Sommige onderzoeken zijn het geld en tijd niet waard.

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Sommige onderzoeken zijn het geld en tijd niet waard.

Bericht door Zero-Cool »

Aangezien deze topic ontstond uit de topic van Search for Earth-Like planets heb ik een nieuwe topic geopend.

Ik denk dat er teveel tijd en geld verspild word om de ruimte in te staren. Ik geef toe: het is inderdaad heel mooi om naar te staren :dance3: (I luv that emote) maar om zoveel tijd en geld te verspillen aan iets wat, als het succesvol is, waarschijnlijk niks waard is lijkt me een beetje dom. Het geld zou veel beter kunnen gebruikt worden voor onderzoek naar Aardse verschijnsels en onze problemen hier. We hebben niet eens de hele Aarde ontdekt en we willen al weten wat er op die dot, ja die dot daar, die lichtjaren ver weg is, groeit :S
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Waarom is het niks waard?
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Zoals ik al zei: tijd- en geldverspilling.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Misschien kost het een hoop geld, misschien wel teveel maar er worden toch hoop nuttige onderzoeken gedaan.
Er wordt nl niet alleen naar andere planeetjes gezocht in de ruimtevaart er worden ook onderzoeken gedaan op medisch gebied bijvoorbeeld waar ook jij nog eens baat bij kan hebben.
En een hoop technologische ontwikkelingen waar wij nu van genieten hebben we er ook aan te danken.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Juist, daarnaast zit in het aard van het beestje ~ de mens wil overleven ~ de mens wil koloniseren...

Qua dat betreft zijn we bijna hetzelfde als een virus.

En dan hebben we nog niet gehad over al die dingen waar jij gebruik van maakt, wat we te danken hebben aan Ruimtevaart, bijvoorbeeld een Magnetron
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Zero-Cool schreef:Zoals ik al zei: tijd- en geldverspilling.
En waarom is het dat dan? Je zegt dat het niks waard is, ook als zou het succesvol zijn. Waarom dan?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Uit ontdekkingen die (voor jou tenminste) niks waard lijken te zijn kunnen ook weer allerlei praktische toepassingen ontstaan. Veel ontdekkingen zijn in het begin enkel interessant voor de mensen die het interessant vinden (en imo is het ontdekken an sich al reden genoeg) maar naderhand blijken veel van die dingen ook praktische eigenschappen voor de gemiddelde persoon te hebben.
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Terwijl ik wel geloof in ontdekkingen vind ik dat we onze aandacht eens ergens anders moeten oprichten. begrijp me niet verkeerd, als er buitenaards leven was zou ik er als eerste bij zijn maar op het moment denk ik niet dat ook maar ergens in de buurt zijn om ze te vinden. We moete ons meer richten op dingen die dichter bij aarde zijn of gewoon op aarde.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Onderzoek van het universum is niet alleen het opsporen van buitenaards wezen he.
Daarnaast is onderzoek nogal gelimiteerd als je alleen kijkt naar de aarde. Dat limiteert dus ook vooruitgang.
Als je echt wat wil doen aan bijv. armoede kun je beter geld sparen door bijvoorbeeld niet om de 3 jaar overal nieuwe wegen aan te leggen.
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ah, maar nieuwe wegen zorgen voor betere infrastructuur :Y)
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Alsof die nog niet goed zat was in Nederland. Over geldverspilling gesproken. Maar we dwalen af. Feit blijft dat onderzoek ook zeer nuttig is.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Zoals uss als zei...onderzoek met betrekking tot het heelal betreft niet alleen buitenaardse wezens. Juist vooral niet, hoewel het daar in de media wel altijd over gaat. Maar he, das media.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Advocaat van de duivel zijnde (en de discussie wat naar hoger plan willen trekken): wat voor nut dan?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Meer te weten komen over het heelal, het ontstaan van het heelal, ontstaan van planeten, huidige theoriën bewijzen met praktijkvoorbeelden, over het ontstaan v/d aarde en onszelf, etc. Verder weet ik eigenlijk te weinig van het onderwerp af om betere voorbeelden te geven.
Ik ben (mede door eigenwerk) echter van mening dat bijna elk onderzoek in mijn vakgebied (de physica) meestal ongrijpbaar is voor een leek, maar van fundamenteel belang is voor de voortgang en verbetering v/d wetenschappelijke kennis in het algemeen en van/voor het vakgebied in het bijzonder.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Tsja, er waren ook mensen die Isaac Newton een enge goochelaar vonden toen hij met zijn mechanica aan kwam zetten. "Je gaat toch niet de echte wereld in formules beschrijven? Die kerel is getikt!".

En vond men Benjamin Franklin ook niet een rare vogel, die een beetje bliksem ging proberen te vangen met een vlieger?

En wat denk je van radiogolven? De mensen die daarmee bezig waren werden ook uitgelachen. Die waren met onzichtbare dingen bezig, hocus pocus enzo.

