Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

Oké, daar ik mij niet de woede van enige moderators en administrators op de hals wil halen, zal ik niet in het "Ik ben nieuw hier en stel mij voor" topic reageren, maar dat hier doen. Tenslotte ben ik altijd braaf en lief gebleven. O-)

Serieus nu. Ik het draadje in TMH kwam ik deze passage tegen:
roelofjan 1986 schreef:Alle Star Trek series, met uitzondering van TOS, en TAS :r , vind ik steengoed!
Het zal jullie misschien verbazen maar daar ben ik het ABSOLUUT niet mee eens.
Mijn vraag is wat mankeert er aan deze series? Waarom zouden deze series slecht zijn en TNG bijvoorbeeld wel goed?
Ik weet het niet. Maar wat is jullie mening en vooral waarom vind je de ene serie wel goed en de andere niet?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Miriam »

- Generatiekloof
- William Shatner
- Verouderde special effects
- Soms slecht acteerwerk
- Soms onzinnige verhalen
Al blijf ik het wel raar vinden dat deze persoon enterprise dus ook goed vind :lachhuil:
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

Miriam schreef:- Generatiekloof
- William Shatner
- Verouderde special effects
- Soms slecht acteerwerk
- Soms onzinnige verhalen
Al blijf ik het wel raar vinden dat deze persoon enterprise dus ook goed vind :lachhuil:
Oké.
-William Shatner: Wat was er toen met mis? Hij deed precies wat de regisseur hem opdroeg.
-Verouderde special effects: Ja en? Verwacht jij in een serie van 45 jaar oud, nieuwe effecten? Het is juist knap dat ze er dit van hebben weten te maken. 90% van de effecten moesten nog uitgevonden worden. Een serie afkraken om verouderde technieken snijdt geen oud. Dat is hetzelfde als zeggen dat je Police Academy goed vindt en Charlie Chaplin flauw, omdat dat oud is. Terwijl Charlie Chaplin wel dat soort grappen heeft bedacht en voor het eerst heeft verfilmd.
- Het acteerwerk is niet slecht. Het is zo als men in de jaren zestig wilde hebben. Dat het je niet aanspreekt? Oké daar kan ik inkomen. Maar dan kom ik weer op de tijdgeest uit. Lees nu eens "A Christmas Carroll" Je tene gaan krom staan van dat negentiende-eeuwse melodramatische gezever. Maar het blijft een meesterwerk.
-Soms onzinnige verhalen: Ja, daar kan ik weinig tegen inbrengen. Alleen heeft zich dat niet beperkt tot TOS.

BTW, ik heb het in een ander draadje vandaag ook al gezegd: Als je Enterprise los ziet van Startrek is het zo slecht nog niet.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door The Silencer »

Nee, de serie om van te kotsen was DS9...naja, daar was het te slaapverwekkend voor.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door mr_Vulcan »

Volgens mij is de ' :r ' alleen bedoelt voor TAS.
Daarnaast moet het je liggen om oude series van vroeger te kunnen waarderen. Sommige kinderen die Star Wars geweldig vinden, hebben moeite met deel 4,5 en 6 aangezien ze begonnen zijn met 1, 2 en 3.

Generatiekloof is dus idd een grote factor. Als je groot bent gebracht met zeker dubbel zoveel beeldveranderingen in series en films vergeleken met vroeger, kan ik me voorstellen dat iemand zich aan moet passen voor iets waar alles veel "trager" is gemonteerd.

Ik bedoel, bekijk het eens andersom. Heb jij nooit moeite met het hoge tempo waar nu soms bijv. films, muziekclips e.a. voorbij komen flitsen?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

mr_Vulcan schreef:Volgens mij is de ' :r ' alleen bedoelt voor TAS.
Daarnaast moet het je liggen om oude series van vroeger te kunnen waarderen. Sommige kinderen die Star Wars geweldig vinden, hebben moeite met deel 4,5 en 6 aangezien ze begonnen zijn met 1, 2 en 3.

Generatiekloof is dus idd een grote factor. Als je groot bent gebracht met zeker dubbel zoveel beeldveranderingen in series en films vergeleken met vroeger, kan ik me voorstellen dat iemand zich aan moet passen voor iets waar alles veel "trager" is gemonteerd.

