Het EPD

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Heb jij hier bezwaar tegen gemaakt?

Ja
8
38%
Nee
13
62%
 
Totaal aantal stemmen: 21

Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Het EPD

Bericht door captain crash »

Ik neem aan dat de meesten van jullie ondertussen wel op de hoogte zijn van het in de toekomst mogelijke bestaan van het Elektronisch Patienten Dossier. De overheid is zo goed geweest deze week post te verzenden over dit onderwerp. De wet is nog niet door de kamer maar dat mag de pret natuurlijk helemaal niet drukken. In dit poststuk, gericht aan alle bewoners op een adres, zat een folder en een bezwaarformulier. Nu is mijn vraag eigenlijk heel simpel, wat gaan jullie doen? Ik ga zeker bezwaar maken, als later blijkt dat het toch wel werkt kan ik dat altijd ongedaan maken. Het is mij nu allemaal veel te vaag, vooral hoe ze willen voorkomen dat artsen en organisaties die je dossier eigenlijk niet in mogen zien dat ook daadwerkelijk niet doen. Oh...en ik wil eigenlijk zelf ook toegang en dat schijnt dan weer niet te kunnen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het EPD

Bericht door Vis »

zie niet in wat er mis mee is als dit snel opvraagbaar is en altijd up-to-date
als ze 't nodig hebben kunnen ze 't ook per post/telefoon/email/whatever krijgen
dus waarom niet gelijk in een systeem? i don't mind
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

omdat je niet weet wie er ook toegang toe hebben, de overheid zonder jouw toestemming kan bepalen dat meer partijen toegang krijgen, je zelf niet de controle over de data hebt en fouten eindeloos in je dossier blijven staan...oh en dan is er nog de kleine kwestie van de beveiliging die slechter schijnt te zijn dan de beveiliging van de OV chip.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door Blind Guardian »

Ik heb her en der wat gelezen, eerder vandaag een stukje over iemand die voor is, waarschijnlijk in de zorg werkt ... Maar ik heb meer van tegenstanders gelezen, vooral dingen als 'dadelijk word de informatie door geschoven naar de zorgverzekeringsmaatsschapijen, die komen dan achter allemaal dingen waar van jij absoluut niet wil weten dat ze het weten, en jouw misschien wel meer voor willen belasten was je vergeten, dat slippertje met je buurvrouw waardoor je een soa hebt opgelopen, of jij hebt in je verleden sigaretten gerookt dus we gaan jou meer belasten, krijgen we dat soort praktijken dadelijk ...

Er zo minstens een optie moeten staan, over een kruisje met de gegevens mogen aan derde partijen verstrek worden ...

En als ze het willen doordrukken doen ze het toch wel, dus wellicht dat ik ook bezwaar ga invullen;

Ik weet het allemaal niet een twee drie, maar eigenlijk had ik allang in mijn nest moeten liggen ...
Laatst gewijzigd door Blind Guardian op 06 nov 2008, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door Punisher »

Ik geloof dat over de beveiliging vrij weinig te zeggen is, aangezien hier bijna niks over bekend is.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: Het EPD

Bericht door Jim »

captain crash schreef:omdat je niet weet wie er ook toegang toe hebben, de overheid zonder jouw toestemming kan bepalen dat meer partijen toegang krijgen, je zelf niet de controle over de data hebt en fouten eindeloos in je dossier blijven staan...oh en dan is er nog de kleine kwestie van de beveiliging die slechter schijnt te zijn dan de beveiliging van de OV chip.
en dat is nu allemaal niet mogelijk / anders idd ;)
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Het EPD

Bericht door uss defiant »

Ik geloof dat je het wel zelf kon inzien hoor. Daarbij kun je ook zien wie je dossier heeft ingekeken. Tenminste, dat staat in die folder. Als dat daadwerkelijk zo is zie ik geen enkele reden om bezwaar te maken, totdat ik merk dat er misbruik van wordt gemaakt. Tot die tijd vind ik mijn gezondheid belangrijker.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

Jim schreef:
captain crash schreef:omdat je niet weet wie er ook toegang toe hebben, de overheid zonder jouw toestemming kan bepalen dat meer partijen toegang krijgen, je zelf niet de controle over de data hebt en fouten eindeloos in je dossier blijven staan...oh en dan is er nog de kleine kwestie van de beveiliging die slechter schijnt te zijn dan de beveiliging van de OV chip.
en dat is nu allemaal niet mogelijk / anders idd ;)
Nee dat is momenteel niet mogelijk omdat de date niet gebundeld zijn. Delen van digitale administraties van ziekenhuizen en verzekeraars zijn zeker te kraken maar het is nooit mogelijk om op die manier een compleet beeld van het medische verleden van een persoon te krijgen.

