4 juni: Europese Verkiezingen

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Ik ga:

Natuurlijk stemmen
19
100%
Alleen stemmen als het lekker weer is
0
Geen stemmen
Niet stemmen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door uss defiant »

In Utrecht doet D66 het ook erg goed (GL ook btw)
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door HorckDude »

Geen verrassing in Leiden, maar zelfs Amsterdam! :o
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Guess who? »

Dit bedoelde ik dus toen ik zei dat de PVV waarschijnlijk de grootste relatie met de landelijke verkiezingen heeft:
Wilders noemt uitslag definitieve doorbraak PVV
Uitgegeven: 4 juni 2009 23:27
Laatst gewijzigd: 4 juni 2009 23:29
DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders vindt het ''fantastisch'' dat zijn partij volgens de voorlopige uitslag vanuit het niets vier zetels krijgt in het Europees Parlement. ''Dit is de dag dat de PVV definitief is doorgebroken'', zei hij in een eerste reactie.

''De voorlopige uitslagen zijn ge-wel-dig. Ik kan niet anders zeggen'', zei Wilders in een toespraak tot zijn achterban. Het resultaat is volgens hem goed voor alle mensen die genoeg hebben van de ''superstaat Europa'' en ''van dit kabinet van Bos en Balkenende''.

''Dit is een dag van hoop op een beter en ander Nederland.'' De PVV is op basis van de uitslagen de tweede partij van Nederland, stelde Wilders in een café in Den Haag.

''Heel veel Nederlandse kiezers zijn vandaag door het linkse cordon sanitaire gebroken. De kiezer heeft altijd gelijk: sluit de PVV niet uit.''

Hoge kosten

Wilders hekelde de hoge kosten van de Europese Unie, de bevoegdheden die Europa naar zich toetrekt en de mogelijke toetreding van Turkije tot de EU. Hij sprak over 'Eurabië'.

''Wij zeiden vanavond nee daartegen. Dit is goed voor Nederland. Nu nog het vertrek van het kabinet'', zei de PVV-voorman, waarmee hij luid applaus en gejoel oogste.

Nog groter

Volgens Wilders is dit nog maar het begin. ''We worden nog veel en veel groter'', voorspelde hij. ''Ik kan niet wachten op de volgende landelijke verkiezingen.''

De PVV gaat knokken om geld en bevoegdheden uit Brussel terug te krijgen en partijen uit de EU te krijgen, aldus Wilders.

Hij vindt het verder ''hartstikke mooi'' dat de PVV groter is geworden dan de VVD. Dat had hij begin van de week al voorspeld op een bijeenkomst van zijn partij in Rotterdam.

Ga naar de NU.nl-special over de Europese verkiezingen
© ANP
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Frank »

HorckDude schreef:De uitslagen per gemeente staan nu op de NOS site. En de PVV was 31,1% in Venlo. ;(

Op ons stembureau was ie ook al de grootste.
Hier niet :*) .

Ja, ik heb gisteren ook geteld ;)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Nemesis »

opvallend is dat alle nederlandse partijen zo even veel betrokken nu zijn

CDA - 5
PVV - 4
VVD - 3
PVDA - 3
D66-3
GROENLINKS - 3
SP -2
CU/SGP - 2


("PVDD-1")

Waarvan zetel 4 van de PvdA naar Groenlinks is gegaan. In europa gaan VVD en D66 samen en Groenlinks en SP ook. CU/SGP zijn nu al samen. Gezien de kwaliteiten van PVV, zal de macht van hun minimaal zijn.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Blind Guardian »

GroenLinks en SP gaan niet samen, de SP zit in een Europeese Kilk met Communisten en de GroenLinks zit in een klik met de Europeese Groenen dus die gaan niet samen.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door uss defiant »

HorckDude schreef:
Guess who? schreef:whihi, wat lief dat je een mail hebt gestuurd :D ik hoor graag het resultaat :*)
Ik hoor graag als de NOS wél de moeite neemt om te reageren. ;)
en zowaar de volgende dag al een mail terug
Geachte heer R.,



Dank u voor uw e-mail, die ik inmiddels heb doorgezonden naar de betrokken redactie. Reacties en op- of aanmerkingen, tips en aanbevelingen worden in dank aanvaard.





