China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door R2D2 »

R2D2 schreef:China heeft als gedoodverfde winnaar in de vaart der volkeren in een paar decennia een economische groei doorgemaakt waar de huidige wereldmachten anderhalve eeuw voor nodig hebben gehad. De cijfers achter deze groei zijn indrukwekkend. Sinds Deng Xiao Ping in 1979 het roer omgooide en economische groei tot hoogste prioriteit werd verheven, is het bruto nationaal product in nog geen dertig jaar bijna verdertigvoudigd. Aan de continue goed nieuws show daarover lijkt geen eind te komen. Toch zijn er een aantal serieuze vraagtekens te plaatsen bij de constante stroom positieve berichten uit China v.w.b. de economische groei. De berichtgeving wordt gecontroleerd door de Communistische Partij (CP), zodat het waarheidgehalte moeilijk objectief is in te schatten en er doemen een aantal donkere wolken op boven het economische wonder (zoals o.a. olieschaarste). Ook op sociaal vlak zijn er grote problemen. De armoede in “het achterland” is schrijnend, terwijl men daar via moderne media wel kan vernemen hoe rijk de kustregio’s zijn. Ook heeft de eenkindpolitiek desastreuze gevolgen gehad op de bevolkingspyramide. Omdat men maar een kind mocht krijgen zijn er de afgelopen decennia op mysterieuze wijze veel meer zonen dan dochters geboren, met het onverwachte gevolg dat er op dit moment te weinig huwbare vrouwen zijn. Verder ligt op de schouders van menig jongvolwassene, naast de hoge verwachtingen van de ouders, ook nog eens de druk van de grote vergrijzing.
(...)
Toch durf ik te beweren dat China in staat zal zijn om de economische en sociale problemen op te lossen en dat China in het komende decennium daadwerkelijk zal gaan uitgroeien tot een supermacht. Waar baseer ik dat op?
Ten eerste de ethiek (of liever het gebrek hieraan) van het Chinese bedrijfsleven. In tegenstelling tot Europeanen zijn ze bereid te doen wat nodig is om schaarse grondstoffen te bemachtigen en prijzen laag te houden. En daar kunnen ze mee wegkomen omdat hun binnenlandse consumenten daar zelden tot nooit verontwaardigd over zijn.
Ten tweede de macht de CP en haar drang tot zelfbehoud; Zij heeft controle over alle staatsmiddelen en 1,3 miljard zielen en zal deze middelen aanwenden om de economische groei blijven te ondersteunen en de sociale ongelijkheid geleidelijk te doen verminderen. Ik denk dat de CP er zich, na het drama op Tian An Men, van bewust is geworden dat ze in dit informatietijdperk niet meer op totalitaire wijze kan regeren. Het lijkt alsof de CP als het ware een sociaal contract heeft afgesloten met de Chinese bevolking: verbetering van de leefomstandigheden door economische groei in ruil voor machtsbehoud. Dit lijkt een vreemde constructie, maar dit is klaarblijkelijk al een generatie lang een zeer krachtige en constante motor achter de stormachtige economische ontwikkeling van China. De CP ontleent hieraan haar bestaansrecht en het is voor de CP dus van levensbelang dat de groei van China blijft doorzetten.
Ten derde baseer ik het op de volksaard van de Chinezen zelf en in het bijzonder de generatie van na 1979, van na de dood van Mao en van na de economische veranderingen. Zij zijn het met Deng Xiao Ping eens dat het glorieus is om geld te verdienen. Ze worden hierin gesteund door hun ouders, die bittere armoe hebben gekend en zien dat deze laatste revolutie wel degelijk verbeteringen brengt. Men is daardoor bereid om de ogen te sluiten voor de sociale ongelijkheid omdat “alles nog beter zal worden” en sust het geweten in een hedonisch uitgaansleven.
Kortom: de groei van China lijkt onstuitbaar.
http://www.startrek.nl/forum/viewtopic. ... 9&start=25
www.trouw.nl schreef:Peking in verlegenheid na bloedbad in Xinjiang
Peking wil de rust in China bewaren en wil daarom niet dat er nieuws over etnische spanningen naar buiten komt dat zijn eigen leven gaat leiden. Tevergeefs.
In Peking zullen ze zich voor de kop hebben geslagen dat het zondag zo uit de hand is gelopen in de westelijke provincie Xinjiang. Bij een confrontatie tussen politie en Oeigoerse demonstranten in de hoofdstad Urumqi vielen minstens 156 doden en 828 gewonden.
mijn eerdere optimisme (b)lijkt niet terecht
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door captain crash »