Ik geloof trouwens ook niet dat er door zo'n EPD minder fouten gemaakt worden in de medische zorg...ze moeten het alsnog allemaal willen lezen en daar zit hoe dan ook in beginsel al het grootste probleem.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Het EPD

Bericht door GPS »

Vis schreef:zie niet in wat er mis mee is als dit snel opvraagbaar is en altijd up-to-date
als ze 't nodig hebben kunnen ze 't ook per post/telefoon/email/whatever krijgen
dus waarom niet gelijk in een systeem? i don't mind
Och zolang niet zeker is dat alleen de behandelende artsen inzage hebben(zoals nu al het geval is via de snailmail), is er genoeg mis. Wie geeft jou de garantie dat het niet opduikt bij een sollicitatie (al dan niet met fouten).

Kijk het idee is goed en moet er ook komen. Maar nu probeert iemand te scoren met een onvoldragen idee, waar nog heel veel vragen over zijn. En daar mogen jij en ik nu ja tegen zeggen.
Dat vind ik een beetje moeilijk. Ik kan niet eens achterhalen waar ik precies ja tegen zeg. Daarom zeg ik voor alsnog nee.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

uss defiant schreef:Ik geloof dat je het wel zelf kon inzien hoor. Daarbij kun je ook zien wie je dossier heeft ingekeken. Tenminste, dat staat in die folder. Als dat daadwerkelijk zo is zie ik geen enkele reden om bezwaar te maken, totdat ik merk dat er misbruik van wordt gemaakt. Tot die tijd vind ik mijn gezondheid belangrijker.
ten eerste als er misbruik gemaakt is ben je te laat
ten tweede staat nergens aangegeven dat je alsnog bezwaar kan hebben als je eerder geen bezwaar had
ten derde moet de wet nog door de kamer en is dus helemaal niet duidelijk wat ze precies willen...je geeft dus toestemming voor iets dat er nog niet is
ten vierde kan je je eigen dossier niet compleet inzien, dat kan nu trouwens ook niet!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

GPS schreef: Kijk het idee is goed en moet er ook komen. Maar nu probeert iemand te scoren met een onvoldragen idee, waar nog heel veel vragen over zijn. En daar mogen jij en ik nu ja tegen zeggen.
Dat vind ik een beetje moeilijk. Ik kan niet eens achterhalen waar ik precies ja tegen zeg. Daarom zeg ik voor alsnog nee.
Precies! Trouwens ik ben er ook niet in alle gevallen tegen hoor, net als met de ov chip en het elektronisch kind dossier (dat trouwens NIET doorgaat) vind ik dat ze hier veel en veel beter over na moeten denken maar vooral ook meer geld aan moeten uitgeven om het inderdaad in een keer goed te doen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door Blind Guardian »

wat zijn de consequenties eigenlijk als je het niet doet ?, ik heb zelf nog niet nagevraagd maar heb wel een idee dat ik binnenkort nieuwe zalf voor mijn voetjes moet ophalen.
Laatst gewijzigd door Blind Guardian op 06 nov 2008, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

dat alles blijft zoals het nu is...
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: Het EPD

Bericht door Jim »

dus gewoon beginnen, en niet eeuwen neuzelen aan iets dat toch niet kan worden zoals we t willen hebben
alla een of ander uber systeem voor t overheid personeel, of de ov chipkaart of..
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door R2D2 »

de verzekeraar kijkt over 10 jaar in je aankoophistorie van alcoholische dranken in de supermarkt via de verplichte chipknip, koppelt dit aan een semiopenbaar patientendossier waarin staat dat je hoge bloeddruk hebt en leverproblemen en geeft de premie die nodig is voor je hypotheek een opslag van 130%

dit EPD is verder een doorzichtige truc van de overheid om nog meer grip te krijgen op de burgers;

ik denk dat ik over 10 jaar maar naar het vrije China ga verhuizen, waar privacy nog bestaat en de overheid niet alles van je weet
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: Het EPD

Bericht door Jim »

ik denk dat ze vanzelf ontdekken dat het zinloos is om alles te weten, mochten ze die kant al op gaan :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Het EPD

Bericht door GPS »

Jim schreef:ik denk dat ze vanzelf ontdekken dat het zinloos is om alles te weten, mochten ze die kant al op gaan :)
Kijk en omdat alles gat het nu net. Alles weten is onmogelijk, dus wordt het nog aantrekkelijker om selectief te gaan winkelen.
Waarom krijgen bepaalde mensen die hun hele leven keurig op tijd betaald hebben geen krediet bij verschillende postorderbedrijven? Omdat ze in een buurt wonen waar, volgens de verschillende 'markt' onderzoeken, mensen met een relatief laag inkomen wonen en 'dus' slecht kredietwaardig zijn.
Op die manier werken is veel eenvoudiger, en dus goedkoper, dan het echt uitzoeken.

