie versies (Half-Life, Opposing Force en Blue Shift) uitgespeeld. Blue Shift viel wat tegen, een beetje kort, maar Calhoun blijft roeleren :)
Gebruikersavatar
eman
Commander
Commander
Berichten: 1047
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:00

Bericht door eman »

Ik heb ook Half Life maar ben gestrand in een laboratorium.Het water stijgt daar dus vind je een opening in de muur na over verscheidene tafels hebt gesprongen.Je komt in een gang en moet onder ronddraaiende messen kruipen.Dan stort je door de vloer in een gang.Daar staan enkele kisten waarmee je kan schuiven.En ook kan je de gang doorlopen.Dan door een deur gelopen zie je achter glas het onder water staande lab.
Maar ik kom daar niet verder.Wel is in het plafond in de gang een opening geslagen waar een trappetje omhoog is te zien.Daar kan je misschien bij via de kisten om daar op te klimmen en te springen.Maar dat is niet gelukt.Dus zit ik vast in de gang en heb ik het spel naast mij neergelegd.Al een half jaar niet meer naar om gekeken.Een beetje pech dus.Maar het werd te moeilijk voor me. :)
Gebruikersavatar
Nightraven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 10 jul 2003, 10:08
Locatie: Nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door Nightraven »

eman schreef:Ik heb ook Half Life maar ben gestrand in een laboratorium.Het water stijgt daar dus vind je een opening in de muur na over verscheidene tafels hebt gesprongen.Je komt in een gang en moet onder ronddraaiende messen kruipen.Dan stort je door de vloer in een gang.Daar staan enkele kisten waarmee je kan schuiven.En ook kan je de gang doorlopen.Dan door een deur gelopen zie je achter glas het onder water staande lab.
Maar ik kom daar niet verder.Wel is in het plafond in de gang een opening geslagen waar een trappetje omhoog is te zien.Daar kan je misschien bij via de kisten om daar op te klimmen en te springen.Maar dat is niet gelukt.Dus zit ik vast in de gang en heb ik het spel naast mij neergelegd.Al een half jaar niet meer naar om gekeken.Een beetje pech dus.Maar het werd te moeilijk voor me. :)
Je hebt gelijk, die kisten moet je achterelkaar zetten om op dat hoger gelegen plateau te komen, succes.
Gebruikersavatar
Jim Kirk
Commander
Commander
Berichten: 1402
Lid geworden op: 11 jun 2002, 11:57
Locatie: Scheveningen/Den Haag

Bericht door Jim Kirk »

Heb jullie dat ook gehoord van die Geleakde Source Codes en die Beta van Half Life 2? Wat een ramp is dat voor Valve
Gebruikersavatar
Charza-Kwinn
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 897
Lid geworden op: 03 sep 2002, 14:21
Locatie: Den Haag

Bericht door Charza-Kwinn »

Ja, ik heb het ook gehoord.
Dat is gewoon echt een dikke ramp.
Ik vraag me altijd af hoe zoiets kan uitlekken eigenlijk :S
Gebruikersavatar
Nightraven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 10 jul 2003, 10:08
Locatie: Nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door Nightraven »

Charza-Kwinn schreef:Ja, ik heb het ook gehoord.
Dat is gewoon echt een dikke ramp.
Ik vraag me altijd af hoe zoiets kan uitlekken eigenlijk :S
my best bet: een insider, en ja dit is zeker slecht nieuws :(
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

Het zou natuurlijk ook een PR 'stunt' van Valve zijn. Ik had nl ook een verhaal daarover gelezen en vind het nogal ongeloofwaardig dat je de hele sourcecode op een niet beveiligde PC hebt staan die NB met het internet staat aangesloten.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Charza-Kwinn schreef:Ja, ik heb het ook gehoord.
Dat is gewoon echt een dikke ramp.
Ik vraag me altijd af hoe zoiets kan uitlekken eigenlijk :S
Outlook Express als e-mail client gebruiken...
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

Weet iemand wat de releasedatum van Half-Life 2 momenteel is? Ik kijk namelijk erg uit naar dit spel.
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

tweakzone.nl schreef:In een eerder nieuwsbericht konden we al lezen dat Doom 3 naar alle waarschijnlijkheid op 3 augustus gelanceerd wordt. Gabe Newell, woordvoerder van Valve, meldt nu dat ook zij inspanningen gaan leveren om Half Life 2 in augustus op de markt te brengen. Voor videokaartenfabrikant ATi is het van uitermate groot belang om Half Life 2 zo snel mogelijk te zien verschijnen. Nvidia daarentegen, hoopt dat het weer in een betere situatie terechtkomt, als de introductie van HL2 nog een tijdje op zich laat wachten, terwijl Doom 3 reeds vlot verkrijgbaar is.

