De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

De officiële website voor een gezamelijk bid van Nederland en België is vandaag gelanceerd. Het is nog maar een begin, maar Justine Henin is alvast ambassadrice voor het WK 2018 (of 2022):
http://www.beltomundial.org/page.asp?do ... &langue=NL
Gebruikersavatar
IG88
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:34
Locatie: Rotterdam

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door IG88 »

Laat het WK maar naar ons toe komen. :*D
das goed voor mijn omzet :*) verder ken het hele voetbal me niet zoveel schelen.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door EMH »

mogen ze hier eerst wel eens wat infrastrucurele aanpassingen plegen
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door HorckDude »

Was het niet zo dat er geen groot genoeg stadion in de BeNeLux is dat de finale kan hosten?
Gebruikersavatar
IG88
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:34
Locatie: Rotterdam

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door IG88 »

Wel als de nieuwe kuip klaar is.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Section31 »

Eén groot stadion zou niet genoeg. ;)
Als je kijkt naar Zuid-Afrika dan hebben vier van de tien stadions een capaciteit van 60.000+
De overige zes stadions zitten tussen de 40.000 en 55.000.

Afbeelding
:o

Nederland heeft op dit moment twee stadions die een capaciteit hebben van ongeveer 50.000. En dan staat Nederland er (kwa moderne stadions) nog heel goed voor vergeleken met onze zuiderburen.

In Nederland zou er een nieuwe Kuip gebouwd moeten worden van 80.000+, een nieuw mega-stadion in Amsterdam (90.000+), indien mogelijk moet de ArenA worden uitgebouwd naar 60.000 en een 50.000-60.000(+) stadion in Eindhoven.
En stadions van clubs als Twente, Heereveen en AZ zouden uitgebreid of vervangen moeten worden door 40.000-50.000 stadions.

België zit volgens mij met flink wat oude stadions, dus daar zou vrijwel alles nog gebouwd moeten worden.

Het schijnt overigens dat de FIFA het sinds een aantal jaar helemaal niet heeft op dubbele bids zoals Nederland en België.
De kans is dus groot dat we er al snel uitliggen.

Maar het zou wel mooi zijn. :9~
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Master Vanhu Botie »

Section31 schreef:België zit volgens mij met flink wat oude stadions, dus daar zou vrijwel alles nog gebouwd moeten worden.
Inderdaad. En wie gaat dat weer mogen betalen ?
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door EMH »

Een nieuwe Kuip met plaats voor 95.000 man zit in de planning heb ik begrepen. En bij de Arena willen ze een derde ring er bovenop bouwen waardoor daar dan 85.000 mensen in kunnen
Laatst gewijzigd door EMH op 13 jun 2009, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Blind Guardian »

Master Vanhu Botie schreef:
Section31 schreef:België zit volgens mij met flink wat oude stadions, dus daar zou vrijwel alles nog gebouwd moeten worden.
Inderdaad. En wie gaat dat weer mogen betalen ?
De geweldige en grote sponers die Rode Duivels hebben ? :Y)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

Deze week is het officiële logo voor het bid van 2018 of 2022 bekend gemaakt:
Afbeelding
Ook de site is compleet vernieuwd:
http://www.thebid.org

Persoonlijk denk ik dat Engeland of Australië het bid op het WK van 2018 gaan winnen met als frontrunner Australië. Ik weet het niet zo met de Engelsen...ze zijn net een tikkeltje te zelfverzekerd. Australië vind ik een sportnatie in opkomst dat al grandioze Olympische Spelen heeft georganiseerd in Sydney. Als (nationaal elftal) voetbalnatie dwingt Australië ook wat meer respect af dan Engeland. Guus Hidding verichtte in 2006 al wonderen met de groen-gelen en nu mag Pim Verbeek het doen in Zuid-Afrika.

Persoonlijk denk ik dat Nederland/België de belangrijkste underdog wordt voor het bid van 2018 en dat we dan net het bid van 2022 winnen (Beide bids worden tegelijkertijd bekend gemaakt). En een underdog zijn is niet erg. PjongChang -Zuid-Korea- was de belangrijkste frontrunner voor de Winterspelen van 2014, maar uiteindelijk won het onbekende Sochi in Rusland. En vergeet niet dat tijdens het IOC-congres, waar het bid van toen bekend werd gemaakt, er nog geen DROL gebouwd was! Nada, noppes, niks!