En eigenlijk vind ik dat als je van willekeurig onderzoek zegt dat het onzin of tijdverspilling is, dat je het risico loopt in hetzelfde vaarwater te komen als de personen die in de bovenstaande gevallen skeptisch waren. Je weet immers van te voren niet wat de uitkomst zal worden en wat er wellicht in de toekomst mee gedaan zou kunnen worden...
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Ik heb een kennis die over anderhalve maand voor een half jaar naar Mali vertrekt om daar antropologisch onderzoek te doen naar geldleengedrag van de huisvrouwen in een bepaald dorp en dan speciaal het verband met gouden sieraden. Ik heb een andere kennis die nu 3 maanden is afgestudeerd als psychologe en die nog steeds geen zicht heeft op betaald werk omdat niemand op haar kennis zit te wachten. Zelf heb ik mij eens een paar maanden achtereen bezig gehouden met het overweldigende probleem van pitrusgroei in een voedselarm wetland.

Wij zijn de eersten om toe te geven dat er een heleboel is dat opgeheven kan worden voordat we aan de natuurkunde beginnen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Ooit zal de mensheid zich alleen nog maar kunnen redden met ruimtevaartkundig onderzoek, astronomie en aanverwante wetenschappelijk onderzoek over het heelal. Ooit zal Aarde opgeslokt worden door de Zon. En ooit zal die andere Earth-like planet nog meer naar ons lonken, als de Zon of onze eigen planeet klimaatkuren krijgt waar zelfs de mensheid niks aan kan veranderen.

Met dat gegeven draag ik de ruimtevaart, de astronomie en aanverwante wetenschappen een zeer warm hart toe. Wij mensen denken veel teveel op korte termijn. In ieder geval op een korte termijn die hoogstens zo groot is als onze eigen levensduur op Aarde. En dat is arrogant. Ik durf ook op lange termijn en extreem lange termijn te denken.........termijnen vanaf 100 jaar en meer. En ik snap ook waarom Gene Roddenberry dat kon.
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

haha, ik vind get geen magie or goochelaars die deze onderzoeken verrichten hoor. Maar stel je eens voor: We komen te weten hoe de aarde ontstond, we kome te weten hoe ander planeten er uitzien etc. Wat gaan we daarmee doen? Ik vind het wel interessant over kolonisatie als de zon er genoeg van heeft. Maar wie zegt dat we dat ooit zullen zien aankomen? Also, om daar te kunnen komen moeten we een snellere manier van transport uitvinden of mischien cryogenic sleep ofso.

Al in al vind ik dat het niet erg veel oplevert. We wilden naar mars, we gingen daar heen. Leuke fotos maar wat hebben we er anders meegedaan? Behalve natuurlijk de eerste muis op mars gevonden: http://astrogeology.usgs.gov/HotTopics/ ... _mouse.jpg

Ik vind het elke keer iig niet kunnen dat we na jaren onderzoek in de nieuws zien: mogelijk planeet gevonden dat net als aarde kan zijn. Om de een of andere reden word ik daar boos om lol
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ik vind jouw mening over dit soort onderzoek nogal kortzichtig. Je wil meteen een tastbaar resultaat...dat is helemaal niet de bedoeling van wetenschappelijk onderzoek. Dat moet je dan ook nooit vragen aan een onderzoeker. De resultaten kunnen op termijn echter wel nuttig...of niet nuttig zijn. Om daar later een mogelijk product aan te verbinden is aan andere mensen.
Wat jij echter doet, gewoon geen onderzoek, omdat het niet meteen iets oplevert, is gewoon kortzichtig en gewoonweg dom. Daarmee laat je kansen liggen en het simpelweg vergaren van kennis liggen. Als het aan jouw had gelegen had Newton maar vis moeten gaan verkopen en Einstein circusclown moeten worden.
Gebruikersavatar
Karanov
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 670
Lid geworden op: 11 jun 2005, 21:07

Bericht door Karanov »

Het voordeel van dit soort onderzoek is dat het ons een doel geeft om nieuwe technologieen te ontwikkelen, en onze kennis van de wereld om ons heen vergroot. Deze kennis kan weer leiden tot nieuwe technologische ontwikkelingen. En alhoewel deze technologieen niet direct voordeel heeft voor onze maatschappij kunnen ze zeer zeker leiden tot practische toepassingen.

Denk aan de Space Race. Het enige directe nut was wetenschappelijk en prestige. Maar zonder de technologieen die tijdens de Space Race ontwikkeld zijn zou onze wereld er heel anders uit zien :)

Ontwikkelingen in Optische technologie door dit turen naar de sterren kunnen ook practische doeleinden hebben. Denk bijvoorbeeld aan een apparaat waar mee radioactieve materialen en de straling die ze uitzenden visueel weergegeven kunnen worden... dat is een stuk handig dan zo'n tikkende Geiger Counter. Minder sfeervol misschien, maar je moet wat inleveren in de naam van vooruitgang.
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ace of Spades schreef:Ik vind jouw mening over dit soort onderzoek nogal kortzichtig. Je wil meteen een tastbaar resultaat...dat is helemaal niet de bedoeling van wetenschappelijk onderzoek. Dat moet je dan ook nooit vragen aan een onderzoeker. De resultaten kunnen op termijn echter wel nuttig...of niet nuttig zijn. Om daar later een mogelijk product aan te verbinden is aan andere mensen.
Wat jij echter doet, gewoon geen onderzoek, omdat het niet meteen iets oplevert, is gewoon kortzichtig en gewoonweg dom. Daarmee laat je kansen liggen en het simpelweg vergaren van kennis liggen. Als het aan jouw had gelegen had Newton maar vis moeten gaan verkopen en Einstein circusclown moeten worden.
Je begrijpt me verkeerd, ik wil niet meteen een tastbaar product. haha newton en einstein en edison en wie dan ook had ik nooit iets verboden als het aan mij lag hoor. Waarom? ze deden onderzoek dat belangrijk was en ook nut had voor mensen.

