Policy

Forum met alle officiele aankondigingen. Mods en Admins posten hier, users mogen lezen.

Moderators: captain crash, Wilson

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Policy

Bericht door captain crash »

Registreren
Op het forum moet je je registreren. Hiervoor moet je een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven. Registratie is kosteloos en het is niet noodzakelijk je echte naam te gebruiken. Het is wel een vereiste om je bestaand e-mail adres te gebruiken, maar dit zal enkel gebruikt worden om je een nieuw wachtwoord toe te sturen als je je wachtwoord vergeten bent. Een geldig emailadres is er eentje die NIET van een gratis ISP of gratis emaildienst is. Adressen van bijv. Hotmail zijn dus niet geldig. Dit is om te voorkomen dat mensen zich registreren met een adres van een gratis dienst en zo redelijk 'anoniem' blijven. Gebruik dus een adres dat je van je provider hebt gehad. Veel ISP's geven meerdere mailadressen weg dus normaliter is dit geen probleem. Na registratie krijg je eerst een registratie mailtje waarna je password volgt. Je hebt ook de mogelijkheid om je e-mail adres te verbergen voor iedereen behalve de Admirals en Fleet Admirals van het forum. Het is verboden om meer dan één username te registreren. Uitgezonderd tests accounts voor crew. Wordt dit toch geconstateerd door een admin volgt onmiddellijk een 1 dag tempban voor het eerste account, andere accounts zullen worden gepermband.

Avatars
Een avatar is een icoontje onder je naam, deze is 80x80 pixels groot en mag maximaal 6 kb groot zijn. Avatars moeten een formaat gif of jpg hebben, ze mogen geen animatie bevatten, inhoud van een avatar mag tevens niet storend, porno, zeden of enig andere vergelijkbare inhoud hebben. Welke avatars wel en niet toegestaan zijn is ter beoordeling van een Fleet Admiral (admin/beheerder), alleen deze mag de avatar ten alle tijde verwijderen en is geen verantwoording schuldig over de reden van verwijdering.

Taalgebruik en omgangsvormen
Posts mogen geen aanstootgevende dingen bevatten. Globaal is het verboden om extreem pornografisch materiaal te posten. Ondanks het feit dat het merendeel van de gebruikers van dit forum het vaak eens zullen zijn over wat nou precies wordt verstaan onder "aanstootgevend", zal het soms niet helemaal een "exacte wetenschap" zijn. Het eindoordeel zal dan liggen bij de moderators en/of de administrators van dit forum. Het is niet toegestaan om reclame te maken voor een eigen website. Ook is het niet toegestaan om hulp te vragen met een concurrerende website op dit forum. Users worden geacht normaal met elkaar om te gaan. Discussies kunnen verhit raken, maar schelden, minachting, is niet toegestaan. Beoordeling wat aanstootgevend is, is ter beoordeling aan de mods dit staat niet ter discussie. Het is niet toegestaan om onderschriften te gebruiken op dit forum, we hebben die dingen uitgezet in de configuratie en het is niet de bedoeling dat mensen nu zelf onderschriften gaan neerzetten onder elke post in hun eigenlijke bericht.

Announcement & sticky
Een Announcement is een mededeling van een moderator, het is heel erg aan te raden dat je deze leest. In Announcement zullen regels staan waar iedereen zich aan moet houden. Dit in tegenstelling tot een Sticky wat een mededeling is naar users. Een sticky is een mededeling van een moderator, het is heel erg aan te raden dat je deze leest. Het kan informatie bevatten over het forum waar je op dat moment in zit. Sticky's zullen ook FAQ's bevatten.

Lay-out
Om alles overzichtelijk te houden is het niet toegestaan om in je onderwerp titel of in je onderwerp alles in hoofdletters te typen. Het staat slordig en mensen denken al gauw dat je aan het schreeuwen bent. Ook een heleboel karakters op één regel achter elkaar zetten is niet toegestaan. Alles gaat hierdoor schots en scheef staan. Het is niet toegestaan zomaar een hoop vreemde tekens op een regel te zetten, dit zowel in de topic als in de titel van de topic. Natuurlijk mag je door die tekens wel bepaalde dingen aangeven als het echt nut heeft (ter beoordeling van de mods). Maar over het algemeen zullen berichten uit Alfanumerieke karakters moeten bestaan. Wil je een groot plaatje toevoegen in je post, zat dan de url van het plaatje neer, zodat men er op kan klikken. Hierdoor blijft het onderwerp er overzichtelijk uit zien en hoeven we niet zoveel te downloaden. Niet iedereen heeft een goede internet verbinding. Verder scheelt dit een heleboel bandbreedte voor de sites waar je naartoe linkt.