Sochi won, voornamelijk door een uitstekende lobby. En lobbyen is de sleutel tot succes! Recentelijk is ook nog Michael van Praag EUFA-bestuurslid geworden. Zijn opmerkingen tijdens zijn uitverkiezing als bestuurslid kunnen een rol gaan spelen bij een evt. toewijzing van een WK 2018 of WK 2022. Hij heeft het vooral over 'financial fair play'. Kijk maar: http://voetbal.nos.nl/video/bekijk/ID/t ... stuur-uefa.

Wat betreft Sepp Blatters negatieve houding over een dubbele bid: Die zijn gestoelt op zijn negatieve ervaringen met Zuid-Korea-Japan 2002. Dat waren logistiek en infrastructureel gezien dramatische Wereldkampioenschappen. Elftallen moesten constant met kleine jetlags pendelen per vliegtuig EN bus van het ene naar het andere land. Nederland en België zijn wat dat betreft substantieel anders. Qua infrastructuur is hier alles perfect in orde, en een WK 2022 in Nederland en België zou misschien het meest compacte en snelst bereisbare WK Voetbal worden.

Dit feit moet je er bij het bestuur van de FIFA inpeperen. Echt: Ze ermee doodslaan. Ik durf te wedden dat het Nederland-Belgie-bid al veel steun heeft vn o.a. Platini, die naast voorzitter van de FIFA ook vice-voorzitter is van de UEFA. Tja, en dan hebben de 'overconfident' Engelsen al gauw het nakijken.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Master Vanhu Botie »

Blind Guardian schreef:
Master Vanhu Botie schreef:
Section31 schreef:België zit volgens mij met flink wat oude stadions, dus daar zou vrijwel alles nog gebouwd moeten worden.
Inderdaad. En wie gaat dat weer mogen betalen ?
De geweldige en grote sponers die Rode Duivels hebben ? :Y)
Oh, ja, die :rofl:
-O-
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Section31 »

Mr Hayes schreef:Deze week is het officiële logo voor het bid van 2018 of 2022 bekend gemaakt:
Afbeelding
Ook de site is compleet vernieuwd:
http://www.thebid.org

Persoonlijk denk ik dat Engeland of Australië het bid op het WK van 2018 gaan winnen met als frontrunner Australië. Ik weet het niet zo met de Engelsen...ze zijn net een tikkeltje te zelfverzekerd.
Sepp Blatter steekt zijn voorkeur ook niet onder stoelen of banken:
"Ik moet neutraal blijven. Maar ik kan wel zeggen dat Engeland een erg goede kandidaat is voor het WK van 2018. We hebben elf dossiers voor 2018 en 2022, en ik vind Engeland een erg sterke kandidaat."

Mocht Engeland 'm krijgen in 2018 dan wordt 2022 een lastig verhaal voor Nederland.
Over het algemeen wordt namelijk verwacht dat óf 2018 of 2022 in Europa zal zijn, niet allebei.
Australië vind ik een sportnatie in opkomst dat al grandioze Olympische Spelen heeft georganiseerd in Sydney.
In opkomst? :P Australië is inmiddels al jaren een gevestigde naam op sportgebied.
Als (nationaal elftal) voetbalnatie dwingt Australië ook wat meer respect af dan Engeland.
Engeland mag zich dan wel niet geplaatst hebben voor het laatste EK, maar op Duitsland/Brazilië na is er geen enkel nationaal elftal dat zoveel respect afdwingt en constant in de schijnwerpers staat als Engeland.
Wat wil je met spelers als Beckham, Rooney, Gerrard, Lampard en Terry.

Australië mag, met alle respect, nog niet eens in de schaduw staan als je kijkt naar de spelers, historie en voetbalgekte.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Master Vanhu Botie »

Mr Hayes schreef:Wat betreft Sepp Blatters negatieve houding over een dubbele bid: Die zijn gestoelt op zijn negatieve ervaringen met Zuid-Korea-Japan 2002. Dat waren logistiek en infrastructureel gezien dramatische Wereldkampioenschappen. Elftallen moesten constant met kleine jetlags pendelen per vliegtuig EN bus van het ene naar het andere land. Nederland en België zijn wat dat betreft substantieel anders. Qua infrastructuur is hier alles perfect in orde, en een WK 2022 in Nederland en België zou misschien het meest compacte en snelst bereisbare WK Voetbal worden.
Qua oppervlakte zijn we samen waarschijnlijk half zo groot als de kleinste andere kandidaat, dus compact is geen slechte woordkeuze hier :lachhuil:
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

Section31 schreef:
Mr Hayes schreef:Deze week is het officiële logo voor het bid van 2018 of 2022 bekend gemaakt:
Afbeelding
Ook de site is compleet vernieuwd:
http://www.thebid.org

Persoonlijk denk ik dat Engeland of Australië het bid op het WK van 2018 gaan winnen met als frontrunner Australië. Ik weet het niet zo met de Engelsen...ze zijn net een tikkeltje te zelfverzekerd.
Sepp Blatter steekt zijn voorkeur ook niet onder stoelen of banken:
"Ik moet neutraal blijven. Maar ik kan wel zeggen dat Engeland een erg goede kandidaat is voor het WK van 2018. We hebben elf dossiers voor 2018 en 2022, en ik vind Engeland een erg sterke kandidaat."

