Waar is de zure regen en het gat in de ozonlaag?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Waar is de zure regen en het gat in de ozonlaag?

Bericht door Section31 »

Pak een krant van 12 jaar geleden en geheid dat er een artikel over één van deze ondewerpen in terug te vinden is.
Ik kan me de onheispellende foto's van aangetaste bossen en illustraties van het enorme gat in de ozonlaag nog goed herinneren.

Waar zijn ze gebleven? Spontaan verdwenen?
Zal het met Global Warming ook zo zijn over 15 jaar; ingeruild voor een nieuwe hype?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

het tegengaan van een ongebreidelde CFK-emissie is juist een van de lichtende voorbeelden van succesvol oplossen van een potentieel desastreus probleem!
de toonzetting van je OP is daarom wat te negatief imho en gaat van verkeerde uitgangspositie uit;
het probleem was er wel degelijk

wat ik wel vind is dat er door verscheidene organisaties te veel wordt opgeklopt;
de waarheid wordt vaak overdreven en soms compleet verdraait (a la Brent Spar bijvoorbeeld...);
de boodschap heeft daardoor effect verloren;

en tijdje geleden was er een VPRO-docu op televisie: hoera het klimaat verandert;
een voorbeeld van nieuwe technologische kansen en ondernemers die "...niet konden wachten tot het zo ver was";
een van de weinige "positieve" of iig andersoortige geluiden ipv de doemscenario's

ik maak me soms zorgen over "aanstaande klimaatverandereringen" waarvan het voor mij vast staat dat die plaats hebben op dit moment;
ik maak me vaker kwaad op paljassen die op televisie het Tillegraafvolk bang proberen te maken met het "feit" dat we allemaal dood gaan;
dit soort klimafundamentalisten werken contraproductief en maken iedereen zo moe van alle doempraterij dat het draagvlak - zoals er vroeger was om het CFK-probleem op te lossen - wordt weggevreten
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: Waar is de zure regen en het gat in de ozonlaag?

Bericht door Trutgras »

Section31 schreef:aangetaste bossen en illustraties van het enorme gat in de ozonlaag nog goed herinneren.
Waar zijn ze gebleven? Spontaan verdwenen?
Zure regen is (in ieder geval in Europa) sterk afgenomen door een sterke teruggang in het gebruik van (zwavelhoudende) steenkool en door regulatie van bemesting in de landbouw waardoor minder ammonia vrijkomt. CFKs zijn, zoals R2 al zei, ook teruggedrongen dmv regulatie. Het probleem oplossen lijkt mij een beter idee dan wachten totdat het probleem uit de hand loopt zodat de doemdenkers lekker gelijk krijgen.

En zelfs als het broeikaseffect later minder blijkt te zijn dan door sommige mensen wordt voorspeld, dan is er nog niks verloren door nu te doen wat we doen. De maatregelen die ertegen worden genomen - versterking van dijken, verbetering van waterbeheersing, beperking van olieconsumptie, ontwikkeling van duurzame energie - zijn allemaal op zichzelf al nuttig, zelfs als er helemaal geen opwarming van de aarde is maar 'gewoon' periodieke overstromingen en opraken van fossiele brandstoffen.

Enige probleem dat overblijft is irritatie over het journaal, maar dat hou je met Philip Freriks toch wel.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Van http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_hole
The Antarctic ozone hole is expected to continue for decades. Ozone concentrations in the lower stratosphere over Antarctica will increase by 5%–10% by 2020 and return to pre-1980 levels by about 2060–2075, 10–25 years later than predicted in earlier assessments. This is because of revised estimates of atmospheric concentrations of Ozone Depleting Substances — and a larger predicted future usage in developing countries. Another factor which may aggravate ozone depletion is the draw-down of nitrogen oxides from above the stratosphere due to changing wind patterns.
De data zou ik trouwens met een korrel zout nemen, maar het is wel duidelijk dat het een stuk beter gaat dan 30 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Pak een krant van 20 jaar geleden en geheid dat er een artikel over communisten in terug te vinden is. Ik kan me de onheilspellende berichten van Gulags en hongersnoden door collectivisatie van de landbouw waarbij tientallen miljoenen mensen omkwamen nog goed herinneren.

