regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

'Uitspraak Pirate Bay heeft weinig waarde'
Uitgegeven: 31 juli 2009 20:43
Laatst gewijzigd: 31 juli 2009 20:43
AMSTERDAM – De uitspraak in het kort geding van Stichting Brein tegen de downloadsite The Pirate Bay stelt weinig voor.
© ANP

Dat stellen verschillende juristen nadat Tweakers.net ze vroeg de uitspraak te bestuderen.

De torrentsite moet binnen tien dagen Nederlandse gebruikers blokkeren. Per dag moet anders 30.000 euro betaald worden, met een maximum van drie miljoen euro.

Inhoudelijk

De zaak is echter nog niet inhoudelijk behandeld. De beheerders van The Pirate Bay waren namelijk niet aanwezig bij het kort geding.

Als zij verzet aantekenen moet de zaak alsnog inhoudelijk bekeken worden. De beheerders hebben inmiddels aangegeven nog op zoek te zijn naar een advocaat.

Volgens ict-jurist Arnoud Engelfriet is de uitspraak daarom weinig waard. “De rechter heeft de eisen van Brein ingewilligd zonder deze inhoudelijk te toetsen. De uitspraak is gebaseerd op de argumenten van één partij.”

In verzet

Als The Pirate Bay in verzet gaat kan de uitspraak volgens Engelfriet nog veranderen. Als de beheerders willen voorkomen dat ze uit de lucht moeten in Nederland zal het kort geding binnen tien dagen moeten dienen.

Het is volgens Tweakers.net ook nog maar de vraag of Stichting Brein wel de juiste partij heeft aangeklaagd. De beheerders beweren namelijk dat de site eigendom is van bedrijf Reservella.
bron: nu.nl
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

En wat willen ze hier nou mee bereiken net of zo'n student zo'n bedrag kan ophoesten of willen ze hem 20 jaar in de cel gooien, echt mensen dit slaat gewoon nergens meer op :lachhuil: , ik zie de eerste in Nederland die een boete op de deur krijgt, zullen we er een poll op houden wie de eerste van dit forum is met een boete voor illigaal downloaden.
01 augustus 2009
Megaboete voor illegaal downloaden
Een 25-jarige Amerikaanse student moet 675.000 dollar (473.512 euro) schadevergoeding aan vier platenmaatschappijen betalen voor het illegaal downloaden en verspreiden van muziek. Dat heeft een juryrechtbank in de stad Boston vrijdag bepaald. Het is de tweede keer dat een dergelijke zaak voor de rechter komt in de Verenigde Staten. Eerder kreeg een vrouw een boete van 1,92 miljoen dollar (1,35 miljoen euro) opgelegd voor het downloaden en verspreiden van 24 liedjes.
Posted by Jan Libbenga at 9:20
Labels: marktontwikkelingen
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Master Vanhu Botie »

't Is niet alleen downloaden, BG, maar ook (waarschijnlijk tegen een vergoeding) verspreiden.
Dat is iets waar ik wel problemen mee heb. Downloaden, dat gaat, maar tegen betaling verpreiden .....
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Jadzia »

Zover ik begrepen heb heeft deze jongen gewoon via een P2P programma wat liedjes gedownload. Deze worden dan automatisch ook weer verspreid. Ik geloof niet dat hij er geld aan verdiend heeft.

In de VS zijn duizenden mensen op deze manier aangeklaagd. Meestal komt het tot een schikking, waarbij niet meer dan 12.000 dollar betaald wordt. Ze maken de mensen gewoon bang, zodat ze betalen. Eigenlijk vind ik dat afpersing. De feitelijke waarde van de liedjes (zelfs al tel je elke kopie) komt volgens mij nooit tot dat soort bedragen.

