De Joodse "kwestie"

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

De Joodse "kwestie"

Bericht door GPS »

De Joodse "kwestie"

Inleiding
Omdat er op dit forum de laatst tijd een discussie woedt over het wel en wee van de joden en de staat Israël.
Om de hierna te noemen redenen ga ik hier nog één keer op in.
Die redenen zijn in willekeurige volgorde:
- Ik nam soms een standpunt in dat, bij de mensen die mij een beetje kennen, meer vragen opriep dan het beantwoordde. Ik heb beloofd om nog een keer mijn standpunt zo duidelijk mogelijk weer te geven. Dus Ace ik hoop dat je er wat mee kunt en anders weet je me wel te vinden.
- Zoals iedereen, die de moeite neemt om in dit deel van het forum te komen wel weet werd de discussie gevoerd met Spacewallie. Helaas kan ik het geen discussie noemen. Het spijt met te moeten zeggen maar Spacewallie slaat elke discussie dood door de alleen door hem aangevoerde bronnen als serieus te aanvaarden en al dan niet impliciet te stellen dat iets anders automatisch antisemitisch is.
- Deze hele kwestie trekt een nogal zware wissel op mij. Ik heb hier dan ook geen zin in. Discussiëren vind ik prima, maar ik ga niet tegen een muur praten. Het gaat me te echter te ver om dan maar weg te lopen. Daarom geef ik hierna nog éénmaal mijn mening.

Ik ben niet in staat om een dergelijke complex iets als deze kwestie in enkele zinnen te behandelen. Sterker, wat hier volgt is een sterk ingekorte versie van wat ik oorspronkelijk van plan was te schrijven. Zelfs nu is het nog te lang. Daarom heb ik besloten het in drie stukken te hakken. Ik zal elk deel als een apart topic plaatsen. Het is aan de lezer of zij of hij ze apart wil zien of als één geheel wil beschouwen.

In dit eerste topic probeer ik de volgende vragen te beantwoorden:
1. Bestaat er een joden "kwestie"?
2. Zo ja, wat is de oorzaak van het probleem?
3. Is het probleem wijd verspreid of regionaal?
4. Is het uniek?

In het tweede deel zal ik proberen een antwoord te geven op de vragen:
5. Heeft de Holocaust plaatsgevonden
6. Mag de Holocaust ontkend worden
7. Is de Holocaust uniek

In het derde deel ga ik in op:
8. Hebben de Joden een historisch recht op het grondgebied van de staat Israël?
9. Hebben de Israëli het recht om in de zelfstandige staat Israël te blijven wonen en deze te verdedigen?
10. Is het gedrag van de Israëli tegenover de Palestijnen te rechtvaardigen?
11. Speelt Israël de extremisten in de kaart?

Vraag 1 Bestaat er zoiets als een Joodse “kwestie”?
De vraag lijkt misschien zinloos en overbodig, maar dat is ze niet. Bij een poging een probleem/vraagstuk in kaart te brengen, is het van belang na te gaan of er inderdaad sprake in van een probleem of vraagstuk. Of dat er iets anders aan de hand is dat ten onrechte de naam van dat probleem heeft meegekregen.
Het is dus van belang na te gaan of het probleem er is en het probleem te definiëren. Zodat men later zeker weet dat men het over de zelfde heeft.

Maar om vraag 1 te beantwoorden moet ik eerst het begrip vraagstuk, kwestie of probleem definiëren. Sinds Hilter heeft dit “begrip” een bijzonder negatieve klank gekregen.
Laat ik heel duidelijk stellen dat IK mij distantieer van alles wat de nazi’s hebben voorgebracht en waar zij voor stonden. Doch als ik mijn mening wil geven over de plaats, het recht en onrecht wat de joden in de geschiedenis is overkomen, zal ik het een naam moeten geven. Daarom maar “kwestie” tussen aanhalingstekens.

