StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Vragen en opmerkingen over StarTrek.nl en het forum.

Moderators: captain crash, Wilson

Plaats reactie

In welke browser bekijk je het forum meestal?

Firefox 2
10
22%
Firefox 3
13
28%
Internet Explorer 6
3
7%
Internet Explorer 7
14
30%
Safari 3
2
4%
Opera 9
2
4%
Konqueror
0
Geen stemmen
Anders, namelijk...
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Vis »

StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Geachte forumwezens, hierbij presenteer ik de nieuwe StarTrek.nl layout voor phpBB3! Het duurde even, maar een BETA versie staat nu online. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om de complete layout aan te passen, vandaar dat het een en ander er nog niet geheel uit ziet zoals gepland. De komende tijd zullen de resterende onderdelen stuk voor stuk worden geupdate.

In principe werkt alles, alleen zijn er dus nog een aantal onderdelen waar niet alles helemaal op de goede plaats staat of waar links en andere zaken niet consistent gebruikt worden. Maar de belangrijkste onderdelen van het forum, het lezen en posten van berichten, werkt en ziet er weer helemaal uit zoals vanouds—inclusief een aantal verbeteringen. Voor de duidelijkheid volgt hier een overzicht van de onderdelen van het forum, en de (benodigde) aanpassingen.

Geheel aangepast
  • Index
    Het zebra effect (afwisselend lichte en donkere kleuren) van de forums is doorgetrokken over de gehele breedte om de layout te verduidelijken. Verder is er niets veranderd, op een aantal links na die verwijzen naar nieuwe mogelijkheden van phpBB3.
  • Forum overzicht
    In het forumoverzicht is nu ook een zebra effect aangebracht bij de onderwerpen om de leesbaarheid te verbeteren. Verder is de layout hetzelfde als voorheen.
  • Tonen onderwerp
    In principe is dit allemaal gelijk gebleven. De nummering onderaan de pagina is iets anders in phpBB3, maar deze staat weer op dezelfde plek als voorheen. Daarnaast zullen berichten niet meer worden opgerekt wanneer er lange onafgebroken woorden geplaatst worden. In plaats daarvan zal een scrollbalk worden toegevoegd zodat de layout niet verandert. In phpBB3 worden langere links al automatisch verkort. Ook worden afbeeldingen breder dan 730px weer automatisch verkleind. Wanneer je erop klikt wordt de afbeelding in volledige grootte geopend in een nieuw venster. De quote en code vakjes zien er weer uit zoals voorheen, en hier zal in dezelfde vorm zal ook een spoiler-box aan worden toegevoegd.
  • Het posten van een bericht
    Het tekstveld is vergroot staat en staat over de gehele breedte. Het kleurenpaneel kan worden weergegeven en verborgen dmv een knop bij de BBCodes. Het review-gedeelte (de eerder geplaatste topics) is vergroot zodat deze berichten makkelijker bekeken kunnen worden. Daarnaast wordt bij de preview het bericht precies weergegeven zoals deze op het forum komt te staan. Eerder werd hier het avatar-gedeelte links van het bericht niet weergegeven, waardoor de uiteindelijke layout versprong ten opzichte van de preview.
Nog niet aangepast
  • Profiel en PM's
    Dit hele gedeelte heeft nog een grote makeover nodig. Het menu is wat onduidelijk, en het rechterdeel is niet breed genoeg om alle opties goed weer te geven. Dit is voornamelijk te merken bij het versturen van berichten. Zoals gezegd werkt alles prima, alleen kan de layout op sommige punten wat verschuiven of onduidelijk zijn. Dit wordt zo snel mogelijk aangepast.
  • Overige pagina's (zoeken, gebruikerslijst, etc)
    Deze zullen allemaal worden aangepast nadat het profiel is vernieuwd.
  • Extra's
    De extra's zijn nog beschikbaar. Omdat het forum wat anders in elkaar zit moet nog gekeken worden wat herschreven moet worden. Wie weet, misschien komt het Smoelenboek ook nog eens terug! Als je tips hebt over extra's die iets toe zouden kunnen voegen aan het forum, laat het weten.
Eerste batch aanpassingen die op de todo-lijst staan
  • Smileys zijn vaag uitgelijnd; volgorde zal even wat veranderd worden of we geven er gewoon minder weer
  • Spacing bij de onderwerp-titels iets groter; het voelt nu iets teveel op elkaar gedrukt allemaal
  • Online-banner bij username schijnt niet te werken
  • Markeer onderwerp en forum links ook bovenaan plaatsen
  • Hyperlinks naar posts fixen
  • Beginnen met smiley in spoilertag werkt niet (dit ligt aan de phpBB parser, weinig aan te doen)
  • Menuplaatjes aanpassen, hover werkt niet altijd goed
  • Contact knopjes in profiel fixen (min/meer)
  • Reply knoppen in PM's waren ineens weg
  • Balkjes bij de poll ipv enkel het percentage
Browsers
Het forum wordt niet in alle browsers precies hetzelfde weergegeven. Het gaat voornamelijk om marges en andere spacing die overal weer net iets anders is. Ik heb deze layout getest in Safari 3, Firefox 2 en 3, Internet Explorer 7 en Opera 9. Het meeste is overal redelijk gelijk, alleen in IE staat niet alles precies zoals de bedoeling is. Uiteindelijk wordt dit ook allemaal aangepast. Als er dingen aan de layout zijn die je niet goed vindt staan, laat ook even weten welke browser je gebruikt, dan kan ik nagaan waar het aan kan liggen.

