Space seeds <=> Wrath of Kahn (2e film)

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mescalino
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 jun 2002, 18:08
Contacteer:

Space seeds <=> Wrath of Kahn (2e film)

Bericht door Mescalino »

Recent heb ik voor het eerst de aflevering Space seeds met Kahn gezien. Van TOS had nog maar reletief weinig gezien en ben nu de 3 seizoenen in aan het halen.

***SPOILERS mogenlijk in post***

Een paar dingen vallen op:
- Was de performance van Montalban(?) zoe goed dat hij een hoofdrol kreeg in een ST film? Ik persoonlijk vond zijn performance er niet zo erg uit springen (hij was ook niet slecht hoor)
- Waar is Chekov? In de fil herekent Kahn Chekov maar niet die andere captain. Hoe kan dit? Ik heb tot op heden nog geen chekov gezien dit seizoen... Een fout van Rodenberry (of B&B)?

Hoe dan ook ik ben blij dat Wrath of Kahn er is want het is de beste startrek film waarin Montalban een heel wat betere rol neer zet dan in de aflevering (natuurlijk zat er bijna 20 jaar tussen). Verder vond ik de aflevering niet goed uitgewerkt. Het hele idee van mensen clonen en de ethische vraagstukken die dat meeneemt is een heel goed onderwerp jammer alleen dat ze dit niet wat meer uitgewerkt hebben.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Chekov kwam pas in een later seizoen, dus je hebt em niet gemist ;) .

Je kan het verklaren door te zeggen dat Chekov en Kahn elkaar hebben gezien, maar dat dat niet in beeld was. Al weet ik niet hoe dat zit met de stardate waarbij Chekov op de Enterprise komt. En anders is het gewoon ee foutje...boeie :P .
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Re: Space seeds <=> Wrath of Kahn (2e film)

Bericht door 3rd RemataKlan »

Mescalino schreef:Een paar dingen vallen op:
- Was de performance van Montalban(?) zoe goed dat hij een hoofdrol kreeg in een ST film? Ik persoonlijk vond zijn performance er niet zo erg uit springen (hij was ook niet slecht hoor)
Het personge Khan was zo goed dat hij opnieuw werd gebruikt. En wie anders dan Montalban zou hem kunnen spelen? Zelf vind ik Montalban's performance goed passen in de aflevering. Hij geeft khan het benodige charisma, dat heb je of je hebt het niet, maar je kunt het niet faken.
- Waar is Chekov? In de fil herekent Kahn Chekov maar niet die andere captain. Hoe kan dit? Ik heb tot op heden nog geen chekov gezien dit seizoen... Een fout van Rodenberry (of B&B)?
Berman en Braga waren nooit betrokken bij de TOS films. Beide kwamen pas tijdens TNG met Trek in aanraking.

Dit is eigenlijk heel simpel te beantwoorden. Er is nooit een aflevering in seizoen 2 geweest waarin te zien if of wordt gezegd dat Chekov net aan boord is. Hij zit ineens op de brug zonder enige opmerking. Waarom zou hij niet al die tijd aan boord de Enterprise gediend kunnen hebben? Het schip telde 400+ bemanningsleden. Geen fout dus.
Verder vond ik de aflevering niet goed uitgewerkt. Het hele idee van mensen clonen en de ethische vraagstukken die dat meeneemt is een heel goed onderwerp jammer alleen dat ze dit niet wat meer uitgewerkt hebben.
Mensen werden niet gekloond, niet eens zozeer genetisch gemanipuleerd. Maar eugenetica door selectief fokken.

De aflevering besteed er enige tijd aan, dat het op machtbeluste mensen voorbracht de macht hebben proberen te grijpen wat leidde tot een grote oorlog. Kirk, McCoy en Scotty bewonderen Khan om zijn kracht, zijn intelligentie, zijn charisma en het feit dat er in zijn rijk vrede heerstte tot hij werd aangevallen. Maar tegelijkertijd was hij ook een wreed iemand tegen zijn vijanden en leefde zijn onderdanen niet in vrijheid.