Met vriendelijke groet



N. K.

NOS Publieksvoorlichting
nu nog een met inhoud :lachhuil:
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Section31 »

Nederland op matje geroepen
BRUSSEL - Nederland moet de Europese Commissie uitleggen waarom de voorlopige verkiezingsuitslagen donderdagavond al bekend zijn gemaakt. De commissie gaat na of ons land daarmee EU-regels heeft overtreden. In dat geval zou Nederland een boete opgelegd krijgen.

,,We willen weten wie welke informatie, op welk moment en aan wie heeft gepubliceerd'', zei een woordvoerder van de commissie vrijdag. Volgens de commissie mogen de officiële uitslagen pas zondagavond worden bekendgemaakt, als alle stembureaus in de EU-landen gesloten zijn.
Nederlandse en Britse kiezers gingen donderdag als eerst van alle 27 EU-landen naar de stembus. De meest landen houden hun verkiezingen op zondag. De Europese Commissie vindt dat alle uitslagen op die dag tegelijkertijd gemeld moeten worden. De EU zegt dat de lidstaten hierover meerdere keren zijn gewaarschuwd.
Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken onderstreept nog eens dat slechts een voorlopige uitslag bekend is gemaakt en dat de definitieve pas volgende week donderdag wordt gepubliceerd door de Kiesraad. ,,We zijn in gesprek met de Europese Commissie, maar wij vinden dat dit heel goed kan. In het verleden hebben we dat ook zo gedaan, en dat heeft toen nooit consequenties gehad.''

http://www.ad.nl/binnenland/3267988/Ned ... oepen.html
(ANP)
Meteen dreigen met een boete voor het braafste-kindje-uit-de-klas-Nederland.
Ze voelen de situatie weer lekker aan daar in Brussel. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Blind Guardian »

We hadden het tuurlijk ook gewoon op Zondag kunnen doen maar ja zover voor de seculaire natie genaamd Koningrijk der Nederlanden.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Guess who? »

En het was ook nog eens de voorlopige uitslag, lekker fokking boeiend.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door EMH »

Wat een zeikerds.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door HorckDude »

Idiote regel. Alsof iemand in Frankrijk/Zweden/Portugal/Slovenië/etc zijn stem zal laten afhangen van de uitslag in Nederland.

"Oh, de Groenen hebben er nu een zetel bij. Nou, dan ga ik toch maar op de Christendemocraten stemmen om te voorkomen dat de stemming over de nieuwe begroting te links wordt."
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Guess who? »

HorckDude schreef:Idiote regel. Alsof iemand in Frankrijk/Zweden/Portugal/Slovenië/etc zijn stem zal laten afhangen van de uitslag in Nederland.

"Oh, de Groenen hebben er nu een zetel bij. Nou, dan ga ik toch maar op de Christendemocraten stemmen om te voorkomen dat de stemming over de nieuwe begroting te links wordt."
Haha, precies, ik denk dus ook echt niet dat ook maar 1 EU land zijn stemming zal laten beïnvloeden door NL :P
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door EMH »

Alsof de burgers in andere landen zo nauwlettend ons kikkerlandje in de gaten houden welke partij we stemmen(en ook weten wat al die partijen allemaal inhouden.). De Belgen en de Duitsers..misschien.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Guess who? »

En wat zou dat dan nog uitmaken?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Ace of Spades »

Principieel gezien een hoop. Geheel terecht dat Nederland hier kritiek op krijgt.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door EMH »

En als je dan van het gezeik af wilt zijn, laat alle landen op dezelfde dag stemmen. Of het tellen van de stemmen op dezelfde dag.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Frank »

Ace of Spades schreef:Principieel gezien een hoop. Geheel terecht dat Nederland hier kritiek op krijgt.
Iedereen mag bij het tellen van de uitslag aanwezig zijn, voor zover ik weet. Als je het echt wil kun je heus wel aan een echte uitslag komen of iig aan een heel goede indicatie. Wat maakt het dan nog uit dat de gemeentes de uitslagen zelf bekend maken?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Ace of Spades »

