De kwestie van het dubbele paspoort van bestuurders

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Omdat wij hypocriet zijn.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ten eerste zou Maxima in ons bestel eigenlijk helemaal geen koningin moeten gaan heten maar prinses-gemaal. Ten tweede heeft ze haar Argentijnse parpoort niet opgegeven, en dat is een van de vele zaken die in het hele Maximaverhaal niet kloppen. Ten derde vind ik persoonlijk dat zij dat wel had moeten doen, of nu alsnog zou moeten doen. Dat is dus geen ander standpunt dan als het gaat om ministers of staatsecretarissen.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

maxima mag dacht ik wel koningin worden, puur omdat per definitie in de beleving van mensen de koning boven de koningin staat

daarnaast heeft het koningshuis een bij wet geregelde uitzonderingspositie op het nederlandse volk, en is het dus niet zo gek dat er nooit gezeurd is over haar paspoort;
een paspoort dat ze puur uit praktische overwegingen heeft aangehouden (familie) want officieel heeft ze al afstand moeten doen van het argentijnse gedachtegoed
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Als jouw reden waarom ze koningin gaat worden de reden is die ook daadwerkelijk gebruikt is word ik alsnog Belg (hoewel dat ook nadelen met zich meebrengt, bijvoorbeeld het niet meer over de vloer mogen komen in huize Trut). Echt dat is toch wel de domste redenatie die je kan hebben. Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon Prinses-gemaal kan worden...oh wacht dat is vast een te moeilijk woord voor de gemiddelde Nederlander en dat is iets waar we natuurlijk óók rekening mee dienen te houden. Laat ook maar, dit volk is dom en verdient niet beter.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

captain crash schreef:Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon Prinses-gemaal kan worden...oh wacht dat is vast een te moeilijk woord voor de gemiddelde Nederlander en dat is iets waar we natuurlijk óók rekening mee dienen te houden. Laat ook maar, dit volk is dom en verdient niet beter.
Nee, dat lijkt me niet de reden. Het gaat erom dat het hele koningshuis een poppenkast is en momenteel heeft men zin in weer eens een koning en een koningin, dus dan speelt de poppenkast die voorstelling. Overigens vind ik het te zielig voor woorden als je je bezig houdt met de paspoorten en titelatuur van Maxima; gaat echt nergens over.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Bernhard is toch ook altijd Prins Gemaal geweest ... Niet ?, en klaas is ook nooit een koning geweest
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

Blind Guardian schreef:Bernhard is toch ook altijd Prins Gemaal geweest ... Niet ?, en klaas is ook nooit een koning geweest


Gewoonlijk is het zo dat als het staatshoofd een man is, zijn vrouw de koningin is en als het staatshoofd een vrouw is, haar man het prinsgemaal. Dit om te voorkomen dat het Huis in vreemde handen valt. Daarom is het logisch dat je spreekt van prins Bernhard, prins Claus en Koningin Maxima etc.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Je weet maar nooit met die duitsers jah... maar dank voor uw uitleg
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Henry86 schreef:
Blind Guardian schreef:Bernhard is toch ook altijd Prins Gemaal geweest ... Niet ?, en klaas is ook nooit een koning geweest


Gewoonlijk is het zo dat als het staatshoofd een man is, zijn vrouw de koningin is en als het staatshoofd een vrouw is, haar man het prinsgemaal. Dit om te voorkomen dat het Huis in vreemde handen valt. Daarom is het logisch dat je spreekt van prins Bernhard, prins Claus en Koningin Maxima etc.
Wederom zit je er naast. Er was rond een eventuele vrouw van een eventuele koning geen besluit genomen. Netzo als dat er toen er nog mannelijke opvolgers waren voor de troon niet nagedacht werd over hoe om te gaan met een vrouw. Dat er op dit moment klakkeloos vanuit wordt gegaan dat Maxima koningin kan worden laat heel veel zien over dit volk en over hoe onze bestuurders omgaan met staatsrecht. Maargoed, dat alles is helemaal geen verrassing. Netzo als dat Willem Alexander Koning Willem IV wil worden ondanks het feit dat dit een zeer beladen naam is (indien men niet weet waarom, lees uw geschiedenis nog maar eens).
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

Hoezo 'er was geen besluit genomen'? Je gaat toch gewoon verder waar je gebleven bent, dus de vrouw van de koning is koningin net zoals voorheen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Omdat de titel koningin verbonden is geraakt aan de functie van staatshoofd en geen lege ceremoniele titel meer is voor de vrouw van het staatshoofd sinds we een vrouwelijke staatshoofd kunnen hebben. De term koningin betekent staatsrechtelijk dus tegenwoordig iets heel anders dan vóór koningin Emma. Het is niet voor niets dat de man van de koningin, ons staatshoofd, geen koning meer kon zijn. Om Maxima koningin te laten worden was (of is) nog een verandering in de wetgeving nodig. Volgens mij is het ondertussen al wel geregeld maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

captain crash schreef:Alexander Koning Willem IV wil worden ondanks het feit dat dit een zeer beladen naam is (indien men niet weet waarom, lees uw geschiedenis nog maar eens).
Ik heb iets teveel boeken om allemaal opnieuw te lezen, maar ik ben wel nieuwsgierig. Heb je het nu over de oudste zoon van Willem III die Willem IV zou worden maar voortijdig het hoekje omging aan seks drugs & rock'n'roll?
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Nee alexje van beatrix denk ik
Plaats reactie