Nog even ter vergelijking: Toen ik nog studeerde werd er een medestudent van me opgepakt, omdat hij deel uitmaakte van een netwerk dat illegale cd's maakte en verspreidde. Ik geloof niet dat hij zo'n enorme boete heeft gekregen. Terwijl dat volgens mij toch echt veel crimineler is...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

In de Tribune (ja van de SP), stond ook nog iets in over een vrouw die anderhalf miljoen terug zo moeten betalen, de SP is overigens tegen illigaal downloaden maar wel voor goedkopere alternatieven :Y)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Trutgras »

Blind Guardian schreef:de SP is overigens tegen illigaal downloaden maar wel voor goedkopere alternatieven :Y)
Zoals de kringloopwinkel? Want dat is waar ik tegenwoordig muziek koop. Ik voel me met dit gedoe net een vrouw die als meisje altijd de laatste hipste mode heeft gevolgd en die nu ze oud wordt denkt, Ach fuck it, ik koop een driekwart spijkerbroek want dan hoef ik niet naar de juiste lengte te zoeken, in een lekker vale tint want dan zie je niet dat ie verwassen raakt, en ik knip mijn haar in stekels en ik mik er iedere morgen een hand stijfsel in. En dan ga ik naar de huishoudbeurs voor een gratis fles Baileys. Met deze metafoor bedoel dat je dankzij Brein op een gegeven moment gaat nadenken: hoe veel heb je over voor het op de hoogte blijven van wat de rest van de wereld doet? En het antwoord blijkt te zijn: eigenlijk niks, ik ga wel naar mijn Vera Lynn albums luisteren.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door GPS »

Trutgras schreef:
Blind Guardian schreef:......., ik ga wel naar mijn Vera Lynn albums luisteren.
Zeg da's van mijn tijd :-( Ga jij maar naar de Esther en Abi Ofarim luisteren. :*) :+
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Trutgras »

^Bedankt voor het uitbreiden van mijn muzikale landschap. De eerstvolgende keer dat ik een Esther & Abi Ofarim album zie passeren, zal ik niet schromen het mee naar huis te nemen om R2 ermee te terroriseren. (Terroriseren en een joodse naam in 1 zin. Hm. Ik moet voorzichtig zijn.)
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Punisher »

Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Guess who? »

Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

Niet direct er iets mee te maken, maar toch een leuk bericht
SP wil opheldering over geld muziekrechten
Uitgegeven: 21 augustus 2009 10:28
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2009 10:52
DEN HAAG - De SP gaat minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) vragen om opheldering over de wijze waarop auteursrechtenorganisaties als Buma de rechten van muziekstukken verdelen.
© NU.nl/Chris Heijmans

Dat heeft SP-Kamerlid Arda Gerkens vrijdag laten weten naar aanleiding van onderzoek in Het Financieele Dagblad (FD).

De krant berekende dat eind 2008 het totaal aan nog te verdelen gelden van alle achttien auteursrechtorganisaties tezamen ruim 400 miljoen euro bedroeg. Bij Buma nam die pot aan nog te verdelen gelden toe van 126 miljoen naar 154 miljoen euro.


Daarnaast groeide het totaal aan geïnde gelden de afgelopen zes jaar met een derde tot 140 miljoen, terwijl het totaal aan uitkeringen met 11 procent toenam tot 113 miljoen euro.

Geld

Gerkens concludeert dat de rechtenorganisaties lang op hun geld blijven zitten en dat totaal onduidelijk is waarom ze dat doen. ''Ze doen dat al langere tijd'', schetst Gerkens. Daarom bestaat er een parlementaire werkgroep die deze kwestie volgt. Gerkens is daarvan de voorzitter.

Ze denkt dat ze niet alleen namens de SP, maar ook namens die hele werkgroep een brief kan sturen aan Hirsch Ballin om om opheldering te vragen. Ze wil dat de minister via het College van toezicht op de Auteursrechtorganisaties (CvtA) actie onderneemt.

Verbaasd

De SP-volksvertegenwoordiger is hoogst verbaasd over het grote verschil tussen innen en uitkeren. ''Ik word soms benaderd door artiesten of componisten die hebben gehoord dat hun werk is gebruikt als achtergrondmuziekje in een tv-uitzending. Pas een jaar later kregen ze daar geld voor. Ik wil weten waarom dat zo lang duurt.

