Polen gooit WW2 in de strijd

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Polen gooit WW2 in de strijd

Bericht door Section31 »

Polen gooien Tweede Wereldoorlog in strijd

WARSCHAU/BRUSSEL - Polen brengt het leed uit de Tweede Wereldoorlog in als extra argument om meer macht te krijgen in de Europese Unie. Zonder de misdaden begaan door nazi-Duitsland had Polen nu 66 miljoen inwoners geteld in plaats van de huidige 38 miljoen.

En Polen wil zoveel macht binnen de EU als had het nu 66 miljoen inwoners, aldus de Poolse premier Jaroslaw Kaczynski.

Tussen 1939 en 1945 werden 6,5 miljoen Polen omgebracht, onder wie drie miljoen Poolse joden. Dat was toen een kwart van de bevolking.

NU.nl
Ik word met de maand blijer met deze bananenrepubliek in de EU. :lachhuil:

Zou leuk worden als Duitsland ook z'n oorlogslachtoffers erbij ging tellen...
Laatst gewijzigd door Section31 op 22 jun 2007, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Jah en dan achteraf nog meer spijt hebben van het vermoorden van al die Joden he...

Ach, ik snap wel waar dit vandaan komt, het zou allemaal niet zo in het nieuws moeten zijn. Voor ons is van belang wat er uiteindelijk uitkomt, niet hoe dat gaat. Zoals in WW al eens gezegd werd: Er zijn twee dingen waar je niet van wil weten hoe ze gemaakt worden, worsten en wetgeving. Dit bericht laat maar weer eens zien dat die wijsheid absoluut waar is :)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Komt nog bij dat we al ik weet niet hoe lang niet normaal met Rusland kunnen praten omdat er iets is met Pools vlees dat werkelijk niemand iets kan schelen behalve Poolse slagers. En dat dit allemaal voorkomen had kunnen worden door een behoorlijk Europees verdrag te sluiten voordat de nieuwe leden erbij kwamen. En de Poolse teletubbie of wat daar ook mee was. Polen, het Bergen op Zoom van Europa.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

sie haben es gewust

dedoor de Polen geiniteerde Pogrom's waren van zulk een bloeddorstige en fanatieke aard, dat zelfs de meest antisemitische nazis met vertwijfeling zoveel dierlijke wreedheid gadesloegen

Polen mogen blij zijn dat ze uiteindelijk de oorlog verloren hebben en niet degenen zijn die de oorlog startten
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Een heerlijk topic..........alleen, alles is al gezegd. Helemaal met voorgaande politieke deskundigen eens ;).

Het grappige is dat straks de Oekraïne nog liberaler is dan Polen.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

als ze toch ergens niet kunnen nadenken :\

be-lach-e-lijk

in polen is het nog echt van 'dat is niet mijn pakkie an, dus pak ik het niet an'
in alle bureacratische stomheid, bah

de stomme broertjes zouden op hun knietjes moeten danken dat ze kunnen mee profiteren maar nee, meteen maar de hele arm proberen te pakken ;-(

(sorry zit nix constructiefs in, alleen even zeuren)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

De EU moet keihard optreden. Dit niet over z'n kant laten gaan en de Poolse regering berispen.

PS: Waarom zit Polen eigenlijk in de EU. Om alleen maar subsidies op te eisen? Zo ja, opsodemieteren (sorry, ook ik ben ff nijdig en had zin om te 'zeuren' ;))
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Bit harsh dont you think? Ik weet niet veel van geschiedenis af maar was het niet de Duitse invasie van polen dat WWII startte? En ja er waren concentratiekampen daar maar hoeveel hadden de Polen daar over te zeggen? Waren ze niet bezet door de Nazis?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Zero-Cool schreef:Bit harsh dont you think? Ik weet niet veel van geschiedenis af maar was het niet de Duitse invasie van polen dat WWII startte?
De invasie zelf zorgde niet voor oorlog hoor. Zat wel wat meer achter.
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

ja dat weet ik maar officieel word dat aangeduid als de start van WWII
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Zero-Cool schreef:ja dat weet ik maar officieel word dat aangeduid als de start van WWII
Jep omdat GB en Frankrijk toen pas verzonnen dat Duitsland toch meer wilde dan alleen wat extre leefruimte voor haar eigen mensen. De Russen kwamen helemaal nog niet in actie vanwege het niet-aanvalsverdrag dat ze hadden en de Amerikanen waren voorlopig ook nog nergens te zien.
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ja ik weet dat Duitsland al andere landen had "bezet" maar wat ik niet snap is waarom sommige posts hier tegen Polen waren?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Zero-Cool schreef:Ja ik weet dat Duitsland al andere landen had "bezet" maar wat ik niet snap is waarom sommige posts hier tegen Polen waren?
Omdat het een volstrekt belachelijk argument is van de Polen om meer invloed in de EU te eisen op deze manier. Ze schijnen er trouwens ondertussen ook op een normale manier uitgekomen te zijn.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

van de week in 'een' krant (boeit echt niet..):

