regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Ace of Spades »

De Sena is een zo mogelijk nog vagere organisatie dan de Buma. Bij de Bolk hebben we ook met ze te maken. Zo kregen wij al jaren een rekening van de Buma, die we dan ook betaalden. En toen kwam er opeens een paar jaar geleden zonder enige toelichting ook een rekening van de Sena :') .
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

WebWereld schreef:Europarlement schrapt toetsing bij internetban

Het Europees Parlement laat alsnog amendement 138 vallen, dat rechterlijke toetsing vereiste vóór het afsluiten van het internet. Achteraf is nu voldoende.

Aan het gesteggel over hoe en wanneer recidiverende 'internetpiraten' mogen worden afgesloten van het internet komt geen einde. Deze week blijkt de harde eis van rechterlijke toetsing vooraf te zijn gesneuveld. Onderhandelaars van het Europarlement hebben dat ingeslikt in aanloop van gesprekken met de Raad van Europa en de Europese Commissie.

In een uitgelekte nieuwe concepttekst staat niet meer expliciet dat deze rechterlijke toetsing vooraf dient te gebeuren. De tekst is nu een stuk vager en meldt dat er sprake moet zijn van een "eerlijke en onpartijdige procedure" die het beginsel respecteert van "onschuldig tot het tegendeel is bewezen" en "het recht om gehoord te worden". Daadwerkelijke rechterlijke toetsing wordt wel gegarandeerd, maar kan dus ook achteraf.

Eerder protest
Eerder nog hamerde het Europarlement meermaals op het fundamentele recht op internet en verplichte rechterlijke toetsing vooraf van een eventuele internetban. Het amendement 138 vermeldde expliciet dat 'geen beperkingen mogen worden opgelegd aan de fundamentele rechten en vrijheden van internetgebruikers zónder een voorafgaande rechterlijke uitspraak'. Die clausule is nu geschrapt.

Andere landen
Met de nieuwe tekst lijkt de omstreden 'three strikes'-wet van de Franse premier Nicolas Sarkozy, net goedgekeurd door de Franse Hoge Raad, ook op Europees niveau door de juridische beugel te kunnen. En belangrijker: het opent de deuren voor andere lidstaten om vergelijkbare wetten in te voeren. Groot-Brittannië is daar op eigen houtje al mee bezig.

Met de knieval van Europarlement lijkt de kans groot dat de betrokken partijen er de komende maanden uitkomen in de laatste fase van de onderhandelingen. In dat geval wordt het Telecompakket ergens begin 2010 officieel bekrachtigd.
http://webwereld.nl/nieuws/64069/europa ... etban.html
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

Tweakerrs schreef:Franse Constitutionele Raad keurt afsluitwet goed

De Franse Constitutionele Raad, die wetten moet toetsen aan de grondwet, heeft groen licht gegeven voor de invoering van de nieuwe 'three strikes'-wet. De eerste versie van de wet werd afgekeurd omdat deze in strijd met de grondwet was.

De Franse regering probeert al sinds vorig jaar een wet in te voeren die het mogelijk maakt om mensen die bij herhaling auteursrechten schenden door middel van bestandsuitwisseling, af te sluiten van internet. Bij de eerste poging werd de wet afgewezen, omdat veel leden van de regeringspartij niet aanwezig waren bij de stemming. De tweede keer werd de wet wel aangenomen, maar na een klacht van de oppositie ongrondwettig verklaard door de Constitutionele Raad.

De wet bepaalde dat mensen van internet konden worden afgesloten na een beslissing van een speciaal hiervoor opgericht regeringsorgaan, genaamd Hadopi. Volgens de Raad was dit in strijd met de grondwet, en kon een besluit tot afsluiten alleen door een onafhankelijke rechter worden genomen. De regering kwam snel met een nieuwe versie van de wet, waarin stond dat een rechter de bevelen moet geven. De afsluitbevelen moeten echter in een zogenaamde versnelde procedure worden gegeven, blijkens de wettekst, en de oppositie meende dat ook dit in strijd met de grondwet is.

Nadat het parlement de nieuwe wet aannam, diende de oppositie opnieuw een klacht in bij de Constitutionele Raad. Deze bepaalde donderdag dat de nieuwe wet wel in overeenstemming is met de grondwet, zodat niets de invoering nog in de weg staat, zo meldt The New York Times.