Schimmig

Ook hebben organisaties als Buma een grote pot met geld voor muziek waarvan ze de eigenaar van de rechten nog niet konden achterhalen. In deze tijd met digitale footprints in muziekstukken moet dat toch echt beter kunnen.'' Gerkens vindt in z'n algemeenheid dat de werkwijze van auteursrechtorganisaties schimmig is.
© ANP
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Guess who? »

Dat ze zegt verbaasd te zijn, is puur politiek. Want je bent naïef als je hier nog verbaasd over bent :lachhuil:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

Het is erg fijn dat er een partij is die immer de moeite neemt voor zulke zaken, maar ja dat zal ik wel zijn :{
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Guess who? »

Blind Guardian schreef:Het is erg fijn dat er een partij is die immer de moeite neemt voor zulke zaken, maar ja dat zal ik wel zijn :{
qua inhoud hebben ze volledig gelijk, dat ben ik met je eens :)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

www.nos.nl schreef: Mininova verliest rechtszaak tegen Brein


De Nederlandse torrentsite Mininova heeft de rechtszaak tegen de Stichting Brein verloren.

Mininova moet binnen drie maanden alle bestanden die verwijzen naar auteursrechtelijk beschermd materiaal verwijderen, op straffe van een dwangsom die kan oplopen tot vijf miljoen euro.

Antipiraterijstichting Brein had in een bodemprocedure geëist dat Mininova de duizenden bestanden die op de site staan gaat filteren op verschillende trefwoorden.

Volgens Brein wordt er een grote hoeveelheid aan beschermd materiaal uitgewisseld via de site, zoals de nieuwste films en muziekbestanden.

Niet ver genoeg
Mininova zegt links naar beschermd materiaal te verwijderen als die bij de sitebeheerders worden gemeld. Volgens Brein en volgens de rechter gaat dat niet ver genoeg.

De rechter zegt dat alhoewel Mininova zelf de auteurswet niet overtreedt, de site wel gebruikers de gelegenheid geeft die wet te overtreden.

De rechtbank stelt dat beheerders van Mininova het aanmoedigen om bestanden die eerder verwijderd zijn opnieuw te uploaden.

Miljoen bezoekers
Mininova is een van 's wereld grootste torrentsites.

In Nederland wordt de site maandelijks door één miljoen mensen bezocht, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Multiscope.

Pirate Bay
Vorige maand won Stichting Brein een kort geding tegen een andere grote torrentsite, The Pirate Bay. Omdat de gedaagden, de Zweedse beheerders van de site, niet waren komen opdagen, moest de site op laste van een dwangsom in Nederland offline.

The Pirate Bay verwijdert, in tegenstelling tot Mininova, geen links naar auteursrechtelijk beschermd materiaal.

De beheerders hebben inmiddels een Nederlandse advocaat in de arm genomen en gaan in verzet. De site blijft in Nederland bereikbaar totdat de zaak opnieuw voor de rechter is geweest.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

www.tweakers.net schreef:'Mininova-uitspraak bedreigt fora'

Het vonnis in de zaak Mininova, waarin wordt geoordeeld dat het notice-and-take-downsysteem onvoldoende garanties voor rechthebbenden biedt, kan grote gevolgen voor internetfora hebben. Dat meent ict-jurist Arnoud Engelfriet.

De rechtbank van Utrecht stelt in zijn vonnis onder andere dat het notice-and-take-downsysteem van Mininova onvoldoende werkt bij het weren van illegale content. De verdediging van de torrentsite leunde juist zwaar op deze regeling. Engelfriet meent dat de uitspraak de nodige gevolgen kan hebben voor andere sites in Nederland. "De rechtbank oordeelde dat Mininova zich niet kan beroepen op het ntd-systeem, omdat de site torrents in categorieën indeelt en moderators in dienst heeft. Hierdoor is het een tussenpersoon geworden en niet langer een internetdienstverlener die zich op deze wettelijke regeling kan beroepen."

