Koopzondagen

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Henry86 schreef:Ondernemers zijn niet het type mensen dat uit zijn neus gaat vreten als het met het één niet meer lukt; dan proberen ze iets anders. Mijn vader heeft een Indische toko gehad, maar hij trok het niet meer; nu heeft hij een ander bedrijf.
Dat zijn altijd de mooiste argumentaties: "Mijn vader deed dat ook, dus..."

Maar denk je nu echt dat het een goed idee is om ondernemerschap te gaan ontmoedigen, in de hoop van: 'ach, ze doen wel iets anders'? Op een bepaald moment is de energie op, of ontstaat de energie er in de eerste plaats al niet voor.

De eerder genoemde beroepen die zijn ondergegaan gingen onder door modernisering in de techniek, niet omdat de openingstijden van de winkels geliberaliseerd werden. Er was gewoon geen vraag meer naar, omdat de tijden veranderden. Het is niet alsof er geen vraag meer is naar een bakker, want we eten nog steeds brood.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Wat jouw (en * zijn) vader gedaan heeft is een uitzondering, geloof me. En met reden, mensen die soms 30 jaar een winkel gehad hebben kunnen niet makkelijk iets anders gaan doen. En het gaat natuurlijk niet alleen om warme bakkers en ambachtelijke slagers (bedoel in dit geval dus niet de verkooppunten van vlees met een "k"). In Utrecht zijn uit de binnenstad bijna alle fantsoenlijke cd-winkels verdwenen, er zijn bijna geen kledingwinkels meer die geen onderdeel zijn van een keten en dan gaan we het al helemaal niet over de spellenspeciaalzaken hebben. Vele jongeren roepen:"Oh maar daar zijn er toch zoveel van in Utrecht". In 2000 waren er twee keer zoveel. Ditzelfde geldt voor winkels waar ze comics verkopen. De meeste van de eigenaren van die winkels ken ik persoonlijk. Ze konden er uberhaupt al amper van leven, maar met ruimere openingstijden zouden ze gedwonen zijn personeel aan te nemen. Kon niet. Trouwens, ditzelfde effect heb je in Utrech gezien met de verruiming van de horecatijden, er zijn nu nog maar een of twee kroegen open die niet in handen zijn van grote ondernemers en dus standaardkroeg geworden zijn. Is ook geen verbetering geweest voor het uitgaansleven in Utrecht. Hier in Leeuwarden trouwens hetzelfde verhaal.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

EMH schreef:
Jim schreef:nou nou, gaan we nu ook huilen om de kruidenier en de schoenenpoetser en al die andere mensen die een verkeerde carrierekeuze maakten?

geloof niet dat je zoveel medelijden hebt met de kolenboer en lampenfitter, die hetzelfde lot ondergingen :*)
Ik zal ook geen medelijden hebben met jou als je een zaak begint en door dit soort dingen de nek omgedraaid wordt. :*)
wees maar nie bang :lachhuil:
de dag dat k een 'zoutwater voor een euro' stand begin aan 't strand mag de zee me meteen komen halen ;)

er zijn verscheidene redenen voor het ondernemerschap en geld verdienen is bij lange na niet nummer 1, vandaar dat er mensen nog een winkel van sinkel of kruidenierszaak hebben (zijn vaak geen 'nederlandse' kruidenierszaken, die dingen zijn echt wel dood).

kleine ondernemers moeten fijn hun zaak beginnen als ze maar wel goed bedenken wat ze er mee bereiken willen, zolang ze dat dan realistisch doen is t goed :*). verdedig aub niet een stumper die nu een kiosk of restaurant begint met het idee rijk te worden.. verdedig m wel als ie er altijd al van gedroomd heeft ofzo :+
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Wellicht dat er ondernemingen zijn die een vrije winkeltijdenwet niet zouden overleven. Maar wie beslist dat dat slecht is?

Lange tijd bestond de melkboer die de melk langs bracht, die is nu ook verdwenen. Melk haal je zelf in de supermarkt. Had er ook een wet moeten komen die melk verkoop in de supermarkt verbood?

Ik geloof nogal in de vrije economie. Dat betekent ook dat ondernemingen zelf moeten kunnen beslissen wanneer ze open zijn om het meeste geld te verdienen.

Als dat 24 uur per dag is, dan kost het blijkbaar meer om een winkel te openen dan we nu allemaal denken. Maarja, ik zou ook wel een vliegtuigmaatschappij willen beginnen. Maar daar zijn ook een groot aantal (nogal kapitaalintensieve) voorwaarden aan gebonden.

Een systeem vrij laten in dit soort regelingen zorgt over het algemeen op een situatie waar de meeste mensen op zitten te wachten en zich het beste bij voelen.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

HorckDude schreef: Dat zijn altijd de mooiste argumentaties: "Mijn vader deed dat ook, dus..."
Eh, wie begon hier over een schoonvader en een bakkerij? Ik niet.