Met de Joodse kwestie bedoel ik: Zijn er op deze wereld problemen of problemen geweest omdat er mensen Joods zijn?
Het antwoord daarop is helaas ja. Net als heel veel andere groepen, zoals negers, homofielen, zigeuners etc. werden en worden Joden gediscrimineerd.
Nu is discriminatie op zich al een probleem. Maar in veel gevallen en zeker hier, een gevolg en niet de oorzaak. Discriminatie is iets wat de wereld uit moet. Dat kan echter alleen als de oorzaak weg wordt genomen.
Om van de beladen en suggestieve term “kwestie” af te zijn zal ik verder discriminatie gebruiken, terwijl die benamming eigenlijk op het gevolg slaat en niet op de oorzaak.

Vraag 2 Wat is de oorzaak van de discriminatie?
Sinds de mensheid zich in groepen heeft georganiseerd komt er discriminatie voor.
Discriminatie komt over het algemeen voort uit xenofobie.
In de grijze oudheid waarin de ene groep de ander trachtte te overheersen of uit te moorden – meestal om zelf te kunnen overleven – was deze angst voor vreemdelingen nog wel begrijpelijk.

Later onderging deze angst een wijziging. De noodzaak om ergens bij te horen om te overleven ging zich vertalen in cultuurpatronen. Dit bood de mensen een bepaalde mate van zekerheid: Iedereen met hetzelfde leefgewoonten en geloof behoorde tot jouw groep. Binnen deze groep werden dan (de ene keer wat eerlijker dan de andere keer) de vaak schaarse goederen en hulpbronnen verdeeld en men beschermde elkaar tegen bedreigingen van buiten af. Dat maakte in een redelijk geïsoleerde samenleving – stad of dorp – het maatschappelijk leven vrij eenvoudig. Zolang je, je maar volgens de regels gedroeg, was je redelijk beschermd en wist je wat je van de anderen kon verwachtten.

Dat verandert als er zich mensen van buitenaf in die samenleving vestigen. Zij hebben ook hun eigen gewoontes. Maar die zijn anders en daarom niet te voorspellen. Dat geeft in elke maatschappij, ook nu, een grote mate van onzekerheid voor beide partijen.

Nu is de vraag of dit zo erg is. Soms wel, soms niet. Indien er een groep mensen zich in een andere samenleving vestigt en probeert om die oude samenleving hun wil op te leggen, of zich een deel van de te schaarse hulpbronnen toeeigent, dan is dat uiteraard een bedreiging. Gaat het de nieuwe groep nog voor de wind ook, dan steekt ook nog de jaloezie de kop op en is het hek van de dam.

Maar als van bovenstaande geen sprake van is, dan vormt zo’n groep buitenstaanders beslist geen bedreiging en komt de angst voor uit onbegrip. Vaak van beide zijden. De groep nieuwkomers wantrouwt de oudgedienden vaak om precies dezelfde redenen. Meestal zien we dat een dergelijke groep zich redelijk snel integreert. Ten tijde van de republiek bijvoorbeeld waren de grote groepen buitenlanders die zich in onze steden vestigden binnen twee generaties opgenomen in de samenleving.

Soms echter verliep die integratie wat moeizamer. Vaak was er dan geen echte reden om (volledig) te integreren. De Joden die zich in ons land vestigden, integreerden maar gedeeltelijk. Zij namen de taal aan, ook volgden zij meestal de werkwijze in de diverse beroepen zoals die in het land gebruikelijk waren. Maar zij behielden hun godsdienst. Hun godsdienst was weliswaar anders dan die de Calvinisten, maar werd door de theologen niet als een bedreiging gezien. Dit in tegenstelling tot het katholieke geloof en de Lutheranen bijvoorbeeld. Daarnaast was het de regenten er erg veel aan gelegen om rust onder de bevolking te bewaren en godsdiensttwisten in dit zo verdeelde land te voorkomen.

De Joden werden dus over het algemeen in ons land gedoogd. Niet dat zij het altijd zo makkelijk hadden, de ‘gewone’ man begreep hen niet en keek er daarom vaak op neer. Zij bleven tweederangs burgers en werden daar door wel degelijk gediscrimineerd, hoewel discriminatie in de 17e en 18e eeuw wereldwijd normaal was.