Burgerrechtengroeperingen zijn teleurgesteld over de uitspraak. Jérémie Zimmermann, woordvoerder van La Quadrature du Net, een groep die zich tegen de wet verzet, sprak van "een zeer droevige dag voor de vrijheid van internet in Frankrijk". Hij zei dat de tegenstanders van de wet nieuwe manieren gaan zoeken om er van af te komen.

De muziekindustrie was blij met het oordeel. Volgens David El Sayegh, de voorzitter van de vereniging van Franse platenmaatschappijen, neemt Frankrijk het voortouw bij de bestrijding van piraterij. Hij verwacht dat de eerste waarschuwingsbrieven in januari de deur uit gaan, terwijl de eerste afsluitingen vervolgens medio volgend jaar zullen plaatsvinden.

Het Europese Parlement lijkt ondertussen zijn verzet tegen dit soort wetgeving op te geven. Aanvankelijk hield het parlement vast aan de harde eis dat afsluiting van internet alleen door een rechter kon worden bevolen, maar na onderhandelingen die vorige week werden gehouden, lijkt het erop dat men deze eis zal laten vallen.
http://tweakers.net/nieuws/63269/franse ... -goed.html
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Guess who? »

Hoorde wel dat juist in de UK het WEL via de rechter moet.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door captain crash »

R2D2 schreef:
Tweakerrs schreef:Franse Constitutionele Raad keurt afsluitwet goed

De Franse Constitutionele Raad, die wetten moet toetsen aan de grondwet, heeft groen licht gegeven voor de invoering van de nieuwe 'three strikes'-wet. De eerste versie van de wet werd afgekeurd omdat deze in strijd met de grondwet was.

De Franse regering probeert al sinds vorig jaar een wet in te voeren die het mogelijk maakt om mensen die bij herhaling auteursrechten schenden door middel van bestandsuitwisseling, af te sluiten van internet. Bij de eerste poging werd de wet afgewezen, omdat veel leden van de regeringspartij niet aanwezig waren bij de stemming. De tweede keer werd de wet wel aangenomen, maar na een klacht van de oppositie ongrondwettig verklaard door de Constitutionele Raad.

De wet bepaalde dat mensen van internet konden worden afgesloten na een beslissing van een speciaal hiervoor opgericht regeringsorgaan, genaamd Hadopi. Volgens de Raad was dit in strijd met de grondwet, en kon een besluit tot afsluiten alleen door een onafhankelijke rechter worden genomen. De regering kwam snel met een nieuwe versie van de wet, waarin stond dat een rechter de bevelen moet geven. De afsluitbevelen moeten echter in een zogenaamde versnelde procedure worden gegeven, blijkens de wettekst, en de oppositie meende dat ook dit in strijd met de grondwet is.

Nadat het parlement de nieuwe wet aannam, diende de oppositie opnieuw een klacht in bij de Constitutionele Raad. Deze bepaalde donderdag dat de nieuwe wet wel in overeenstemming is met de grondwet, zodat niets de invoering nog in de weg staat, zo meldt The New York Times.

Burgerrechtengroeperingen zijn teleurgesteld over de uitspraak. Jérémie Zimmermann, woordvoerder van La Quadrature du Net, een groep die zich tegen de wet verzet, sprak van "een zeer droevige dag voor de vrijheid van internet in Frankrijk". Hij zei dat de tegenstanders van de wet nieuwe manieren gaan zoeken om er van af te komen.

De muziekindustrie was blij met het oordeel. Volgens David El Sayegh, de voorzitter van de vereniging van Franse platenmaatschappijen, neemt Frankrijk het voortouw bij de bestrijding van piraterij. Hij verwacht dat de eerste waarschuwingsbrieven in januari de deur uit gaan, terwijl de eerste afsluitingen vervolgens medio volgend jaar zullen plaatsvinden.