De aflevering gaat (gelukkig) geen uitgebreide preek houden tegen genetische manipulatie/selectief fokken. (daar is TNG voor). Maar het laat wel de mogelijke gevolgen zien van zulk soort ondernemingen.
Gebruikersavatar
Mescalino
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 jun 2002, 18:08
Contacteer:

Re: Space seeds <=> Wrath of Kahn (2e film)

Bericht door Mescalino »

3rd RemataKlan schreef:
Mescalino schreef:Een paar dingen vallen op:
- Was de performance van Montalban(?) zoe goed dat hij een hoofdrol kreeg in een ST film? Ik persoonlijk vond zijn performance er niet zo erg uit springen (hij was ook niet slecht hoor)
Het personge Khan was zo goed dat hij opnieuw werd gebruikt. En wie anders dan Montalban zou hem kunnen spelen? Zelf vind ik Montalban's performance goed passen in de aflevering. Hij geeft khan het benodige charisma, dat heb je of je hebt het niet, maar je kunt het niet faken.
Daar heb je wel gelijk in het is een charismatisch persoon.
- Waar is Chekov? In de fil herekent Kahn Chekov maar niet die andere captain. Hoe kan dit? Ik heb tot op heden nog geen chekov gezien dit seizoen... Een fout van Rodenberry (of B&B)?
Berman en Braga waren nooit betrokken bij de TOS films. Beide kwamen pas tijdens TNG met Trek in aanraking.

Dit is eigenlijk heel simpel te beantwoorden. Er is nooit een aflevering in seizoen 2 geweest waarin te zien if of wordt gezegd dat Chekov net aan boord is. Hij zit ineens op de brug zonder enige opmerking. Waarom zou hij niet al die tijd aan boord de Enterprise gediend kunnen hebben? Het schip telde 400+ bemanningsleden. Geen fout dus.
Erg gemakkelijke verklaring maar wel de enige logische verklaring. Hoewel we Kahn vrijwel de hele aflevering zien en hem maar met een klein groepje bemanningsleden in contact kwam. Hij heeft een tijdje alleen rondgelopen op de enterprise en zou wat persooneelsbestanden hebben kunnen bekeken maar hij maakt in de film een dergelijke opmerking die wel degenlijk doet vermoeden dat er meer gaande was dan chekov in de wandelgangen voorbij hebben zijn lopen of zijn persooneels bestand gelezen. Maar je uitleg is wel de enige logische. Hij zou beter in de film wat 'vager' kunnen zijn geweest, iets in de trand van:"Chekov, didn't you serve on the enterprise"
Verder vond ik de aflevering niet goed uitgewerkt. Het hele idee van mensen clonen en de ethische vraagstukken die dat meeneemt is een heel goed onderwerp jammer alleen dat ze dit niet wat meer uitgewerkt hebben.
Mensen werden niet gekloond, niet eens zozeer genetisch gemanipuleerd. Maar eugenetica door selectief fokken.

De aflevering besteed er enige tijd aan, dat het op machtbeluste mensen voorbracht de macht hebben proberen te grijpen wat leidde tot een grote oorlog. Kirk, McCoy en Scotty bewonderen Khan om zijn kracht, zijn intelligentie, zijn charisma en het feit dat er in zijn rijk vrede heerstte tot hij werd aangevallen. Maar tegelijkertijd was hij ook een wreed iemand tegen zijn vijanden en leefde zijn onderdanen niet in vrijheid.

De aflevering gaat (gelukkig) geen uitgebreide preek houden tegen genetische manipulatie/selectief fokken. (daar is TNG voor). Maar het laat wel de mogelijke gevolgen zien van zulk soort ondernemingen.
Dat is misschien wel zo. Al moet ik zeggen dat ze het in DS9 (de doctor) dat wel goed uitwerken. Bij TNG, wat ik persoonlijk de beste serie vind, vind ik alleen dat het "uber mensh" gevoel te vaak naar boven komt. (maar dit is een andere discussie)
Plaats reactie