Het verleden heeft ons geleerd dat het niet verstandig is om veel vertrouwen te schenken in de vooropgestelde lanceringsdata van nieuwe games. Zoals bij Half Life 2 het geval was, zijn er veel te veel mogelijke gebeurtenissen die een invloed kunnen uitoefenen op de lanceringsdatum van een game.

Voor ATi is dit nieuws in ieder geval van cruciaal belang, aangezien er steeds meer frustraties onstaan bij de ATi-partners en bij de klanten, die nog steeds hun Half Life 2-coupon niet kunnen omruilen voor de game.
augustus dus (hoop ik)
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Zal eens tijd worden. :)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

Eigenlijk wel he? Blizzard was ook goed in het uitstellen van releases maar daar kreeg je dan ook wat voor terug. Ik hoop dat het bij Half Life 2 net zo is want ik wacht al vele maanden met smart.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Nou dat persfilmpje dat ik gezien heb zag er wel stoer uit. HEt oppakken van echt allerlei los materiaal is strak gedaan.

Ook de uitbreiding counterstrike wat ik zeer regelmatig speel zag er heel strak uit :-D
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

Weet iemand hoe het tegenwoordig met HL2 zit? Ik had gehoord dat ie nu toch echt gaat uitkomen.
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

16 november :)
Gebruikersavatar
Lt. Cmdr. Franksta
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 931
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:30
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Lt. Cmdr. Franksta »

yay eindelijk. weer ff lekker knallen (alsof ik nog niet genoeg van die games heb maja)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

Heeft iemand hem al? Zo ja, zou dan iemand de systeemeisen op de doos eens willen posten? En je ervaringen natuurlijk :)
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

ik zie hem nog niet staan bij de warezz
Ik koop hem wel over een paar maanden ofzo...
Gebruikersavatar
_Xbox_Master_
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jun 2004, 13:34
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door _Xbox_Master_ »

Systeemeisen:
1.2Ghz Proccesor
32mb DirectX7 Compatible videokaart
256 mb geheugen
4.5 GB schijf ruimte.

Dat was het dacht ik. Ik ga hem binnekort een keer kopen.
Lijkt me echt en gaaf spel :-P
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

_Xbox_Master_ schreef:Systeemeisen:
1.2Ghz Proccesor
32mb DirectX7 Compatible videokaart
256 mb geheugen
4.5 GB schijf ruimte.

Dat was het dacht ik. Ik ga hem binnekort een keer kopen.
Lijkt me echt en gaaf spel :-P
Dat is niet echt hoog..
Dat zullen wel de uiterst minimale eisen zijn.
Dit trekt mijn pc makkelijk, terwijl ik hem lang niet op maximaal kan spelen.
Gebruikersavatar
_Xbox_Master_
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jun 2004, 13:34
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door _Xbox_Master_ »

Dit spel is ontowrpen dat het goed loopt op elk systeem wat boven de minimale syteemeisen zit. Als je videokaart alleen DirectX 7 ondersteunt maakt HL2 ook alleen maar gebruik van DirectX 7 graphics. Hetzelfde bij DX8 en DX9.

meer info op:
http://www.planetdescent.com/lyris/hl2_mpc.html
Afbeelding
Laatst gewijzigd door _Xbox_Master_ op 19 nov 2004, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Dat hebben ze in ieder geval wel mooi geregeld... zo kan ik zonder zorgen HL2 spelen.
Iets wat bij doom3 ook mooi had geweest. (alhoewel het dan een stuk minder eng is.)
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Re: Half Life/Opposing Force/Blue Shift/Half Life 2 etc.

Bericht door DataLord »

The Silencer schreef:De Counterstrike CD heb ik meteen weggegooid :) Wat een kut spel. Speel ik toch liever een echt spel.
:eek: Ben je ziek?? Counter-Strike is één van de best online gespeelde games! Ik speel het nog hardstikke vaak. (smaken verschillen natuurlijk)

Overigens maakt het niet zo veel uit, want met een legale cd-key kun je hem toch wel gratis ophalen via steam en registreren op jouw naam. De cd is toch niet nodig. Alleen Halflife had eigenlijk genoeg geweest. die pakket van 4 is leuk voor de collectie, maar meer heb je er niet aan dankzij steam.
Gebruikersavatar
KillaH
Ensign
Ensign
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 jul 2004, 19:14
Locatie: Meppel

Bericht door KillaH »

iemand anders hem al gespeeld, vandaag uitgespeeld, fantastish spel.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Die van directX 7 is wel matig... daar werkt de stealth niet eens. Dan zie je een wit vlak... dat lijkt net cheaten.
Plaats reactie