We gaan een kant op dat men alles van iedereen kan weten, maar alleen die zaken er uitpikt die voordelig zijn voor de aanbieder/lezer/helper/verkoper/noem maar op.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: Het EPD

Bericht door Jim »

dat is toch ook altijd al zo
ik zie niet in waarom we als computers zouden moeten gaan leven (wat ook niet gebeurd :))

het grappige is vaak dat mensen die alles te weten krijgen, zoals ze verzochten, nog steeds niet een goed antwoord kunnen geven op een vraag, dat blijf je echt houden hoor
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Het EPD

Bericht door GPS »

Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat een op zich uitstekend idee, er nu even doorgedrukt moet worden terwijl de consequenties nog niet eens te overzien zijn.

Het gaat niet om het feit dat er mensen zijn die er misbruik van kunnen maken. Maar om het feit dat nu nog niet eens in te schatten is bij wie het terecht kan komen. Al dan niet rechtmatig.

De volgorde van invoeren/presenteren is verkeerd. Het idee had eerst goed uitgewerkt moeten worden, waarbij alle voor- en nadelen op een rij waren gezet en waarbij de consequenties duidelijk zouden worden.

Dit is zoiets als een oproep om een kamer te boeken in een hotel waarvan je niet weet waar het is, terwijl je niet weet of je wel op reis wilt gaan.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door Blind Guardian »

R2D2 schreef:de verzekeraar kijkt over 10 jaar in je aankoophistorie van alcoholische dranken in de supermarkt via de verplichte chipknip, koppelt dit aan een semiopenbaar patientendossier waarin staat dat je hoge bloeddruk hebt en leverproblemen en geeft de premie die nodig is voor je hypotheek een opslag van 130%

dit EPD is verder een doorzichtige truc van de overheid om nog meer grip te krijgen op de burgers;

ik denk dat ik over 10 jaar maar naar het vrije China ga verhuizen, waar privacy nog bestaat en de overheid niet alles van je weet
Ik las inderdaad een science fiction boek waar in de nabije toekomst china een democratie word, en nederland nog al de andere kant op gaat, dus dat is inderdaad wel een idee, ik ga nee invullen kwam er net achter dat je een kopie moet hebben van je id bewijs ga ik morgen voor zorgen
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:Ik neem aan dat de meesten van jullie ondertussen wel op de hoogte zijn van het in de toekomst mogelijke bestaan van het Elektronisch Patienten Dossier. De overheid is zo goed geweest deze week post te verzenden over dit onderwerp. De wet is nog niet door de kamer maar dat mag de pret natuurlijk helemaal niet drukken. In dit poststuk, gericht aan alle bewoners op een adres, zat een folder en een bezwaarformulier. Nu is mijn vraag eigenlijk heel simpel, wat gaan jullie doen? Ik ga zeker bezwaar maken, als later blijkt dat het toch wel werkt kan ik dat altijd ongedaan maken. Het is mij nu allemaal veel te vaag, vooral hoe ze willen voorkomen dat artsen en organisaties die je dossier eigenlijk niet in mogen zien dat ook daadwerkelijk niet doen. Oh...en ik wil eigenlijk zelf ook toegang en dat schijnt dan weer niet te kunnen.
Wat een tactiek ook van de rugeering om dit als ongeadresseerde post te versturen. 80% van de Nederlanders heeft het alweer weggemieterd. Nee, niet eerst afwachten wat bonden van huisartsen hierover zeggen (Eed van Socrates b.v.). Zelfs niet eerst een grote Postbus 51 campagne opstarten. Maar gewoon 'hopen' dat Nederland die brief massaal weggooit zodat dat idiote Elektronische Patienten Dossier versneld ingevoerd kan worden.