Feedback
Alle feedback is welkom! Het is de bedoeling dat deze layout weer een lange tijd meegaat, en dat alles zo goed en praktisch mogelijk in elkaar zit voor iedereen. Mocht je dingen tegenkomen die duidelijk verkeerd zijn of die je liever anders zou zien, laat het hier weten. De pagina's die nu zijn aangepast (het lees- en postgedeelte) zijn op dit moment het belangrijkste. Als er dingen anders uitvallen op dit forum vergeleken met het testforum dan zullen deze zo snel mogelijk worden aangepast. Andere aanpassingen worden allemaal op de grote todo-list gezet en komen aan de beurt zodra er tijd voor is.

Enjoy! :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ace of Spades »

:cheer:

Wat een opluchting :)
Gebruikersavatar
Wilson
Administrator
Administrator
Berichten: 1767
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:37

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Wilson »

Inderdaad, dit is toch weer stukken beter zo.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ace of Spades »

- Het "Markeer alle onderwerpen als gelezen"-knopje zou nu wel bovenaan mogen. Vroeger stoorde ik me daar niet zo aan aangezien ongelezen berichten na uitloggen toch niet werden onthouden, maar nu wel dus... :P

- En de knopjes rechtsboven verschuiven van plaats als ik er met de muis overheen ga (Opera).
Laatst gewijzigd door Ace of Spades op 14 jun 2008, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door EMH »

Dat scheelt weer een kilometer van links naar rechts lezen. :*)

En die preview van je post is inderaad veel beter zo. :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door EMH »

De optie om paginanummer in te tikken waar je naar toe wilt in een topic is ook erg handig 8-)
Gebruikersavatar
Zimmerman
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2005, 15:10
Locatie: Ammerzoden
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Zimmerman »

Een hele verademing inderdaad. Puik werk tot zover, Vis! :cocktail:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Vis »

Ace of Spades schreef:- Het "Markeer alle onderwerpen als gelezen"-knopje zou nu wel bovenaan mogen. Vroeger stoorde ik me daar niet zo aan aangezien ongelezen berichten na uitloggen toch niet werden onthouden, maar nu wel dus... :P
Bovenaan zijn die ook wel makkelijk inderdaad. Vooral het "Markeer forum als gezelen" en dan uitloggen. Gaat goedkomen :)
Ace of Spades schreef:- En de knopjes rechtsboven verschuiven van plaats als ik er met de muis overheen ga (Opera).
Hmm... dit kan ik niet voor elkaar krijgen in Opera onder XP. Je bedoelt de knopjes in/uitloggen, profiel, etc? Opera heeft wel nog wat eigenaardigheden wat betreft spacing enzo (het is net IE soms); ik zal alles daarin nog gaan testen en apart stylen een keer.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Raynor's Revenge »

kan t kloppen dat als op het 'bekijk nieuwe posts' icoontje naast een topictitel klik ik enkel op de nieuwste pagina maar niet meteen bij de eerste ongelezen post kom? :S
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Vis »

Raynor's Revenge schreef:kan t kloppen dat als op het 'bekijk nieuwe posts' icoontje naast een topictitel klik ik enkel op de nieuwste pagina maar niet meteen bij de eerste ongelezen post kom? :S
Die werkt inderdaad niet; wordt gefixed.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Raynor's Revenge »

keej, prima dan :good: zolang t maar een bekend probleem is maakt t me verder niet uit (voorlopig :P )
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ace of Spades »

