welk 3d modelling programma vind jij het fijnste?

To Boldly Create What No-One Has Created Before

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

welk 3d modelling programma vind jij het fijnste?

Bericht door uss defiant »

ik vraag me af: welk 3d modelling programma vind jij het beste?

op het moment heb ik: maya 5 ple (personal learning edition), 3d studio max 6, rhino 3, ZBrush 1.55, Xsi 3.0, terragen, vue d'esprit.

Xsi en Zbrush doen het nog niet, die geven enkele foutmeldingen, dus daar kan ik niks van zeggen.

maya vind ik een erg handig en overzichtelijk programma, hier ga ik zeker de volledige versie van zoeken.

3d studio max 6 snap ik echt nog helemaal niks van, maar ik blijf wel proberen.

rhino heeft vind ik een erg onoverzichtelijke interface, maar die heb ik pas een dag, dus die geef ik nog een kans.

terragen heb ik al weer een tijd (vanaf het moment dat nemesis plaatjes postte van dat programma) en vind ik redelijk makkelijk om te gebruiken (de basis iig zeker), maar je blijft redelijk beperkt in je creativiteit.

vue d'esprit tenslotte vind ik erg makkelijk en overzichtelijk, het nadeel is dat ze de achtergrond (atmosfeer+grond. je kan wel kiezen tussen verschillende soorten atmosfeer en de grond kun je later veranderen) al hebben voorgekauwd en dat je alleen maar gebouwen of zoiets hoeft te maken. dat is opzich ook wel weer een voordeel, omdat je dan meer tijd kan steken in de details van je gebouwen ofzo.

dus welk(e) programma('s) gebruik(en) jullie en wat vind je ervan?
Gebruikersavatar
Eagle
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:37
Locatie: Wezep

Bericht door Eagle »

Ik 3ds Max jah kben er mee opgegroeid en om nu opeens nog weer over te stappen. :D
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

ik begin er nu pas echt mee, dus ik heb er nu een heleboel, maar als ik een beetje weet welke ik het fijnste vind, gooi ik er een aantal weg die ik niet handig vind.

hoe lang heb je er eigenlijk over gedaan om 3d studio max te leren?
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Ik werk niet met 3d-software, maar Blender is iig gratis en open-source en werkt op alle platformen: http://www.blender3d.com/

En je hebt ook nog povray ofzo..... Maar dat is geloof ik meer een renderer dan een editor...
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

je bedoelt denk ik rafray? (zag ik staan op die site van blender)
en er staat bij render engine, dus das inderdaad een renderer.

ik heb net blender geinstalleerd en ik ga effe kijken of het een beetje goed werkt.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Gebruikersavatar
Eagle
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:37
Locatie: Wezep

Bericht door Eagle »

uss defiant schreef: hoe lang heb je er eigenlijk over gedaan om 3d studio max te leren?
Kheb het al 2 jaar ofzo maar ik heb er niet zoveel tijd voor...

En de mogelijkheden zijn eindeloos ik snap nu nog maar een heel klein deel van het prog... :d
Gebruikersavatar
Stargazer
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 nov 2002, 15:08
Locatie: Batenburg (Alfa Quatrant)

Bericht door Stargazer »

Ik vindt het 3D Studio Max 5 fijner.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Ik heb een maandje geleden Photoshop gekregen en nu ben ik er nog neit achter hoe ik nou een beetje leuke plaatjes kan maken, kan iemand helpen?
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Ik werk met PS 8CS and Gmax + C&C Renx expansion. Maak allemaal tanks, gebouwen, vliegtuigen....en zet ze ook in in de game :)
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Heeft niemand Lightwave dan?

Ik heb nu Lightwave 8.0 en die is heel simpel te bedienen. Je hebt 2 programma's: Modeler en Lightwave. Met modeler maak je de objecten, en met Lightwave zet je ze in een film of animatie of game of foto Enzo. Het is heeel erg simpel en een heel goed programma. Makkelijke interface.

En sommige dingen van ST Voyager en Enterprise zijn er mee gemaakt :-P :-D
Gebruikersavatar
Gurty
Commander
Commander
Berichten: 1321
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:50

Bericht door Gurty »

Tjoh, er is geen evaluatieversie van he.
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

het maakt niet zo heel veel uit welk programma je wil gebruiken 8-) alle programma's (maya, 3dsmax, lightwave etc..) zjin geschikt om mee te modellen, maar je moet gewoon een goed boek hebben en bereid zijn om er een hoop tijd in te steken.
Eigenlijk is het zo dat als je de basis van 3d modellen onder de knie hebt, maakt het allemaal niet zo veel meer uit welk programma je gebruikt.
Wel is het natuurlijk zo dat de programma's elkaar mooi aanvullen (dat effect wat maya niet kan kun je met 3dsmax perfect doen, en andersom..)
Maar voor je tegen de beperkingen van bv. 3dsmax aanloopt... dan ben je dus wel een hoop starships verder, en heb je een niveau waar je eng van wordt. (8>
Als je als beginner wilt leren modellen, dan zou ik beginnen met een goed boek. (zelf heb ik gekozen voor de 3dsmax bible..)

verder leer je het snelste een programma gebruiken door bv. een hoop tutorials te doen, en er simpelweg veel mee te spelen, wat ERG veel tijd kost ;-(
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Ik heb ook terragen :)

http://www.dreamworx.nl/thierry/Crater%20Lake.jpg

Wel een ouwe
Plaats reactie