Mocht Engeland 'm krijgen in 2018 dan wordt 2022 een lastig verhaal voor Nederland.
Over het algemeen wordt namelijk verwacht dat óf 2018 of 2022 in Europa zal zijn, niet allebei.
Australië vind ik een sportnatie in opkomst dat al grandioze Olympische Spelen heeft georganiseerd in Sydney.
In opkomst? :P Australië is inmiddels al jaren een gevestigde naam op sportgebied.
Als (nationaal elftal) voetbalnatie dwingt Australië ook wat meer respect af dan Engeland.
Engeland mag zich dan wel niet geplaatst hebben voor het laatste EK, maar op Duitsland/Brazilië na is er geen enkel nationaal elftal dat zoveel respect afdwingt en constant in de schijnwerpers staat als Engeland.
Wat wil je met spelers als Beckham, Rooney, Gerrard, Lampard en Terry.

Australië mag, met alle respect, nog niet eens in de schaduw staan als je kijkt naar de spelers, historie en voetbalgekte.
En juist om die reden moet Nederland ook niet vergeten worden toch? Het Nederlands Elftal doet absoluut niet onder aan het Engelse Elftal. Spelers als Beckham zijn nu ook niet meer echt 'je van het'. 8 jaar terug misschien wel.

Ik ben het met je eens dat Nederland/Belgie een zeer zware dobber gaat krijgen aan Engeland. Daarom zeg ik ook dat ons bid in een grote underdogpositie wordt geduwd en Engeland de favoriet bij uitstek is. Als Engeland het WK van 2018 wint, dan is het over en uit voor Nederland/Belgie. Mee eens.

Maar moeten we daarom maar niet achter ons eigen bid staan? Ik blijf er bij dat Sepp Blatter de kleine voetballanden aan het discrimineren is. Zijn argumenten tegen een gezamelijk bid zijn nergens op gestoelt...enkel op de negatieve ervaringen tijdens het WK van 2002 in Zuid-Korea en Japan. Het Nederlands/Belgische bid commitee zal dus flink aan de slag moeten gaan.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Master Vanhu Botie »

Mr Hayes schreef:Zijn argumenten tegen een gezamelijk bid zijn nergens op gestoelt...enkel op de negatieve ervaringen tijdens het WK van 2002 in Zuid-Korea en Japan. Het Nederlands/Belgische bid commitee zal dus flink aan de slag moeten gaan.
Het is aan hen om deze flinterdunne argumenten te weerleggen. Dit zijn inderdaad geen poten om op te staan. Ze zullen er dus ook geen kluif aan hebben, het EK van 2000 is toch ook vlekkeloos verlopen ?
Feit blijft dat er weinig grote stadions zijn en dat er flink gebouwd zal moeten worden, aan beide zijden van de grens, wat niet in ons voordeel pleit.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door captain crash »

Ik denk dat de kans klein is dat we dit WK kunnen krijgen. Het is naar mijn mening echter wel een goede voorbereiding op een serieuze poginng om de OS van 2028 deze kant uit te halen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

Ik vind dat we met dit soort bids eens op moeten houden om meteen in termen van kansberekeningen te praten, vooral in dit stadium. De toekenningen van de WK's van 2018 en 2022 vinden pas plaats in december 2010. En van alle Europese bids heeft het bid van Nederland/België de meeste kansen na het bid van Engeland.

Ik vind dat je met dit soort ondernemingen PAL achter het bid comité in Eindhoven moet staan. Niet teveel miepen over kansen, maar juist die kansen voor Nederland en België groter te maken.

Sowieso kun je ook bij een evt. bid op de OS van 2028 'stiff competition' verwachten. En...we kunnen ook al putten uit mislukte bids uit het verleden. Denk aan het faliekant mislukte bid op de OS van 1992 dat in 1985 bekend werd gemaakt. Geen ENKELE Nederlander stond pal achter het Amsterdam 1992-bid en ook de lobby was barslecht. Tja, dan sla je helemaal een pleefiguur op het hoofdkantoor van het IOC.