Engelfriet meent dat met name gemodereerde fora in de problemen kunnen komen als deze jurisprudentie standhoudt, omdat rechthebbenden zich op het Mininova-vonnis kunnen beroepen als er bijvoorbeeld in een forumpost naar torrentbestanden met illegale content wordt gelinkt. De ict-jurist hoopt dan ook dat Mininova in beroep gaat, zodat er meer duidelijkheid komt over wie zich precies op de 'Notice and Take Down'-werkwijze kan beroepen en welke rechten en plichten forumbeheerders hebben.

In de lopende FTD-zaak, waarbij Engelfriet de verdediging van deze usenet-site voor zijn rekening neemt, zou de uitspraak niet van invloed zijn omdat FTD niet langer naar content linkt. Bovendien is het uitsluitend downloaden van films en muziek legaal in Nederland, zo meent de jurist, terwijl de meeste bittorrent-programma's de gebruiker standaard ook laten uploaden.

Mogelijk krijgt Engelfriet zijn zin: Mininova heeft in een eerste reactie op het vonnis laten weten dat een hoger beroep wordt overwogen. De beheerders van de torrentsite stellen dat ze, hoewel zij hun site gedwongen moeten opschonen, enkele pluspunten in het vonnis zien. Zo oordeelde de rechtbank dat Mininova zelf geen inbreuk op auteurs- en naburige rechten pleegt. Welke veranderingen er naar aanleiding van het vonnis op de torrentsite worden doorgevoerd, is nog niet bekend. Mininova wil eerst met zijn advocaten overleggen voordat een besluit over een eventueel hoger beroep wordt genomen.

Stichting Brein ziet de uitspraak in de zaak die het tegen Mininova had aangespannen, als een 'kentering die het mogelijk maakt om illegaal aanbod de pas af te snijden'. De copyrightwaakhond ziet kansen voor 'de creativiteit en de werkgelegenheid'. Brein-directeur Tim Kuik zei in een toelichting dat de uitspraak een stimulans voor de 'groei van nieuwe legale businessmodellen' kan zijn.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

www.tweakers.net schreef:Muziekuitgevers slepen sites met songteksten voor de rechter

De Amerikaanse National Music Publishers Association is rechtszaken begonnen tegen twee bedrijven die zonder toestemming songteksten op internet aanbieden. Volgens de muziekuitgevers vormt de publicatie een inbreuk op hun auteursrecht.

Het bedrijf LiveUniverse beheert drie songtekstensites, te weten lyricsdownload.com, completealbumlyrics.com en lyricsandsongs.com. Het andere bedrijf, Motive Force, biedt songteksten aan via de site LyricWiki.org en via een facebookapplicatie met de naam Lyric Wiki Challenge. Beide zijn door de NMPA aangeklaagd wegens inbreuk op auteursrechten, zo meldt MediaPost News.

Websites met songteksten bestaan al vele jaren, en hebben deze lange tijd aangeboden zonder daar toestemming van de muziekuitgevers voor te hebben gekregen. Nu de muziekuitgevers zelf zijn begonnen met het aanbieden van lyrics, lijken ze de illegale concurrentie graag te willen verdrijven. Volgens directeur David Israelite van de NMPA heeft zijn organisatie de afgelopen drie jaar 84 sites benaderd. Het leeuwendeel daarvan, 66 sites, is ofwel gestopt ofwel heeft erin toegestemd rechten voor het publiceren te betalen.

Volgens de aanklacht ondermijnt het illegaal publiceren van songteksten 'de mogelijkheid van de uitgevers om zich aan te passen aan de verandende marktomstandigheden' en 'ontneemt het de liedjesschrijvers hun compensatie voor hun creatieve inspanningen waar zij recht op hebben'. "Terwijl de markt voor cd's en andere traditioneel belangrijke bronnen van inkomsten voor muziekuitgevers inkrimpt, is het zeer belangrijk dat de eisers in staat zijn om nieuwe markten aan te boren", zo vermeldt de aanklacht.


