Hulp gevraagd - modelbouw

To Boldly Create What No-One Has Created Before

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Hulp gevraagd - modelbouw

Bericht door GPS »

Misschien weten enkele van jullie het, misschien ook niet. Maar ik ben bezig met het bouwen van een model van het Japanse slagschip Yamato. Een model van voornamelijk houtl. De bouw van dat model verloopt redelijk.

daarom heb ik een ander oud model te voorschijn gehaald. Een model van een negentiende-eeuwse boeier, de “sperwer”. Het is van mijn vader geweest Hij heeft het gekocht ergens in 1974. Misschien eerder. Maar kort daarna had hij door de ziekte van mijn moeder geen tijd ervoor en is hij zelf kort na mijn moeder overleden. Kortom het model heeft ruim dertig jaar bij mij in de kast gestaan. En ik wil er nu mee verdergaan.

Mijn probleem is dat de huidgangen (scheepsromp) en het dek moet worden uitgesneden uit stroken die zo te zien fineer zijn. Naar schatting anderhalve millimeter dik. Deze stroken zijn in de loop der jaren krom getrokken en gaan golven en splijten nu erg snel als je het probeert te snijden.

De vraag is nu: is er een manier om deze stroken weer glad en plat te krijgen? Ik heb zelf gedacht om ze in het water te leggen en daarna onder een zwaar gewicht plat persen. Maar ik weet niet of dat werkt. Misschien maak ik het er alleen maar erger mee.

Wie o wie heeft er verstand van hout bewerking of kent iemand die een oplossing heeft?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Hmm..ik ben nu niet echt een expert, maar als je hout wilt vervormen moet je het toch warm maken?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Mijn broertje is ook (een beetje) bezig met een modelbouwschip. Hij heeft toen dunne latjes moeten ombuigen. Dit deed hij door ze eerst heel lang (een week ofzo) in water te leggen en ze daarna te buigen en vast te maken.

Dus wat je zelf al zei met het in het water leggen kan wel, denk ik. Maar ik weet niet of dit met jouw houtsoort goed kan, dus ik zou nog wel wat meer navragen voor je het ook echt probeert.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

uss defiant schreef:Mijn broertje is ook (een beetje) bezig met een modelbouwschip. Hij heeft toen dunne latjes moeten ombuigen. Dit deed hij door ze eerst heel lang (een week ofzo) in water te leggen en ze daarna te buigen en vast te maken.

Dus wat je zelf al zei met het in het water leggen kan wel, denk ik. Maar ik weet niet of dit met jouw houtsoort goed kan, dus ik zou nog wel wat meer navragen voor je het ook echt probeert.
In water weken vanhout doe ik nu ook om de huidgangen van de Yamato te buigen (geen week, een kwartiertje is meestal genoeg) Maar dat is een kromming die maar één kant opgaat en maar matig
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Misschien biedt dit topic (of het bijbehorende forum) uitkomst:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/alg ... uigen.html
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Ace of Spades schreef:Misschien biedt dit topic (of het bijbehorende forum) uitkomst:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/alg ... uigen.html
Hmm, iig is het de moeite waard om m'n vraag daar ook te stellen.
Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik zal het eens aan mijn schoonvader voorleggen van de week (of vraag * dat te doen) die heeft wel verstand van deze dingen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Mn vader heeft ooit zoiets gedaan, die ging het verhitten op een gloeilamp of een klein vuurtje ofzo (weet niet meer precies) en maakte het ook eerst nat (of niet) maar iig wel verhitten.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Dit draadje even afsluiten, want intussen heb ik de oplossing. Daar ziet het tenminste wel naar uit. Die oplossing is overigens zo simpel dat ik het genant vind, er niet zelf op gekomen te zijn:
1. met gewichten de strook tijdelijk plat drukken, zodat je het lijnen plan over kunt trekken. Dan heb ik dat als reserve.
2. op een afvalstuk van die stroken. Het moet wel van dezelfde strook afkomen (maar dat heb ik) een huidgang uittekenen
3. de huidgang uit de proefstrook voorzichtig en zeer ruim uitsnijden (dan weet je of dat nog lukt bij dit hout)
4. Laten weken. Langer dan ik gewend ben. dus minimaal een week. Dan voorzichtig buigen.
5. Als dat allemaal lukt met klemmen en spelden op de romp vast zetten en minimaal enkele dagen laten drogen.
6. Daarna voorzichtig op maat schuren.

Lukt dat allemaal, dan zijn de fineer stroken nog bruikbaar. Anders kan ik beter bij een hobbywinkel nieuwe halen en het reserve lijnenplan gebruiken.

Is het simpel of niet.
:o
Plaats reactie