2 mensen hadden Auschwitz bezocht en zochten naar een verblijfplaats voor de nacht.
komen ze een bordje met een ondergaande zon en prikkeldraad er op getekend tegen: hotel Auschwitz :lachhuil:.
het eerste dat ze hoorden toen ze binnen kwamen was 'Ausweis bitte'. :X
aan het eind van hun verslag merkten ze nog even op dat de douches gelukkig wel warm water hadden.

erh.. mn beeld van polen verslechterd, terwijl krakow nou juist zo leuk is :S
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

captain crash schreef:
Zero-Cool schreef:Ja ik weet dat Duitsland al andere landen had "bezet" maar wat ik niet snap is waarom sommige posts hier tegen Polen waren?
Omdat het een volstrekt belachelijk argument is van de Polen om meer invloed in de EU te eisen op deze manier. Ze schijnen er trouwens ondertussen ook op een normale manier uitgekomen te zijn.
Maar ze hebben ook veel geleden tijdens de oorlog. Ze hebben veel bijgedragen aan de geallieerde troepen en hebben ook de meeste mensen verloren in een land.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

ja zullen wij nu dan ook maar een miljoen ofzo bij de nederlandse bevolking optellen en bij duitsland er wat aftrekken? :*)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Zero-Cool schreef:
captain crash schreef:
Zero-Cool schreef:Ja ik weet dat Duitsland al andere landen had "bezet" maar wat ik niet snap is waarom sommige posts hier tegen Polen waren?
Omdat het een volstrekt belachelijk argument is van de Polen om meer invloed in de EU te eisen op deze manier. Ze schijnen er trouwens ondertussen ook op een normale manier uitgekomen te zijn.
Maar ze hebben ook veel geleden tijdens de oorlog. Ze hebben veel bijgedragen aan de geallieerde troepen en hebben ook de meeste mensen verloren in een land.
Jah weet je, ik vind ook dat Nederland meer invloed moet hebben dan Frankrijk omdat we zo geleden hebben onder de bezetting van Napoleon en zoveel moeite hebben moeten doen om weer van 'm af te komen. Of wacht, de Belgen moeten eigenlijk nog een vergoeding van Nederland hebben omdat we hun ontwikkeling zolang tegen hebben gehouden.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Zero-Cool schreef:
captain crash schreef:
Zero-Cool schreef:Ja ik weet dat Duitsland al andere landen had "bezet" maar wat ik niet snap is waarom sommige posts hier tegen Polen waren?
Omdat het een volstrekt belachelijk argument is van de Polen om meer invloed in de EU te eisen op deze manier. Ze schijnen er trouwens ondertussen ook op een normale manier uitgekomen te zijn.
Maar ze hebben ook veel geleden tijdens de oorlog. Ze hebben veel bijgedragen aan de geallieerde troepen en hebben ook de meeste mensen verloren in een land.
Hier past maar 1 reactie bij (en srry R2, geen argumenten deze keer): :') :rofl:
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Ace of Spades schreef:Hier past maar 1 reactie bij (en srry R2, geen argumenten deze keer): :') :rofl:
dan moet het maar een mess hall topic worden
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ace of Spades schreef: Hier past maar 1 reactie bij (en srry R2, geen argumenten deze keer): :') :rofl:
lol wat heb ik nou weer gezegd :P
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Als je serieus niet snapt wat er hilarisch is aan je post, dan zou ik er toch nog maar eens wat langer naar kijken.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

captain crash schreef:De Russen kwamen helemaal nog niet in actie vanwege het niet-aanvalsverdrag dat ze hadden
De Russen kwamen juist wel in actie vanwege het niet-aanvalsverdrag. Daarin hadden ze afgesproken dat ze de andere helft van Polen mochten hebben. Dus hopla.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Tja...ze waren toch al bezig in Finland :{ .
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Ace of Spades schreef:Tja...ze waren toch al bezig in Finland :{ .
Waar ze zulke slechte resultaten behaalden dat ze Hitler ervan overtuigden dat hij Rusland er wel even bij kon hebben.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

