Schatkist betaalt boetes ambtenaren

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Schatkist betaalt boetes ambtenaren

Bericht door R2D2 »

www.telegraaf.nl schreef:Schatkist betaalt boetes ministers

AMSTERDAM - De belastingbetaler draait op voor een groot aantal verkeersboetes van de chauffeurs van ministers, staatssecretarissen en topambtenaren van drie departementen. Het gaat om de ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Financiën.
Dat blijkt uit antwoorden van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) op Kamervragen van D66-leider Alexander Pechtold. Toen bekend werd dat bij verschillende provincies ook de kleine boetes voor de ambtenaren worden betaald, wilde Pechtold weten of er ook bij de rijksoverheid een dergelijke regeling geldt.

Nu dat inderdaad het geval blijkt te zijn, staat Ter Horst volgens Pechtold 'in haar hemd'. Bij de eerste twee ministeries worden de boetes tot tien kilometer te hard betaald uit de schatkist.
Alhoewel er jurisprudentie is dat de werkgever verantwoordelijk kan worden geacht voor kleine snelheidsovertredingen van werknemers, moet ik hiervan kotsen.

Normen en waarden kun je alleen uitdragen als je zelf het voorbeeld geeft; dit is dodelijk voor het burgelijk vertrouwen in "de politiek". Als ik bij mijn werkgever mijn boetes declareer ontstaat er een discussie die ik waarschijnlijk verlies; bij de staat wordt er flink gestrooid met belastinggeld, want juist de discussie blijft uit bij gratis geld; en als er toch een kostenpost op de balans ontstaat wordt er wel een extra belasting uitgevonden; de burger betaalt dus effectief het hardrijgedrag van degenen die boven hen geplaatst zijn, terwijl ze zelf constant wordt gepakt voor een paar kilometer te hard (terwijl je 's avonds niet meer veilig over straat kunt...)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik ben het geheel met je eens, maar nieuws is dit niet. Periodiek komen dit soort dingen naar buiten en dan wordt van links tot rechts geroepen dat dit echt niet langer kan...waarna niets verandert omdat men het zelf ook wel pretting vindt als men ooit in zo'n positie komt. Zelfde soort argument dus waarom in Amerika ook mensen die geen geld hebben toch tegen verhogingen van de belastingen zijn.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Het meest zinloze aan dit verhaal vond ik het rondpompen. De overheid stuurt de brief met de boete, de bestuurder betaalt de boete aan de overheid, vult een papier in voor diezelfde overheid met de mededeling dat hij een bon heeft gekregen, en krijgt vervolgens het geld terug... van de overheid. Zo verplaatst zich informatie van A naar A en geld van B naar B.

Hm... Waarom betalen ambtenaren eigenlijk belasting? Zou het niet veel simpeler zijn als ze gewoon een lager loon kregen?
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

dit is toch het algehele principe, bij uitstek de reden waarom we allemaal werken?
lang leven het communisme anders 8-)

als we efficient bezig gaan dan .. naja da kan toch helemaal nie :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Ik was echt in shock toen ik dit hoorde. Ik had er geen idee van dat deze regeling bestond en vind het echt belachelijk!

Trouwens, die mensen in Amerika die geen belasting betalen maar toch tegen verhoging zijn, weten die gewoon niet beter? Volgens mij denken veel van hen dat ze toch ook de dupe zijn van zo'n regeling omdat ze geen idee hebben hoe alles inelkaar zit.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Maar hoe belachelijk is het eigenlijk? Er zijn meer werkgevers die kleine boetes betalen voor werknemers die veel op de weg zitten. Waarom zou de werkgever 'Overheid' dat niet mogen?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

omdat de beperkende factor - geld ten koste van omzet en dus winst - neit bestaat;
uitdelen graties geld kent geen tijd
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Maar waarom zou de ambtenaar niet vergoed mogen worden en een werknemer bij een 'gewoon' bedrijf wel?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

omdat de eerste werknemer "in het echte bedrijfsleven" die bij zijn baas de verkeersboete kan verhalen nog geboren moet worden;
laat mij een werknemer zien die succesvol zijn verkeerboete heeft opgevoerd als declaratie, en ik houd over dit onderwerp voor de rest van mijn leven mijn mond
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Mijn vader deed dat vroeger idd. maar die regeling bestaat volgens mij al 15 jaar niet meer.

