Obama's Nobelprijs voor de vrede; verdiend of niet?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Obama's Nobelprijs voor de vrede; verdiend of niet?

Bericht door R2D2 »

SpaceWally schreef:maar het ene kwaad moet je niet vergelden met het andere. Het lost niets op.
Dat is exact mijn punt.
Ik ga nu iets schrijven dat heel kort door de bocht is:
Als je geweld met ongeveer even veel geweld vergeldt, kom je in een eeuwig durende keten. Om de keten te onderbreken moet een van de partijen stoppen. Dat kan middels twee keuzen:
1) andere wang toekeren en hopen dat de aggressor tot inkeer komt (agressor stopt)
2) het geweld met extreem geweld vernietigen (agressor stopt)
Blijft over hoeveel je bereid bent op te geven om een agressor tegemoet te komen.
Mijn keuze als individu zou nummer 1 zijn (dit leven is toch een grap).
Mijn keuze als vader en staatsman zou nummer 2 zijn (ook al is het een grap, ik ben verplicht mijn naasten te beschermen).
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Obama's Nobelprijs voor de vrede; verdiend of niet?

Bericht door SpaceWally »

R2D2 schreef:
SpaceWally schreef:De oorlog tegen het terrorisme is nodig, maar je moet niet hetzelfde kwaad toepassen als de terroristen doen, Want in zekere zin winnen ze dan al, als wij onze principes overboord zetten. Het hoog houden van bepaalde ethische waarden is niet onze zwakte, maar onze kracht.
Dat je een oorlog kunt winnen, zonder te worden gedwongen tot even erge of ergere daden dan je tegenstanders, is een aperte leugen. Wellicht dat het principe van de andere wang toekeren in deze context niet helemaal wordt begrepen.
Je kunt een oorlog nooit winnen en schone handen houden. Dat is een sprookje dat ons wordt aangepraat door dezelfde groep havikken die ons al 10.000 jaar "de laatste oorlog om alle oorlogen te eindigen" aanpraten.
Persoonlijk heb ik geen ultieme bezwaren tegen oorlogvoeren en wreedheid. Het zit in de genen van de mensheid. Wellicht dat we daaraan ooit nog een productieve draai kunnen geven als we onze expansionistische geest richten op ruimtekolonisatie.
Waar ik allergisch voor ben is hypocrisie. Hypocrieter dan oorlogspropaganda wordt het niet imho.
Dat vind ik wijs gezegd. Ik hoop ook dat wij onze energie richten op bijvoorbeeld het veroveren van de ruimte of nog beter het oplossen van onze problemen op Aarde (waarin ruimtevaart een rol kan spelen) in plaats van het voeren van oorlog. Helaas zit de mensheid zo niet in elkaar. De vraag is echter of het niet onverantwoordelijk is om een gevaar als de radicale islam niet aan te pakken en de rug toe te keren naar volkeren die daardoor worden bedreigd. Amerika had er helemaal geen zin in. Bush wilde zich niet meer met de wereld bemoeien, maar 11 september bracht daarin een ommekeer.
Plaats reactie