Ik bedoel, bekijk het eens andersom. Heb jij nooit moeite met het hoge tempo waar nu soms bijv. films, muziekclips e.a. voorbij komen flitsen?
Nee, niet echt. Komt misschien omdat ik mee ben gegroeid.
Maar een generatiekloof kan volgens mij niet voldoende zijn om een serie of film af te wijzen.

Begrijp me goed. Iedereen mag van mij het een waardeloze serie vinden. Ze hebben ongelijk en zijn nog dwalend, maar zullen ooit wel eens het licht zien.Ik ben alleen benieuwd naar het waarom.
Laatst gewijzigd door GPS op 05 feb 2012, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door SuperVlaai »

Voor mij zin die goed en waarom zou ik zeggen dat ze slecht zijn daar waren deze TOS & TAS eerst mee begonnen
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Nemesis »

Mja,.. ik kan er weinig over zeggen.. ik moet wel zeggen dat ik de tng/ds9/voy/ent leuker vind dan tos..

ik denk ook dat het komt dat bijv. al veel dingen in de serie voor de huidige tijd achterhaald zijn. Dit kom je al bij tng tegen en dat kan soms "vervelend" zijn ... Ook aan bijzondere punten, denk maar aan de racial kiss, of de hippies, world war II, etc..

mijn broer kijkt het niet, want het is saai, langdradig, het ziet er niet uit (wat trouwens met de remastered geen geldige reden meer is).. doch hoor je het nog wel..

mijn vriendin vind het saai, maar die vind tng ook saai. ds9 daarentegen vindt ze wel leuk, ent ook.. voy weer niet, maar dat komt door een zekere zeefway...

een echte star trek fan zou tos leuk moeten vinden, want tos is precies zoals roddenberry star trek heeft bedoeld... dat zie je ook terug in tng..

Ik denk dat de belangrijkste reden is, het is oud, niet meer van deze tijd, ziet er nep uit, etc..
het zou niet moeten mogen, maar denk toch dat het zo is..
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

Nemesis schreef:....Ik denk dat de belangrijkste reden is, het is oud, niet meer van deze tijd, ziet er nep uit, etc..
het zou niet moeten mogen, maar denk toch dat het zo is..
Ik vind het een hele plausibele reden.

Zelf vind ik TOS (of Star Trek zoals R3 zou zeggen) de beste serie. Maar dat heeft duidelijke "emotionele" oorzaken.
Verder vind ik het technisch heel goed. Dat klinkt misschien vreemd. Maar zoals ik wel eens eerder heb verteld was mijn vader toneelmeester en die heeft me geleerd om te kijken hoe een film/toneelstuk technisch in elkaar is gezet. Hoe ze de problemen hebben opgelost etc. Dat is, zeker gezien de middelen, heel knap gedaan. Als je bedenkt wat er nu met een computer aan toegevoegd kan worden en hoe dat vijfenveertig jaar opgelost moest worden, dan kun je alleen maar diep respect hebben.

Zelf vind ik overigens de remastered versie geen verbetering.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Nemesis »

De remastered versie heb ik nog steeds niet helemaal binnen... maar het is ook bijna 100GB en heb het niet continu aanstaan, ik heb nu 3 afleveringen volledig binnen.. :)

het is ook zeker knap gedaan. Ik zou niet weten hoe ik bepaalde zaken uberhaupt zou moeten doen, nu ben ik natuurlijk nog niet eens een amateur op dat vlak.

De meeste mensen die naar televisie kijken, kijken er niet vanuit een technisch oogpunt naar, maar vaak of het leuk is... en hoe iets eruit ziet, is nu eenmaal erg belangrijk bij het gros..
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Miriam »

GPS schreef: Nee, niet echt. Komt misschien omdat ik mee ben gegroeid..
Weten hoe het internet werkt, een mobiele telefoon, een lcd tv, zeik brieven naar instanties sturen, open fora hangen, is niet meegegroeid, maar ge hebt gewoon te veel vrije tijd over. :roll:

Ik denk dat je de werkelijke rede van deze vermeende TOS & TAS haat meer in de hoek ligt van; "spruitjes zijn vies"en "klassieke muziek is herrie" en andere meuk die men schreeuwt op de basisschool. Doe dit in combinatie met de jaren 80 trend dat alles steeds gewelddadig moet en ik denk dat je toch best tot een concrete conclusie kan komen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