Volgens Tyler T. Ochoa, hoogleraar in de rechtsgeleerdheid aan de juridische faculteit van de universiteit van Santa Clara, is het de eerste keer dat er in de Verenigde Staten een proces wordt gevoerd vanwege het publiceren van songteksten op websites. Wel zijn er zaken gevoerd tegen producenten van karaoke-apparatuur, en volgens Ochoa is de zaak tegen de sites een logische uitbreiding daarvan.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

www.geenstijl.nl schreef:OV-route wordt zeven jaar opgeslagen

Misselijkmakende schending van de privacy omtrent de OV-chipkaart. Het 'bedrijf' Trans Links Systems gaat na invoering van de OV-chipkaart de route die u dagelijks met de bus, trein of metro aflegt maar liefst ZEVEN JAAR opslaan in hun databases. Zogenaamd voor betere dienstverlening. Ja mensen, de marketingtechnische voordelen van die peperdure chip zijn talrijk. Zo worden abonnementhouders die automatisch recht hebben op vervoer toch verplicht zich bij het instappen in te checken. Wenst u niet mee te werken om de direct-marketing gegevensbank van GVB en RET op peil te houden? Dan krijgt u direct een boete van 35 euro. U heeft toch zeker niets te verbergen? Nou dan! Inmiddels wapperen alle BoF-types met afspraken van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens om deze flagrante schending van de privacy te stoppen. Vooralsnog lopen die allemaal stuk op Jeltje van Nieuwenhoven die door Verkeer & Waterstaat als een soort megabuffer tussen bezorgde reizigers en de overheid is aangewezen. Lees: Terechte WOB-procedures frustreren en vuistdikke rapporten voortbrengen waaruit blijkt dat de overheid de burger bij voorbaat als crimineel beschouwt: "Een verstandige crimineel reist op een wegwerpchipkaart die met contant geld wordt betaald". Uit het rapport van Jeltje de OV-ambassadeur. Pagina 18. Nou, een verstandige burger vanaf nu dus ook. Of die pakt gewoon alsnog de auto.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Master Vanhu Botie »

Een van de redenen waarom ik nooit een winkelkaart gebruik. Ze krijgen veel te veel kostbare marketinginformatie in ruil voor te weinig voordeel voor mij.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Vis »

Master Vanhu Botie schreef:Een van de redenen waarom ik nooit een winkelkaart gebruik. Ze krijgen veel te veel kostbare marketinginformatie in ruil voor te weinig voordeel voor mij.
Maar in hoeverre is dit (ooit) een direct nadeel voor jou, t.o.v. het directe voordeel: simpelweg minder betalen?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Guess who? »

@ mininova en Breinloos.

Waarom gaat het geld in deze naar Stichting Brein? Lijden zij zo erg ofzo?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door uss defiant »

ik heb een AH bonus kaart, maar heb die niet op naam hoeven registreren. Ik ken mensen die dat wel moesten en die hebben namen als "Donald Duck" ingevuld.

Over die songteksten: dat snap ik dus echt niet. Wat is dan het plan van die uitgevers? mensen laten betalen voor songteksten? Want dat ga ik dus nooit doen, dan schrijf ik ze liever allemaal zelf uit.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Master Vanhu Botie »

Vis schreef:
Master Vanhu Botie schreef:Een van de redenen waarom ik nooit een winkelkaart gebruik. Ze krijgen veel te veel kostbare marketinginformatie in ruil voor te weinig voordeel voor mij.
Maar in hoeverre is dit (ooit) een direct nadeel voor jou, t.o.v. het directe voordeel: simpelweg minder betalen?
De 2% korting die die kaart mij oplevert weegt niet op tegen de dure marketinginfo die zij gratis verkrijgen door mijn koopgedrag tot in de kleinste details te kunnen bestuderen. Zolang er niet écht iets tegenover staat gebruik ik 'm niet. Dan kost 't mij maar 2% meer. Voor wat hoort wat.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Miriam »

Master Vanhu Botie schreef:
Vis schreef:
Master Vanhu Botie schreef:Een van de redenen waarom ik nooit een winkelkaart gebruik. Ze krijgen veel te veel kostbare marketinginformatie in ruil voor te weinig voordeel voor mij.
Maar in hoeverre is dit (ooit) een direct nadeel voor jou, t.o.v. het directe voordeel: simpelweg minder betalen?
De 2% korting die die kaart mij oplevert weegt niet op tegen de dure marketinginfo die zij gratis verkrijgen door mijn koopgedrag tot in de kleinste details te kunnen bestuderen. Zolang er niet écht iets tegenover staat gebruik ik 'm niet. Dan kost 't mij maar 2% meer.
En ondertussen bestel je wel uit de wehkamp :lachhuil:
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Master Vanhu Botie »