Edit: Mijn fout...
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik heb in de poll "Anders" moeten aanduiden: ik gebruik meestal Advanced Browser.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ace of Spades »

^Gewoon IE dus :P
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ace of Spades »

- Het "succesvol ingelogd"-schermpje irriteert me nog steeds ;-( .
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Vis »

Ace of Spades schreef:- Het "succesvol ingelogd"-schermpje irriteert me nog steeds ;-( .
Dat is iets van phpBB3. Weet niet of dat uberhaupt aan te passen is...
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ace of Spades »

Ik ken het berichtje van volgens mij nog phpbb 2 fora. Dit forum was altijd het enige forum waar die vervelende melding niet aanwezig was.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Vis »

Hmm... gewoon niet meer uitloggen :9~ .
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Master Vanhu Botie »

BG's spoiler wordt, na "weergeven" geklikt te hebben niet goed getoond:

Afbeelding

Wreed bizar :lachhuil:
Ronald42
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 28 dec 2003, 21:07
Locatie: Where the stars have no name

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ronald42 »

}:O Saai zo weer hetzelfde :Z
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Vis »

Ronald42 schreef:}:O Saai zo weer hetzelfde :Z
Het idee was deze layout 180 graden te draaien... maar uiteindelijk gaf dit teveel hoofdpijn of teveel gedoe met snoeren ;( .
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Ace of Spades »

Ronald42 schreef:}:O Saai zo weer hetzelfde :Z
Hetzelfde goede
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Henry86 »

Heerlijk, wat een top-layout is dit :thumbs:
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Peti »

ik scrol vaak met de spatiebalk (geen losse muis op m'n laptop), maar dat werkt niet als ik voor het laatst met de muis geklikt heb op de berichten in het scherm... ik moet dan eerst klikken op de zwarte rand aan de buitenkant, waarna ik met de spatie kan scrollen :S
(IE 7)
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Raynor's Revenge »

- voor mededelingen en sticky's staan de woorden [Mededeling:] en [Sticky:] niet meer. voor mededelingen is dit nu niet zo boeiend, gezien die hun eigen 'vakje' hebben, maar sticky's hebben nu enkel een icoontje at net iets anders is dan de normale, en ze blenden nu dus wat met de gewone topics... is het mogelijk om die woorden iig voor sticky's terug te zetten? of anders de icoontjes voor sticky's (zowel gelezen als ongelezen) een andere kleur te geven ofzo zodat ze op die manier meer opvallen?
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Peti »

oh, en de 'bekijk laatste nieuwe berichten'-functie (die in php3 voor het eerst fatsoenlijk werkte, ook als je het topic in één sessie al gelezen had, en er nieuwe berichten bij waren gekomen, en je alleen de berichten die je dus nog *niet* gelezen had wou lezen), werkt nu niet meer, ik ga naar bovenaan de pagina waarop de nieuwste berichten staan :S
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door uss defiant »

- de mooie balkjes zijn weg bij de polls. Nu staan er enkel de percentages.

- waar staat die kleurenbalk aanzetknop precies? Ik kan hem namelijk niet vinden.

Verder :thumbs:
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Peti »

^ moet je naast , , en enzo klikken op [kleur]
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door uss defiant »

Ah, helemaal overheen gelezen net. En ik had het 5 keer gecontroleerd. :o

Maargoed, nog iets opgevallen:

binnen het profiel van iemand is er een leuke nieuwe functie bij msn, maar het plaatje dat daarbij staat wordt misvormd weergegeven. Ook is het schermpje dat je krijgt wel erg klein (en maximaliseren helpt niet, want het effectieve stuk blijft gelijk) en werken de functies "verstuur bericht" en "voeg contact toe" niet in firefox 2. Ik krijg de melding: je browser ondersteunt dit niet.

Ook staat er binnen het profiel geen verwijsknop naar de forumindex bovenaan, enkel onderaan. Bovenaan knopjes is handig, zoals bij alle andere vensters wel het geval is.

En tenslotte, weer het profiel: er is een nieuw stukje waarin wordt vermeld waar je het actiefst ben qua forum en qua topic. Dit zie ik bij mezelf en enkele anderen, maar bij een hoop mensen ook weer niet.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: StarTrek.nl Layout 2008 BETA

Bericht door Blind Guardian »

Erg leuk allemaal is het markeer balkje trouwens verzet, ik had me zowaar bijna op de mess hall geabboneerd :{
Plaats reactie