Miriam schreef:
GPS schreef: Nee, niet echt. Komt misschien omdat ik mee ben gegroeid..
Weten hoe het internet werkt, een mobiele telefoon, een lcd tv, zeik brieven naar instanties sturen, open fora hangen, is niet meegegroeid, maar ge hebt gewoon te veel vrije tijd over. :roll:
Kom, kom. Slecht geslapen vannacht? IK ga gewoon met mijn tijd mee. Daarom wil ook weten waarommensen iets uit het verleden afwijzen. Goed ze hebben ongelijk, want ik heb gelijk (ik lijk Nemesis wel) maar ze hebben recht op hun mening. :+
Miriam schreef:Ik denk dat je de werkelijke rede van deze vermeende TOS & TAS haat meer in de hoek ligt van; "spruitjes zijn vies"en "klassieke muziek is herrie" en andere meuk die men schreeuwt op de basisschool. Doe dit in combinatie met de jaren 80 trend dat alles steeds gewelddadig moet en ik denk dat je toch best tot een concrete conclusie kan komen.
Oké, dan nu serieus:samengevat houd jij het dus op vooroordelen of zo je wilt, onbekend maakt onbemind. Zal voor een deel wel waar zijn. Maar ik denk toch ook dat het ouderwetse van deze series mensen uit deze tijd niet aanspreekt omdat ze binding hebben met die tijd.

Het is me al veel eerder opgevallen dat mensen de serie waardoor ze kennis hebben gemaakt met Star Trek ver uit prefereren boven de andere series. Wat ik wilde proberen is daar een discussie over uit te lokken en te kijken of we (ik heb precies het zelfde "vooroordelen") werkelijk die "andere" series zo slecht vinden.
Maar het lukt nog niet echt.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door EMH »

Ik vind dat oude juist leuk het heeft z'n charme, ik hoef die remasterde versies niet te hebben eigenlijk.
Zoals Robert Zemeckis in z'n commentaar zei dat wat hem betreft geen gerenoveerde sfx versies van Back to the Future komen omdat het nu eenmaal gemaakt was met de mogelijkheden die de techniek van die tijd boden. Vanaf blijven dus.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

:stupid: Maar dat zal niemand verbazen ;)
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Dark*staR »

GPS schreef:Tenslotte ben ik altijd braaf en lief gebleven. O-)
Juist :lachhuil: ;)

Ik heb wel van een te veel aan alcoholica over mogen/moeten geven, maar niet van TOS, TAS of andere series. Nar TOS en TAS kijk ik graag.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

Dark*staR schreef:
GPS schreef:Tenslotte ben ik altijd braaf en lief gebleven. O-)
Juist :lachhuil: ;)
Niet dan? :+
Dark*staR schreef:Ik heb wel van een te veel aan alcoholica over mogen/moeten geven, maar niet van TOS, TAS of andere series. Nar TOS en TAS kijk ik graag.
Oké, maar welke versie prefereer je. De originele of remastered?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Miriam »

Origineel
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Punisher »

Ik heb vandaag een TOS aflevering gekeken, en kan melden dat mijn maag het goed volhield en dat ik niet plots richting de toilet hoefde te rennen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Miriam »

Dat bewijst nu nog niks, laten eens een poll houden onder de mensen om tot een concreet beeld te komen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

Miriam schreef:Dat bewijst nu nog niks, laten eens een poll houden onder de mensen om tot een concreet beeld te komen.
Wat houd je tegen?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Blind Guardian »

Keek TOS voor het eerst toen ik een jaar of zestien was op de BBC en op een of andere manier bleef ik er in hangen , ik heb me eigenlijk nooit geergd aan TOS moet ik zeggen zeker aangezien de setting de jaren '60 en de serie op lowbudget draait vind ik het een uitstekende serie ik heb de remaster versie nog nooit gezien overigens ....