Dus again: Ga PAL achter Nederland/België staan en probeer argumenten te bedenken die je zou kunnen gebruiken om in de smaak te vallen bij de FIFA.

Het valt me trouwens nu al op dat de Belgen veel en veel meer aandacht besteden aan het bid-proces dan hier in Nederland? Ligt het weer aan die negatieve zeurende inborst van Nederlanders? Ik denk het wel.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Section31 »

Realistisch naar bepaalde dingen kijken wil niet zeggen dat je er niet 'pal' achterstaat hè.
Want, natuurlijk hoop ik dat ze die toko hier naartoe slepen. Het zou een geweldig feest worden. :)

En of het bij onze zuiderburen meer aandacht krijgt weet ik niet, kan het me haast niet voorstellen als het over voetbal gaat.
En zeuren zijn ze daar nog beter in, alleen doen ze het liever niet direct in je gezicht.
Ik weet niet of je het gedonder gevolgd heb met dat nieuwe stadion van Brugge? Dan lijkt het hier toch een stuk eenvoudiger om een nieuw stadion neer te planten.

Overigens:
'Kansen op WK 2018 stijgen'

Anderhalf jaar voor de toekenning van het WK 2018 stijgen de kansen van de Belgisch-Nederlandse kandidatuur. Dat is de indruk van Alain Courtois, initiatiefnemer van het project om het WK naar België en Nederland te halen. In principe blijft alleen Engeland over als serieuze concurrent.

Naast België-Nederland zijn er negen landen die zich kandidaat gesteld hebben voor de organisatie van het WK 2018 of het WK 2022 (die in december 2010 samen toegekend worden). Tien eigenlijk, maar Egypte komt alleen in aanmerking voor 2022. De andere concurrenten: Australië, Engeland, Indonesië, Japan, Mexico, Qatar, Rusland, Spanje/Portugal en de Verenigde Staten.

Omdat het zo goed als vast staat dat het WK in 2018 in Europa zal plaatsvinden, moeten België-Nederland echter alleen maar rekening houden met Engeland, Rusland en die andere dubbelkandidatuur Spanje-Portugal. Dat lijken serieuze concurrenten, maar Alain Courtois, sterke man achter Euro 2000 en nu Senior Director van 'The HollandBelgium Bid' (de stichting die de kandidatuur moet binnenhalen), schat 'onze' kansen goed in.

"Ik heb mijn twijfels bij de kandidatuur van Spanje en Portugal", legt Courtois uit. "Omdat het voor de FIFA een vereiste is dat er één gezamenlijke kandidatuur komt, moeten ze nu eerst zelf nog op één lijn komen voor ze kunnen beginnen en wij weten uit de ervaring van Euro 2000 hoe moeilijk dat is. Dus zie ik ze op minder dan één jaar van de deadline hun dossier niet op tijd rond krijgen. Bovendien is de prioriteit van Spanje op dit moment de Olympische Spelen in 2016 naar Madrid halen. Wat Rusland betreft horen we zelfs niets, dus daar houd ik eigenlijk zelfs weinig rekening mee. Blijft over: Engeland."

Enorme voorsprong

Geen simpele opdracht, maar Courtois ziet genoeg redenen waarom België-Nederland het zou halen.

"We hebben een enorme voorsprong door met Euro 2000 te hebben bewezen dat we zo'n organisatie aankunnen. Onze stadions komen ook allemaal buiten de steden te liggen, een punt waar we voor staan op de Engelsen. Zij zullen wel het voordeel van de ervaring met de Olympische Spelen van 2012 hebben, maar dat is alleen maar Londen. Bovendien is het maar zeer de vraag of de Engelse overheid bereid zal zijn om twee keer kort na elkaar in de buidel te tasten", aldus Courtois.

Blijft wel de vaststelling dat Engeland een letterlijk en figuurlijk groot voetballand is met veel invloed.

"Je hoeft geen groot land te zijn en grote figuren te hebben om een evenement als het WK binnen te halen", relativeert Courtois. "Net dát is onze boodschap aan de kleinere landen genre Cyprus, die straks een beslissende stem voor ons kunnen uitbrengen. Wij hebben met de organisatie van Euro 2000 al deuren geopend voor hen, getuige Euro 2008 in Oostenrijk en Zwitserlanden straks Euro 2012 in Polen en Oekraïne. Ze weten dat we dat, door een WK binnen te halen, ook weer kunnen doen."