het kan dus wel met argumenten :lachhuil:
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ace of Spades schreef:Als je serieus niet snapt wat er hilarisch is aan je post, dan zou ik er toch nog maar eens wat langer naar kijken.
lol srsly! Zoals ik al zei ik heb al 3-4 jaar geen Nederlands meer gepraat of getypt! Ik snap dus niet wat ik heb gezegd dat zo grappig is :p plz explain! Or pm me als het offtopic is :P
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Het is totaal niet grappig... :{
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

on topic svp
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Inderdaad weer ontopic, en dan echt waar dit onderwerp over gaat: het dwarsliggen van Polen op de EU top:
EUObserver.com schreef:New treaty outline creates fresh question marks

BRUSSELS – The German EU presidency has presented a draft treaty compromise that caters for most of the issues raised by problem countries but risks upsetting a larger camp of states that feels the good balance of previous drafts has been lost.

The 16-page document, circulating late on Friday evening, accommodates British, Dutch and Czech "red lines" giving them something to sell to the public at home.


Britain, which came to the meeting saying it would walk away from the summit if it did not get its issues agreed, will be able to claim it has won some big concessions, with one diplomat referring to the latest text as the "British mandate."

The Charter of Fundamental Rights, which sparked big discussion in the run-up to the summit, is now to have language attached to it that makes it completely clear it will not create new rights for the union or encroach on UK law.

The proposed EU foreign minister will now have the clunkier title of High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy, while the text in several places makes clear that the EU should not get any more foreign policy powers.

London will also not be obliged to take part in EU cooperation in judicial and police affairs.

Dutch prime minister Jan Peter Balkenende, who could not return to the Hague empty-handed following his country's rejection of the original constitution in 2005, has secured stonger enlargement criteria in the treaty.

The changes make it more difficult for would-be member states to get their applications approved, gives slightly more power to national parliaments over proposed EU legislation and adds a protocol stating that the new treaty does not affect the right of member states to provide services of general interest.

The Czech Republic secured language making the division of power between member states and the union clearer - stating that it is a two-way process - implying that powers can be taken back from the union.

The new text has come under fire from a series of member states who fear that the balance of a German proposal circulated earlier this week has been undone, however. German chancellor Angela Merkel has also drawn criticism for being too tough on the Poles by threatening to go ahead with intergovernmental treaty talks without them.

Poland has got its longed-for text on energy solidarity as well as a phrase stating that language in the rights charter will not affect national governments' power to legislate in the sphere of "public morality [and] family law."

However, there is stil no language at all on the voting system with EU leaders currently locked in a row about what to do with Poland's demand to adjust the system proposed in the original constitution.

Polish breakthrough?
But diplomatic sources are saying Warsaw will in the end go for an extension of the current Nice treaty voting rules until 2017, as well as a new version of the 1994 "Ioannina Compromise," which allows small minorities of EU states to call for re-examination of EU decisions they do not like.

A summit attendee noted that the talks between Germany and Poland are extremely stilted. Every time Ms Merkel suggests something to president Lech Kaczynski, he leaves the negotiating room to discuss it with his twin brother and prime minister back in Warsaw, Jaroslaw Kaczynski, said the source.
Ik moet zeggen dat ik er toch bewondering voor heb hoe de EU bij elkaar gehouden wordt. Het is een knap staaltje diplomatie, hoe ze iedere keer met vage en onlogische concessies alle landen binnen de boot weten te houden. Maar zo gaat het moeizame Europese Project langzaam voort, en gelukkig maar, want Europese samenwerking is belangrijk voor de toekomst.

En we zitten nog steeds aan verdragen vast die gericht zijn op een unie van 15 lidstaten, terwijl we er inmiddels 27 tellen. De grondwet zou dit op hadden moeten lossen, maar dat kwam er niet van. Het verworpen grondwettelijk verdrag was wat mij betreft wel een verdiende schop tegen Europa's reet, want al dat gefantaseer over een soort Verenigde Staten van Europa ging toch echt te ver. Eindelijk lijkt dat goed doorgedrongen te zijn tot de dames en heren in Brussel. Nu wordt volgens het plan van Merkel een mooi aanvullend verdrag voorgelegd dat de bestaande problemen oplost en alle onzin zoals het Europees volkslied, de Europese vlag, Minister van Buitenlandse Zaken, etc. eruit schrapt.