Frank schreef:
Ace of Spades schreef:Principieel gezien een hoop. Geheel terecht dat Nederland hier kritiek op krijgt.
Iedereen mag bij het tellen van de uitslag aanwezig zijn, voor zover ik weet. Als je het echt wil kun je heus wel aan een echte uitslag komen of iig aan een heel goede indicatie. Wat maakt het dan nog uit dat de gemeentes de uitslagen zelf bekend maken?
Potentiele beïnvloeding van mensen die nog moeten stemmen. Ik snap dan ook niet dat alle verkiezingen gewoon op dezelfde dag worden gehouden.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Frank »

Dat zou een oplossing kunnen zijn. Maar dan moet Europa niet naar Nederland kijken, maar naar zichzelf.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Ace of Spades »

Als er is afgesproken (ook door Nederland dus) om uitslagen niet eerder te publiceren, waar mij betreft ook voorlopige uitslagen onder vallen, dan moet Nederland dat niet doen. Ook al zal het werkelijke effect klein/verwaarloosbaar zijn, toch kunnen resultaten uit andere landen kiezer beïnvloeden. Kijk maar naar het referendum over de Europese grondwet, hoe blij we hier wel niet waren dat Frankrijk ook tegen stemde. In principe is beïnvloeding mogelijk.
Als mensen tegen dit bericht ageren met dat wij toch geen invloed hebben dan is dat een fout argument inziens, omdat deze regels voor alle landen gelden en zeker de resultaten uit grote landen invloed kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Frank »

Ace of Spades schreef:Als er is afgesproken (ook door Nederland dus) om uitslagen niet eerder te publiceren, waar mij betreft ook voorlopige uitslagen onder vallen, dan moet Nederland dat niet doen.
De exit-polls van de NOS geven de uitslag vrijwel net zo goed weer, dus wat maakt het allemaal uit?
Verder vind ik het direct publiceren wel getuigen van een stukje openheid wat ik eigenlijk wel bij de verkiezingen vind passen.
Als de EU problemen heeft met het bekend maken van de uitslagen van Nederland moeten ze er nogmaals zelf voor zorgen dat overal in de unie tegelijkertijd gestemd wordt. Dat is toch wel het minste wat je als landen gezamenlijk kunt regelen ;) .
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Ace of Spades »

En als je dat niet doet, is wel het minste wat je kan doen gewoon een paar daagjes te wachten.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Frank »

Ik vind het direct bekend maken van een (voorlopig) einduitslag een stukje openbaarheid die zwaarder moet wegen dan dat Nederland z'n uitslag bekend maakt. Zeker omdat de EU er iets tegen kan doen. Beetje eigen schuld is dit allemaal.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Ace of Spades »

Wat is er minder openbaar aan als de uitslagen een paar dagen op zich laten wachten?
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Frank »

Nou, je geeft direct een uitslag ipv dat je het eerst geheim houdt. Het is onzin om die uitslag geheim te houden, omdat polls die uitslag toch (meestal) wel aardig benaderen. Bovendien is het tellen een openbaar iets, dus zou het onzin zijn om de uitslag van de telling niet openbaar te laten zijn. Dat landen op verschillende dagen verkiezingen houden heeft hoe dan ook wel invloed op de uitslag; als je dat niet wil moet je gewoon overal op dezelfde dag verkiezingen houden.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door mr_Vulcan »

Tja, het blijft wel dubbel hoor.
Aan de ene kant als er met iedereen afgesproken is om het zondag pas bekend te maken ongeacht welke dag de verkiezingen zijn geweest, moet je je daar gewoon aan houden. Afspraak is afspraak

Maar aan der andere kant snap ik de verwarring ook wel aangezien we er eerst wel mee weg kwamen (niet echt consistent).
Op het matje roepen lijkt me dus wel voldoende, die boete kan wel wegblijven.

Feit blijft wel dat we fout zitten.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Blind Guardian »

Als de Britten tot vandaag kunnen wachten met de uitslag waarom wij niet dan ?
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Frank »

Omdat het onzin is...? (En ik heb al uitgelegd waarom). Het is democratie, dan maak je gewoon meteen de uitslag bekend :) .
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: 4 juni: Europese Verkiezingen

Bericht door Master Vanhu Botie »

Het is geen onzin als de NL-uitslagen kiezers in andere landen beïnvloeden, dus is het wel begrijpelijk dat ze beslist hebben om alle uitslagen tesamen te publiceren ipv dat elk land ze bekendmaakt wanneer het het betrokken land het beste lijkt.
Plaats reactie