World of Warcraft

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: World of Warcraft

Bericht door X-File »

Auto-attack is voor n00bs. In SW:TOR hebben ze expres geen auto attack. Wel is er een semi-auto attack in het spel verwerkt: de ability die onder knop 1 zit op je keyboard, is automatisch gelinkt aan de linkermuisknop, dat kan dus je spam ability zijn, maar ook iets anders.

Mijn voornaamste probleem is dat er in WoW veel elementen op de schop zijn gegaan, en dat de klasses steeds meer versimpeld worden.

Voorheen had je nog racial/class wapens. Niet alle wapens konden gebruikt worden vanaf de start en training moest apart aangeschaft worden. Daarnaast moest je ook je wapenskills levelen wilde je een max damage/to-hit voor elkaar kunnen krijgen. Dit verdween echter na de Burning Crusade; nu had je altijd max skill in een (getraind) wapen. Erg jammer, drempel weer flink omlaag.

Ook secundaire stats op armors verdwenen als sneeuw voor de zon. Hoe goed je armor was, hoe bestand tegen piercing attacks en wat nog niet meer was niet meer van belang. Heel veel game mechanics die het spel interessant maakten, en voor redelijk wat differentiatie zorgde qua speelstijl, verdween op de lange duur.

Tuurlijk, je wilt als ontwikkelaar een grotere markt aanspreken. Om eerlijk te zijn; de mensen bleven natuurlijk niet weg vanwege de vele stats in de game. Meer en meer worden de klasses eenheidsworst. Heb je een top-tier Warrior tank gezien, dan heb je ze allemaal gezien. De tijden dat je als Rogue kon tanken (Burning Crusade: max evasion/dodge build + zeer specifieke party buffs) zijn verdwenen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: World of Warcraft

Bericht door Blind Guardian »

meh alweer een paar maanden van wow af - heb me deze keer niet zelfstandig uit de gildes gewerkt zoals vorige keer had nog wel verwacht terug te keren ...

maar denk dat ik laat voor wat het is .... zeker ik nou een computer heb met wel een fatsoenlijke grafische kaart :)
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: World of Warcraft

Bericht door Raynor's Revenge »

X-File schreef:Auto-attack is voor n00bs. In SW:TOR hebben ze expres geen auto attack. Wel is er een semi-auto attack in het spel verwerkt: de ability die onder knop 1 zit op je keyboard, is automatisch gelinkt aan de linkermuisknop, dat kan dus je spam ability zijn, maar ook iets anders.
Da's een slim systeem :) Ik heb op zich niets tegen auto-attack in WoW, voor veel klassen zou handmatig je standaard physieke aanval moeten starten niets toevoegen behalve meer vinger blessures :') De monk, en eigenlijk ook de warrior en rogue, zouden wat mij betreft echter wel gebaat zijn bij verwijdering van de auto attack.
Mijn voornaamste probleem is dat er in WoW veel elementen op de schop zijn gegaan, en dat de klasses steeds meer versimpeld worden.

Voorheen had je nog racial/class wapens. Niet alle wapens konden gebruikt worden vanaf de start en training moest apart aangeschaft worden. Daarnaast moest je ook je wapenskills levelen wilde je een max damage/to-hit voor elkaar kunnen krijgen. Dit verdween echter na de Burning Crusade; nu had je altijd max skill in een (getraind) wapen. Erg jammer, drempel weer flink omlaag.
Je noemt verschillende dingen, en ik ben het gedeeltelijk met je eens. Class wapens bestaan nog steeds, en voor zover ik weet zijn de lijstjes van wapens die een class kon gebruiken niet verder uitgebreid. Het enige dat wat dat betreft is veranderd is dat voorheen de helft van dit lijstje nog eens apart gekocht moest worden. Ik vind dit een verbetering; elke class was al beperkt in de wapensoorten die het kon gebruiken, dat je dan ook nog eens (flink) moest dokken om deze allemaal te kunnen gebruiken voegt naar mijn mening niets toe.

Wat wel wat toevoegde waren de genoemde wapenskills. Beter worden in bepaalde wapentypes naarmate je ze meer gebruikt is logisch, voelt natuurlijk, en geeft een gevoel van progressie.... daarnaast moet je beter nadenken over je quest rewards als je wapenskill voor zwaarden op 1 staat tegenover maces op max, en je kan kiezen tussen een superzwaard of een veel mindere mace... dit geeft meer specialisatie en maakt je karakter 'unieker'.

Denk dat het grotere probleem hier de afstomping van customization is :)

Racial wapens ben ik overigens niet mee bekend, denk dat ik iets gemist heb ergens :')
Ook secundaire stats op armors verdwenen als sneeuw voor de zon. Hoe goed je armor was, hoe bestand tegen piercing attacks en wat nog niet meer was niet meer van belang. Heel veel game mechanics die het spel interessant maakten, en voor redelijk wat differentiatie zorgde qua speelstijl, verdween op de lange duur.
Hier heb ik niet zoveel over te zeggen, tussen de beta en eind-wrath heb ik niet genoeg gespeeld om die periode uitgebreid mee te maken, en met deze stats ben ik dus ook niet echt bekend. Het klinkt iig ingewikkeld, hoewel interessant. Een gevalletje van 'wellicht iets te ingewikkeld en daarna veel te hard gemept met de Blizz-nerfhammer'?
Tuurlijk, je wilt als ontwikkelaar een grotere markt aanspreken. Om eerlijk te zijn; de mensen bleven natuurlijk niet weg vanwege de vele stats in de game. Meer en meer worden de klasses eenheidsworst. Heb je een top-tier Warrior tank gezien, dan heb je ze allemaal gezien. De tijden dat je als Rogue kon tanken (Burning Crusade: max evasion/dodge build + zeer specifieke party buffs) zijn verdwenen.
Klopt, de klasses en specs zijn over wrath en cataclysm in een lijstje geduwd waardoor je na je spec-keuze eigenlijk geen verdere specialisatie meer hebt. Dit komt gedeeltelijk doordat Blizz een stel chickens was rond cataclysm en de wijzigingen die ze voor ogen hadden rond bijvoorbeeld de talent trees maar half hebben doorgevoerd. Dat gecombineerd met de wijzigingen in de classes en specs heeft er inderdaad voor gezorgd dat, hoewel elke spec nu echt uniek voelt en speelt, elk karakter met die spec voelt en speelt precies hetzelfde. Met de talent veranderingen in MoP (eigenlijk de veranderingen die ze al in cataclysm door hadden willen/moeten voeren) zou dit in theorie gecorrigeerd kunnen/moeten worden. Of dit ook echt zo gaat zijn... de tijd zal het leren. :)

WoW is nu veel makkelijker voor casuals en nieuwe mensen om in te stappen, maar Blizz moet zich ook realiseren dat casuals meestal niet superlang blijven hangen, en de andere nieuwe mensen na verloop van tijd hun interesse gaan verliezen als de 'eenheidsworst' en versimpeling blijft zoals het is. Easy to use? Prima! Specialisatie en unieke karakters? Ja graag!
Plaats reactie