Een tweede aspect is het uitbuiten van de xenofobie door de politieke en religieuze leiders. Wat is makkelijker om als je een zondebok nodig hebt, die buitenstaanders de schuld te geven. Ze worden toch al niet begrepen, je hoeft geen impopulaire maatregelen te nemen tegen de “eigen” groep en het verdoezelt je eigen fouten. Is die groep makkelijk te herkennen aan uiterlijke kenmerken, dan is het helemaal ideaal. De massa hoeft zich dan iet te verdiepen in allerlei ingewikkelde zaken maar kan afgaan op de huidskleur, vorm van de neus, het dragen van een baard of iets dergelijks.
Het zal voor iedereen duidelijk zijn, dat de Joden een perfecte doelgroep voor deze niet zo frisse leiders waren. Wijd verspreid, daardoor bekend genoeg en zo nodig, overal te vinden. Te gering in aantal om een militante bedreiging te vormen – voorzover dat al in hun aard lag – Terwijl zij in gedrag en uiterlijk afwijkend genoeg waren om door de massa herkend en gewantrouwd te worden.
Vooral de katholieke kerk heeft hier gebruik van gemaakt. Maar zij zijn niet de enige en ik laat het daarom hier verder buiten beschouwing.
Het ellendige gevolg van dit soort discriminatie is echter dat het in de bevolkingsaard inslijt en generaties lang blijft sluimeren. Er hoeft dan weinig te gebeuren of de oude xenofobie steekt de kop weer op en er wordt weer een zondebok gezocht. Waarbij dan oude vooroordelen weer snel op de voorgrond treden.

3 Is deze discriminatie wijd verspreid?

Het antwoord hierop is helaas gewoon ja. Vrijwel elke groep die in het verleden gediscrimineerd is, heeft dat wereldwijd ondervonden. Vaak komt dat omdat men wegvluchtte van plaatsen waar men gediscrimineerd of vervolgd werd. Men kwam dan als buitenstaander bij een andere samenleving aan en de ellende begon opnieuw. Ook de Joden zijn feitelijk in elke streek waar zij zich vestigden gediscrimineerd en vervolgd. Al moet er onmiddellijk bij gezegd worden, dat de mate waarin men de Joden wantrouwden en vervolgden, door de eeuwen heen en van plaats tot plaats sterk verschilden.

In Spanje bijvoorbeeld hadden de Joden onder de Moorse overheersing niets te vrezen. Zij werden met rust gelaten en genoten dezelfde bescherming als elk ander. Goed, zij waren tweederangs burger, maar dat was iedere niet Moslim. Ook nu nog leeft er in Marokko een grote Joodse gemeenschap die niets in de weg wordt gelegd. Voor de Spaanse Joden - de sefardiem – begonnen de problemen pas toen de Christenen de Moren hadden verdreven en met hun bekering van de Joden begonnen: Katholiek worden of op de brandstapel.

Ook in ons land was het voor de joden lang niet altijd pais en vree. Werden in Amsterdam de sefardiem nog redelijk met rust gelaten, de askenazische joden uit Oost-Europa, die zich in het algemeen meer in de steden en stadjes elders in het land vestigden, hadden het moeilijker. Een bron uit 1770 meldt dat deze ‘smousen’, zoals vaak werden genoemd, werden uitgescholden en lastig gevallen. Zij werden aan hun baarden getrokken en men hield spek onder hun neus. Het staat wel vast dat zulke zaken zich vaker hebben voorgedaan, ook elders in het land.
Verder is het bekend dat vrijwel elke streek en stad een ander beleid ten opzichte van de joden voerden. Mochten zij zich tamelijk vrij in Amsterdam vestigen. De stad Utrecht was voor hen verboden gebied.
Zoals eerder gezegd werden de joden ook in de Republiek als tweederangs burgers werden behandeld.
Toch kwamen zij er hier, in verhouding met de omringende landen, nog tamelijk goed vanaf.

