De algemene verloedering van het Nederlands en het Vlaams

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

Henry86 schreef:Nu heeft de mens echter allerlei communicatiemiddelen uitgevonden, zoals de radio, de telefoon, de televisie, het internet etc. Communicatie is steeds minder gebonden aan afstand en gaat steeds sneller, waardoor er geen mogelijkheid meer is om een dialect te vormen.
ik denk dat de nieuwe communicatie middelen wel degelijk nieuwe talen (danwel dialecten) voortbrengen, bijv. msn of sms taal
ik roep wel eens 'omg' als ik iets raars zie of doe, dan vraagt mijn oma ook of het wel goed met me gaat ;)
de taal innoveert ook.. in 1960 zeurden ze denk ik ook wel over de jeugd die de taal verkwanselde
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Er is wat mij betreft trouwens niets mis met dialecten, zolang er maar een taal is die iedereen beheerst (neem de Chinezen als lichtend voorbeeld op dit gebied).
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Bericht door X-File »

Hemeltjelief, er is verandering in de taal geconstateerd? Daar gaan mijn conservatieve nekharen van overeind staan!
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

captain crash schreef:Er is wat mij betreft trouwens niets mis met dialecten, zolang er maar een taal is die iedereen beheerst (neem de Chinezen als lichtend voorbeeld op dit gebied).
Indertijd werd het spreken van dialecten alhier actief afgeremd (mochten op school niet gesproken worden) omdat inwijkelingen uit andere dorpen dan "gediscrimineerd" en "benadeeld" zouden worden omdat ze de gesprekken niet zouden kunnen volgen. Ik vind dat de streektalen op dit moment gestimuleerd mogen worden ipv afgeremd, anders verdwijnen ze misschien nog helemaal.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

zoals ik eerder al zei, het verschilt allemaal, prima, houden zo, leer er mee leven :)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Guess who? schreef:zoals ik eerder al zei, het verschilt allemaal, prima, houden zo, leer er mee leven :)
Vind ik ook prima, alleen geef ik 'm geen ongelijk wanneer ie zich afzet tegen het overmatig gebruik van engelstalige termen ipv er nederlandstalige voor te bezigen. Ik heb geen problemen met woorden die "nieuw" zijn, zoals bvb. computer (alhoewel de Fransen en de Duitsers het hierbij "beter" doen door er hun eigen woord voor uit te vinden), maar voor mij hoeft deleten, saven, shoppen, enz. niet.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

ik heb er totaal geen bezwaar op om die woorden te gebruiken. Het laat zien dat we toch meer globaliseren en meer overeenkomsten zullen ontwikkelingen en dat zie je dus terug in het taalgebruik.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Guess who? schreef:ik heb er totaal geen bezwaar op om die woorden te gebruiken. Het laat zien dat we toch meer globaliseren en meer overeenkomsten zullen ontwikkelingen en dat zie je dus terug in het taalgebruik.
Het zorgt er wel voor dat, op de lange duur, je eigen taal verarmt ;-(
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

nah, dat geloof ik niet, dat dat zo snel gebeurt.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik zeg ook niet dat het snel gebeurt, maar op de lange duur ....
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

*verwijderd, inhoudloze opgave*
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

Master Vanhu Botie schreef:Ik zeg ook niet dat het snel gebeurt, maar op de lange duur ....
middeleeuws nederlands is ook verdwenen.. ach en wee :lachhuil:
ik las laatst trouwens dat dialecten tegenwoordig inderdaad als pre werden gebruikt bij sollicitaties. connecten met subculturen en minder bekrompenheid tegenover andere talen waren de pluspunten er van dacht ik
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Jim schreef:middeleeuws nederlands is ook verdwenen.. ach en wee :lachhuil:
Ik heb het niet over de taal op zich maar de dreiging van een verhoogde armoe aan woordenschat wegens het onnodig gebruik van anderstalige termen waar perfecte nederlandstalige woorden voor bestaan ....
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

het is innovatie denk ik, niet zozeer armoe
de woorden zijn kennelijk op zijn nederlands niets waard in deze tijd

ik denk dat nederlands over een paar generaties wel verdwijnt, tenzij we de wereld gaan veroveren onder wilders natuurlijk :*)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