Wie overigens denkt dat België en Nederland weinig actie ondernemen om het WK binnen te halen, vergist zich schromelijk. Op dit eigenste moment is de stichting middels een uitgekiende strategie volop bezig met het noodzakelijke lobbywerk om de 24 stemgerechtigden voor zich te winnen.

Bron: Het Laatste Nieuws.
"Operatie Charme" voor WK 2018

Pas in december 2010 wordt binnen de FIFA gestemd waar het WK 2018 zal plaatsvinden. Maar nu al zijn België en Nederland achter en zelfs ver voor de schermen bezig het laken naar zich toe te trekken. Met een uitgekiende strategie is hun campagneteam op alle mogelijke niveau's druk bezig te lobbyen om de noodzakelijke 13 van de 24 stemgerechtigden aan hun kant te krijgen. "We moeten niet flauw doen", aldus Alain Courtois, dé initiatiefnemer achter het project. "Wie niet lobbyt maakt nul kans om het WK binnen te halen." En dus reist België zowat de hele wereld af, van Qatar over Thailand tot Tahiti. Verslag van een veroveringstocht.

14 mei 2010 is een datum die alle kandidaat-landen met rood aangestipt hebben in hun agenda. Dan verloopt de deadline om hun 'bidboek' in te dienen. Dat is een boek met de visie van de kandidaat-organisator op gebied van infrastructuur, mobiliteit, veiligheid en accommodatie. Het bidboek moet voor de FIFA perfect ingevuld zijn om ook maar enige kans te maken.

In december stemmen vervolgens de 24 leden van het Uitvoerend Comité van de FIFA wie het WK mag organiseren. In theorie wordt dat de kandidatuur met het sterkste bidbook. "Ik ben er echter van overtuigd dat de meerderheid van de 24 stemgerechtigden het bidbook niet gaat lezen", relativeert Courtois. "Zij zijn niet geïnteresseerd om te weten of het openbaar vervoer in België de dag van een wedstrijd gratis is." En dus moeten die 24 stemgerechtigden op een andere manier 'overtuigd' worden. Lobbyen dus.

"We moeten niet flauw doen", geeft Courtois toe. "Wie niet lobbyt maakt nul kans. De doelstelling is om zoveel mogelijk van de 24 stemgerechtigden ervan te overtuigen voor ons te stemmen. 23 eigenlijk, want ik ga er toch van uit dat Michel D'Hooghe sowieso voor onze kandidatuur zal stemmen. (glimlacht) Kijk, deze lijst heb ik áltijd bij me. (toont ons een blad met de 24 namen van de stemgerechtigden) Op zijn minst moeten we deze mensen een beleefd bezoek brengen." Omdat één man dat moeilijk allemaal voor zijn rekening kan nemen, hebben België en Nederland de wereld 'verdeeld'. Zo concentreert België zich naast Cyprus, Turkije, Frankrijk en Tahiti ook op Thailand, Qatar en de Afrikaanse landen (Ivoorkust, Nigeria, Kameroen en Tunesië). Nederland focust zich op Duitsland, Trinidad & Tobago, de Verenigde Staten, Zuid-Korea, Japan en de Zuid-Amerikaanse landen (Brazilië, Argentinië, Paraguay en Guatemala). Uiteraard heeft het weinig zin om bij de andere kandidaten Engeland, Rusland en Spanje-Portugal te gaan lobbyen, tenzij dan eventueel in een tweede ronde, als een paar van die landen afvallen. Ook Zwitserland is een geval apart, omdat FIFA-voorzitter Blatter daarvoor zijn stem uitbrengt, maar met hem heeft Harry Been (de CEO van 'The HollandBelgium Bid', de stichting) een goed contact.

Courtois en zijn campagneteam - al dan niet vergezeld door politici of bedrijven - hebben al de halve aardbol afgereisd, maar evenzeer een Philippe Collin die momenteel zijn bij Anderlecht opgebouwde contacten gebruikt om Afrika te doorkruisen. Het lobbyen gaat echter veel verder dan een beleefd bezoek en dat geeft Courtois ook zonder blikken of blozen toe: "Er spelen zeker persoonlijke relaties mee. Michel D'Hooghe, die een gewicht is in de internationale voetbalwereld en veel stemgerechtigden al jaren goed kent, is héél belangrijk voor ons. Hij weet waar mijnheer x of y gevoelig voor is, waarmee die kan overtuigd worden voor ons te kiezen. Dat Michel nu even out is (hij revalideert nog van een operatie waarbij een goedaardige hersentumor verwijderd werd, red.), is jammer, maar hij komt stilaan terug. Hij gaat ook met mij mee naar Zuid-Afrika voor de Confederations Cup."

