De heilige koe versus moeder aarde
Moderator: R2D2
- captain crash
- Administrator
- Berichten: 26503
- Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
- Locatie: Nowhereland
- Contacteer:
De heilige koe versus moeder aarde
De uitspraak van de Raad van State betekent dat het moeilijker wordt om wegen te verbreden in Nederland. Eindelijk is het tijd om eens serieus na te denken over de congestie problematiek op de Nederlandse wegen. Moeten we asfalt blijven uitrollen of moeten er structurele aanpassingen komen in de leefwijze van mensen? Bij dit laatste valt te denken aan een andere woonlocatie maar bijvoorbeeld ook veel meer thuiswerken.Streep door verbreding A4 bij Leiden
Uitgegeven: 25 juli 2007 14:09
Laatst gewijzigd: 25 juli 2007 14:10
DEN HAAG - De Raad van State heeft een streep gehaald door de verbreding van de A4 tussen Leiden en Burgerveen.
In een zaak die was aangespannen door onder meer Milieudefensie oordeelde de raad woensdag dat de lucht op sommige plekken viezer wordt door de uitbreiding van twee naar drie rijstroken over een lengte van 20 kilometer.
De Raad van State stelt dat de bredere weg, ook bij een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, zal leiden tot een te hoge uitstoot van stikstof en mogelijk ook van fijnstof.
Vervuiling
De raad oordeelde verder dat Rijkswaterstaat niet op de juiste manier de toename van de vervuiling op de ene plek wegstreepte tegen een verbetering een eindje verderop.
Ook beperkten de berekeningen over de luchtkwaliteit zich tot de oplevering van het tracé in 2012. Volgens Rijkswaterstaat neemt het verkeer daarna niet meer toe, maar dat is volgens de raad niet hard te maken.
Gevolgen
Ook beperkten de plannenmakers zich ten onrechte tot de directe omgeving van de A4, terwijl de verbreding in de ogen van Milieudefensie ook gevolgen heeft voor aan- en afvoerwegen rond Leiderdorp.
Milieudefensie ziet in de uitspraak haar opvatting dat wegenaanleg niet meer van deze tijd is bevestigd. Ook allerlei maatregelen om de luchtkwaliteit te waarborgen, zoals een lagere snelheid en luchtschermen, blijken te weinig zoden aan de dijk te zetten, aldus Milieudefensie.
Vertraging
Rijkswaterstaat kan nog niet zeggen in hoeverre de verbreding van de A4 bij Leiden vertraging oploopt. De voorbereidingen voor de werkzaamheden worden voor onbepaalde tijd neergelegd.
Oh: en nog een bijkomstigheid - fijnstof veroorzaakt meer doden door kanker in Nederland dan meeroken. Was een of ander onderzoek een weekje terug.
- Nemesis
- Admiral
- Berichten: 11595
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Thuiswerken lijkt mij een zeer goede oplossing, of..
meerdere locaties voor bedrijven en dat gezamelijk doen.
daarnaast stel ik ook voor, om de bestaande auto te verbannen.. europees gezien. Vanaf 2015 geen benzine, diesel of gas auto's nieuw verkopen maar alleen nog auto's die volledig millieu vriendelijk zijn. Dan raken de oude auto's vanzelf op
meerdere locaties voor bedrijven en dat gezamelijk doen.
daarnaast stel ik ook voor, om de bestaande auto te verbannen.. europees gezien. Vanaf 2015 geen benzine, diesel of gas auto's nieuw verkopen maar alleen nog auto's die volledig millieu vriendelijk zijn. Dan raken de oude auto's vanzelf op
- captain crash
- Administrator
- Berichten: 26503
- Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
- Locatie: Nowhereland
- Contacteer:
- Nemesis
- Admiral
- Berichten: 11595
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Ja, geheel mee eens. Veel logistieke bedrijven zitten nog bij schiphol. Tuurlijk, is handig voor aanvoer vanuit de lucht, maar vervoer per weg/spoort kan je beter buiten de randstand zitten. Dan zou een Enschede, Venlo, Arhnem/Nijmegen veel beter zijn.
Verder is de technologie in de computerwereld nu ook zo ver dat je fatsoenlijk thuis kan werken. Geef 5 jaar km vergoeding direct aan één werknemer zodat hij een goed kantoor thuis kan maken en investeer in videoconference ook e.d. is het heel goed te doen.