:lol: Dat geloof ik meteen :lachhuil:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Neen, over twintig jaar praten we allemaal Turks :+
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

Master Vanhu Botie schreef:
captain crash schreef:Er is wat mij betreft trouwens niets mis met dialecten, zolang er maar een taal is die iedereen beheerst (neem de Chinezen als lichtend voorbeeld op dit gebied).
Indertijd werd het spreken van dialecten alhier actief afgeremd (mochten op school niet gesproken worden) omdat inwijkelingen uit andere dorpen dan "gediscrimineerd" en "benadeeld" zouden worden omdat ze de gesprekken niet zouden kunnen volgen. Ik vind dat de streektalen op dit moment gestimuleerd mogen worden ipv afgeremd, anders verdwijnen ze misschien nog helemaal.
Ik ben er wel voor om op school gewoon Nederlands te leren. Je boerendialect spreek je maar in je vrije tijd.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Henry86 schreef:Ik ben er wel voor om op school gewoon Nederlands te leren. Je boerendialect spreek je maar in je vrije tijd.
heb je daar een argument voor?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Leuk zo'n discussie. Werd eeuwen geleden ook al gevoerd. Maar ja, wat wil je? Als je de taal (of talen) als communicatiemiddel bekijkt, dan verandert de taal. Feitelijk doorlopend. Naarmate we makkelijker met elkaar over grotere afstanden kunnen communiceren, gaan die veranderingen sneller en zijn daardoor niet altijd even fraai. Maar dat geldt niet alleen voor het Nederlands.

De vraag is dus feitelijk of het erg is. Nee, dat vind ik niet. We rijden nu ook in auto's en onze oorlogen zijn geciviliseerd met het gebruik van massavernietigingswapens. Dat is de vooruitgang.

Twee andere vragen zijn of je dialecten en dergelijke in stand moet houden en wat je de kinderen op school moet leren.

De eerste vraag is simpel te beantwoorden: een dialect wordt alleen in stand gehouden als de mensen het willen spreken. Anders sterft het uit. Op zich niets mis mee, zolang het maar tijdig wordt gedocumenteerd voor het nageslacht.

De tweede3 vraag is moeilijker te beantwoorden. Het ligt voor de hand om te kiezen voor een algemeen aanvaarde (vorm) van de taal. Iets waarmee de kinderen zich in een zo'n groot mogelijk gebied verstaanbaar kunnen maken. Dat is gewoon praktisch. Maar de praktijk leert dat elke generatie en regio toch weer een eigen variant ontwikkelen (nieuwe dialecten? ;) ) Op zich niets mis mee.

Kortom: vasthouden aan een bepaalde taal dialect is net zo wereldvreemd als één universele taal (bv Engels) invoeren. De mensen doen toch wat hun het beste uitkomt.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re:

Bericht door Henry86 »

R2D2 schreef:
Henry86 schreef:Ik ben er wel voor om op school gewoon Nederlands te leren. Je boerendialect spreek je maar in je vrije tijd.
heb je daar een argument voor?
Ja: het is belangrijk om goed Nederlands te leren op school. Als je daarnaast nog een dialect wil leren moet dat buiten reguliere schooltijden om, bijv. in het weekend of gewoon thuis.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re:

Bericht door Master Vanhu Botie »

Henry86 schreef:Ik ben er wel voor om op school gewoon Nederlands te leren. Je boerendialect spreek je maar in je vrije tijd.
Hier ben ik het ook mee eens, maar nog steeds wordt het dialect geband op school, ook op de speelplaats. Ik vind dat AN (Algemeen Nederlands) in de klas verplicht moet zijn, maar op de speelplaats moet dialect kunnen.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De algemene verloedering van het Nederlands en het Vlaams

Bericht door Henry86 »

Ok, buiten lesuren moet men uiteraard zelf kunnen bepalen wat men zegt.
Plaats reactie