kan jij je de toekomst herinneren ?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

heb jij dat nou ook wel eens ?

nee, wat een onzin
7
33%
nee, maar ik ga nu oefenen
1
5%
ja, ik heb wel eens dat ik denk , dit ken ik al
11
52%
ja, ik leef totaal op m'n gevoel
2
10%
 
Totaal aantal stemmen: 21

Gebruikersavatar
hiero
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 sep 2002, 01:28
Locatie: Amsterdam

kan jij je de toekomst herinneren ?

Bericht door hiero »

soms lees je weer eens wat waarvan je denk eigenlijk wist ik dat altijd al :)

het artikel

Veel wetenschappers zijn ervan overtuigd dat de mens kan zien de toekomst.
'We zijn overtuigd over het feit dat mensen de toekomst kunnen zien , voordat het gebeurt, "zegt Professor Bierman, een psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. 'We willen nu graag verder gaan en kijken wat voor soort persoon is hier met name goed in. "En Bierman is niet alleen: zijn bevindingen spiegellen de gegevens die zijn verzameld door andere wetenschappers en paranormale onderzoekers zowel hier als in het buitenland.

Professor Brian Josephson, een Nobelprijs - winnende natuurkundige van de Universiteit van Cambridge, zegt: 'Tot nu toe lijkt het bewijs overtuigend. Wat lijkt te gebeuren is dat de informatie afkomstig is van de toekomst.

Hij is in goed gezelschap. Einstein beschreef het onderscheid tussen het verleden, het heden en de toekomst als' een hardnekkig hardnekkige illusie '.

Om Einstein's punt te bewijzen, keek Bierman in de hersenen van vrijwilligers met een ziekenhuis MRI - scanner. Deze scanner laat zien welke delen van de hersenen actief zijn wanneer we bepaalde taken doen of specifieke emoties ervaren.

in de resultaten blijkt duidelijk dat ogenschijnlijk gewone mensen de toekomst redelijk consistent zijn in staat te voelen.
Bierman benadrukt : mensen krijgen gevoelens van de toekomst in plaats van specifieke 'visies'.
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

ik heb dat bijzonder vaak. dan denk ik vaak dat ik het eerder heb gedroomd ofzo, zo voelt het. wel grappig, dan ga ik alles na wat er op dat moment gebeurt, en dan klopt het ook nog 8-) . dan begin ik het ineens te herkennen en even snel is het idee dat ik het ken dan ook weer weg...
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik voel nu al dat 5 december de Sint langskomt.
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

Verklaar me gek ofzo maar ik heb toch best vaak dat ik precies weet wat er die dag gaat gebeuren. Om even een voorbeeld te noemen.

Laatst droomde ik over de Nederlands toets krijg ik die toets worden exact dezelfde vragen gesteld. En dat niet alleen ik heb ook wel eens dat ik over ene hele dag droom en dat het bijna identiek is. Oftewel ik geloof wel in dit onderzoek.
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

maar bij mij zijn het nooit de dromen die ik me herinner, het zijn meer vage ingevingen
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Déjà vu's zijn ook 'n soort van toekomst gezien hebben, maar zonder dat je je herinnert wanneer je die het eerst gezien hebt.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

^Een Deja vu is alleen dat je hersenen op een bepaald moment traag werken. Dus je denk het moment al eerder gezien te hebben, maar het is één en hetzelfde moment (of een glitch in de matrix).
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Hm, ik meen me te herinneren dat ik dit topic al eerder gelezen heb...
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

waarschijnlijk met een aantal posts minder

heel spannend allemaal, zo'n toekomstbeeld. maar hoe willen die lui nou precies bewijzen dat de mensch nou daadwerkelijk de toekomst kan voorspellen?
Gebruikersavatar
hiero
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 sep 2002, 01:28
Locatie: Amsterdam

Bericht door hiero »

Bierman onderzocht 10 proefpersonen met hersenscans en zag aan hun brein dat ze foto's van sex en geweld voelen aankomen, 3 seconden vóór de foto verschijnt.
Als Bierman zijn experimenten weet te repliceren, is hij de eerste om aan te tonen dat tijd tweerichtingsverkeer kent. Een situatie die bizarre paradoxen op kan leveren.
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/7645046/
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik heb het een aantal keer gehad. Een voorbeeld: Ik zit in de trein en tegenover me komen drie tienersletjes zitten. Tot zover niets bijzonders, maar in een keer beginnen ze te praten over wat ze willen gaan doen voor opleiding als ze klaar zijn met hun vmbo. Vanaf dat moment weet ik precies wat ze gaan zeggen en ook dat een een andere keuze gaat doen dan de anderen verwachten die haar daar vervolgens om uitlachen.