Verder is de technologie in de computerwereld nu ook zo ver dat je fatsoenlijk thuis kan werken. Geef 5 jaar km vergoeding direct aan één werknemer zodat hij een goed kantoor thuis kan maken en investeer in videoconference ook e.d. is het heel goed te doen.
- .:Admiral-Janeway:.
- Captain
- Berichten: 2544
- Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
- Locatie: Enschede
-
- Admiral
- Berichten: 13484
- Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54
Wegen verbreden heeft ook weinig zin. Alles komt uiteindelijk toch uit op smallere wegen in de bebouwde kom waar het dus vastloopt.
Wat wel kan schelen om de files op de snelwegen zelf te verminderen is de snelwegen overal hetzelfde aantal rijstroken te geven en niet een stuk 2-baans en dan weer 3-baans. Ritsen leren ze in dit land toch nooit, wat inhoudt dat het blijft vastlopen op die manier.
Maar inderdaad een structurelere oplossing is er voor zorgen dat er minder woon-werk verkeer nodig is.
Wat wel kan schelen om de files op de snelwegen zelf te verminderen is de snelwegen overal hetzelfde aantal rijstroken te geven en niet een stuk 2-baans en dan weer 3-baans. Ritsen leren ze in dit land toch nooit, wat inhoudt dat het blijft vastlopen op die manier.
Maar inderdaad een structurelere oplossing is er voor zorgen dat er minder woon-werk verkeer nodig is.
- Trutgras
- Captain
- Berichten: 2485
- Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
- Locatie: suburbia
Misschien is het ook een goed idee als bedrijven helemaal geen kilometervergoedingen meer geven aan mensen alleen om op en neer naar hun werk te rijden. Het bedrag dat bedrijven anders aan een kilometervergoeding zouden betalen kunnen ze bovenop het gewone salaris doen en als mensen direct in hun portemonnee voelen wat het kost om een baan ver weg te hebben zullen ze sneller geneigd zijn om er eentje dichtbij te zoeken.
- Nemesis
- Admiral
- Berichten: 11595
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
- captain crash
- Administrator
- Berichten: 26503
- Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
- Locatie: Nowhereland
- Contacteer:
File dwingt tot werken dichter bij huis
Uitgegeven: 26 juli 2007 11:41
Laatst gewijzigd: 26 juli 2007 12:12
ROTTERDAM - Mensen willen dichter bij huis werken, wanneer het aantal files in Nederland blijft toenemen. Of zij willen meer thuis werken als zij vaker in de file komen te staan.
Dit blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group onder ruim 1600 mensen, dat donderdag is gepubliceerd.
Werknemers zijn bereid gemiddeld een kleine veertig minuten (enkele reis) onderweg te zijn van huis naar werk. Doordat er meer files komen, kunnen mensen in die tijd steeds minder ver reizen.
De helft van de ondervraagden antwoordde bevestigend op de vraag of meer files een belangrijke reden zijn om dichter bij huis te willen werken. Voor jongeren en vrouwen geldt dat met respectievelijk 59 en 54 procent nog sterker.
Bijna 40 procent vindt het stijgend aantal files een belangrijke reden om (meer) thuis te willen werken. Voor mannen is dat 44 procent.
-
- Admiral
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12
-
- Admiral
- Berichten: 13484
- Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54
- captain crash
- Administrator
- Berichten: 26503
- Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
- Locatie: Nowhereland
- Contacteer:
Maar dan krijg je dit weer:
Biodiesel maakt eten duurder
Uitgegeven: 26 juli 2007 12:09
BRUSSEL - Het stijgend gebruik van biobrandstoffen heeft fikse gevolgen voor de landbouw en prijs van biogewassen. Dat blijkt een studie van de Europese Commissie die donderdag bekend is geworden.
Rond 2020 is 15 procent van de Europese landbouwgrond nodig voor olie van koolzaad, zonnebloemen of graan. Nu is dat nog 3 procent.
De grotere vraag naar biogewassen drijft de prijzen op. Graan wordt hierdoor 3 à 6 procent duurder. De prijs van zonnebloemolie stijgt 15 procent en koolzaadolie met bijna 10 procent in 2020 vergeleken met nu.
Geringere oogst
Deze week piekt de graanprijs al op recordhoogte, omdat er tegelijk met de snelgroeiende vraag naar biobrandstof namelijk ook een geringere oogst is en een grotere vraag uit China. De recordprijs heeft hier en daar al gevolgen voor brood en graangerechten als pasta (spaghetti, macaroni).