4 Is de Jodendiscriminatie iets unieks?

De vraag of de discriminatie en vervolging van Joden iets unieks is, heb ik eigenlijk al impliciet beantwoord. Nee, door de eeuwen heen zijn en worden mensen vervolgd vanwege hun geloof, ras, seksuele geaardheid, lichamelijke handicap of politieke overtuiging. De enige manier om hier aan te ontkomen is volledig te integreren en dan maar hopen dat men geen link legt met je afkomst. Behalve dat volledige opgaan vaak fysiek onmogelijk is, mag je van niemand eisen dat hij zijn godsdienst, cultuur en dat soort zaken opgeeft. Je mag van elk mens, of oudgediende, verwachten dat hij jou in je waarden laat. Helaas gebeurt dat veel te weinig en proberen men elkaar de wil op te leggen, te verjagen of erger. Als lid van Amnesty International zou ik meters boekenplank kunnen vullen met voorbeelden die ik in de loop der jaren voorbij heb zien komen. Als geschiedenis freak zou ik dat ook kunnen met zaken uit het verleden.
Ik zal dat niet doen. Ik geef alleen maar een paar voorbeelden waarvan iedereen zal zeggen “o ja, dat is ook zo”: Ik noem de christenvervolgingen in het oude Rome, de verdrijving en het uitmoorden van de indianen in Zuid- en Noord Amerika, de discriminatie en vervolgingen van zigeuners die nog steeds aan de gang is. Meer recent de Krim tartaren, De Armeniërs, de Koerden, de aboriginals of de minderheidsgroepen in China. Dan laat ik gemakshalve maar de ellende die de bevolking van het Afrikaanse continent is overkomen maar buiten beschouwing.

Tot zover dit eerste deel van mijn betoog. Ik ben me er van bewust dat ik veel heb geschreven en toch oppervlakkig ben gebleven. Dat is helaas niet anders. Op veel zaken die ik hier vaak niet eens genoemd heb, had ik dieper in willen gaan. Ik had ook veel meer voorbeelden willen geven. Maar het stuk is nu al te lang. Ik laat het hierbij. Ik hoop van het weekend het topic over de Holocaust te posten.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

Ik krijg toch echt een vies smaakje in de mond wanneer men het heeft over de 'joodse kwestie'. Dat is een begrip uit de antisemitische geschiedenis van Europa, uiteraard culminerend in de 'Judenfrage' die de nazi's wilden oplossen (de Endlosing der Judenfrage). De joden herkennen zichzelf daar in het geheel niet in.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door GPS »

SpaceWally schreef:Ik krijg toch echt een vies smaakje in de mond wanneer men het heeft over de 'joodse kwestie'. Dat is een begrip uit de antisemitische geschiedenis van Europa, uiteraard culmineerd in de 'Judenfrage' die de nazi's wilden oplossen (de Endlosing der Judenfrage). De joden herkennen zichzelf daar in het geheel niet in.
1. Flippie, leer nou eerst een lezen voor je antwoordt.
2. Waar baseer jij het op dat je namens de joden kunt spreken? De joodse mensen die ik ken en waar ik dit meer dan eens mee bespreek kijken er toch heel anders tegen aan.
3. als je echt serieus genomen wilt worden, zul je toch iets anders moeten doen dan na twee weken met een pseudo wetenschappelijk antwoord komen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door GPS »

SpaceWally schreef:Waarom moet ik op jouw gewauwel over die Judenfrage ingaan?
1. Flippie, leer nou eerst een lezen voor je antwoordt.

en als je dit gewuawel vindt, maak dan je borst maar nat. deel 3 komt er ook nog aan.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Dark*staR »

1. Bestaat er een joden "kwestie"? *
Ja, net als dat er een Armeense kwestie, een Palestijnse kwestie en zelfs een Friese kwestie bestaat.

2. Zo ja, wat is de oorzaak van het probleem?
Mensen zijn de oorzaak. Mensen zijn het probleem. Mensen zijn de oplossing.

