De kwestie van het dubbele paspoort van bestuurders

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

De kwestie van het dubbele paspoort van bestuurders

Bericht door captain crash »

Ik wil hier een serieuze discussie van maken. Om een serieuze discussie te kunnen voeren zijn een aantal gegevens bekend die ik op dit moment zelf nergens (snel) kan vinden. Voordat we dus een discussie kunnen gaan voeren de volgende vraag:

Hoe is het in andere Europese landen geregeld als het gaat om het aantal paspoorten dat bestuurders (staatssecretarissen, ministers, regeringsleiders en staatshoofden) mogen hebben. Ik weet zelf wel hoe het in de VS geregeld is maar dit is eerlijk gezegd geen relevant en nuttig vergelijkings materiaal.

Deel twee: Hoe is het in Turkije en Marokko geregeld?

Deze vragen moeten beantwoord worden voordat we verder een discussie kunnen voeren. Dus laat meningen nog even zitten verder.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Ik weet niet hoe het in macedonië ziet, maar veel buitenlanders zullen er niet zitten
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik weet dat ik me aangesproken dien te voelen, maar ik ben helemaal niet geïnteresseerd in politiek en kan je dus helaas geen antwoorden bieden.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Master Vanhu Botie schreef:Ik weet dat ik me aangesproken dien te voelen, maar ik ben helemaal niet geïnteresseerd in politiek en kan je dus helaas geen antwoorden bieden.
R E A G E E R D A N O O K N I E T
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Miriam schreef:Ik weet niet hoe het in macedonië ziet, maar veel buitenlanders zullen er niet zitten
argumenten?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

R2D2 schreef:
Miriam schreef:Ik weet niet hoe het in macedonië ziet, maar veel buitenlanders zullen er niet zitten
argumenten?
Omdat er niks te halen valt meeste plekken hebben niet eens internet of kabel tv :lachhuil:
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Dus buitenlanders komen alleen naar plaatsen waar veel te halen is? Kortzichtig argument weer hoor.

Als je nu aanvoert, dat 'buitenlanders' meestal naar plaatsen gaan waar het beter is dan in hun thuisland.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

R2D2 schreef:
Master Vanhu Botie schreef:Ik weet dat ik me aangesproken dien te voelen, maar ik ben helemaal niet geïnteresseerd in politiek en kan je dus helaas geen antwoorden bieden.
R E A G E E R D A N O O K N I E T
Maar CC sprak van "andere Europese landen" en het loopt hier ook niet over van de Belgen en daarom vond ik me een beetje rechtstreeks aangesproken om aan de discussie deel te nemen. Daarom reageerde ik, meer uit beleefdheid tegenover CC dan dat ik iets bij te dragen heb :+
Gebruikersavatar
Brunt
Ensign
Ensign
Berichten: 230
Lid geworden op: 24 jul 2004, 19:44

Bericht door Brunt »

Deze website gaat over de wetten die er in een aantal landen gelden over meerdere nationaliteiten: http://www.multiplecitizenship.com/countrylist.html . Er staat helaas alleen niets over hoe het voor bestuurders geldt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Dat is opzich een stukje boeiende informatie maar niet wat we zoeken. Ik ben zelf al een tijdje opzoek maar kan geen duidelijke informatie vinden. Dat is erg vreemd wat voor die zaken zijn toch echt wel regels. In de VS kan je ze wel vinden.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Wat zijn de regels in de VS dan?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Je kan alleen minister worden met een Amerikaans paspoort. Alleen president als je er ook geboren bent. In de VS kan je maar een paspoort hebben. Op je 18e moet je kiezen als je er twee hebt.
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Bericht door Peti »

hoe zit het dan met een nationaliteit die je niet kan opgeven, zoals de marokkaanse?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Peti schreef:hoe zit het dan met een nationaliteit die je niet kan opgeven, zoals de marokkaanse?
Volgens mij is het per definitie onzin dat je die nationaliteit niet kan opgeven. Je kan altijd je paspoort inleveren en ophouden Marokkaan te zijn. Dat geldt ook voor Turk. Dat men dit niet doet heeft vaak te maken met familierechten, eergevoel en financiele belangen in het moederland. Bij mijn beste weten is het niet zo dat je gedwongen bent die nationaliteit aan te houden. In ieder geval is het in de VS zo dat om Amerikaan te worden je iedere andere nationaliteit dus moet opgeven (was een paar maanden terug nog een mooi stuk over in Nova). Nu is het hoe dan ook moeilijker om naar Amerika te emigreren dan naar Nederland.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Je moet toch in het land van herkomst dingen opzeggen enzo en in Marokko iig weigeren ze volgens mij gewoon bepaalde zaken.
Of ze gaan het de familie van de betreffende persoon moeilijk maken.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