Kijk, ik ben blij dat dit land geen Amerika is, maar de betutteling van de overheid begint nu ook z'n grenzen te kennen. Sowieso snap ik dan niet dat in het geval van donorregistraties de overheid er 10x moeilijker over doet om automatisch mensen te registreren als donor. Tijd om Klink in z'n gezicht te spugen. :nuts2:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het EPD

Bericht door Vis »

wow, al die mooie doemscenario's :) ik ga ze niet proberen te ontkrachten, want dat kan niet. 1984 is nu! liggen jullie ook wakker van alle telefoongegevens die jaren worden bewaard? een mannetje in een kelder die al je e-mails doorleest? dat google beter weet welke sites jij morgen gaat bezoeken dan jijzelf? lichtjes die gaan branden zodra jij 'moord' en 'obama' in één zin typt? dat de appie bijhoudt hoeveel pepernoten jij elke week koopt? straks krijg je ook geen bedrijfsauto meer omdat ze kunnen zien dat je al veel bekeuringen hebt gehad de afgelopen jaren.

ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk geen flauw idee heb wat in mijn 'dossier' zou moeten staan. ik heb een keer wat gekneusd en dat was 't volgensmij wel. het zal misschien ook persoonlijk zijn, en ik kan wel begrijpen dat mensen die medisch gezien veel hebben meegemaakt niet willen dat dat ineens gaat rondzweven en dat hier flink misbruik van wordt gemaakt. maar overdrijven is ook een kunst.

noem me naief, maar ik ga er vanuit dat het EPD door medische instanties gebruikt zal worden, en dat je potentiele baas bij een sollicitatiegesprek je er niet mee om de oren zal kunnen gaan slaan. volgens de info moet een zorgverlener de eerste keer toestemming vragen om je gegevens te gebruiken.. maar dat is natuurlijk vast een leugen. denk je nu werkelijk dat al je medische gegevens nu niet opgevraagd kunnen worden? dat ze nu geen statistieken kunnen genereren en op basis daarvan je leven een hel kunnen maken? get real.

daarnaast zitten we ook pas aan 't begin van dit hele EPD-gebeuren, en is de invoering stapsgewijs. als er fouten het systeem zitten worden die opgelost, klaar. men moet ergens beginnen, waarom niet hier? als ik infoepd.nl zo eens doorlees krijg ik toch echt de indruk dat dit niet iets is waar ze gister eens over om de tafel zijn gaan zitten. dit geldt zowel voor de beveiliging, als voor eigen inzage en ook voor het delen van je gegevens. hier lees ik ook dat je ook na 15 december nog gewoon kunt aangegeven dat (specifieke) zaken niet via het EPD worden gedeeld.

anyway... als ik eens naar een andere huisarts moet of bij het ziekenhuis binnenloop is 't toch best prettig dat ze alles van me weten. sterker nog: het werd wel eens tijd.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: Het EPD

Bericht door Jim »

hm, agree :*D
en dat de regering het fout zou aanpakken;
ik weet dat bureaucratie lekker veilig voelt maar get used to the new e-government, lekker snel, lekker zakelijk :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door Blind Guardian »

Vis schreef:wow, al die mooie doemscenario's :) ik ga ze niet proberen te ontkrachten, want dat kan niet. 1984 is nu! liggen jullie ook wakker van alle telefoongegevens die jaren worden bewaard? een mannetje in een kelder die al je e-mails doorleest? dat google beter weet welke sites jij morgen gaat bezoeken dan jijzelf? lichtjes die gaan branden zodra jij 'moord' en 'obama' in één zin typt? dat de appie bijhoudt hoeveel pepernoten jij elke week koopt? straks krijg je ook geen bedrijfsauto meer omdat ze kunnen zien dat je al veel bekeuringen hebt gehad de afgelopen jaren.

ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk geen flauw idee heb wat in mijn 'dossier' zou moeten staan. ik heb een keer wat gekneusd en dat was 't volgensmij wel. het zal misschien ook persoonlijk zijn, en ik kan wel begrijpen dat mensen die medisch gezien veel hebben meegemaakt niet willen dat dat ineens gaat rondzweven en dat hier flink misbruik van wordt gemaakt. maar overdrijven is ook een kunst.

noem me naief, maar ik ga er vanuit dat het EPD door medische instanties gebruikt zal worden, en dat je potentiele baas bij een sollicitatiegesprek je er niet mee om de oren zal kunnen gaan slaan. volgens de info moet een zorgverlener de eerste keer toestemming vragen om je gegevens te gebruiken.. maar dat is natuurlijk vast een leugen. denk je nu werkelijk dat al je medische gegevens nu niet opgevraagd kunnen worden? dat ze nu geen statistieken kunnen genereren en op basis daarvan je leven een hel kunnen maken? get real.