Maar ook op andere niet voor de hand liggende niveau's wordt zwaar gelobbyd. Omdat de stemgerechtigden eigenlijk op allerlei manieren beïnvloed kunnen worden. Op economisch vlak: "Het speelt al in ons voordeel dat Frankrijk nooit verteerd heeft dat Engeland de Olympische Spelen van 2012 met Londen voor hun neus wegkaapte, maar op dit moment zijn we bezig Frankrijk ook op een andere manier voor ons te winnen. Zo willen we bij gebrek aan voldoende hotelaccomodaties in Brugge supporters naar Rijsel sturen. Uiteraard is Rijsel daarin geïnteresseerd. Hetzelfde met Duitsland: Genk en Aken liggen niet ver uiteen." Op continentaal vlak: "Een stemgerechtigde is geneigd voor een land van zijn eigen continent te stemmen, maar Tahiti is een Franse ex-kolonie en om de stemgerechtigde van Tahiti eventueel aan onze kant te krijgen, helpt het dus goed te staan bij Frankrijk. Op politiek vlak: "Ons Ministerie van Buitenlandse Zaken en de ambassadeurs worden ingeschakeld. Zo zaten wij met hen al in Thailand. Louis Michel (Europees Commissaris van Ontwikkeling en Internationale Hulp, red.) gaat voor ons een belangrijke rol spelen in Afrika. Ik hoor van onze vrienden in Kameroen dat een bezoek van hem zeer geapprecieerd zou worden. In die Afrikaanse landen wordt door onze politici op heel hoog niveau onderhandeld. Neem ook Turkije en Cyprus. Beide landen leven nog altijd in onmin, maar de bonden zijn sinds 1988 héél goed bevriend met de Belgische voetbalbond, tenminste met Michel D'Hooghe en mezelf. In principe hebben we dus beide stemgerechtigden aan onze kant. Zeker omdat Louis Michel zich altijd uitgesproken heeft voor de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Maar dat stoot Cyprus dan weer tegen de borst...." Op religieus vlak zelfs: "Er zijn niet alleen Moslims in Afrika, maar ook in Qatar en Zuid-Korea. Ik zeg niet dat daar concreet kan op ingespeeld worden, maar het zijn wel details die je moet weten."

Jacques Rogge
En het gaat nog verder: "Grote sponsors als Adidas of Coca-Cola zien ook een markt als er een WK georganiseerd wordt. Je mag de rol van die bedrijven in hun land van oorsprong zeker niet onderschatten. Hyundai en Kia bijvoorbeeld hebben als automerken veel invloed in Zuid-Korea. Als zij zien dat ze hier door een WK een auto meer kunnen verkopen, zullen ze het zeker niet laten. En denk je dat grote bouwbedrijven niet staan te springen om stadions te bouwen?!" Echt alle middelen worden aangewend om duidelijk te maken dat de komst van het WK niet enkel België en Nederland ten goede komt, maar ook voordelen kan opleveren voor andere landen. Zo waren Justine Henin en Kim Gevaert de eerste twee van een reeks van elf ambassadeurs die de Belgisch-Nederlandse kandidatuur kracht zullen bijzetten. Ook Paul Van Himst en Eddy Merckx staan op die lijst. "Eddy Merckx, die door het wielrennen goed ingeburgerd is in Qatar, kan zeker zijn rol spelen. Als zijn contacten ook maar enige invloed kunnen uitoefenen op de stemgerechtigde van Qatar, is dat een kans die we niet mogen laten liggen. Jacques Rogge? Hij is voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité en moet neutraal blijven. (grijnst) Maar hij is Belg..." Vanaf 1 juli 2010 is België voor zes maanden voorzitter van de Raad van de EU: "Zeker niet onbelangrijk", benadrukt Courtois. "De gelegenheid om politici die naar Brussel afzakken er misschien van te overtuigen de stemgerechtigde van hun respectievelijke land voor ons te laten kiezen."