Het Europese Parlement lijkt ondertussen zijn verzet tegen dit soort wetgeving op te geven. Aanvankelijk hield het parlement vast aan de harde eis dat afsluiting van internet alleen door een rechter kon worden bevolen, maar na onderhandelingen die vorige week werden gehouden, lijkt het erop dat men deze eis zal laten vallen.
http://tweakers.net/nieuws/63269/franse ... -goed.html
en zo zie je maar weer, de oude wijsheid over Europa gaat nog steeds op: Als de Fransen iets willen dat zel het ook gebeuren, linksom, rechtsom of illegaal maakt ze geen donder uit.

Zal niet lang duren voordat we in Nederland ook zoiets hebben.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Master Vanhu Botie »

En nochtans is het spreekwoord "Als het in Parijs regent, druppelt het in Brussel !". Moet dit dan aangepast worden ?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

www.trouw.nl schreef:Veel Nederlanders zijn naïef over de bescherming van hun privacy, oordeelde de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming Peter Hustinx maandag bij een lezing voor de Belgisch-Nederlandse vereniging Benev.
http://www.trouw.nl/nieuws/media-techno ... vacy_.html
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

www.nu.nl schreef:Kabinet gaat downloaden verbieden

AMSTERDAM - Het kabinet gaat het downloaden van muziek en films op termijn verbieden. Voorwaarde is wel dat er eerst voldoende alternatieven komen om legaal te downloaden.
Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) is er niet op uit 'individuele internetgebruikers het leven zuur te maken', maar wil bedrijven bestrijden die verdienen aan het illegaal aanbieden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Dat lukt pas goed als de entertainmentindustrie consumenten voldoende mogelijkheden biedt om legaal muziek en films te downloaden.


Uitwerken

Het kabinet gaat het downloadverbod de komende drie jaar verder uitwerken. In de tussentijd moet de entertainmentindustrie alternatieven bedenken, samen met internetproviders en consumentenorganisaties.


Maandbedrag

Hirsch Ballin denkt bijvoorbeeld aan constructies waarbij consumenten maandelijks een bepaald bedrag betalen om via internet muziek te luisteren of uit te wisselen.

Tegelijk met de invoering van het downloadverbod wordt de thuiskopieregeling afgeschaft. Deze heffing op onder meer blanco cd's is bedoeld om makers van films en muziek te compenseren voor kopieën die mensen thuis maken.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

www.tweakers.net schreef:Kabinet gaat downloaden muziek en films uit illegale bron verbieden

Het downloaden van muziek en films uit 'evident illegale bron' wordt over enkele jaren verboden mits er goede legale alternatieven komen, zo maakte de regering bekend. In ruil daarvoor wordt de heffing op blanco cd's en dvd's afgeschaft.

Downloaden van muziek en films uit 'evident illegale bronnen' wordt niet per direct verboden, heeft het kabinet besloten tijdens de Ministerraad. Het kabinet trekt drie jaar uit om het verbod uit te werken. In de tussentijd moet de entertainmentindustrie met goede legale alternatieven komen voor het downloaden van films en muziek uit evident illegale bronnen. Hoe vastgesteld kan worden of er sprake is van 'evident', is niet bekend.

Daarmee volgt de regering het advies op van de commissie Gerkens, die afgelopen zomer in een rapport het downloadverbod voorstelde. Volgens het kabinet is het downloadverbod niet bedoeld om consumenten te pesten. "Het kabinet wil het downloadverbod niet gebruiken om individuele internetgebruikers het leven zuur te maken, maar juist om de illegale activiteiten van commerciële partijen uit te bannen." Volgens het kabinet is het niet in de haak dat er partijen geld verdienen aan auteursrechtelijk beschermd materiaal, waarvan ze zelf de rechten niet bezitten.

Bij goede legale alternatieven voor downloaden uit illegale bron denkt het kabinet aan een all-you-can-eat-downloaddienst, waarbij consumenten voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek of films kunnen downloaden of streamen.