daarnaast zitten we ook pas aan 't begin van dit hele EPD-gebeuren, en is de invoering stapsgewijs. als er fouten het systeem zitten worden die opgelost, klaar. men moet ergens beginnen, waarom niet hier? als ik infoepd.nl zo eens doorlees krijg ik toch echt de indruk dat dit niet iets is waar ze gister eens over om de tafel zijn gaan zitten. dit geldt zowel voor de beveiliging, als voor eigen inzage en ook voor het delen van je gegevens. hier lees ik ook dat je ook na 15 december nog gewoon kunt aangegeven dat (specifieke) zaken niet via het EPD worden gedeeld.

anyway... als ik eens naar een andere huisarts moet of bij het ziekenhuis binnenloop is 't toch best prettig dat ze alles van me weten. sterker nog: het werd wel eens tijd.
Ik laat me nog wel even informeren bij mijn doktorspost, moet toch nog even een afspraak plannen
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

anyway... als ik eens naar een andere huisarts moet of bij het ziekenhuis binnenloop is 't toch best prettig dat ze alles van me weten. sterker nog: het werd wel eens tijd.
Maar dat is nu al zo als je een GOEDE huisarts hebt. Die van mij heeft al het spul al JAREN digitaal (ook alles waar de ziekenhuizen niet de moeite voor genomen hebben) en die stuurt het altijd naar het ziekenhuis waar ik behandeld wordt. Sterker nog, er wordt zelfs gevraagd of er nog info is waarvan ik NIET wil dat deze meegestuurd wordt. Ofwel, als de hele medische wereld gewoon met de tijd mee was gegaan was een overheidssysteem NIET nodig geweest. Voorlopig blijf ik dus ook bezwaar maken. Als de wet door de kamer is denk ik daar misschien anders over.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Het EPD

Bericht door GPS »

Vis schreef:wow, al die mooie doemscenario's :) ik ga ze niet proberen te ontkrachten, want dat kan niet. 1984 is nu! liggen jullie ook wakker van alle telefoongegevens die jaren worden bewaard? een mannetje in een kelder die al je e-mails doorleest? dat google beter weet welke sites jij morgen gaat bezoeken dan jijzelf? lichtjes die gaan branden zodra jij 'moord' en 'obama' in één zin typt? dat de appie bijhoudt hoeveel pepernoten jij elke week koopt? straks krijg je ook geen bedrijfsauto meer omdat ze kunnen zien dat je al veel bekeuringen hebt gehad de afgelopen jaren.

ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk geen flauw idee heb wat in mijn 'dossier' zou moeten staan. ik heb een keer wat gekneusd en dat was 't volgensmij wel. het zal misschien ook persoonlijk zijn, en ik kan wel begrijpen dat mensen die medisch gezien veel hebben meegemaakt niet willen dat dat ineens gaat rondzweven en dat hier flink misbruik van wordt gemaakt. maar overdrijven is ook een kunst.

noem me naief, maar ik ga er vanuit dat het EPD door medische instanties gebruikt zal worden, en dat je potentiele baas bij een sollicitatiegesprek je er niet mee om de oren zal kunnen gaan slaan. volgens de info moet een zorgverlener de eerste keer toestemming vragen om je gegevens te gebruiken.. maar dat is natuurlijk vast een leugen. denk je nu werkelijk dat al je medische gegevens nu niet opgevraagd kunnen worden? dat ze nu geen statistieken kunnen genereren en op basis daarvan je leven een hel kunnen maken? get real.

daarnaast zitten we ook pas aan 't begin van dit hele EPD-gebeuren, en is de invoering stapsgewijs. als er fouten het systeem zitten worden die opgelost, klaar. men moet ergens beginnen, waarom niet hier? als ik infoepd.nl zo eens doorlees krijg ik toch echt de indruk dat dit niet iets is waar ze gister eens over om de tafel zijn gaan zitten. dit geldt zowel voor de beveiliging, als voor eigen inzage en ook voor het delen van je gegevens. hier lees ik ook dat je ook na 15 december nog gewoon kunt aangegeven dat (specifieke) zaken niet via het EPD worden gedeeld.

anyway... als ik eens naar een andere huisarts moet of bij het ziekenhuis binnenloop is 't toch best prettig dat ze alles van me weten. sterker nog: het werd wel eens tijd.
Ik ga je niet naief noemen. Maar je mist wel het punt waar het omgaat. Bij het verzamelen en gebruiken van gegevens over mensen zijn er drie categorieën te onderscheiden:
1. Het is wettelijk togestaan/cq verplicht. Denk aan bankgegevens die jaarlijks naar de belastingdienst gaan.
2. Er is niets over geregeld en er wordt dus ook niets tegen gedaan. Denk aan marketingbureaus, die hele wijken op welstands/inkomensniveau indelen.
3. het is illegaal.