3. Is het probleem wijd verspreid of regionaal?
Ja.

4. Is het uniek?
Niets is uniek en alles is uniek.


* = Hierbij volg ik GPS zijn "Met de Joodse kwestie bedoel ik: Zijn er op deze wereld problemen of problemen geweest omdat er mensen Joods zijn?"
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Blind Guardian »

GPS schreef:De Joodse "kwestie"

In dit eerste topic probeer ik de volgende vragen te beantwoorden:
1. Bestaat er een joden "kwestie"?
2. Zo ja, wat is de oorzaak van het probleem?
3. Is het probleem wijd verspreid of regionaal?
4. Is het uniek?
Aan de hand van wat ik van GPS heb gelezen de gelimiteerde informatie die ik heb opgedaan en mijn eigen mening vind ik ook wel aardig om deze vragen te beantwoorden, dit zijn overigens voorbeelden om duidelijk te maken wat ik er van denk en de 'uniekheid' van het grote geheel.

1e Er bestata zeker een joodse kwestie, maar er zijn zoveel kwesties om te beginnen er is in Nederland ook heel lang spraken geweest van een 'katholieke' kwestie, de katholieke bevolking in het zuiden werd een behoorlijk lange tijd onderdrukt en ik dacht te vernemen dat Noord Brabant dankzij dat nog maar net als meer dan 200 jaar een provincie is en wat vrij jong is vergelijken met de overige provincies ....

2e Het midden oosten conflict moet van alle kanten komen dan pas zal er vrede komen en alle kanten bedoel ik ook daadwerkelijkje alle naties, alle regeringen, alle politieke partijen' alle groeperingen van Joden tot en met Moslims, en dat moet van alle kanten komen en desnoods met een harde hand en bijgesprongen door de rest van de wereld ja we leven tegenwoordig een global-village dus niks is meer regionaal tegenwoordig ... (dit is gelijk vraag 3)

4e In mijn ogen is het niet een uniek conflict er zijn overal conflicten geweest zijn er nog of komen nog, zelfs dichtbij huis wat te denken van bijvoorbeeld een Belgie, nou zal er in Belgie niet een oorlog en / of genocide komen maar dat land is al heel lang in een diep conflict en neen Wallonie aan Frankrijk geven en Vlaanderen aan Nederland is geen optie, Philip :Y)
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

Bestaat er een joden "kwestie"?

Alleen bij hen die Joden haten. De uiterste consequentie van de 'joodse kwestie'' was de Holocaust, de Endlosing der Judenfrage. De joden vonden en vinden niet dat zij een probleem zijn.

Zo ja, wat is de oorzaak van het probleem?

Racisme. De joden vallen namelijk op door hun specifieke gebruiken, hun slimheid, hun geletterdheid, vaak ook hun welvaart als gevolg daarvan. Dat roept afgunst en haat op.

Is het probleem wijd verspreid of regionaal?

Wijd verspreid. Met als gevolg dat er een Joodse staat nodig was waar alle joden op Aarde een veilige haven kunnen vinden.

Is het uniek?

Denk het wel. Het joodse volk is namelijk uniek. Sommige joodse gebruiken zijn de oudste die de mensheid nog heeft. Het is ook absoluut uniek dat een volk dat tweeduizend jaar geleden al een staat had dat in onze tijd opnieuw heeft en een taal die dood was, het Hebreeuws, weer tot een sprekende taal heeft gemaakt.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Master Vanhu Botie »

:rofl: Hij meent 't nog ook
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Punisher »

Racisme. De joden vallen namelijk op door hun specifieke gebruiken, hun slimheid, hun geletterdheid, vaak ook hun welvaart als gevolg daarvan. Dat roept afgunst en haat op.
Is dit niet hetzelfde als zeggen dat andere volken dom, ongeletterd, en ``minder'' zijn? Alleen dan andersom?
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Master Vanhu Botie »

Punisher schreef:
Racisme. De joden vallen namelijk op door hun specifieke gebruiken, hun slimheid, hun geletterdheid, vaak ook hun welvaart als gevolg daarvan. Dat roept afgunst en haat op.
Is dit niet hetzelfde als zeggen dat andere volken dom, ongeletterd, en ``minder'' zijn? Alleen dan andersom?
Dat mag niet, dat zou racisme zijn.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door uss defiant »