Laat me even een paar dingen eerst zeggen over mijzelf en mijn standpunt over onderzoeken. Ik hou van onderzoek. Einstein, Newton, Edison etc zijn allemaal mijn hleden een voor een, ik heb er veel :P. Ze deden iets voor de wereld, voor de mensen in de wereld. Hun onderzoek hielp ons om deze planeet beter te begrijpen, mostly that is :P.Ik ben niet tegen deze onderzoek, ik vind gewoon dat er teveel aan word verspild zonder te denken wat we er nou echt mee willen.

Maar ik denk dat er wel 2 dingen uit voortkomen zoals mensen hier hebben gezegd: technologie en maybe toekomstige kolonisatie.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Zero-Cool schreef:Je begrijpt me verkeerd, ik wil niet meteen een tastbaar product. haha newton en einstein en edison en wie dan ook had ik nooit iets verboden als het aan mij lag hoor. Waarom? ze deden onderzoek dat belangrijk was en ook nut had voor mensen.
En dat konden ze vantevoren voorspellen?
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ace of Spades schreef:
Zero-Cool schreef:Je begrijpt me verkeerd, ik wil niet meteen een tastbaar product. haha newton en einstein en edison en wie dan ook had ik nooit iets verboden als het aan mij lag hoor. Waarom? ze deden onderzoek dat belangrijk was en ook nut had voor mensen.
En dat konden ze vantevoren voorspellen?
ik heb me ouwe post geedit :P Waarom ik hun onderzoekn goed vind heb ik daarin gezegd.
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Bericht door Dawn »

Zero-Cool schreef:
Ace of Spades schreef:
Zero-Cool schreef:Je begrijpt me verkeerd, ik wil niet meteen een tastbaar product. haha newton en einstein en edison en wie dan ook had ik nooit iets verboden als het aan mij lag hoor. Waarom? ze deden onderzoek dat belangrijk was en ook nut had voor mensen.
En dat konden ze vantevoren voorspellen?
ik heb me ouwe post geedit :P Waarom ik hun onderzoekn goed vind heb ik daarin gezegd.
Dat is iets, wat je eigenlijk alleen achteraf makkelijk kunt zeggen, dat hun onderzoek nuttig was. Ten tijde toen ze er nog daadwerkelijk mee bezig waren, hadden waarschijnlijk de meeste mensen het idee, dat het nutteloos was...
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Wat Zero-Cool bedoelt is dat hij nú een tijdmachine nodig heeft om 500 jaar vooruit in de tijd te reizen, zodat ie dan kan zeggen dat het onderzoek van nu nuttig was. :P
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

sirdupre schreef:Wat Zero-Cool bedoelt is dat hij nú een tijdmachine nodig heeft om 500 jaar vooruit in de tijd te reizen, zodat ie dan kan zeggen dat het onderzoek van nu nuttig was. :P
Haha dat zou wel cool zijn maar ik heb niet problemen met alle onderzoeken hoor. Alleen bij sommige denk ik: ":X ja dan wat? |:( "
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

In principe vind ik dat er zo veel mogelijk onderzocht dient te worden. Maar je moet wel prioriteiten stellen als het gaat om besteding van het budget. In mijn ogen wordt er in dat opzicht veel te veel geld uitgegeven aan tochtjes naar de ruimte en het zoeken van een higgs-boson.
Dan moet ik denken aan die G8 top die onlangs gehouden werd en waar men een bak geld voor Afika klaarzette. Met veel bombarie wordt een bedrag van 50 miljard euro (of iets in die orde van grootte) aangekondigd. Dat vind ik dan zo ontzettend karig als je bedenkt dat zo'n bedrag door die landen veel makkelijker wordt uitgegeven als het gaat om rondjes draaien om de aarde.
En hoeveel geeft Nederland ookalweer aan CERN? 2 miljard ofzo?? Een veelvoud van het bedrag dat gaat naar het vinden van een medicijn tegen kanker...
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Henry86 schreef:En hoeveel geeft Nederland ookalweer aan CERN? 2 miljard ofzo?? Een veelvoud van het bedrag dat gaat naar het vinden van een medicijn tegen kanker...
Ja, omdat de investeringen voor kankeronderzoek al door bedrijven worden gedaan. Het is toch iets handiger om overheidsgeld te steken in onderzoeken die niet op andere manieren gefinancieerd kunnen worden.
Plaats reactie