Ik heb de serie eens op videobanden gekocht mijn eerste grote multi media aankoop als het daar om gaat ze staan nog in het ouderlijk huis ...
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Miriam »

Blind Guardian schreef: Ik heb de serie eens op videobanden gekocht mijn eerste grote multi media aankoop als het daar om gaat ze staan nog in het ouderlijk huis ...
Maar daar gaat het niet om.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door SuperVlaai »

Als je niet van deze afleveringen houd gaat dan weg er van en deze topics mogen slotje op vind ik. Is zo anti-Startrek dan hoef je ook helemaal niet te zijn vind ik als je alles anti vind.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Miriam »

Trouwens ik had wel verwacht dat de Roelofjan hier zou reageren eigenlijk. Maar volgens mij kan hij alleen de weg vinden naar het TNG gedeelte :*)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door GPS »

Miriam schreef:Trouwens ik had wel verwacht dat de Roelofjan hier zou reageren eigenlijk. Maar volgens mij kan hij alleen de weg vinden naar het TNG gedeelte :*)
Dat is wel jammer. Want het had best een leuke discussie op kunnen leveren. Tenslotte is hij wel fan en vindt hij de andere series wel goed.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Trutgras »

Ook ik kijk bijna nooit in het TOS forum en ben dus wat laat, maar ik wou toch nog even wat toevoegen:

Ik zal nooit ophouden mij te verbazen over mensen die klagen dat [insert bepaalde oude serie] zo langzaam is, en als je dan vraagt wat ze dan wel een vlotte serie vinden, dan noemen ze een moderne serie die absoluut niet vlot is, maar dat alleen maar lijkt omdat de camerahoek iedere minuut twintig keer verspringt. Dit geldt natuurlijk niet voor iedere oude serie, maar die oude series die zo'n lange levensduur hebben dat wij ze nu nog kennen, hebben heel vaak ingewikkelder verhalen, meer en beter uitgewerkte gast karakters, meer plotontwikkelingen per aflevering, meer verandering tussen afleveringen onderling, en/of meer tekst per dialoog. Maar, waaah! De camera is statisch.... dus de serie is langzaam!

De vinding van het gebruik van documentaire stijl voor series was best leuk, maar het is nu zo ver gekomen dat het niet meer is toegestaan om twee mensen op een televisiescherm tegen elkaar te laten praten zonder dat een of andere zeezieke epilepticus als een debiel aan de camera staat te schudden. En dat genereert toch echt geen extra informatie of snelheid, alleen maar de illusie daarvan.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Mansfeld »

Ja Trutgras heeft zeker wel gelijk over die camera standpunten. Wel niet echt standpunten eerder bewegingen. Het moet inderdaad bewegen : 'altijd' , en dat kan ergeren, zeker als je er begint op te letten.

William Shatner speelt op een manier die je vandaag waarschijnlijk niet meer verkocht krijgt. Alleen al daarom is het uniek. En Leonard is gelukkig daar om de zaak goed in balans te houden.
De verhalen in TOS zijn meestal goed, en de uitwerking : "traag" wel dat is juist alweer de sterkte ervan. Want vandaag niet meer mogelijk. Het moet allemaal snel snel.
De effecten hetzelfde. Men moest toen erg inventief zijn om "iets" van effecten te kunnen tonen. En dat doet me dan wat denken aan een toneelstuk waar ze soms ook maar minimaal decors gebruiken. En de rest is aan de toeschouwer om zijn verbeelding te gebruiken. En dat vind ik best.
Ik geloof eerlijk gezegd dat je deze discussie kan terugvoeren naar "of" iemand open staat voor oude films of tv series, of niet. Jaren vijftig of zestig series of films vergelijken met vandaag snijd sowiso geen hout.
Neem als voorbeeld de recente Battlestar ? Qua effecten heb je daar het niveau van wat ze tegenwoordig in een langspeelfilm ook zouden vertonen. "zelfde niveau". Erg knap en fantastisch dus. Maar vergelijken met TOS? dat zou onzinning zijn.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Zijn TOS en TAS om te kotsen?

Bericht door Vis »

Trutgras schreef:De vinding van het gebruik van documentaire stijl voor series was best leuk, maar het is nu zo ver gekomen dat het niet meer is toegestaan om twee mensen op een televisiescherm tegen elkaar te laten praten zonder dat een of andere zeezieke epilepticus als een debiel aan de camera staat te schudden. En dat genereert toch echt geen extra informatie of snelheid, alleen maar de illusie daarvan.
Het is, op flink schudden na :'), wel een groot verschil met hoe je het ervaart. Verschil tussen een toneelvoorstelling bekijken vanuit één positie, en het gevoel hebben dat je werkelijk dáár aanwezig bent. Mensen vanuit verschillende hoeken laten zien tijdens een gesprek creëert zo'n gevoel, wat inderdaad een illusie is, maar wel de ervaring verandert. Dit maakt het voor velen makkelijker zich in te leven in de karakters en het verhaal.
Plaats reactie