Morgen zullen we denk ik definitief weten wat de uitslag van de top was. Hopelijk gaat het toch lukken (zoals het er nu ook naar uit ziet) en kan later dit jaar/volgend jaar een nieuw verdrag getekend en geratificeerd worden.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

En ja, het is gelukt:
EUobserver.com schreef:EU leaders scrape treaty deal at 11th hour

BRUSSELS - After a marathon round of talks, the EU has finally agreed the outline of a new treaty for the bloc with formal intergovernmental negotiations to start on 23 July.

At around 05:00 local time on Saturday morning - following a full day and a half of tense discussion - a triumphant Angela Merkel, German chancellor, announced to press that a deal had been struck and that Europe would be able to move out the "reflection" phase it has been in since the draft EU constitution was rejected two years ago.

Under the plans, member states will use the mandate agreed at the summit as the basis for negotiations on a new treaty, which is to be done and dusted by the end of the year and ratified in all member states by mid-2009, ahead of the next European elections.

At this time, the EU will get a new foreign minister - or High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy as its now less-than-snappy title goes - and a permanent president as two of the most visible innovations click into place.

The negotiating base reflects a stringent political reality: it needs to produce a document that feels different to the constitution that was rejected two years ago in France and the Netherlands, but keeps the subtance of the original text. It also has to be a text that leaders can sell at home as being not worth putting to a referendum.

The result, full of compromises, opt-out opportunities and special texts for certain countries, is not going to give rise to a treaty that wins any beauty contests: easier-to-grasp names such as EU "laws" have been dropped in order to maintain the current "regulations" and "directives" seen as less symbolic of statehood; the flag, anthem, motto and name "constitution" fell by way of the same argument.

"Maybe it was not the most beautiful lyrics we have adopted," said European Commission president Jose Manuel Barroso, but it is "effcient prose," with the resulting "Reform Treaty" to be attached to two current treaties.

Voting compromise
The headline-stealing issue of the summit was whether to change the EU voting system as demanded by Poland. Germany was steadfastly against the idea, believing the propsed double majority, population-oriented system is just and democratic.

In the end, after threats of launching treaty talks without Polish approval, they finally agreed that the current Nice treaty voting system continues until 2014.

From 2014-2017, a transistion phase kicks in where the new system - based on 55 percent member states and 65 percent population - applies, but the original sysyem under Nice can still be used to take decisions if a member state thinks it necessary. After 2017, only the new system applies. An easier threshold to delay a decision also kicks into place from 2014.

"The one who wins in these kinds of situations is the one with the strongest nerves," said Polish president Lech Kaczynski after the talks.

Elsewhere, the UK secured weaker language on foreign policy, made sure it could opt out of taking part in EU cooperation on police and judicial matters and secured what diplomats say is a "de facto" opt-out of a charter setting out the civil, social and economic rights of citizens.

The other two problem countries were the Netherlands, who managed to get national parliaments a greater say over proposed EU legislation as well as tougher criteria language on future would-be member states, and the Czech Republic which fought for, and got, a clearer division of competencies between the EU and member states.

Meanwhile, France managed to get the phrase "undistorted competition" removed from being one of the objectives of the EU, with French voters thought largely to have voted against the constitution in May 2005 out of a fear that it would open the door to Anglo Saxon neo-liberalism.

Chopped and sliced though the old constitution is, "much of the substance has been maintained" according to chancellor Merkel.

Now EU leaders will return home to sell the result for domestic consumption, with next month's intergovernmental negotiations (IGC) to be stuff for technocrats and lower-level diplomats to deal with.

The next big issue, once the treaty is finally agreed, will be referendums. Both Denmark and Ireland, as the two member states legally obliged to have referendums if their sovereignty is affected, are already deliberating whether a public poll will be strictly necessary or whether they will follow the rest and ratify via their parliaments.
Polen is dus toch overgehaald door de nieuwe stemprocedure pas later in te laten gaan. Eerst wilde Polen het helemaal niet, Duitsland stelde ingang per 2014 voor. Polen weigerde, en er werd gevraagd om 2017. Nu dus een compromis dat Polen haar huidige buitenproportionele stemmacht tot 2014 behoudt, en dat daarna een vage tussenregeling in werking treed waarbij beide stemprocedures gebruikt kunnen worden. Echt weer een EU oplossing.

Mooie en juiste bewoordingen ook in dit artikel: "The result, full of compromises, opt-out opportunities and special texts for certain countries, is not going to give rise to a treaty that wins any beauty contests". Geen 'prachtig' document zoals de grondwet dat was, maar wel een belangrijk document.
Plaats reactie