Vraag is of dat alles genoeg is om op te boksen tegen Engeland, dat kan uitpakken met David Beckham en andere wereldsterren. "Voor het WK 2010 had Marokko én een uitstekend dossier én uitstekend gelobbyed, maar toen Zuid-Afrika met Nelson Mandela op de proppen kwam, was het verhaal over. Tegen dergelijke figuren kun je niet optornen. En Engeland is inderdaad een land met een enorme capaciteit wat lobbying betreft. Tijdens een staatsbezoek van de Franse president Sarkozy aan Londen, was bijvoorbeeld ook FIFA-voorzitter Sepp Blatter uitgenodigd. Toen ik dat hoorde zei ik 'Chapeau, goed gespeeld van Engeland.' Het hoeft echter niet noodzakelijk zo te zijn dat een stemgerechtigde meer onder de indruk is van David Beckham dan van Paul Van Himst. Zo vond Jacques Anouma uit Ivoorkust het fantastisch dat ik hem gewoon bij mij thuis uitgenodigd heb. Soms is simpel het beste."

Timing

Ondanks dat de stemming pas in december 2010 plaatsvindt, benadrukt Courtois dat het nu hét moment is om met man en macht te lobbyen. "Nú moeten we onze strategie definiëren, nu moeten we mensen aanspreken. Al was het maar om te weten wat ze belangrijk vinden aan onze kandidatuur of wat ze minder goed vinden, zodat we nog aanpassingen kunnen maken. Je moet eigenlijk óveral aanwezig zijn en gezien worden. Dat is een vereiste, je mag ook geen moment verslappen. Ik vergelijk lobbyen met tennissen. Je moet de tiebreak spelen: tot de laatste snik voluit gaan. Dé moeilijkheid van het lobbyen is de timing: wanneer is het beste moment om iemand te ontmoeten en te overtuigen? En zelfs als je het perfecte moment vindt, heb je geen garantie. Wie zegt dat iemand die bevestigt dat hij voor jou zal stemmen, dat ook niet tegen een ander land zegt?"

In het gevaar dat sommige kandidaat-landen ongeoorloofde middelen zouden gebruiken om stemgerechtigden voor hen te laten kiezen, is Courtois vrij gerust. "Sinds het begin heb ik tegen de Premier (toen nog Verhofstadt, red.) gezegd dat we op alle gebied ethisch moeten zijn. Oke, de voetbalfamilie is een speciale familie, maar wij kennen elkaar door en door. Mocht er iets 'gebeuren', dan zou iedereen dat binnen enkele weken weten. Echte regels over wat er mag en niet mag zijn er niet, wel ethische regels. Dat is een dunne lijn, inderdaad. In hoeverre cadeautjes of etentjes geoorloofd zijn? Kijk, ons devies over ons lobbywerk is simpel en discreet. Contacten hoeven niets noodzakelijk iets te kosten. En zelfs als we het zouden doen, Engeland bijvoorbeeld is veel rijker dan wij, daar zouden we toch niet tegenop kunnen." Een definitief budget voor de hele campagne komt er overigens pas in de volgende maand(en), maar Courtois schat de kostprijs op minder dan tien miljoen euro, betaald door sponsors en de nationale loterij.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

Goede artikelen. Interessant om ze te lezen. Maar mijn verwachtingen kloppen wel een beetje: Courtois heeft het enkel over België en wat dat land momenteel uit de kast haalt om de FIFA te overtuigen.

Harry Been hoor ik geeneens in dit artikel. En met alle respect. Als Engeland David Beckham inzet, dan hebben wij (ex-)spelers als Johan Cruijf, Marco van Basten, Ruud van Nistelrooij, Arjen Robben en Edwin van der Sar! Ik hoor daar -nog- niets over.

Verder moet het Holland/België-comité ook opboksen tegen Blatter's vooringenomenheid over een dubbele organisatie. Hij is daar -nu- nog tegen, zonder dat hij daarvoor goede argumenten heeft. Dus je moet Dhr Blatter flink 'aanpakken'.

Jammer vind ik dat zowel België als Nederland elk een aantal landen verdelen om die te belobbyen. Zo stel je toch weer de verdeeldheid voorop. Dat kan en mag beter.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

PS: Ik heb inmiddels al een Facebook Groep aangemaakt. Het zou leuk zijn als jullie hiervan lid worden ;). Post iets leuks op de Groepspagina a.u.b. De Groep heet 'Holland & Belgium 2018/2022, World Cup Bid (Sign the petition!)'. Zoek 'm even op en wordt meteen lid. Zinvol? Ach tuurlijk niet, maar het is wel leuk om met zovel mensen hiervoor discussies aan te gaan.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door EMH »

