Sporttoeslag - Goed idee of pure geldverspilling?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Sporttoeslag - Goed idee of pure geldverspilling?

Bericht door captain crash »

GroenLinks wil sporttoeslag voor lagere inkomens
Uitgegeven: 14 november 2007 11:30

DEN HAAG - Mensen die contributies voor een sportvereniging niet op kunnen brengen, moeten een sporttoeslag krijgen van maximaal 500 euro per jaar. Dat stelt GroenLinks woensdag voor tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Volksgezondheid in de Tweede Kamer.

Dezelfde groep inkomens die in aanmerking komt voor de huurtoeslag wil GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik nu ook een sporttoeslag geven. Dat is hard nodig, vindt hij, want mensen met een smalle beurs sporten minder dan rijkere mensen, terwijl bij de bestrijding van overgewicht sport van groot belang is.
Mijn vragen hierbij: Hoe ga je controleren dat mensen het echt aan sport besteden? Als je ze eerst laat betalen en dan pas terug gaat geven komt er van het sporten niks. Is 500 euro genoeg om de kosten daadwerkelijk te dekken?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Om te sporten hoef je niet per se bij een sportvereniging. Fietsen, wandelen en hardlopen is goed genoeg om in vorm te blijven. Daarbij valt het moeilijk te controleren dat mensen het geld echt aan sporten besteden en ik denk dat inkomen niet de enige reden is om niet te sporten.
Over de controleerbaarheid van dit soort kwam ik gister een leuk artikeltje tegen over de AWBZ-bijdrage voor gehandicapten --> Lees hier. Dit is dan nog een redelijk kleine groep denk ik en hier is de controleerbaarheid al slecht. En eerst geld geven werkt dus niet. Oftewel, men moet het gaan declareren met alle administratieve rompslomp voor de mensen zelf en ambtenaren. En dat zal ook niet motiveren.
Concluderend kan ik wel zeggen dat dit plan geen kans van slagen heeft, totaal niet realistisch is en onzinnig. Beetje typisch links geef-geld-aan-mensen-die-minder-verdienen-idee zonder er twee keer over na te denken.

PS: Volgens mij hoort dit topic in Debate Camp :P .
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Mijn vraag hierbij is: Hoe ga je de benodigde sociale kennis overdragen?

De mensen die lage inkomens hebben en niet sporten, zijn ook vaak dezelfde mensen die weinig mensen kennen die sporten, niet weten welke sportclubs er allemaal zijn, niet weten dat ze een sporttoeslag kunnen krijgen, en niet weten waar ze het formulier voor de sporttoeslag vandaan moeten halen en in moeten vullen.

Een tegemoetkoming in de kosten is denk ik vooral belangrijk als je voor het eerst gaat sporten. De contributie is niet veel - ik geloof dat het voor mij iets van 100 euro is en hockey is geen goedkope sport. Maar als je voor de eerste keer gaat sporten en je moet schoenen, tenue, scheenbeschermers, wat dan ook aanschafffen, dat is nogal een bedrag voor iets waarvan je niet weet of je het wel wil.

Ik denk dat dit eigenlijk alleen gaat werken als het gecombineerd wordt met een of ander buurvrouwelijk persoon die deuren langsgaat en zegt: 'Goedemiddag, denkt u er wel eens over om te sporten? Want ik heb hier wat informatie voor u die...(voet tussen deur)'. Misschien kunnen we wat Jehova's omscholen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

In Theorie is het natuurlijk geweldig maar dit gaat niet in de praktijk werken;

Zoals Ace al zegt kun je ook sporten zonder een sportclub, ik noem dit niet echt sporten, maar een voorbeeld is bijvoorbeeld naar je werk fietsen in plaats van de auto te nemen (wat ik op zijn tijd weleens doe).
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Waarom is dit in theorie dan wel geweldig? Een theoretisch idee dat praktisch niet werkt is niet geweldig, ook al het alleen maar theorie is.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

zucht, en waarom weer alleen sport- en niet andere sociale verenigingen? geloof het of niet, dames en heren bij groenlinks, maar er zijn mensen die niet van sport houden en op andere manieren sociaal willen doen...

ik neem althans aan dat het om het sociale aspect gaat, want als het daadwerkelijk enkel om het physieke aspecct gaat kunnen ze ook, zoals al door anderen gezegd, gewoon elke dag een blokje om gaan...
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Geld verspilling Want wie moeten dat weer betalen.......juist. Ik ga niet nog meer belasting betalen om arme tokkies aan t sporten te helpen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Miriam schreef:Geld verspilling Want wie moeten dat weer betalen.......juist.
idiote redenering; verbetering van bijvoorbeeld de politie (meer blauw op straat enzo) is geldverspilling omdat het uit belastinggelden betaald wordt? dacht t niet he :nothanks:
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Raynor's Revenge schreef:zucht, en waarom weer alleen sport- en niet andere sociale verenigingen? geloof het of niet, dames en heren bij groenlinks, maar er zijn mensen die niet van sport houden en op andere manieren sociaal willen doen...

ik neem althans aan dat het om het sociale aspect gaat, want als het daadwerkelijk enkel om het physieke aspecct gaat kunnen ze ook, zoals al door anderen gezegd, gewoon elke dag een blokje om gaan...
Het gaat puur om het fysieke aspect, zodat de lagere inkomens meer aan beweging doen en het overgewicht onder die bevolkingsgroep kleiner wordt.