Maar denk je nu echt dat het een goed idee is om ondernemerschap te gaan ontmoedigen, in de hoop van: 'ach, ze doen wel iets anders'?
Meer vrijheid voor ondernemers is een ontmoediging? Jij leeft in de omgekeerde wereld. Het zou een normale zaak zijn als ondernemers zelf bepalen wanneer hun zaak open/gesloten is. Maar de regering weet het natuurlijk beter. Want met beperkende maatregelen, waarmee je ondernemerschap in de kiem smoort, help je natuurlijk iedereen! :roll: Minder mogelijkheden voor ondernemers en minder gemak voor de consument, hoera! Met als extra bonusaanbieding: minder werkgelegenheid, dus lagere koopkracht en een slechtere economie!
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

Henry86 schreef:
HorckDude schreef: Dat zijn altijd de mooiste argumentaties: "Mijn vader deed dat ook, dus..."
Eh, wie begon hier over een schoonvader en een bakkerij? Ik niet.


Maar denk je nu echt dat het een goed idee is om ondernemerschap te gaan ontmoedigen, in de hoop van: 'ach, ze doen wel iets anders'?
Meer vrijheid voor ondernemers is een ontmoediging? Jij leeft in de omgekeerde wereld. Het zou een normale zaak zijn als ondernemers zelf bepalen wanneer hun zaak open/gesloten is. Maar de regering weet het natuurlijk beter. Want met beperkende maatregelen, waarmee je ondernemerschap in de kiem smoort, help je natuurlijk iedereen! :roll: Minder mogelijkheden voor ondernemers en minder gemak voor de consument, hoera! Met als extra bonusaanbieding: minder werkgelegenheid, dus lagere koopkracht en een slechtere economie!

het vrijlaten van openingstijden zou niet slecht zijn maar er zou niet heel veel veranderen t.o.v. nu.
kleine odnernemers hebben er in ieder geval zeker geen baat bij volgens mij.
die worden alleen maar gek van de extra keuzes en bewegingsvrijheid, t heeft nogal wat omhanden om efficient gebruik te maken van een 24 uurs economie.

hooguit dat er over 2 generaties misschien iets dat op een echte 24 uurs economie begint te lijken aan komt als de openingstijden vrij worden gelaten, maar dat is maar zo'n klein stukje 'vrije markt'.

een vrije markt op dit moment is denk ik nog gevaarlijk ook, als het op de verkeerde manier doorslaat dan remt die ongeremdheid in eerste instantie (en misschien wel forever) de economie maar
dat er door de staat controle middelen worden opgelegd is neit heel raar, dat is vrijwel overal ter wereld en zolang iemand remt moet iedereen remmen. de vrije markt bestaat nog lange niet.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ik zo er wel baat bij hebben bij mijn dagdiensten als winkels van laten we zeggen tien of elf tot laten we zeggen zeven uur open zijn. :)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

De meeste winkels zijn bij ons open tot 18:00. Sommige grootwarenhuizen zijn tot 19:00 open (Colruyt en GB) en 's vrijdags zelfs tot 20:00 (Colruyt en Makro).
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Master Vanhu Botie schreef:De meeste winkels zijn bij ons open tot 18:00. Sommige grootwarenhuizen zijn tot 19:00 open (Colruyt en GB) en 's vrijdags zelfs tot 20:00 (Colruyt en Makro).
oh over grote warenhuizen weet ik niet veel, er zijn niet veel grote warenhuizen hier dit weet ik wel ...

De meeste 'winkels' zijn hier open tot half zes, maar ik geloof dat de visboer tot zes uur open is, supermarkten alsmede grotere bouwmarkten zijn doordeweeks meestal tot een uur of acht, negen open, sommige supermarkten zijn ook open tot acht uur op zaterdag .

We hebben hier geen echte groot warenhuizen zoals de V&D en de Bijenkorf dus daar kan ik niet over spreken.

Over de Makro gesproken, hier is de Makro alleen toegankelijk als je een speciale pas hebt.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Blind Guardian schreef:Over de Makro gesproken, hier is de Makro alleen toegankelijk als je een speciale pas hebt.
Hier ook, maar heeft niet iedereen hiervoor een achterpoortje ?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Master Vanhu Botie schreef:
Blind Guardian schreef:Over de Makro gesproken, hier is de Makro alleen toegankelijk als je een speciale pas hebt.
Hier ook, maar heeft niet iedereen hiervoor een achterpoortje ?
over het gemiddeld is het zo dat als je iemand kent, als je dat er mee bedoeld, maar dan toch nog is zo'n marko (of sligro), alleen interessant als je belasting terug kunt heffen, of een groot gezin hebt. Wat moet ik met een emmer van tien liter satesaus
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Blind Guardian schreef:
Master Vanhu Botie schreef:
Blind Guardian schreef:Over de Makro gesproken, hier is de Makro alleen toegankelijk als je een speciale pas hebt.
Hier ook, maar heeft niet iedereen hiervoor een achterpoortje ?
over het gemiddeld is het zo dat als je iemand kent, als je dat er mee bedoeld, maar dan toch nog is zo'n marko (of sligro), alleen interessant als je belasting terug kunt heffen, of een groot gezin hebt. Wat moet ik met een emmer van tien liter satesaus
Da's idd een punt, maar je moet toch niet alles met de spreekwoordelijke emmers van tien liter kopen ...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Sligro hetzelfde als de Makro eigenlijk, heb ik weleens voor gewerkt toen krijg ik een pasje van die zaak, maar ik moet bekennen nooit veel gekocht te hebben, het is buiten dat je een bedrijf bent nou niet echt goedkoop.
Plaats reactie