Bij je eerdere optisme kon je ook niet weten hoe de wereld er nu voor zou staan. Er zijn al veel langer problemen, deze zijn nu zichtbaar. Wat ik me daarbij afvraag is waarom het regime nu toe laat dat het wel naar buiten komt. Jah het lijkt allemaal ernstiger dan normaal, maar het is niet iets wat naar buiten had hoeven komen. Kan natuurlijk ook tactiek zijn om op deze manier de rest van de Chinezen een eenheid te laten zijn en een gezamelijke vijand te laten hebben zodat de economische problemen wat meer naar de achtergrond raken. Of zoek ik nou teveel naar complotten? In ieder geval zijn de economische problemen een veel groter probleem voor de Chineze eenheid dan de etnische (naar mijn mening dan).
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door Jim »

welk optimisme r2?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door Miriam »

Regime klinkt zo negatief
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door R2D2 »

Jim schreef:welk optimisme r2?
R2D2 schreef:Toch durf ik te beweren dat China in staat zal zijn om de economische en sociale problemen op te lossen en dat China in het komende decennium daadwerkelijk zal gaan uitgroeien tot een supermacht.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door R2D2 »

Miriam schreef:Regime klinkt zo negatief
heb je daar argumenten voor?
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door Jim »

ben t wel eens met miriam
verzin maar een historische gebeurtenis met het woord regime en er zit direct een nare bijsmaak aan volgens mij

ik denk dat er in china niet meer of minder sociale/economische problemen zijn dan voorheen
en dat ze voorlopig ook nog niet zullen verdwijnen
economisch zullen ze het relatief wel goed doen, het kan gewoon niet slecht met zo'n grote natie in verhouding tot de rest van de wereld
en sociaal gezien is het een heel ander stelsel dan waar dan ook ter wereld dat zich moet aanpassen aan de nieuwe economie etc. lijkt mee heel gewoon wat daar gebeurd.

een supermacht is het al in het huidige mondiale veld (en als het dat nog niet is wordt het dat ook niet binnen een decennium)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door Blind Guardian »

Ik ben geen China Expert zoals mijnheer R2D2 is maar aan de hand van enige documentaire over China die ik de afgelopen periode heb gezien merk ik wel dat China zeker een potientiele economische en wereldmacht is (in hoeverre ze dat nog niet zijn), qua inwoner-aantal halen ze het gemakkelijk meer dan 1 Miljard Chinezen en als je dan nog even voor gemak opkomende wereldmachten als India en Pakistan erbij trekt zit je al heel snel aan de 2 miljard ....

Niet te vergeten dat praktisch elke zeecontainer ingeladen is in Shanghai, Beijing of andere havenstad van China.

Of dat China naar eenheid toe gaat of destructie only time will tell maar ik zo haast gaan geloven dat China over een aantal decennia meer een democratie is dan Europa op dit moment mee bezig is met de Europeese Unie ...

Er zijn nog een paar voordelen van Chinezen zoals 'Loyaal' 'Discipline' 'Collectief gevoel', wat wij in Westen niet of nauwelijks - nooit gekend hebben ...

Tuurlijk moet er nog heel veel veranderen aan de instelling van China tegenover Minderheden zoals de Tibeteanen en die Chinese Turken (Oera Goera ?), maar dat zal alleen kunnen gebeuren onder internationale druk maar aangezien er maar heel weinig landen zijn die zich durven te verzetten tegenover China zal dat echt niet gebeuren. (het is uiteraard wel begrijpelijk maar wel erg wrang)
Laatst gewijzigd door Blind Guardian op 11 jul 2009, 16:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eman
Commander
Commander
Berichten: 1047
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:00

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door eman »

Spock was ook de enig overlevende Vulcan, dus China zal ook wel meevallen met zijn 1 miljard mensen. Misschien 1 Nederlandse Chinees en verder niks net als Spock.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door R2D2 »

eman schreef:Spock was ook de enig overlevende Vulcan, dus China zal ook wel meevallen met zijn 1 miljard mensen. Misschien 1 Nederlandse Chinees en verder niks net als Spock.
dankjewel voor je bijdrage Emmanuel;
zou je kunnen toelichten wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
eman
Commander
Commander
Berichten: 1047
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:00

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door eman »

Een waf als nucleair gat verschrompelt chinees tot nederlandse buurman das alles!

Afbeelding
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door R2D2 »

eman schreef:Een waf als nucleair gat verschrompelt chinees tot nederlandse buurman das alles!
Beste Emmanuel,
kun je toelichten wat je hiermee bedoelt?
Gebruikersavatar
eman
Commander
Commander
Berichten: 1047
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:00

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door eman »

Ik keer maar terug naar TMH daar krijg ik meer waardering voor mijn ideen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door Guess who? »

Goed, als je daar dan ook blijft, dan maak je iedereen blij.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: China: op ramkoers naar destructie of toch naar eenheid?

Bericht door R2D2 »

eman schreef:Ik keer maar terug naar TMH daar krijg ik meer waardering voor mijn ideen.
je zit hier dus willens en wetens een topic te verstieren;
je voorgenomen plan lijkt me een goed idee;

hierbij een officiële waarschuwing voor het constant off-topic brengen van topics
Plaats reactie