In ruil voor het downloadverbod wordt de thuiskopieheffing afgeschaft. Die heffing was bedoeld als compensatie voor artiesten en componisten, die daarmee een vergoeding kregen voor het feit dat mensen vroeger hun muziek op een blanco bandje kopiëerden. Nu opslaggeheugen in computers is gegroeid en internetverbindingen veel sneller zijn, is de thuiskopieheffing niet meer van deze tijd, concludeert de regering.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door EMH »

Zo te zien is het niet van die idioterie als in dat stokbroodland. Alhoewel....hoe ze zulks willen gaan controleren is een raadsel.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

Nou maar hopen of ze daadwerkelijk met alternatieven komen ik wil best wel betalen voor een album maar die smerige bedragen die ik voor zie en wetend dat veel geld niet eens bij de artiesten in hun zak komen maken het een beetje te wrang voor mij ....
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door captain crash »

...en dat was dus een kwestie van tijd

en het naieve volk maar blijven geloven dat het allemaal wel mee zal vallen

maar 65 moet zeker 65 blijven

we zijn tegen het rookverbod in de horeca

en Nederland verdient zeker beter

...waarom voor deze drie dingen WEL mensen de straat op willen gaan is mij een raadsel
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

captain crash schreef:...waarom voor deze drie dingen WEL mensen de straat op willen gaan is mij een raadsel
mij niet;
ik ga genieten van de downloadrazzia's bij de helft van mijn buren;
terwijl ik mijn downloads via SSL-sites in het Chinees uitvoer :lachhuil:

een volk krijgt de leiders die het verdiend
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door EMH »

Misschien dat die dingen als AOW en rookverbod wat tastbaarder en directer zijn dan het internet gebeuren.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door captain crash »

nee, er is geen lobbygroep met geld voor de anonieme downloaders
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

R2D2 schreef:
captain crash schreef:...waarom voor deze drie dingen WEL mensen de straat op willen gaan is mij een raadsel
mij niet;
ik ga genieten van de downloadrazzia's bij de helft van mijn buren;
terwijl ik mijn downloads via SSL-sites in het Chinees uitvoer :lachhuil:

een volk krijgt de leiders die het verdiend
Heb je nog plannen om te emigreren naar China ? ;)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

virtueel;
via proxy ofzo;
en hoeveel van de "New Security Brigade"-mensen zullen screenen op Chinees tekenschrift?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Nemesis »

consumentencontrole is gewoon niet uit te voeren. En zeg nou zelf, illegaal downloaden is illegaal en mag dus niet, dus tja, ze staan in hun recht en als ik voor 7,95 per maand ofzo alles kan downloaden wat ik zoek en wil, en zo vaak als ik wil, tja. dan is het zo.


we hebben nu ondertussen toch ook allemaal een legale windows.. dat was vroeger ook niet in te denken.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Punisher »

Inderdaad, ik heb nu verplicht vier Windows licenties die nooit gebruikt worden. Wat een geweldige vooruitgang is dat toch.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Miriam »

Nemesis schreef:we hebben nu ondertussen toch ook allemaal een legale windows.. dat was vroeger ook niet in te denken.
Spreek voor je zelf..... O-)

Daarbij met een 56K inbelmodem downloade je vroeger volgens mij vrij weinig :lachhuil:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Nemesis »

jij misschien, ik niet. in verhouding tot nu is het niet veel.. maar ik heb veel muziek en cracks gedownload. games kon je zo kopieren, je hoefde er alleen maar een crack bij te voegen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Miriam »

en nu kan dat niet meer wou je zeggen :rofl:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door captain crash »

Nemesis schreef:
we hebben nu ondertussen toch ook allemaal een legale windows.. dat was vroeger ook niet in te denken.
ook alleen maar omdat ik er ongevraagd extra geld voor moet betalen....wat ik dus ook niet doe (ofwel...geloof dat er hier een pc is waar het bij meegeleverd was, maar daar draait ondertussen geloof ik ook alweer een aangepaste versie op)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Guess who? »

Internetverbod mag alleen na wederhoor
Uitgegeven: 5 november 2009 11:47
Laatst gewijzigd: 5 november 2009 11:47

BRUSSEL - EU-lidstaten mogen mensen niet zomaar de toegang tot internet ontzeggen.

© Chris HeijmansWanneer iemand verdacht wordt van illegaal downloaden, kan zijn toegang tot het net wel worden beperkt, maar daar dient een zorgvuldige procedure met wederhoor aan vooraf te gaan.

Het Europees Parlement en de EU-lidstaten zijn het daar donderdag over eens geworden. Het betreft een onderwerp waarover het Europarlement medezeggenschap heeft en waar het dus in samenspraak met de lidstaten uit moet zien te komen.