NIET !
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Blind Guardian »

Is Brein niet een aanleun stuk van dat stinkende en vulgaire Burma Stemra genootsschap in ieder geval Brein komt voor zover ik weet alleen op voor grote platenbonzen en niet voor de kleinere artiest, dus alleen voor figuren als James Hetfield en zo weet je wel ...
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Master Vanhu Botie »

Hierdoor vragen de Facebookliefhebbers zich wat af waar ze zich in gewaagd hebben :')


http://www.youtube.com/watch?v=coczh-f9r_4


http://www.youtube.com/watch?v=nrlSkU0TFLs
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Master Vanhu Botie »

netto.tijd.be schreef:Grootste wapen bij echtscheidingen…
Facebook is het grootste wapen geworden bij echtscheidingen. "Steeds vaker wordt Facebook gebruikt om onherstelbare ontwrichting aan te tonen. Beledigende commentaar, compromitterende foto’s, het statuut van vrijgezel terwijl de persoon nog altijd gehuwd is,... het zijn allemaal elementen die onherstelbare ontwrichting kunnen bewijzen", zegt Guy Hiernaux, een advocaat gespecialiseerd in echtscheidingsrecht. Hij benadrukt dat Facebook ook vaak gebruikt wordt voor onderhoudsuitkeringen. "Wie geen onderhoudsuitkering wil betalen, zal er alles aan doen om te bewijzen dat de andere verantwoordelijk is voor de ontwrichting", vervolgt hij.

Ook sms’jes, mails en gesprekken op ontmoetingswebsites worden regelmatig als bewijs gebruikt om de onvermijdelijke ontwrichting aan te tonen.
http://netto.tijd.be/vrije_tijd/gadgets ... 3-1771.art
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door Frank »

Deze past hier ook wel.
Justitie wilde pasfoto's van ov-chipreizigers
Uitgegeven: 31 augustus 2009 12:38
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2009 12:56
AMSTERDAM - De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaart reizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig.
© Novum
Dat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Rotterdam. De uitspraak dateert al van juni, maar komt nu pas in de publiciteit. Inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad, want het Openbaar Ministerie vindt dat ze dergelijke gegevens wel moeten mogen opvragen.
Onderzoek
Aanleiding voor de zaak is een onderzoek naar een aanranding in Rotterdam in 2007, waarbij er een vermoeden bestond dat de dader gebruik zou maken van de metro. Daarom vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.

Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Onder protest moest het bedrijf de informatie toch leveren, maar stapte direct naar de rechter om te voorkomen dat deze informatie zou worden gebruikt.
Rechtszaak
Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden. Niet alleen wetgeving in Nederland verbiedt dat, maar ook de Europese richtlijn voor privacy. Voor het opvragen van dergelijke informatie zou dan ook toestemming van een rechter-commissaris nodig zijn.
De rechter is het met dat verweer eens. De afbeeldingen moesten aan Trans Link Systems worden teruggeven en mochten niet in het onderzoek worden gebruikt.
Beroep
In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit.
Trans Link Systems zegt in een reactie blij met de uitspraak te zijn en de privacy van klanten belangrijk genoeg te vinden om naar de rechter te stappen. "Wij hebben in onze systemen en organisatie een veelheid aan maatregelen getroffen om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
Zo ook hoe moet worden omgegaan met vorderingen van politie en jusitie.", zegt financieel directeur Gerben Nelemans tegenover NU.nl. "In het weigeren van dit vorderingsverzoek zijn we door de rechter terecht in het gelijk gesteld. We zien de procedure bij de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoet."
Niet noodzakelijk
Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.
Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: regulering van internetverkeer (Big Brother awakens)

Bericht door R2D2 »

Plaats reactie