De laatste groep is moeilijk te bestrijden en helaas niet uit te roeien. Ze bestaat al sinds er informatie werd vastgelegd. Ben er voorbeelden van in de 16e eeuwse doopboeken tegengekomen. Het misbruik hier is erg groot. Stoppen is alleen mogelijk als de gebruiker moet erkennen dat de info illegaal verkregen is. En dan nog moeten de negatieve gevolgen van die erkenning groter zijn dan het voordeel van het gebruik. Maar ook de overheid kan de gegevens misbruiken. denk maar aan de Duitsers die in 2e ww de Nederlandse bevolkingsregisters hebben gebruikt om Joden op te sporen. Daar was weinig of niets tegen te doen. Zelfs de beroemde aanslag op het bevolkingsregister van Amsterdam heeft veel minder effect gehad, dan de geschiedenis boekjes ons doen geloven.
Oké. als je stelt dat men toch wel aan je gegevens kan komen, goedschiks of kwaadschiks. Dan heb je gelijk. Wat niet weg neemt dat ik dan nog steeds van mening ben, dat je, je niet als een lam naar de slachtbank hoeft te laten leiden.

De tweede groep, is er één die wel aangepakt kan worden. Want ook hier geldt dat kosten en baten door de gebruiker tegen elkaar worden afgewogen. De gebruiker zal toch terughoudender zijn, als de info eigenlijk onwettig is. Ik zeg niet dat het uit te bannen is. Maar dit kan bestreden worden door het gebruik van de info minder lonend te maken. B.v. door het verkrijgen van de info moeilijker en daardoor duurder te maken.

Tegen de eerste groep is weinig te doen. Iets wat ik elk jaar bij het invullen van mijn aangifte erg jammer vind. Maar hetzij zo.

Dan nu het eigenlijke probleem:
Er is hier geen mens die het nut van uitwisseling van medische info bestrijd. In tegendeel. Het is trouwens al in veel delen van het land gewoon. De huisartsen hier in de regio hebben samen met de ziekenhuizen een digitaal info systeem. Als ik in de poli van een ziekenhuis behandeld word, dan staat die info bij mijn huisarts op de computer voor ik thuis ben. DAAR IS NIETS MIS MEE.

Waar het omgaat, is dat een politicus op voorhand mijn instemming wil met een plan dat hij zelf nog nader moet uitwerken en moet invullen. Een plan waar noch hij, noch een ander de consequenties van kan overzien. Daar wil ik niet aan meewerken. Laat hij dat plan eerst uitwerken, dan door het parlement loodsen, zodat het een wet wordt. Dan wil ik wel zeggen wat ik er van vind. Dan kan ik een oordeel geven.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

Hackers stelen miljoenen patiëntendossiers
Uitgegeven: 7 november 2008 14:08

AMSTERDAM - De elektronische patiëntendossiers van miljoenen Amerikanen zijn in handen gekomen van hackers. Die eisen een onbekend geldbedrag om af te zien van openbaarmaking van de zeer gevoelige informatie.

Dat meldt The New York Times vrijdag. Volgens de krant gaat het om een databank van Express Scripts, een bedrijf dat fungeert als schakel tussen ziektekostenverzekeraars en leveranciers van medicijnen. Express Scripts beschikt over gegevens van 50 miljoen Amerikanen, waaronder hun namen, adressen, sofinummers en medische geschiedenis.

Het bedrijf, dat een website heeft ingericht om vragen van het publiek over de zaak te beantwoorden, ontving vorige maand een brief waarin onbekenden een geldbedrag eisten. Ze dreigden bij uitblijven van die betaling de medische gegevens van miljoenen Amerikanen op internet te zetten. In de brief stonden persoonlijke details van zeventig personen uit de databank.

Express Scripts zegt niet te weten wie achter de kraak zit, en hoe die heeft kunnen gebeuren. Het bedrijf, dat de FBI heeft ingeschakeld, wil niet zeggen hoeveel geld de afpersers eisen.

EPD

Nederland is momenteel bezig met de invoering van een elektronisch patiëntendossier (EPD). Dat dossier, waar medische hulpverleners toegang toe krijgen, moet zorgen dat bijvoorbeeld artsen en apothekers een volledig beeld krijgen van de medische achtergrond van een patiënt. Zo wordt bijvoorbeeld voorkomen dat artsen medicijnen voorschrijven die een gevaarlijke combinatie vormen met andere middelen.