SpaceWally schreef:De joden vallen namelijk op door hun specifieke gebruiken, hun slimheid, hun geletterdheid, vaak ook hun welvaart als gevolg daarvan.
:roll: Vind je dit zelf nu niet een beetje hypocriet? Als iemand anders de joden generaliseert is dat anti-semitisme, maar jij doet exact hetzelfde. (maar dan met een positieve generalisatie)
Spacewally schreef:Wijd verspreid. Met als gevolg dat er een Joodse staat nodig was waar alle joden op Aarde een veilige haven kunnen vinden.
Zullen we dan gelijk maar even de hele wereld hersorteren en iedere groep een eigen land geven? Elke groepering is ergens wel niet veilig. De joden kunnen sinds 1945 weer geheel veilig leven in Europa trouwens, maar dat terzijde.
SpaceWally schreef:Denk het wel. Het joodse volk is namelijk uniek. Sommige joodse gebruiken zijn de oudste die de mensheid nog heeft. Het is ook absoluut uniek dat een volk dat tweeduizend jaar geleden al een staat had dat in onze tijd opnieuw heeft en een taal die dood was, het Hebreeuws, weer tot een sprekende taal heeft gemaakt.
Elk volk is uniek. :roll: Daarnaast beantwoord je de vraag niet. De vraag was: is de Joodse kwestie uniek? De vraag was niet: zijn de joden uniek?
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

Punisher schreef:
Racisme. De joden vallen namelijk op door hun specifieke gebruiken, hun slimheid, hun geletterdheid, vaak ook hun welvaart als gevolg daarvan. Dat roept afgunst en haat op.
Is dit niet hetzelfde als zeggen dat andere volken dom, ongeletterd, en ``minder'' zijn? Alleen dan andersom?
There you got me. :+
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Dark*staR »

^ Je doet maar alsof? ... een poging om leuker te zijn dan Mel Brooks? Naar mijn idee niet gelukt, Mel Brooks is leuker als jij. :+
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door sonpas »

SpaceWally schreef:[De joden vallen namelijk op door hun specifieke gebruiken, hun slimheid, hun geletterdheid, vaak ook hun welvaart als gevolg daarvan. Dat roept afgunst en haat op.
ik huiver gewoon van jouw stelling.........het doet me denken aan een dictator die ook vond dat zijn ras beter was dan andere en we weten allemaal wat daarvan is gekomen.
Mensen met zo'n gedachtengang moesten worden onderworpen aan een psychiatrish onderzoek.
En dat voor een jood......je moest je diep schamen voor zo'n gedachten.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Blind Guardian »

Ik kan het helaas alleen maar eens zijn met mijnheer Pascal
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

sonpas schreef:
SpaceWally schreef:[De joden vallen namelijk op door hun specifieke gebruiken, hun slimheid, hun geletterdheid, vaak ook hun welvaart als gevolg daarvan. Dat roept afgunst en haat op.
ik huiver gewoon van jouw stelling.........het doet me denken aan een dictator die ook vond dat zijn ras beter was dan andere en we weten allemaal wat daarvan is gekomen.
Mensen met zo'n gedachtengang moesten worden onderworpen aan een psychiatrish onderzoek.
En dat voor een jood......je moest je diep schamen voor zo'n gedachten.
Nou nou nou, draaf je niet wat door?
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door sonpas »

look who's talking...... :roll:

jij bent de eerste om op je achterste poten te staan als je vind dat er onrecht (of gewoon de waarheid) word geschreven over de joden.
En dan kom jij af met zo'n onzin als zouden joden superieur zijn aan de rest van de rassen op aarde.
Sorry.....ik ben in mijn leven nog geen ergere dwaas tegenkomen als jij en het ergste en engste is nog dat je je eigen onzin werkelijk zelf gelooft, als ik zo je posts allemaal lees.