EMH schreef:Je moet toch in het land van herkomst dingen opzeggen enzo en in Marokko iig weigeren ze volgens mij gewoon bepaalde zaken.
Of ze gaan het de familie van de betreffende persoon moeilijk maken.
Dat zou allemaal best kunnen, maar Amerikaan te kunnen worden moet je dat dus wel zien te regelen. Nu denk ik hoe dan ook dat het probleem met Marokkanen en Turken in Amerika wat minder groot is dan hier (voor de duidelijkheid, het probleem van een eventueel dubbel paspoort en een bestuursfunctie). Daarom is Amerika, zoals ik eerder al zei, geen goed vergelijkingsmateriaal.

Maar, mag ik concluderen uit het feit dat niemand met concrete informatie komt met betrekking tot de in de eerste post gestelde vragen dat iedereen die tot nu toe van alles over het onderwerp heeft geroepen niet weet hoe het zit? Ook niet of je in Marokko of Turkije minister kan worden als je ook een Nederlands paspoort hebt en of ik een Marokkaans of Turks paspoort naast m'n Nederlandse kan krijgen? Want als dat zo is dan sloeg de hele discussie dus echt nog nergens op he. Ik ga ondertussen zelf verder met m'n onderzoek want een groot deel van mijn mening over deze zaak zal toch van deze feiten afhangen.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik heb er ook nog niks over gevonden, misschien vragen aan een Turk of Marokaan uit de buurt die zal dat geheid weten.

Ik denk zelf gezien de geloofsovertuiging in die landen en die hebben grote invloed op de politiek daar dat dubbele nationaliteit niet kan, maar goed dat is geen feit maar zoals ik me het zou voorstellen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik denk vooral niet dat ik een Marokkaans of Turks paspoort naast m'n Nederlandse kan krijgen als ik niet in die landen geboren ben. Dat zou dus betekenen dat ik niet dezelfde invloed op het bestuur van hun land kan uitoefenen als zij eventueel wel op het bestuur van het land waar ik in woon. En dan ben ik er tegen, niet omdat ik personen in kwesite niet vertrouw of omdat ik van Geert Wilders hou, maar omdat ik niet denk dat dit soort ongelijkheid goed is. We staan al op onze achterste benen als durf kapitalisten teveel invloed in onze bedrijven krijgen maar als het om het landsbestuur gaat maken we ons schijnbaar veel minder zorgen.

Maargoed, dat geldt dus alleen maar als ik ooit nog eens concrete informatie kan vinden (en daar ziet het voorlopig nog niet naar uit).
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik vind sowieso dat geloofs toestanden en politiek gescheiden moeten zijn maar da's een andere discussie.

Ik vind in ieder geval wel dat Wilders wel een punt heeft met die dubbele nationaliteit.
Op zich is het geen probleem maar wel als personen op posities komen te zitten als die betreffende personen waar t nu om gaat.
Ik vind dat als je in de Nederlandse regering komt te zitten dat je ook Nederlander moet zijn.
Dus geen 2 nationaliteiten maar gewoonde Nederlandse om eventuele problemen te voorkomen.
Of de persoon van oorsprong uit het buitenland komt of familie er van is maakt me niet uit verder.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Vind dat je gewoon zeker in de regering inderdaad Nederlands staatsburger hoort te zijn. Je bent tenslotte een voorbeeld. Maar bij Wilders heb ik altijd zo iets zou die ook lopen jammeren als een van hen een Brits of duitse staats burger was
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Daar twijfel ik ook aan, maar ik wil Wilders verder maar buiten beschouwing laten die schiet te ver naar een kant door.