Maar uiteindelijk hebben in Nederland nooit communisten de macht overgenomen. Het zal dus allemaal heus wel mee zijn gevallen met die Stalin figuur.

Waar zijn de communisten gebleven? Zijn ze spontaan verdwenen? (Of zou het iets te maken hebben met het Marshallplan, militaire bescherming van West-Europa, rampzalig falen van de Soviet-economie en verzet van zo’n beetje ieder oost-europees volk dat gedwongen werd onder communisme te leven?)

Zal het met moslimfundamentalisme ook zo zijn over 15 jaar; ingeruild voor een nieuwe hype?

Mooi. Dan is er dus geen probleem en hoeven we niks te doen!
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

Trutgras schreef: Het zal dus allemaal heus wel mee zijn gevallen met die Stalin figuur.
ja hitler viel ook wel mee :*) :lachhuil:

----

het communisten 'probleem' is toch ook verholpen door voornl. propaganda, zo zal moslimfundamentalisme op een zelfde stelselmatige manier 'verholpen' worden, en moeten alle problemen gewoon vroegtijdig aangepakt worden? :?

of bedoel je dat juist te zeggen :{
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Jim schreef:het communisten 'probleem' is toch ook verholpen door voornl. propaganda
Yeah. Right. De communisten zijn opgehouden met atoombommen naar ons te wijzen omdat we dat niet aardig van ze vonden. (sarcasme alert)
en moeten alle problemen gewoon aangepakt worden? :? of bedoel je dat juist te zeggen :{
Ja, dat bedoelde ik te zeggen.

'Er dreigde een probleem, toen is er iets gedaan om het probleem te verhelpen/voorkomen, en nu is het probleem er niet' is geen bewijs voor de stelling 'Het probleem heeft nooit bestaan'. Die argumentatie probeerde mijn post te parodieren, met behulp van een retorisch trucje dat sarcasme heet.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Jim schreef:ja hitler viel ook wel mee :*) :lachhuil:
kun je daar eens voorbeelden van geven?
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

R2D2 schreef:
Jim schreef:ja hitler viel ook wel mee
kun je daar eens voorbeelden van geven?
Op 6 januari 1939 kwam Hitler een Joods meisje tegen, Hitler heeft dat meisje toen maar een keer geschopt omdat ze al te laat was voor school.
Toch best aardig van de Fuhrer...
Maar uiteindelijk hebben in Nederland nooit communisten de macht overgenomen. Het zal dus allemaal heus wel mee zijn gevallen met die Stalin figuur.
Je hoort ook niemand meer over de zwarte dood of over de kruistochten, vielen die dan ook mee?

Onder Stalin's bewind zijn naar schatting 20 milloen mensen omgekomen, en onder Hitler ongeveer 6 milloen.
Dat is bij elkaar dus bijna tweemaal de Nederlandse bevolking...
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Punisher schreef:
Maar uiteindelijk hebben in Nederland nooit communisten de macht overgenomen. Het zal dus allemaal heus wel mee zijn gevallen met die Stalin figuur.
Je hoort ook niemand meer over de zwarte dood of over de kruistochten, vielen die dan ook mee?
Argh! Het was sarcastisch! Dat leg ik toch net uit!

Hint nummr 1: Ik gebruik tot zes keer toe exact dezelfde zinsconstructie als in de eerste post van Section31. Een van de kenmerken van een parodie: dezelfde vorm met een andere inhoud.

Hint nummer 2: Denk je werkelijk dat ik serieus ben als ik zeg dat tientallen miljoenen doden wel meevallen? Wat voor persoon denk je dat ik ben?

Hint nummer 3: Mijn verklarende post achteraf, waarin ik zeg dat de originele post sarcastisch was. O.a. door niet 1 maar 2 keer expliciet het woord 'sarcasme' op te schrijven.

Hint nummer 4: Het. Was. Sarcastisch. Uitroepteken. Uitroepteken.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Het was ook zo'n onduidelijke post (not) :') .
Plaats reactie