je speelt de underdog als jood,maar in wekelijkheid voel je jezelf een pak beter als de rest van het zootje (in jou ogen) dat op dit forum rondzwerft.

nee....ik moet je niet en dat is geloof ik de eerste keer dat ik dat hier tegen iemand zeg en bovendien dat ik dat zeg tegen iemand die ik irl nog nooit heb ontmoet en dat ook nooit hoop te doen. :nothanks:
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

Ik had mij gewoon niet zo gelukkig uitgedrukt. Ik zei: De joden vallen op door specifieke gebruiken en zijn slimmer etc.' Ik heb hier per ongeluk twee gedachten in een zin geperst en daardoor was het verkeerd. Een bron van antisemitisme is dat joden opvallen door specifieke gebruiken, Maar ik vind helemaal niet dat joden in het algemeen slimmer of beter zijn dan anderen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat dat vaak wordt gedacht - overigens door zowel joden als niet-joden - en dat daarin weer een andere bron van antisemitisme ligt. Als je denkt dat joden beter en slimmer zijn, volgt afgunst en haat. Dat is wat ik bedoelde. Ik had hierboven al toegegeven dat ik mij niet gelukkig had uitgedrukt (There you got me), dus jouw tirade slaat nergens op.

Heb je ook nog argumenten waarom andere uitspraken van mij onzin zijn?
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door sonpas »

ik zie niet in waarom ik daar met jou dieper over zou in gaan vermits je dat zelf ook nooit doet......
Het lezen van jou posts maakt me duidelijk dat jij enkel openstaat voor je eigen tunnelvisie en niet in staat bent om te reageren op de vele terechte argumenten die je ruim voldoende worden aangereikt.
ik heb sterk de indruk dat jij (integenstelling tot velen hier), je post niet leest of zelf typt, maar je meeste info van wikpedia en andere sites haalt en copy maar.......

Met een persoon zoals jij kan je gewoon geen normale discussie aangaan vermits ze toch overtuigd zijn van hun eigen gelijk en niet openstaan voor andere visie's.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

Try me. Ik hoor nog steeds geen argumenten. Ik heb overigens niets van Wikipedia gecopieerd. Dat is makkelijk te checken.
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door CmdrCrichton »

Oordoppen uit doen, argumenten zat. :{
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

Dark*staR schreef:^ Je doet maar alsof? ... een poging om leuker te zijn dan Mel Brooks? Naar mijn idee niet gelukt, Mel Brooks is leuker als jij. :+
Ik heb anders wel een van zijn creaties als avatar: een ruimteschip uit Jews in Space.

http://www.youtube.com/watch?v=qdjEPqWjTeU&NR=1
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Punisher »

Goh, wat een toeval!?!!!! :greg:
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Dark*staR »

SpaceWally schreef:
Dark*staR schreef:^ Je doet maar alsof? ... een poging om leuker te zijn dan Mel Brooks? Naar mijn idee niet gelukt, Mel Brooks is leuker als jij. :+
Ik heb anders wel een van zijn creaties als avatar: een ruimteschip uit Jews in Space.

http://www.youtube.com/watch?v=qdjEPqWjTeU&NR=1
Dat is mij niet ontgaan. Maar om te zeggen dat je daardoor leuker bent dat Mel Brooks... dan heb ik toch nog echt iets meer en overtuigenders nodig 8-)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Miriam »

Vraag 1 Bestaat er zoiets als een Joodse “kwestie”? & Vraag 2 Wat is de oorzaak van de discriminatie?

Ja zeker, sinds het begin der tijd al. door dat de joden een zwervend bestaan leiden en zich overal ter wereld gingen vestigen en dus een minderheid vormden. Zou je dat dus kunne omschrijven als een joodse kwestie. Ook het feit dat de joden zich weigerde aan te passen en/of bekeren maakt hen niet populair. Als ze vervolgens ook verkondigen dat zei ook superieur zijn tegen over de lokale bevolking (en deze gelijk stelt aan beesten) Dan heb je dus een joodse kwestie en kan ik begrijpen dat de joden dus al een paar eeuwen worden gehaat.