Aanmaken nieuw topic
Allereerst moet je natuurlijk even goed kijken in welk forum je post. Kijk even goed welke forums er zijn en waar ze over gaan. Bij twijfel of overlap kun je je Star Trek topic kwijt in het forum Star Trek: Algemeen. Heb je een forum gekozen, verzin dan een goede pakkende titel. Een titel moet de lading van je vraag goed dekken, raadzaam is toch een titel te gebruiken die enkele woorden lang is met enkele duidelijke elementen in je topic. Je kunt bijvoorbeeld wel een topic "Cd's" aanmaken wat heel goed kan zijn voor een CD, maar als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een bepaalde CD dan is het nodig dat je ook de titel van de cd en duidelijk maakt in de titel dat je naar die CD op zoek bent. Dus een goede titel zou dan kunnen zijn: "Wie kan me helpen aan de nieuwe cd van Madonna". Maak in je post duidelijk of je een vraag hebt of je een onderwerp aan wilt kaarten, maak een duidelijk bericht waarin je een scherpe vraagstelling maakt. De bedoeling is dat je antwoord krijgt op je bericht of een discussie start. Wees dus duidelijk in je formulering. Door in het originele bericht een scherpe vraagstelling of stelling te formuleren bereik je dat de kwaliteit van de replies beter worden. Een goede topic titel schept duidelijkheid in het overzicht van topics en zal tevens de kwaliteit van de topic verhogen. Ook zal hierdoor een topic minder snel off-topic raken. Post geen topic dat je gaat, eten, poepen, slapen etc. Dit boeit niemand. Beslissing is aan de mod van het forum of admin.

Aanmaken nieuwe post
Probeer in het onderwerp niet te veel van het onderwerp van de titel af te wijken. Mocht er een andere discussie ontstaan die niet meer over het huidige onderwerp gaat, open dan een nieuw onderwerp. Zorg ook dat de topic van een onderwerp enigszins weergeeft waar het onderwerp over gaat. Als een onderwerp erg off-topic gaat zal een moderator vaak een waarschuwing geven, maar uiteindelijk zal een onderwerp die helemaal off-topic is gesloten worden. Reply met een post die toch enige waarde en een normale lengte heeft. Dus geen post als "Vind ik ook", "Ik vind van niet", "Waarom vind je dat?" Beslissing is aan de mod van het forum of admin. Het is niet toegestaan om onderschriften te gebruiken op dit forum, we hebben die dingen uitgezet in de configuratie en het is niet de bedoeling dat mensen nu zelf signaturen gaan neerzetten onder elke post in hun eigenlijke bericht.

Beheerders
Een aantal gebruikers van het forum hebben een beheer functie. Dit worden de Fleet Admirals genoemd (admins). Er zijn tevens een aantal moderators aanwezig op het forum. Moderators houden alles in de gaten en grijpen als het nodig is in. Beslissingen van Star Trek.nl en haar werknemers zijn in principe bindend en staan niet voor discussie open.
  • Admirals (moderators)
    Moderators controleren individuele forums. Ze kunnen berichten in hun forums bewerken, verwijderen en opschonen. Als je een vraag hebt over een bepaald forum dan moet je die aan de forum moderator stellen. Moderators hebben het recht om ieder bericht dat geen zinvolle bijdrage levert te blokkeren of te verwijderen. Er zijn nog steeds veel gebruikers die gebruik maken van een 28.8 en 56k modems die niet de tijd hebben om door zich door nutteloze en onzinnige discussies te worstelen. Iemand die alleen berichten plaatst om bovenaan te komen in de statistieken van de StarTrek.nl Forums of berichten plaatst uit verveling loopt het risico dat zijn/haar berichten geblokkeerd of verwijderd worden of dat hij/zij als gebruiker wordt geblokkeerd of verwijderd door een mod. Mods moeten in de gaten houden dat de regels van het policy worden nageleefd. Moderators zijn geen verantwoording schuldig aan users, maar ze kunnen we beslissen om users van bepaalde dingen op de hoogte te brengen, over een handeling. Moderators zijn alleen wel verantwoording schuldig aan Admins.
  • Fleet Admirals (admins)
    Admins hebben de taak het hele forum goed in de gaten te houden. Ze kunnen mods op bepaalde forums inzetten of verplaatsen. Ook hebben ze de taak om te controleren dat moderators zich aan de regels houden en hun taak naar hun best vermogen doen. Fleet Admirals zijn geen verantwoording schuldig aan users, maar kunnen wel beslissen om users van bepaalde dingen op de hoogte te brengen. Admins zijn alleen verantwoording schuldig aan mede Admins. Admins kunnen permanente bans of tijdelijke bans uitdelen.
Ban richtlijnen