Ik heb Facebook rommel geelimineerd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Blind Guardian »

wrum kan me niet boeien of dat voetbal in nederland is of en niet en al zeker niet zo ver vooruit denkend als minstens een kwart van de inwoners van deze planeet of gestorven is aan de varkens-griep of omgekomen is in de derde wereld oorlog die Kim Jong II zal onketenen in 2012 :lachhuil:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:PS: Ik heb inmiddels al een Facebook Groep aangemaakt. Het zou leuk zijn als jullie hiervan lid worden ;). Post iets leuks op de Groepspagina a.u.b. De Groep heet 'Holland & Belgium 2018/2022, World Cup Bid (Sign the petition!)'. Zoek 'm even op en wordt meteen lid. Zinvol? Ach tuurlijk niet, maar het is wel leuk om met zovel mensen hiervoor discussies aan te gaan.
Ik zal eens kijken
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door captain crash »

Ik kan van mezelf niet zeggen dat ik pal achter dit soort ideeen sta. Maar gezien het feit dat ik het niet organiseer en er verder aan mij ook niet gevraagd is wat ik er van vind denk ik dat mijn mening er helemaal niets toe doet en dus ook niet zal uitmaken als het om de uiteindelijke beslissing gaat.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

Dus zo ging je ook de Europese verkiezingen in? Puur statistisch gezien doet je mening/stem er nooit toe. Maar als dat je argument is om ergens achter te staan of niet, dan vind ik dat lichtelijk zwak ;). Met alle respect voor jouw kundige visies hier :).
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door captain crash »

Mr Hayes schreef:Dus zo ging je ook de Europese verkiezingen in? Puur statistisch gezien doet je mening/stem er nooit toe. Maar als dat je argument is om ergens achter te staan of niet, dan vind ik dat lichtelijk zwak ;). Met alle respect voor jouw kundige visies hier :).
Nee want mijn standpunt over een WK voetbal heeft niets met de Europese verkiezingen te maken... Het is simpelweg een onderwerp dat me te weinig kan schelen om me actief mee te bemoeien, maar als mij persoonlijk om een mening gevraagd wordt dan zeg ik dat ik vind dat er een heleboel andere dingen zijn die ik veel en veel belangrijker vind dan dat. Maar gezien het feit dat ik het zo onbelangrijk vind zal ik, buiten dit forum om, hoe dan ook nooit betrokken raken bij een discussie over dit onderwerp, laat staan bij het organiseren ervan. Ofwel, mijn mening is leuk voor jou om hier te lezen maar zal geen enkel moment terzake doen bij de vraag of zoiets er in Nederland wel of niet moet komen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

Is dat zo? Ik denk juist dat een WK in eigen land voor een gigantische economische impuls zal zorgen. Denk aan de bouwsector, de toerismebureau's om er maar een paar te noemen. Uiteindelijk heeft ook de overheid hier een aandeel in het Holland&Belgium bid met een fikse financiële impuls. En uiteindelijk kan dit ook de overheidskas spekken.

Jammer dus dat je hier compleet niét in geïnteresseerd bent, want dit onderwerp heeft dus wel degelijk raakvlakken met de politiek.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Guess who? »

Ik denk dat zo'n enorm evenement ontzettend veel bijdraagt aan een land. Kijk naar de OS in Bejing, kijk naar het WK in Zuid-Afrika. Het levert in the end alleen maar heel veel op voor een land. Hierin investeren lijkt mij een heel goede actie!
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door HorckDude »

Ik ben het met Marlies eens. Heb geen zin om me hier druk over te maken. Op zich zou ik het leuk vinden als het komt, want dan ga ik er misschien wel weer naartoe, zoals met het EK in 2000, maar het lijkt me een taak voor anderen om zich daar mee bezig te houden. Je moet ook niet proberen je met ALLE aspecten van politiek bezig te houden. Dat is dodelijk. ;)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De WK 2018 (of WK 2022) bid begint!

Bericht door Mr Hayes »

Dat impliceer ik niet, Marlies ook niet dacht ik. Ik vraag me alleen af waarom dit jullie niks doet. Men kan zich constant focussen op de dingen die niet goed gaan in Nederland. Maar men kan zich ook focussen op dingen die er helemaal nog niet zijn, maar die wel voor flink veel positiviteit kunnen zorgen, vooral in economische zin. Innovatie heet dat ook wel eens. En zo'n WK-bid heeft dat allemaal in zich.

Want zeg nou zelf...van de Europese Verkiezingen wordt men toch moe? Ik kan een Bos of Wilders bij voorbaat al niet meer luchten. Een WK-bid kan nog eens voor wat eenheid zorgen ook nog.
Plaats reactie