In de loop tijd tijd schrijft hans christian anderson ook een sprookjes boek waar in van de lezer word verwacht dat hij gelooft (en geen disney kent) in een heilige driehoek (soort bermuda) en dat de zoon van een opperwezen (morgan freeman denk ik) is vermoord door toedoen van de joden (motieven zijn vrij in te vullen)
Na een verloop der tijd gaan steeds meer mensen denken dat die verhalen waar zijn en in de middeleeuwen had het christelijk regime sowieso al de oorlog verklaard aan dat andere sprookjes boek dus dat leid ook weer tot discriminatie en haat.
De Joden waren dan ook 2de rangsburgers die minder beroepen mochten uit oefenen wat weer leide tot een gesloten gemeenschap die rijk werd op een andere manieren (beetje het zelfde als een drug dealer tegenwoordig) en dat maakte het er niet beter op.

omstreeks de 19e eeuw plaats wanneer Joodse bankiers enorm rijk worden en vervolgens allerlei complottheorieën ontstaan over die illustere Joodse gemeenschap die zoveel machtige en rijke leden telt.
Begin 20e eeuw worden deze theorieën steeds meer verspreid door Europa en Rusland met als gevolg pogroms in Oost-Europa. Ondertussen begint het fascisme ook op te waaien in Europa en aan gezien de joden geen vast thuisland hebben beginnen dan ook al vele joden terug te keren naar Palastina (daar waar ze volgens een Grimm vandaan komen)
Alleen de Arabieren die daar woonden moesten dit met lede ogen aan zien.
Ondertussen heerst er veel armoede en werkeloosheid in Europa en een mannetje uit Oostenrijk grijpt dit aan om een nieuw wereld rijk te stichten (niet wetende dat die eindigt als de grootste klootzak die de mensheid heeft gekend) Wat de Tweede Wereld oorlog als gevolg heeft. Door dat de joden zoveel geleden hebben gedurende de oorlog besluit de VN dat ze een thuisstaat moeten krijgen en wel een deel van Palastina. Uiteraard waren de Arabieren het daar niet mee eens, maar die protesten werden verworpen door het westen. Wat dus weer leid tot haat

Doordat in de loop der eeuwen de joden het niet gemakkelijk gemaakt is en de holocaust word die nieuwe joodse staat dan ook het zorgenkindje van het westen. Iets dat logisch is want op die manier probeert het zijn schuld aan de bijdrage van de joden haat in de loop der eeuwen terug te betalen.
Door de vele oorlogen en de misdaden tegen de mensheid die Israël begaat wakkert de jodenhaat weer op. Maar door dat er in het verleden ook niet al te menselijk is gedaan tegen over de joden knijpen de VN en EU een oogje dicht en hoeft Israël zich hier dan ook niet voor te verantwoorden. De jodenhaat onder de Arabieren neemt dan ook enorm toe.
Ook in de sovjet Unie maken de joden zich niet populair en worden ze weer regelmatig vervolgd ditmaal omdat ze weigeren aan te passen aan het communisme en weer het gevoel opwekken dat zij zich zien als "uber-mens"

Dus het komt weer allemaal op een dom geloof neer. als de joden niet zo goed gelovig waren en zich gewoon aanpaste zoals elke buitenlander dan was er niks aan de hand geweest dus het is een beetje de eigen schuld :roll:
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door SpaceWally »

Als het bovenstaande een werkstuk zou zijn ingediend op school zou ik er als geschiedenisleraar een 2 voor geven, 1 punt voor de moeite en 1 punt voor het correct samenvatten van antisemitische vooroordelen.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door EMH »

Ik geef het een 8.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door sonpas »

ik zou haar ook meer punten geven voor het correct samenvatten van waarheden.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door EMH »

en als bonus een doos jodenkoeken
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: De Joodse "kwestie"

Bericht door Blind Guardian »

ik heb best wel een oplossing als alle partijen in het midden oosten niet willen samenwerken, maar ja dat is nogal drastisch ....
Plaats reactie