Frankrijk werkt aan wetgeving om personen die driemaal zijn betrapt op illegaal downloaden tijdelijk hun internetaansluiting te kunnen ontnemen. Europees Commissaris Viviane Reding (Telecomzaken) hoopt dat het Franse voornemen nu van de baan is.

© ANP

Is de EU toch nog ergens een beetje goed voor.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door captain crash »

....als het meer wordt dan een voorstel en ze zich niet laten wegbluffen.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Nemesis »

waar haal jij vandaan dat dit een voorstel is. Er wordt al gesproken over een overeenkomst.. zelfde wat nu bijv. met de aow aan de hand is, dat gaat toch niet meer van tafel?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door captain crash »

...tenzij er vanuit bepaalde landen extra eisen komen. Het EP wil graag denken dat ze invloed hebben, maar dat is in de praktijk niet zo. Het zal vermoedleijk een niet dwingend voorstel worden waarbij afzonderlijke landen altijd nog kunnen afwijken...ofwel, niemand gaat zich er aan houden. Sorry, maar het is niet het EP waar de macht in Brussel zit (helaas, want ik zou graag willen dat, als er al wetgeving moet komen, het er ongeveer zo zou uitzien...hoewel...er moet gewoon geen wetgeving komen, is dikke kolder veroorzaakt vanuti lobbygroepen met teveel geld)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Guess who? »

Senaat neemt de tijd voor patiëntendossier
Uitgegeven: 8 december 2009 19:25
Laatst gewijzigd: 8 december 2009 19:55
DEN HAAG - Het kan nog maanden duren voordat de Eerste Kamer beslist over invoering van het elektronisch patiëntendossier (EPD).
© Novum

Dat zegt Tineke Slagter-Roukema (SP), voorzitter van de commissie volksgezondheid van de Eerste Kamer. Woensdag laat de senaat zich door twintig deskundigen bijpraten over het patiëntendossier.

De senaat wil meer te weten komen over de betrouwbaarheid van elektronische uitwisseling van patiëntgegevens, de beveiliging van de toegang van patiënten tot het dossier en de moeilijkheden met ingewikkelde ict die zich kunnen voordoen.

Medische fouten
Ook willen de senatoren weten hoe minister Ab Klink (Volksgezondheid) erbij komt dat het dossier veel medische fouten en onnodige sterfgevallen in ziekenhuizen gaat vermijden, zegt Slagter-Roukema.

Het Rathenau Instituut heeft voor de Eerste Kamer de mening van Nederlandse bevolking over het EPD in kaart gebracht door groepsgesprekken te organiseren. De weerslag van deze sessies biedt het instituut woensdag aan de senaat aan.

Vragen
Na de bijeenkomst van woensdag gaat de Eerste Kamer opnieuw vragen voorleggen aan minister Ab Klink (Volksgezondheid).

Toen de Tweede Kamer in februari instemde met invoering van het EPD, ging de minister er vanuit dat het dossier in het voorjaar van 2010 ingevoerd kon worden.

Inzage
De Tweede Kamer dwong af dat patiënten inzage in hun eigen dossier kunnen krijgen. Vorige maand meldde de minister dat dit niet zoals gepland voor het eind van dit jaar geregeld kan worden.

Het eerste kwartaal van 2010 is ook niet erg geschikt om de DigiD waarmee de patient toegang krijgt, verder te ontwikkelen.

Dat zou te veel ingrijpen op de bestaande DigiD die veel mensen dan gebruiken om hun belastingformulier in te vullen.

Dossier
Huisartsen, apothekers en specialisten in ziekenhuizen kunnen met het dossier informatie over patiënten en hun medicijnengebruik raadplegen via een beveiligd computersysteem. Bijna 6500 zorgaanbieders zullen worden aangesloten op dit systeem.

Eind dit jaar hadden dat er negenhonderd moeten zijn, maar dat wordt niet gehaald omdat ict-leveranciers meer tijd nodig hebben om hun systemen aan te passen.
© ANP
Volgens mij erg goed dat Klink hierin geremd wordt.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

Minister Big Brother
Plaats reactie