Ban overzichten en redenen hiervoor:
  • 1 dag tempban: Wordt uitgedeeld aan mensen die een keer een woedeaanval hebben, of met hun zatte kop iets typen. Afhankelijk van hoe zwaar ze te keer gaan, krijgen ze 1 dag, of twee dagen. Een 1 daagse tempban wordt twee keer gegeven, daarna volgt (afhankelijk van de overtreding) een 7 of 14 daagse tempban. Wordt hierna nogmaals een overtreding begaan, volgt een permanente ban. Een 1 daagse tempban levert je ook één Officiële Waarschuwing op.
  • 7 daags tempban: Wordt uitgedeeld aan mensen die zwaar irritant gedrag vertonen, zoals opzettelijk belachelijk veel crossposten, of xxx draadjes aanmaken in hetzelfde forum, met opzet bullshit in allerlei draadjes posten, mega-spammen, 'malafide' hyperlinkjes posten, en dat soort zaken. Een 7 daagse tempban wordt een keer gegeven, daarna volgt een permanente ban. Een 7 daags tempban levert je ook één Officiële Waarschuwing op.
  • 14 daags tempban: Wordt uitgedeeld aan mensen die een derde overtreding begaan, waarvoor een officiële waarschuwing (*) wordt gegeven. Een 14 daagse tempban wordt een keer gegeven, daarna volgt een permanente ban.
  • permanente ban : Wordt gegeven aan mensen die na een 7/14 daags tempban weer een overtreding begaan, of mensen die gelijk extreme overtredingen begaan. (Zwaar racisme bijvoorbeeld). Als je deze ban krijgt, kun je er vanuit gaan dat we het echt niet meer zien zitten met je: je bent meerdere malen gewaarschuwd, je vertoont geen tekenen van verbetering en daarom krijg je een permanente ban: we laten de sfeer niet door jou verpesten. In heel extreme gevallen kun je meteen een permanente TMH-ban krijgen, maar dit gebeurt altijd pas na uitgebreid overleg in ons modforum. Sfeerverpestende opmerkingen zullen hard afgestraft worden.
  • Officiële Waarschuwing
    Een waarschuwing die aan mensen gegeven wordt omdat ze in overtreding van een policy zijn. Denk hierbij aan Warez/Crackz/Serialz/Flames/Dikke Trolls/Racisme, heftig schelden.
Onderstaande verklarende tekst is de richtlijn voor de modjes, dus is ook gericht aan de modjes. Op deze methode hebben jullie hier echter wel inzicht in, wat de richtlijnen zijn.
De waarschuwing is pas officieel op het moment dat de user deze via de mail en in desbetreffende draad waar de overtreding begaan is, een "Officiële Waarschuwing" krijgt. (Noem het ook zo) Tevens moet de waarschuwing in de notes vermeld worden om hem officieel te maken. Sturende Waarschuwingen kun je gebruiken voor "kleinere" vergrijpen. Deze zijn bedoeld om de user te sturen, dat hij/zei iets doet wat wij niet willen. Deze sturende waarschuwing komt in de notes. Meerdere malen een zelfde sturende waarschuwing, kan alsnog resulteren in één "Officiële" Waarschuwing. Voorbeelden van zaken waar je een sturende waarschuwing voor geeft: crossposten, licht schelden (denk hierbij aan termen zoals "eikel","lul", "klojo", die zwaarte categorie), irritant postgedrag, verkapte spam, off-topic posten. Vandaar dat het ook van belang is dat iedere waarschuwing, sturend of officieel, in de notes staat (Met URL van de draad). Iets wat niet in de notes staat is niet gebeurd, dus wees hier consequent mee. Waarom is iets wat niet in de notes staat dan niet gebeurd? Omdat we het dan niet meer na kunnen trekken en we zitten hier met veel mods, het is belangrijk dat we dit soort zaken bijhouden. Maken wij een fout, dan is dat onze schuld en moeten we niet de user hiervan de dupe maken. Ook al zou het wel terecht zijn, we kunnen het niet meer checken. (denk hierbij aan overtreding waarvan we dachten dat user X die begaan heeft, maar per ongeluk denken we dan aan de naam van user Y, vervolgens staat het niet in de notes, maar we geven dan wel user Y onterecht een ban.) Men krijg één keer een waarschuwing bij drie officiële waarschuwingen volgt een permanente ban.

Disclaimer

STAR TREK The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager, en veel andere gerelateerde termen zijn allemaal geregistreerd en zijn handelsmerken en copyright Paramount Pictures, Inc. Deze site wordt u aangeboden op een volledige non-profit basis. Geen copyright inbreuk is van kracht. Het doel van deze website is om van Star Trek te genieten en te promoten. Alle bestanden op Star Trek.nl zijn voor persoonlijk gebruik en kunnen niet verkocht of doorverkocht worden.

StarTrek.nl wordt onderhouden door Dennis Walgaard. Alle materialen op deze site zijn copyright van Dennis Walgaard. Het materiaal op deze website mag niet gebruikt worden of gepubliceerd worden op enig andere website of andere publicatiebron zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dennis Walgaard. Het zogenaamd hotlinken van bestanden van Star Trek.nl is verboden.

StarTrek.nl is op geen enkele manier verbonden met Paramount Pictures of United Paramount Network. StarTrek.nl is een onofficiële Star Trek website. De officiële website is te bereiken op www.startrek.com.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De policy zal binnenkort herzien worden, zaken die met de komst van het nieuwe forumonderdeel en de nieuwe rangen niet meer kloppen hoeven dus op dit moment niet gemeld te worden!
Plaats reactie