Als de regering per se wil dat wij gaan sporten kunnen ze het beter verplichten. Grote volkssportcentra, waar je minimaal een half uur per dag aanwezig moet zijn. En de mensen die lummelen krijgen een pak slaag met de wapenstok door de aanwezige paramilitairen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

lijkt me inderdaad de enige 'zinnige' oplossing :') denk niet dat de mensen die nu overgewichtig zitten te zijn spontan gaan sporten van deze subsidie
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Raynor's Revenge schreef:zucht, en waarom weer alleen sport- en niet andere sociale verenigingen? geloof het of niet, dames en heren bij groenlinks, maar er zijn mensen die niet van sport houden en op andere manieren sociaal willen doen...
Inderdaad. Mensen zouden bijvoorbeeld ook lid kunnen worden van een politieke partij, gesubsidieerd door de overheid dan wel. ;)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

^Of een internetforum. Inclusief de subsidie :P Krijgen we nóg meer geld om te posten!

En ontopic: Het is simpel en alles lijkt me wel gezegd. Dit plan werkt niet.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Lijkt me bijzonder omslachtig om in te gaan voeren alleen al vanwege alle controle die erop moet zijn.

Maar kom op, de contributie van de voetbalclub moet toch wel te betalen zijn? :{
Zo kan je echt voor elk ditje en datje het volk betuttelen.
Gebruikersavatar
Hologram_Al
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 nov 2007, 22:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Hologram_Al »

Ik vind het geen slecht idee wanneer de regering zegt dat de mensen meer moeten bewegen. Maar ik denk niet dat het een prioriteit moet hebben. Laten we eerst zorgen voor de mensen zonder een fatsoenlijke woning, of de mensen die bijna geen voedsel meer kunnen kopen omdat de uitkering te laag is.

Het ziekenfonds gaat omhoog, de no-claim valt weg en de energie kosten gaan omhoog. Ik vraag mij af hoe ik vanaf volgend jaar het hoofd boven water moet houden. Moet ik bidden dat mij verder niets meer overkomt (ik had toch al zo goed als geen no-claim), of moet ik na het donker worden maar naar bed gaan omdat de rekening anders te hoog wordt?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Even een achtelijk iets, wellicht niks te maken met subsidie maar wel met beweging, ik werk ongeveer 10 kilomter verderop, ik ben van mening dat ik op een mooie dag zonder te veel regen en harde wind gemakkelijk met de fiets kan gaan, ~ nou moet ik eerlijk bekennen dat ik deze week redelijk laf ben geweest en alleen nog maar met de Vroem Vroem ben gegaan ~, maar de afgelopen weken ben ik tot op heden nog minstens 3 dagen met de fiets gegaan.

Ik denk dat dit soort dingen beter gestimuleerd moeten worden, en tuurlijk we hebben het hier over de mensen die daar Fysiek tot in staat zijn, dit sluit aan bij het goedkopere aan beweging doen van Alex, en een beetje goede fiets kost echt geen honderden euro's.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Wat ik er vooral mee wilde zeggen is dat als mensen het echt graag zouden willen en er echt geen geld voor zouden hebben, ze wel alternatieven zouden vinden zoals ik die genoemd heb. Je gaat mij gewoon niet wijsmaken dat mensen wel gaan sporten, omdat het gedeeltelijk vergoed krijgen. Welnee, dat geld wordt uitgegeven aan leuke dingen, want sporten is geen prioriteit en met alleen geld zal dat geen prioriteit krijgen ook. Want als het een prioriteit zou zijn, dan zouden ze wel vaker op de fiets zitten.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

En het hoeft ook niet gestimuleerd te worden: Je doet het of je doet het niet. Dat geldt trouwens ook voor jou BG, je stapt of zelf op die fiets of je doet dat zelf niet. Er is weinig tot niets dat de overheid kan doen om jou wel te laten besluiten op die fiets te stappen bij slecht weer. Tenzij ze de brandstofprijzen, wegenbelasting enz dusdanig verhogen dat je de auto simpelweg niet meer kan betalen. Mensen die wiillen sporten doen dit, mensen die het niet willen gaan het niet doen van geld.
Plaats reactie