De regeringsleiders van de EU-landen willen dat in 2020 10 procent van de brandstof voor transport voortkomt uit biogewassen, om zo het milieu te sparen.
- Karanov
- Lieutenant
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 11 jun 2005, 21:07
Waterstof motoren zijn een optie die vaak genoemd word. Maar wat vaak vergeten word is dat om waterstof te genereren je veel electriciteit en water nodig hebt. Die energie moet ergens vandaan komen en zolang we nog kool centrales bouwen* zal de neto winst voor het millieu zeer gering zijn.
Waterstof als brandstof + Kerncentrales voor de energie. Da's een optie... maar ja, wij Nederlanders met onze fobie voor kernenergie.
En dan hebben we wellicht het milieu ontzien in een mate die enigsinds nuttig is, dan hebben we nog steeds het file probleem niet opgelost. Daar voor is toch echt een verandering in onze samenleving nodig... dichter bij werk gaan wonen en/of meer thuis werken.
Oh, en openbaar vervoer dat het wat beter doet zou ook handig zijn.
* Trouwens... WTF!? In welke tijd leven we? De 19e eeuw of zo!?
Waterstof als brandstof + Kerncentrales voor de energie. Da's een optie... maar ja, wij Nederlanders met onze fobie voor kernenergie.
En dan hebben we wellicht het milieu ontzien in een mate die enigsinds nuttig is, dan hebben we nog steeds het file probleem niet opgelost. Daar voor is toch echt een verandering in onze samenleving nodig... dichter bij werk gaan wonen en/of meer thuis werken.
Oh, en openbaar vervoer dat het wat beter doet zou ook handig zijn.
* Trouwens... WTF!? In welke tijd leven we? De 19e eeuw of zo!?
-
- Admiral
- Berichten: 13484
- Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54
Kamer wil opheldering over A4
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil opheldering van minister Camiel Eurlings van Verkeer over de verbreding van de A4 bij Leiden. De coalitiepartijen en oppositiepartij VVD willen weten wat Eurlings gaat doen nu de Raad van State een stokje heeft gestoken voor de wegverbreding.
In een door Milieudefensie aangespannen zaak oordeelde de raad dat de luchtvervuiling langs het nieuwe tracé op sommige plekken toeneemt. CDA-Kamerlid Ger Koopmans spreekt van een noodsituatie omdat het gaat om een van de grootste knelpunten in het wegennet van de Randstad. Hij wil dat Eurlings desnoods met noodwetgeving komt om de verbreding toch snel mogelijk te maken.
- captain crash
- Administrator
- Berichten: 26503
- Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
- Locatie: Nowhereland
- Contacteer:
- Mr Hayes
- Fleet Captain
- Berichten: 3691
- Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
- Locatie: Barcelona
- Contacteer:
Re: De heilige koe versus moeder aarde
Men denkt hier in Nederland al veel te veel na. Ik noem het vooral 'eilandjespolitiek': Iedereen streeft belangen na, maar vooral in het ultra-bureaucratische Nederland is daardoor het resultaat vaak nul.captain crash schreef:De uitspraak van de Raad van State betekent dat het moeilijker wordt om wegen te verbreden in Nederland. Eindelijk is het tijd om eens serieus na te denken over de congestie problematiek op de Nederlandse wegen. Moeten we asfalt blijven uitrollen of moeten er structurele aanpassingen komen in de leefwijze van mensen? Bij dit laatste valt te denken aan een andere woonlocatie maar bijvoorbeeld ook veel meer thuiswerken.Streep door verbreding A4 bij Leiden
Uitgegeven: 25 juli 2007 14:09
Laatst gewijzigd: 25 juli 2007 14:10
DEN HAAG - De Raad van State heeft een streep gehaald door de verbreding van de A4 tussen Leiden en Burgerveen.
In een zaak die was aangespannen door onder meer Milieudefensie oordeelde de raad woensdag dat de lucht op sommige plekken viezer wordt door de uitbreiding van twee naar drie rijstroken over een lengte van 20 kilometer.
De Raad van State stelt dat de bredere weg, ook bij een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, zal leiden tot een te hoge uitstoot van stikstof en mogelijk ook van fijnstof.
Vervuiling
De raad oordeelde verder dat Rijkswaterstaat niet op de juiste manier de toename van de vervuiling op de ene plek wegstreepte tegen een verbetering een eindje verderop.
