Financiele crisis

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Henry86 »

Ik heb nooit beweerd dat de RABO een dominosteentje is.
sorry, dat was niet tegen jou. hierboven werd door iemand anders over domino gesproken.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Financiele crisis

Bericht door GPS »

Henry86 schreef:
Ik heb nooit beweerd dat de RABO een dominosteentje is.
sorry, dat was niet tegen jou. hierboven werd door iemand anders over domino gesproken.
Oké :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Financiele crisis

Bericht door GPS »

R2D2 schreef:over de financiele fondsen maak ik me ernstige zorgen;
ik weet niet wat er gebeurt als deze systematisch gaan falen
Dan hebben we een heel nieuw probleem: dan is het vertrouwen in giraal geld ook weg. Iets wat in onze westerse samenleving eigenlijk ondenkbaar is.
Feitelijk zouden de banken moeten doen, wat ze allang hadden moeten doen: gewoon bankieren, weer (hogere) rente op betaal en spaarrekeningen geven.
zij hebben eerst geprobeerd (met succes) het betalingsverkeer giraal (via hen) te laten lopen en zich een arrogante houding aangemeten.
Nu het om andere redenen misgaat, zullen ze terug moeten naar de basis.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Blind Guardian »

de Krant van het Volk schreef:Rabobank boekt winst van 2,8 miljard

ANP
gepubliceerd op 05 maart 2009 11:37, bijgewerkt op 5 maart 2009 14:32

UTRECHT - Rabobank heeft vorig jaar een winst van 2,8 miljard euro behaald. Dat is 2 procent meer dan in 2007, toen de winst uitkwam op 2,7 miljard euro. Het eigen vermogen van de coöperatieve bank steeg met 7 procent tot 33,5 miljard. Dat maakte Rabobank donderdag bekend.

De baten namen bij de bank met 6 procent toe tot 11,7 miljard euro. De toevertrouwde spaargelden stegen met 13 procent tot 114,7 miljard euro. Het bedrag dat Rabobank uitleende aan het midden- en kleinbedrijf nam met 21 procent toe tot 55,7 miljard euro.

Rabobank spreekt van ‘een goede prestatie’, gezien de marktomstandigheden. ‘Het jaar 2008 mag met recht historisch worden genoemd. De subprimecrisis in de Verenigde Staten escaleerde tot een diepgaande, wereldwijde, financiële en helaas nu ook economische crisis’, zei bestuursvoorzitter Bert Heemskerk.

Crisis
De crisis raakt Rabobank wel. In de tweede jaarhelft werd de winst met 700 miljoen euro gedrukt door de onrust op de financiële markten. In de eerste jaarhelft had Rabobank al een last genomen van een half miljard euro. Bovendien werden de resultaten positief beïnvloed door enkele meevallers uit verkopen, zoals beleggingsbank Alex.

Toch mogen de resultaten van Rabobank zeer solide worden genoemd in deze lastige economische tijden, zeker in vergelijking met andere banken. Branchegenoten ING, SNS Reaal en het kleinere Kas Bank belandden vorig jaar in de verliezen. ING en SNS Reaal moesten bovendien financieel geholpen worden door de staat.

Sterke punten
Volgens Heemskerk komen ‘juist in deze moeilijke tijden’ de sterke punten van de coöperatieve bank duidelijk naar voren. ‘Onze maatschappijgeoriënteerde Rijnlandse cultuur, onze democratische overlegstructuur, ons prudent risicomanagement, ons duurzame beloningsbeleid. Dit alles in combinatie met een sterke financiële performance en solvabiliteit maken dat Rabobank stabiel is blijven presteren’, aldus de topman.

Ook in 2009 rekent de bank erop dat de ‘solvabiliteit en liquiditeit goed op peil blijven’. De bank denkt dat de wereldeconomie pas in 2010 opkrabbelt.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Guess who? »

doen ze lekker dan...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Blind Guardian »

voorlopig geen anale injectie van wouter bos voor de boerenleen bank :Y)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Guess who? »

Hmm, je bedoelt zeker een geldinjectie? Maar nee idd, ik denk ook niet dat het nodig is. Al denk ik wel dat Meneertje Bos steeds liever de banken van zichzelf maakt. Zeker als je berichten zoals deze leest:
Wouter Bos, de minister van Financiën, onderzoekt momenteel de mogelijkheden om aandeelhouders gedwongen te onteigenen. Bos: "Hoe ingrijpend een onvrijwillige nationalisatie ook is, in een crisissituatie heb ik graag de beschikking over het gehele portfolio aan mogelijkheden."

Met een speciale onteigeningswet zouden onwillige aandeelhouders tegen een beperkte vergoeding kunnen worden onteigend, net zoals dat nu met landeigenaren gebeurt voor de aanleg van wegen. Of de wet zich zou beperken tot financiële instellingen durfde Bos niet te zeggen. Ierland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben al zo'n wet. Ook Duitsland is het van plan.

ING-commissaris Henk Breukink: "Je ontneemt hun de rechten van het eigendom, dat is een heel zwaar middel. Bovendien levert een gedwongen nationalisatie nieuwe problemen voor de overheid op. Het is mijns inziens alleen verstandig als je een duidelijke visie hebt wat je er op termijn mee wilt bereiken."

Mede door de uitspraken van Bos staat het aandeel ING vandaag onder zware druk, met een verlies van momenteel 15 procent. Even tikte het aandeel een recorddiepte van 2,52 euro aan. Afgelopen dinsdag werd bekend dat ING-topman Jan Hommen vorige week voor 100.000 euro aan ING-aandelen had gekocht als blijk van vertrouwen voor de koers van 3,85 euro. Dit betekent momenteel een virtueel verlies bijna 30.000 euro voor de topman.
Plaats reactie