Jan en ik hebben het ook wel eens "samen" gehad, dat was echt heel apart.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Maar is dat nou echt in de toekomst kijken? Of gewoon het heden heel intensief interpreteren inclusief een verwachtingspatroon dat klopt?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik heb geen idee, ik heb een aantal keer gehad dat ik me het plaatje ook kon herinneren. * heeft een keer gehad dat hij op een plek was die hij al eens eerder precies zo gedroomd had. Maar wat het verder precies is zou ik niet weten, ben geen psycholoog en dat zal ik ook nooit worden. Enige wat ik dus kan zeggen is dat ik uit eigen ervaring weet dat je je de toekomst kan herinneren...zoals dat hier omschreven wordt dan.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Ik weet niet of dat hier wel wordt omschreven. Namelijk: de onderzoekers weten welke hersendelen geactiveerd worden bij die basisvoorbeelden. En steeds werden die actief, nog voor dat het getoond werd. Dat is volgens mij iets anders. Maar hoe en wat, dat begrijp ik ook echt niet inderdaad.
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Bericht door Peti »

als ik achter de kassa sta, toets ik al van tevoren in met welk bedrag klanten contant gaan betalen. klopt meestal, scheelt tijd.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Maar dat is ook gewoon ervaring lijkt me?
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Bericht door Peti »

lijkt me wel.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Bericht door X-File »

Ik kan mij zo af en toe de toekomst herinneren.

Morgen nog, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

^ Wat een Herman Finkers achtige opmerking :lol:
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

ik heb het ook wel een paar keer gehad
kunnen jullie ze wel 'terughalen' voordat het gebeurd
of pas net voor en net na het moment (als een deja vu)?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Nee
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Jim schreef:ik heb het ook wel een paar keer gehad
kunnen jullie ze wel 'terughalen' voordat het gebeurd
of pas net voor en net na het moment (als een deja vu)?
In het geval van de droom van * kon hij zich die specifieke droom eerder ook al herinneren. Hij kon het echter pas plaatsen in de hele context nadat hij zelf ook op de plek geweest was. De droom ging dus over plaatsen waar hij zelf daarvoor echt nog niet geweest was maar die wel helemaal klopten. In mijn geval is het meestal net voor het moment zelf.
Gebruikersavatar
Ruth
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 mar 2008, 13:38
Locatie: H'dorp

Bericht door Ruth »

Ik denk zelf dat het best kan. Je hebt natuurlijk van die dromen en deja vu's en soms voel je iets gewoon.
Ik denk dat het bij de gemiddelde mens toch wat verstopt zit waardoor we het niet op commando op kunnen roepen en we het pas weer herkennen als wer het moment zelf (opnieuw) meemaken. Nu denk ik dat je het kan trainen zodat je het wel op commando kan doen maar of dan iemand anders toekomst kan zien is natuurlijk vraag twee.

Ik zelf zou het eigenlijk niet willen, op sommige tijden is het wel handig (toetsen ;) ) maar de toekomst moet ook gewoon een lekkere verrassing blijven.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

zoals in het eerste topics staat aangegeven, gevoelens geen visies. Dus die toets kan je vergeten.

Het Deja Vu's is wel iets wat regelmatig bij mij voorkomt. Het gevoel dat ik het al eerder heb meegemaakt. Dit kunnen kleine dingetjes zijn, maar soms heeft het voordelen. Nadeel is dat je er pas achter komt als je het weer meemaakt :)

Natuurlijk kan je ook reacties voorspellen en kan je zelf al aangeven te verwachten. Zo verwacht ik straks naar beneden te gaan en een bord sla op doen en daar van te gaan genieten. Dan komt mijn meissie binnen en die gaat dan ook lekker eten.