Ook beperkten de berekeningen over de luchtkwaliteit zich tot de oplevering van het tracé in 2012. Volgens Rijkswaterstaat neemt het verkeer daarna niet meer toe, maar dat is volgens de raad niet hard te maken.
Gevolgen
Ook beperkten de plannenmakers zich ten onrechte tot de directe omgeving van de A4, terwijl de verbreding in de ogen van Milieudefensie ook gevolgen heeft voor aan- en afvoerwegen rond Leiderdorp.
Milieudefensie ziet in de uitspraak haar opvatting dat wegenaanleg niet meer van deze tijd is bevestigd. Ook allerlei maatregelen om de luchtkwaliteit te waarborgen, zoals een lagere snelheid en luchtschermen, blijken te weinig zoden aan de dijk te zetten, aldus Milieudefensie.
Vertraging
Rijkswaterstaat kan nog niet zeggen in hoeverre de verbreding van de A4 bij Leiden vertraging oploopt. De voorbereidingen voor de werkzaamheden worden voor onbepaalde tijd neergelegd.
Oh: en nog een bijkomstigheid - fijnstof veroorzaakt meer doden door kanker in Nederland dan meeroken. Was een of ander onderzoek een weekje terug.
Men -o.a. Milieudefensie- moet eens ophouden met ge-idealiseer en eens realistisch nadenken over de verstopping van Nederland. 4 of 5 baans wegen zijn in grote wereldsteden of agglomeraten van wereldstadformaat, zoals New York, Buenos Aires, Tokyo en Londen, de normaalste zaak van de wereld. Niemand heeft het hier over het algemene feit dat de ringwegen van onze Randstad meer files kennen dan b.v. de ringwegen (let wel: mega-ringwegen) van New York.
Wegen moeten hoe dan ook uitgebreid worden en Nederlandse expertisecentra, opgezet door de Overheid, moeten eens wat vaker naar voorbeelden van andere landen kijken; voorbeelden waar de problemen wél minder zijn. Ook moet ab-so-luut niet vergeten worden dat ons kleine veel te idealistische Nederland nooit alléén hét schonere milieu een flinke opwaardering kan bezorgen. We zitten verdomme ingesloten door het veel vervuilendere België en het Ruhrgebied. Not to mention the fact dat heel Noord-West Europa één grote ozonlaagvergroter is.
Ook moeten, en daar hebben we hier een handje van, twee verschillende problematieken niet geforceerd bij elkaar gebracht worden. Enerzijds heb je het megagrote probleem van de dichtslibbende Randstad en anderzijds is er het grote milieuprobleem.
Mijn oplossing: Wegen verbreden in opdracht van de overheid. Ik denk dan serieus aan superwegen met 4 of 5 banen. Anderzijds zou de regering bijvoorbeeld DAF als automerk nieuw leven kunnen inblazen. Maar dan alleen als brandstofcelauto of hybride-auto. Ook zou DAF nieuwe hybride-motoren kunnen ontwikkelen, met steun van de overheid. Daarnaast moet de subsidie op dit soort auto's uit andere landen veel en veel meer uitgebreid worden.
Op deze manier werk je constructief aan twee zeer grote problemen, die uiteindelijk elkaar zo langzaamaan oplossen. Misschien niet binnen nu en 5 jaar. maar wel binnen 40 jaar.
Helaas stellen we daar alwéér hét probleem van de BV Nederland bloot. Nederland is hoe langer hoe meer aan het dichtslibben, voornamelijk als gevolg van een vorm van bureaucratie die zo ontiechelijk stevig verankerd zit in onze cultuur.........dat ik nogal pessimistisch ben dat er binnen afzienbare tijd logisch weldenkende Nederlanders opstaan. Men heeft het vaak over een slimme doeltreffende kenniseconomie waarin inventiviteit, creativiteit en doeltreffendheid erg hoog in het vaandel staan. Maar met onze huidige cultuur, waarin men trouwens ook té vaak in korte termijnen denkt (Flippen heeft geen zin bij het oplossen van de milieuproblematiek. En korte termijnplannetjes die overeenkomen met de duur van een korte kabinetsperiode, werken al he-le-maal niet! SP? Weg ermee.), zie ik zo'n kenniseconomie nog niet ontstaan.
Tijd om te emigreren? Of tijd om eens op te staan?;)