Ik vind het overigens ook belachelijk als andere werkgevers boetes van hun personeel zouden vergoeden. Verkeersregels zijn er niet voor niets, en iedereen moet zich daar gewoon aan houden.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Vash schreef:Ik was echt in shock toen ik dit hoorde. Ik had er geen idee van dat deze regeling bestond en vind het echt belachelijk!

Trouwens, die mensen in Amerika die geen belasting betalen maar toch tegen verhoging zijn, weten die gewoon niet beter? Volgens mij denken veel van hen dat ze toch ook de dupe zijn van zo'n regeling omdat ze geen idee hebben hoe alles inelkaar zit.
Het tragische is dat ze meestal wel beter weten. Het is een manier van denken waar de gemiddelde Nederlander (waaronder ook ik) maar moeilijk in kan komen. Het is het idee dat wanneer ze zelf wel meer geld zouden hebben, ze ook niet meer belasting zouden willen betalen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

R2D2 schreef:omdat de eerste werknemer "in het echte bedrijfsleven" die bij zijn baas de verkeersboete kan verhalen nog geboren moet worden;
laat mij een werknemer zien die succesvol zijn verkeerboete heeft opgevoerd als declaratie, en ik houd over dit onderwerp voor de rest van mijn leven mijn mond
De collega's van mijn vader konden dat bij Deloit doen als ze konden aantonen dat ze als ze niet te hard hadden gereden te laat bij de klant zouden zijn gekomen.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

R2D2 schreef:omdat de eerste werknemer "in het echte bedrijfsleven" die bij zijn baas de verkeersboete kan verhalen nog geboren moet worden;
laat mij een werknemer zien die succesvol zijn verkeerboete heeft opgevoerd als declaratie, en ik houd over dit onderwerp voor de rest van mijn leven mijn mond
De baas van m'n schoonbroer heeft een aantal jaren geleden de boete van de snelheidsovertreding in zijn plaats betaald. Hij is vrachtwagenchauffeur en z'n baas had 'n dringend klusje voor 'n belangrijke klant en de klant had duidelijk gemaakt dat de levering bovenal snel diende te gebeuren.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

d'r schijnt zelfs een uitspraak van de rechter uit 2006 te zijn waarin een werknemer gelijk heeft gekregen in een zaak tegen zijn baas. Hij had te hard gereden omdat zijn baas wilde dat hij optijd bij de klant zou zijn en vervolgens zou hij de boete zelf moeten betalen. De rechter heeft toen besloten dat de baas wist dat de werknemer niet optijd kon komen en door het onredelijke verzoek dus de boete moest betalen. Jaja, wat je allemaal al niet te weten komt als je je wat meer verdiept in deze ongein.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re:

Bericht door GPS »

captain crash schreef:d'r schijnt zelfs een uitspraak van de rechter uit 2006 te zijn waarin een werknemer gelijk heeft gekregen in een zaak tegen zijn baas. Hij had te hard gereden omdat zijn baas wilde dat hij optijd bij de klant zou zijn en vervolgens zou hij de boete zelf moeten betalen. De rechter heeft toen besloten dat de baas wist dat de werknemer niet optijd kon komen en door het onredelijke verzoek dus de boete moest betalen. Jaja, wat je allemaal al niet te weten komt als je je wat meer verdiept in deze ongein.
Klopt. Zo zijn er veel meer bedrijven die de boetes van hun werknemers betalen. Meestal op de voorwaarde dat het niet de spuigaten uitloopt en het bedrijf voordeel heeft bij de overtreding. Oké ik formuleer het hier iets bondiger als de meeste bedrijven doen, maar hier komt het wel op neer.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schatkist betaalt boetes ambtenaren