Bezwaar

Critici vrezen echter voor de veiligheid van de gegevens en de privacy van patiënten. Afgelopen week begon het ministerie van VROM met de verspreiding van informatiebrieven over het EPD. Daarbij zit een formulier waarmee mensen bezwaar kunnen maken tegen opname van hun gegevens. Van die mogelijkheid zouden inmiddels zo'n 15 duizend mensen gebruik hebben gemaakt.
Dit is natuurlijk een klein beetje een relbericht...een serieuzer bericht was er een paar maanden terug al (in de komkommertijd, dus niemand heeft er aandacht aan besteed)
'Elektronisch patiëntendossier direct achterhaald'
Uitgegeven: 1 augustus 2008 09:23
Laatst gewijzigd: 1 augustus 2008 09:34

DEN HAAG - Het systeem voor het elektronisch patiëntendossier (EPD) dat minister Klink wil invoeren, is al bij voorbaat verouderd.

Dat schrijven twee adviseurs van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in het blad Medisch Contact, dat vrijdag verschijnt.

Het wetsvoorstel dat Klink bij de Tweede Kamer heeft ingediend, moet volgens hen worden aangepast, omdat het initiatief zoals het er nu ligt, uitgaat van het pre-internettijdperk.

"Het is alsof er een hogesnelheidstrein beschikbaar is en de overheid het gebruik van de paardentram verplicht stelt", stellen RVZ-adviseurs Leo Ottes en Onno van Rijen.

Gesloten systeem

Volgens de experts maakt de in de wet beschreven infrastructuur geen gebruik van internet, maar is het een gesloten systeem met eigen beveiligde datalijnen. Op deze manier is het moeilijk patiënten toegang te geven tot hun eigen dossier en is het systeem niet "toekomstbestendig".

Het EPD moet het voor zorgverleners mogelijk maken elektronisch informatie over de patiënten uit te wisselen, zodat fouten bij de overdracht van gegevens worden voorkomen.

Klink heeft eerder dit jaar het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Dat schrijft voor dat in september 2009 alle zorgverleners bij het landelijke EPD moeten zijn aangesloten.

De Tweede Kamer behandelt het wetsvoorstel na het zomerreces.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het EPD

Bericht door Vis »

captain crash schreef:Ofwel, als de hele medische wereld gewoon met de tijd mee was gegaan was een overheidssysteem NIET nodig geweest.
precies, en waar denk je dat het EPD voor is? juist, voor het meegaan met de tijd van de hele medische wereld. :) regionaal zijn inderdaad al veel van dit soort systemen, maar dat is erg lastig om landelijk uit te breiden zonder iets groters zoals een nationaal EPD.
GPS schreef:Waar het omgaat, is dat een politicus op voorhand mijn instemming wil met een plan dat hij zelf nog nader moet uitwerken en moet invullen. Een plan waar noch hij, noch een ander de consequenties van kan overzien. Daar wil ik niet aan meewerken. Laat hij dat plan eerst uitwerken, dan door het parlement loodsen, zodat het een wet wordt. Dan wil ik wel zeggen wat ik er van vind. Dan kan ik een oordeel geven.
ten eerste is de 'controle' die je nu denkt te hebben over al je gegevens fictief. men weet alles al, men kan alles al opvragen; het EPD maakt dit alleen efficienter voor de praktijk. als de overheid morgen besluit dat ze al jouw medische informatie doorgegeven aan vage organisaties dan gebeurt dat, want dit kunnen ze al, en het EPD verandert niets aan zulk soort (wat mij betreft onwaarschijnlijk) ontwikkelingen. in het algemeen: het is erg makkelijk om te blijven gooien met en alles af te wijzen vanwege "misbruik door de overheid"... maar dit hele argument is compleet nutteloos en onzinnig.

ten tweede komt het EPD niet zomaar uit de lucht vallen. regionale EPD's bestaan al langer; men weet hoe het werkt, en een stap naar nationaal niveau is in dat opzich niet zo schokkend maar juist logisch. het verkrijgen van gegevens door zorgverleners is alleen mogelijk via het Unieke Zorgverlener Identificatienummer (UZI), een systeem dat al vanaf 2006 in gebruik is en geperfectioneerd wordt. er zijn inderdaad nog veel onduidelijkheden, zoals altijd bij introducties. de vraag is wanneer de tijd voor onderzoek voorbij is, en vooruitgang niet meer mogelijk is tenzij met invoering begonnen wordt. schijnbaar is die tijd nu, en ik denk dat wij daar zelf zeer moeilijk over kunnen oordelen.

