Re: Raad het historische moment naar aanleiding van het plaa
Geplaatst: 31 mei 2012, 17:33
De participatie van een van de Romeinse legerplaatsen die een zeker gallisch dorpje omringen aan de olympische spelen?
https://www.startrek.nl/forum/
Is dat een moment?Miriam schreef:Het eerste rijk
Sommige rijken duren heel kort.Vis schreef:Is dat een moment?Miriam schreef:Het eerste rijk
Ik noemde maar het Teutenburgerwoud, omdat iedereen een andere naam voor die slag heeft. Verder beken ik schuld: het is inderdaad Varus en niet Varis.The Silencer schreef:Eigenlijk wilde ik de "Varusslag" horen of "De vernietiging van drie Romeinse legioenen onder Varus rond 9BC door Germanen" of zoiets omdat men nog altijd ruzie maakt of het nu in het Teutoburgerwoud plaats heeft gevonden of niet, maar ik gun hem je wel En ja, ik deed het hem ook voor die uitspraak, mijn docent Latijn sprak dat altijd zo mooi uit (overigens Varus, niet Varis)...die heeft die slag volgens mij zelf meegemaakt
Slincy schreef:Jij hebt op alle drie schepen gediend?
Yep. Je had er nog bij kunnen vertellen dat ze binnen een uur alle drie waren gezonken. Maar dit heb je ook al knap opgezocht. Internet of boek?The Silencer schreef:Ze (Cressy, Hogue and Aboukir) werden op 22 september 1914 voor de kust van Holland tot zinken gebracht door de boze U-9?
Ik heb op google op "british four funnel cruiser" gezocht omdat het op een kruiser leek en je Britse navy jacks ziet. Op wikipedia door enkele klasse protected cruisers gebladerd (en die klassen overslaan die maar twee of minder schepen hadden) tot ik er eentje vond die leek op het bootje op de foto en toen gaan lezen.GPS schreef:Yep. Je had er nog bij kunnen vertellen dat ze binnen een uur alle drie waren gezonken. Maar dit heb je ook al knap opgezocht. Internet of boek?The Silencer schreef:Ze (Cressy, Hogue and Aboukir) werden op 22 september 1914 voor de kust van Holland tot zinken gebracht door de boze U-9?
Om het helemaal volledig te maken: de bovenste foto is de Hogue en daaronder de Aboukir. De Cressy ontbreekt.The illustrated history of the submarine schreef:Shortly after dawn on 22 September the three antiquated cruisers Aboukir, Hogue and Cressy were moving slowly, in a straight line, some twenty miles off the Dutch coast. U9, an old pre-diesel U-boat which had been forced to turn back from the initial foray with engine trouble, lay directly in their path.
This was pure accident because Lieutenant Otto Weddigen's U-boat was well off course as a result of a faulty gyrocompass. Weddigen had been forced to spend the previous night on the bottom, and had spotted the cruisers in the distance after bringing U9 back to the surface in order to recharge het batteries. For the British cruisers it was the most unfortunate of accidents. Oblivious to any danger they came straight on, abreast two miles apart. At 6.20 the Aboukir, which was in the centre, was hit on the starboard side from a range of 500 yards. The Force of the blow stopped her almost in her tracks, and she began to list heavily. Thinking that the Aboukir had struck a mine, the other ships moved in to the rescue. Both lowered boats and began picking up survivors as the Aboukir began to roll over and sink. At 6.55 tremendous explosions rocked the Hogue as two torpedoes found their mark.
U9 was now breaking surface very close to her second victim and in vain the Houge fired round after round at her.. By 7.05 both ships were gone, but the Cressy was still frantically picking up survivors. A few minutes later the U-boat's periscope was sighted, and the Cressy finally decided to run for it. She was scarcely under way when the first of two torpedoes struck home. The second, moments later, sent her to the bottom. In the space of an hour three 12,000-ton warships had fallen to one obsolescent submarine, with the loss of more than 1,300 officers and men. Weddigen cautiously picked his way back to Germany and a hero's welcome. The British were stunned.
Moet dat?GPS schreef:Stille, post je ook nog een nieuwe?
Neuh, je schijnt die eer ook een ander te mogen geven.The Silencer schreef:Moet dat?GPS schreef:Stille, post je ook nog een nieuwe?
Bij deze dan, want ik heb even geen inspiratie.GPS schreef:Neuh, je schijnt die eer ook een ander te mogen geven.The Silencer schreef:Moet dat?GPS schreef:Stille, post je ook nog een nieuwe?
NeeThe Silencer schreef:Het begaan van oorlogsmisdaden van Slavische partizanen tegenover onder meer Duitsers?
Nee het is ook niet de grootste tragedie sinds ww2GPS schreef:Het uit elkaar donderen van Tito's speeltje?
Wat heeft het verlies van de WK finale 1974 te maken met een Joegoslaviëvlag?Miriam schreef:Nee het is ook niet de grootste tragedie sinds ww2GPS schreef:Het uit elkaar donderen van Tito's speeltje?
Ironisch overigens dat Otto is omgekomen als commandant van de enige onderzeeër die door een slagschip tot zinken is gebracht (ironischer wijze ook het enige schip dat door de Dreadnought tot zinken is gebracht terwijl die zelf met haar bouw een wapenwedloop heeft gestart).GPS schreef:Oké.
Nu dan speciaal voor jou het volledige antwoord, zoals het in "The illustrated history of the submarine" Staat:Om het helemaal volledig te maken: de bovenste foto is de Hogue en daaronder de Aboukir. De Cressy ontbreekt.The illustrated history of the submarine schreef:Shortly after dawn on 22 September the three antiquated cruisers Aboukir, Hogue and Cressy were moving slowly, in a straight line, some twenty miles off the Dutch coast. U9, an old pre-diesel U-boat which had been forced to turn back from the initial foray with engine trouble, lay directly in their path.
This was pure accident because Lieutenant Otto Weddigen's U-boat was well off course as a result of a faulty gyrocompass. Weddigen had been forced to spend the previous night on the bottom, and had spotted the cruisers in the distance after bringing U9 back to the surface in order to recharge het batteries. For the British cruisers it was the most unfortunate of accidents. Oblivious to any danger they came straight on, abreast two miles apart. At 6.20 the Aboukir, which was in the centre, was hit on the starboard side from a range of 500 yards. The Force of the blow stopped her almost in her tracks, and she began to list heavily. Thinking that the Aboukir had struck a mine, the other ships moved in to the rescue. Both lowered boats and began picking up survivors as the Aboukir began to roll over and sink. At 6.55 tremendous explosions rocked the Hogue as two torpedoes found their mark.
U9 was now breaking surface very close to her second victim and in vain the Houge fired round after round at her.. By 7.05 both ships were gone, but the Cressy was still frantically picking up survivors. A few minutes later the U-boat's periscope was sighted, and the Cressy finally decided to run for it. She was scarcely under way when the first of two torpedoes struck home. The second, moments later, sent her to the bottom. In the space of an hour three 12,000-ton warships had fallen to one obsolescent submarine, with the loss of more than 1,300 officers and men. Weddigen cautiously picked his way back to Germany and a hero's welcome. The British were stunned.