Bericht door Guess who? »

^Begrijpelijk ook, want die bedrijven zien het gewoon als een investering... Oftewel kosten ten behoeve van het behalen van de gestelde doelen (productie, dienstverlening etc). :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Schatkist betaalt boetes ambtenaren

Bericht door Blind Guardian »

nou dan word het maar eens tijd dat ik een staatsgreep ga plegen
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Schatkist betaalt boetes ambtenaren

Bericht door R2D2 »

www.nos.nl schreef:Baas hoeft boetes niet te betalen
Werkgevers hoeven de verkeersboetes van werknemers die in een auto van de zaak rijden niet te betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Hoge Raad. De Hoge Raad vindt dat deze werknemers op dezelfde manier moeten worden behandeld als mensen die voor hun werk in hun eigen auto rijden.

De zaak was aangespannen door vakbond Abvakabo FNV en een werknemer van TPG Post die in 2003 een verkeersboete had gekregen. Hij is het er niet mee eens dat TPG de boete op hem heeft verhaald.

Het gerechtshof had de man eerder in het gelijk gesteld, maar deze uitspraak is nu door de Raad ongedaan gemaakt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Schatkist betaalt boetes ambtenaren

Bericht door captain crash »

TPG Post hoeft boete werknemer niet te betalen
Uitgegeven: 13 juni 2008 11:04
Laatst gewijzigd: 13 juni 2008 12:02

DEN HAAG - TPG Post, tegenwoordig TNT Post, hoeft de boete die een werknemer kreeg voor een snelheidsovertreding niet te betalen. Dat heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.

De rechtbank en later het gerechtshof in Den Haag oordeelden eerder dat niet de werknemer voor de boete hoeft op te draaien, maar de werkgever. De Hoge Raad heeft die uitspraak van het hof vernietigd, zo blijkt uit het arrest.

De zaak loopt al een tijdje. De medewerker van het postbedrijf had tijdens een dienstrit te hard gereden. TPG Post wilde de boete van 52 euro op hem verhalen.

Gelijk

Met steun van AbvaKabo verzette de werknemer zich daartegen. De kantonrechter gaf hem in 2003 gelijk: TPG mocht die boete niet verhalen, omdat de werknemer niet met opzet te hard had gereden en er ook geen sprake was van roekeloos gedrag. Er zou pas sprake zijn van roekeloos gedrag als het gaat om snelheidsovertredingen tussen de 10 en 50 km per uur.

Het hof volgde de redenering van de rechtbank, waarop het postbedrijf cassatie aantekende.

Boetes

Volgens de Hoge Raad wijst niets erop dat de wetgever bij de invoering van de de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV) heeft willen bepalen dat de werkgever voortaan zelf de boetes zou moeten betalen.

Artikel 5 van deze wet bepaalt dat boetes voor verkeersovertredingen die begaan zijn met een motorvoertuig kunnen worden opgelegd aan de kentekenhouder als de identiteit van de bestuurder niet direct is vastgesteld. Het gaat hier bijvoorbeeld om leaserijders.

Schade

Een ander artikel bepaalt dat werknemers die niet in een auto van de zaak rijden, maar in hun privéwagen boetes zelf moeten betalen. Zij hebben met hun gedrag schade toegebracht aan hun werkgever, luidt de redenering.

Onderscheid

De Hoge Raad vindt dat dat onderscheid moet worden opgeheven. Er zou een lijn moeten worden getrokken tussen de leaserijders en de 'eigen rijders'.

Overigens hebben bedrijven en bedrijfstakken de vrijheid om in hun cao op te nemen dat werkgevers wel lichte verkeersovertredingen vergoeden.
En dat is dus bij de overheid zo.

Bij de weg: bedrijf heet TNT post...is slordig.
Plaats reactie