het EPD zal ook nooit effectief ingevoerd kunnen worden als mensen hier specifiek toestemming voor moeten geven. want zo snel als de brieven nu zonder bezwaar aangetekend te hebben in de prullenbak verdwijnen, zal het EPD (in welke vorm dan ook) van de baan zijn omdat vrijwel niemand de moeite zal om een brief terug te sturen met hun toestemming. mensen doodgooien met meer informatie helpt ook niet. dat is heel vervelend, maar de overgrote meerderheid van Nederland is of dom, of maakt het werkelijk geen bal uit; men wil niet lezen, maar men wil dat zaken voor hun bepaald worden. zo werkt dat nu eenmaal in Nederland. jarenlange indoctrinatie wat betreft het EPD en dán een referendum houden zou een oplossing zijn :P

ook is het gewoon niet mogelijk om voor elke ontwikkeling jarenlange studies uit te voeren om alle aspecten te dekken en kunnen alle twijfels niet weggenomen worden. consequenties kunnen tot op zekere hoogte worden overzien, de rest zal moeten blijken in de praktijk — dat geldt voor alle beslissingen die genomen worden, op welk niveau ook, maar zeker op nationaal niveau. en natuurlijk heeft men nagedacht over mogelijke consequenties. dit soort systemen kun je niet even op een papiertje uittekenen in een middag; dit is een enorm proces waarbij overal naar gekeken moet worden om überhaupt tot een systeem te kunnen komen.

kortom, het EPD-idee is goed en niet nieuw, en alleen door de invoering ervan kan hiermee worden doorgegaan. alleen medische instanties hebben toegang tot voor hun relevante informatie, en alleen als ze aan precies dezelfde voorwaarden voldoen die nu al gelden. daarnaast heb je hebt zelf controle over welke informatie met wie wordt gedeeld. voor mij is dit genoeg om het de voordeel van de twijfel te geven. mocht over 10 jaar blijken dat ik compleet geruineerd ben doordat m'n medische geschiedenis is misbruikt dan kom ik op hangende pootjes bij jullie terug. ;)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het EPD

Bericht door captain crash »

Dat alleen medische instellingen toegang hebben is naief gedacht...als je alleen al weet hoe de verzekeringswereld gekoppeld zit zou je dat niet durven zeggen. Zelfs als het de intentie is dat alleen de medische wereld toegang heeft dan gaat dat nog niet werken. Mijn grootste probleem is dat ik uiteindelijk zelf niet de persoon ben die bepaald wie wat wel en niet mag zien, wat nu wel het geval is.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het EPD

Bericht door Vis »

captain crash schreef:
'Elektronisch patiëntendossier direct achterhaald'
wat hierin niet naar voren komt is dat het EPD niet meer is dan een koppeling. je hebt een ziekenhuis, een huisarts, een apotheek. deze instanties slaan jouw informatie op, net als nu, hier verandert niets aan. vervolgens heb je het EPD die voor elke burger bij gaat houden waar relevante informatie te vinden is. het EPD slaat zelf niets op maar faciliteert enkel een snellere uitwisseling door aan te geven welke soort gegevens waar beschikbaar zijn en houdt bij welke uitwisselingen plaatsvinden.

ik zal het nog één keer herhalen voor wie 't nog niet heeft meegekregen: de gegevens zijn al bekend; de uitwisseling is al mogelijk; de uitwisseling gebeurt al op precies dezelfde manier. wat er verandert is dat men via het EPD precies weet welk soort informatie over een persoon beschikbaar is en waar deze te vinden is; deze sneller opgehaald kan worden door alle zorgaanbieders; je inzicht hebt in deze gegevens; je controle hebt over welke gegevens door wie worden gedeeld; je kan nagaan welke informatie met wie is gedeeld.

en voor iedereen die zich als een 'bewoner van dit pand' behandeld voelt: Waarom is het informatiepakket niet naar mij persoonlijk gestuurd?
captain crash schreef:Dat alleen medische instellingen toegang hebben is naief gedacht...als je alleen al weet hoe de verzekeringswereld gekoppeld zit zou je dat niet durven zeggen. Zelfs als het de intentie is dat alleen de medische wereld toegang heeft dan gaat dat nog niet werken. Mijn grootste probleem is dat ik uiteindelijk zelf niet de persoon ben die bepaald wie wat wel en niet mag zien, wat nu wel het geval is.
je blijft heel gemakkelijk het feit negeren dat elke instantie toestemming aan jou moet vragen voordat je gegevens bekeken kunnen worden, en dat je zelf controle hebt over welke instanties welke gegevens delen. blijf jij maar lekker rellen en jezelf voorhouden dat niemand iets van je te weten kan komen en de overheid overal over liegt.
Plaats reactie