Dus tja,
Gebruikersavatar
Ruth
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 mar 2008, 13:38
Locatie: H'dorp

Bericht door Ruth »

haha ja daarom denk ik ook wel dat de bekende waarzeggers gewoon klootviolen zijn die de boel zitten te bedriegen. Net zoals van die leuke horoscopen in de krant. Gewoon zo vaag iets zeggen dat het lijkt alsof diegene echt de toekomst heeft voorspelt.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Ik denk zelf dat het best kan. Je hebt natuurlijk van die dromen en deja vu's en soms voel je iets gewoon.
En als je "iets voelt" dan is dan gevoel ook waar?

Het enige dat prof. Bierman heeft is wat statistische data, het statistisch bewijs is helemaal niet zo overtuigend als hier beweerd word, en statistisch bewijs is sowieso zwak.

Er word trouwens ook gesuggereerd dat Einstein een soortgelijke theorie ondersteunde, ik vraag me af waar dat op gebaseerd is, het enige wat ik hier zie is een uit z'n verband gerukte quote.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

Punisher schreef:
Ik denk zelf dat het best kan. Je hebt natuurlijk van die dromen en deja vu's en soms voel je iets gewoon.
En als je "iets voelt" dan is dan gevoel ook waar?

Het enige dat prof. Bierman heeft is wat statistische data, het statistisch bewijs is helemaal niet zo overtuigend als hier beweerd word, en statistisch bewijs is sowieso zwak.

Er word trouwens ook gesuggereerd dat Einstein een soortgelijke theorie ondersteunde, ik vraag me af waar dat op gebaseerd is, het enige wat ik hier zie is een uit z'n verband gerukte quote.
ok, de daily mail is niet 'je van het' maar wat hij aandraagt is hem waarschijnlijk door bierman en consorten in de mond gelegd.
het feit dat het onderzoek al tig keren is uitgevoerd en dezelfde resultaten oplevert zegt meer dan genoeg, vergeet niet dat de statistieken voortkomen uit echte observaties. wat voor bewijs zie jij trouwens liever? :lachhuil:
en volgens mij heb jij minder recht dan bierman om te suggereren dat iets wel of niet door einstein ondersteund is :*)

daarnaast lijkt 't me sterk dat jij dit 'gevoel' niet ook kent, of er niet van gehoord hebt?
Gebruikersavatar
hiero
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 sep 2002, 01:28
Locatie: Amsterdam

Bericht door hiero »

Er word trouwens ook gesuggereerd dat Einstein een soortgelijke theorie ondersteunde, ik vraag me af waar dat op gebaseerd is, het enige wat ik hier zie is een uit z'n verband gerukte quote.
het was niet echt een qoute maar een uitleg/vertaling van
'He's in good company. Einstein described the distinction between the past, present and future as 'a stubbornly persistent illusion'.'

(zie ook: wie gelooft er nog in wetenschap topic :-D
Albert Einstein, Quote:
ruimte en tijd zijn geen omstandigheden waarin wij leven,maar manieren waarop wij denken. )

en ik had er heel netjes de bron bij gezet .
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ik had vandaag een enorme déjà vu. Oh, wat is dat irritant. Mijn vader was vergeten om mijn moeder van engelse les op te halen. Vervolgens belt zij mij op en op dat moment komt mijn vader terug. Het gesprek wat daar opvolgde was alsof ik exact hetzelfde gesprek een week terug ook had gehoord. Bij de eerste opmerking van mijn moeder wist ik wat er ging komen en ongeveer 6 à 7 zinnen waren precies als wat ik verwacht had. Oh, zo irritant... ]:(

Zal wel een glitch in de matrix zijn geweest... :Y)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Ik kan mijzelf quoten, maar dat is meer moeite.

Ik heb uitgelegd gezien dat een Deja vu een resultaat is van een vertraging in de hersenen. Waardoor dat wat je meemaakt iets later pas goed verwerkt wordt. Waardoor het lijkt dat het al eens is gebeurd, maar je niet weet wanneer. (omdat het alleen op dat moment gebeurt)
Plaats reactie