Maar ik vind dat het voor alle dubbele nationaliteiten geldt. Dus kom je uit Duitsland weg met je Duitse paspoort als je op zo'n positie komt.
Vraag me af of bepaalde figuren uit ons koningshuis met dubbele paspoorten rondliepen :Y)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Wilders heeft geen punt in de discussie omdat hij met argumenten komt die nergens op slaan. Hij zou wel een punt kunnen hebben als hij er wat langer over zou nadenken. Maar om nu te spreken over de grote islamitische dreiging in het kabinet op deze manier...das tuurlijke pure blaat. Omdat hij het zo naar buiten brengt kan er nooit over de diepere vraag of het wenzelijk is dat mensen met een dubbel paspoort bestuurlijke functies kunnen bekleden gesproken worden. En dat is dus ook precies wat er gebeurd is. We zijn gaan discussieren over de emoties en dan kom je als snel tot de conclusie dat we niets tegen buitenlanders, islamieten, marokkanen of turken hebben en daarmee is de discussie dan klaar. Maar feitelijk is deze nog niet eens begonnen.

Maar om hem te kunnen voeren heb je wat feiten nodig...die schijnbaar nergens makkelijk te vinden zijn :{
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Het is ook meer het feit dat dubbele nationaliteit misschien op bepaalde manier belangenverstrengeling o.i.d kan veroorzaken.

Dus het feit dat de persoon Turk, Marrokaan, Duitser, Belg of whatever is.. eeh was... ;) en een bepaald geloof aanhangt doet eigenlijk niet ter zake.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De vraag is of het wenzelijk is dat iemand een bestuurlijke functie in Nederland kan bekleden waarbij hij/zij invloed heeft op het beleid op nationaal niveau en ondertussen theoretisch zo'n zelfde functie ook in een buitenland zou kunnen bekleden (ongeacht de vraag of hij/zij dat ook doet). Daar staat dan tegenover: Kunnen wij zelf in zo'n land eenzelfde positie bereiken? Dus: Kan ik naar Marokko gaan, daar een paspoort krijgen, mijn Nederlandse paspoort behouden en vervolgens minister of staatssecretaris worden.

Ik kan nergens antwoord vinden op die vragen. Ik kan ook nergens vinden of je in Duitsland, Frankrijk, Belgie of Engeland met twee paspoorten minister of staatssecretaris kan worden.

Ik wil feiten...
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Ik heb op internet redelijk veel gezocht, maar echt iets concreets heb ik niet kunnen vinden.

Websites spreken elkaar nogal eens tegen, zo staat er op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbele_nationaliteit
Daarnaast is het ook niet altijd mogelijk om, zelfs al zou de persoon in kwestie dat willen, staatsburgerschap van een land op te geven (bijvoorbeeld Marokko)
Maar op http://www.multiplecitizenship.com/wscl/ws_MOROCCO.html staat er:
Voluntary renunciation of Moroccan citizenship is permitted by law. Renunciation is not automatic and must be approved by the Ministry of Justice. Contact the Embassy for details and required paperwork.
Misschien is het een idee om gewoon eens de ambassade te bellen...?
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

NRC next wijdt er vandaag een artikel aan, maar dat artikel had ook weinig concreets. :{
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

A3aan schreef:NRC next wijdt er vandaag een artikel aan, maar dat artikel had ook weinig concreets. :{
Precies, ook gezien. Iedereen lult er wel over en heeft er meningen over maar met zoveel zaken in Nederland weet niemand eigenlijk waar we het nu precies over hebben. Ik heb ondertussen over een aantal Europese landen data verzameld (inderdaad door gewoon maar mailtjes te sturen) en als de verzameling zo compleet mogelijk is zal ik jullie daar mee verblijden.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Gisteravond op de radio hoorde ik iig dat het in UK heel normaal is en in Denemarken zelfs uberhaupt verboden. (voor iedereen dus)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

ik heb ook een dubbel paspoort is dat nou erg eigenlijk ? ik vroeg het vandaag even en t blijkt dat iedereen hier een dubbele nationasliteit heeft :lachhuil:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Dit topic gaat niet over de vraag of dat voor jou persoonlijk erg is. Dit topic gaat over de vraag hoe het met bestuurders zit. Meer specifiek hoe het in het buitenland met bestuurders zit (de Nederlandse situatie van dit moment kennen we).
Plaats reactie